Pedagógusképzők képzése a tananyagfejlesztésről TÁMOP-4.1.2.E-13/1/KONV-2013-0011 „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások fejleszése a Dél-alföldi Régió felsőoktatásában” Pedagógusképzők képzése a tananyagfejlesztésről Sport – tudomány formális (szimb.tart.) funkcionális (cél-eszköz) Sporthoz kapcsolódó innovációs igény - romló egészségi állapot szemben áll a sporttudomány Balogh t.úr által említett hihetetlen technikai fejlődésével – Kérdés? hol születik meg az igény? Az iskolában : Mindennapos testnevelés sport egyesületekben, versenysport ---- nyitás a rekreációs sport felé ---- Itt kanyarodunk vissza az innovációhoz: A mozgás növeli a KREARTIVITÁST ------ Flow
Új eszközök a mindennapos testnevelésben Haladásos step - és zsámolygyakorlatok
TÁMOP-4.1.2.E-13/1/KONV-2013-0011 A tananyag célja, hogy a tanulók és a tanárok megismerkedjenek egy új mozgásformával, amit beépítve a testnevelés óra gyakorlatanyagába, fejlesztő hatású gyakorlatok végrehajtásával, változatossá tegyék a gyermekek számára a mozgást! A NAT-ban (Nemzeti Alaptanterv) már alsó tagozatban a fejlesztési követelmények között szerepel a ritmusképzés, egyszerű táncos mozgáselemek, koordinációs készségfejlesztés, helyes testtartás kialakítása, egyensúly, térérzék-és ritmusfejlesztés és az egyszerű mozgáselemek összekapcsolása.
TÁMOP-4.1.2.E-13/1/KONV-2013-0011 Gyakorlat ismertetése, leírása: 8-8 db zsámolyt és steplépcsőt állítottunk fel 1-1 oszlopba egymással párhuzamosan A két oszlop előtt a csoport ketté osztva sorakozott a szerek előtt. Először zene nélkül, majd 128-136 Bpm-es zenére történt a gyakorlatok végrehajtása A gyakorlatok a szerre fel-és lelépésekből, ütemre történő haladásból áll. A gyakorlatokat a fokozatosság elvét követve hajtottuk végre, az egyszerűbb feladatoktól a nehezebb gyakorlatokig. Először mindkét oszlop karmunka nélkül kezdi a gyakorlatokat, később ezt nehezítve, karmunkával. A két oszlop először azonos oldalra hajtja végre a feladatokat, később ezt nehezítve az ellentétes oldalra.
Tapasztalatok A pedagógus továbbképzés résztvevőinek száma elegendő volt a feladatok végrehajtásához A pedagógus továbbképzésben résztvevők életkora vegyes volt, életkortól függetlenül végre tudták hajtani a gyakorlatokat Nagyfokú érdeklődést mutattak a gyakorlatok iránt nemtől és kortól függetlenül, amit a tananyag sokszínűségének, life-time jellegének, és a hangulatos zenének is köszönhető volt.
Sport-és egészségturizmus, wellness 1. Vízi sportok: aquafitnesz, vízi gimnasztika Helyszín: szegedi Aquapolis Napfényfürdő Az aquafitnesz mozgásanyaga, annak bemutatása, szerekkel történő gyakorlatok végrehajtása volt a képzés feladata.
Tananyag rövid ismertetése A résztvevők megismerkedtek az aquafitnesz mozgásanyagával, a mozgás közben használatos szerekkel. Megtapasztalták a vízben történő mozgás tulajdonságait A gyakorlatokat mellkasig érő vízben hajtották végre A gyakorlatokat zenére hajtották végre 3X45 perces időtartamú volt a továbbképzés Dinamikus, jó hangulatú, aktív részesei voltak a pedagógusok
2. Természetes mozgás a vízben Helyszín: szegedi Aquapolis Napfényfürdő A tananyag célja, hogy a tanulók megismerjék a vízben történő tájékozódást, amit beépítve a testnevelés óra gyakorlatanyagába, a testnevelő tanárok változatossá tegyék a gyermekek számára a mozgást, mely alapot ad az úszás oktatásához. A vízhez szoktatás oktatásával a kisgyermekek vízbiztonsága kialakul, a vizet, mint közeget megszeretik, a vízben való tájékozódás természetes mozgássá alakul.
Tananyag ismertetése A pedagógusok megismerkedtek a vízhez szoktatás 5 alapvető gyakorlatelemével, annak módszertani oktatásával A vízhez szoktatás gyakorlatelemeinek játékos formában történő elsajátítása, játékok tanítása Feladatunk, hogy a gyerekeket megismertessük a víz szokatlan, eddig nem ismert hatásaival, a vízben tartózkodás és a mozgás alapvető törvényszerűségeivel Tapasztalatcsere
Vélemények „Minden óra nagyon jó hangulatban telt, ez nagyrészt feledtette velem a fokozódó fáradtságot is. Ilyen magas színvonalú továbbképzésen szívesen részt vennék később is!” „………..köszönetet szeretnék mondani a továbbképzés oktatóinak, amiért nagyon jó hangulatot kialakítva, lelkiismeretes munkájukkal, ötleteikkel, gyakorlatgyűjteményeikkel hozzásegítettek minket ahhoz, hogy a jövőben sokkal változatosabb, színesebb órákat tartva tudjuk megvalósítani a NAT által meghatározott követelményeket. „Problémát jelent az, hogy a megismert eszközök nagy részével a gyerekek sohasem fognak találkozni. Amikor régi (20-30 éves) szálkás tornapadokkal, letört lábú zsámolyokkal, lyukas, szakadt huzatú tornaszőnyegekkel tudunk csak foglalkozásokat tartani, nemhogy új eszközök beszerzésére, a régiek megjavítására vagy kicserélésére sincs anyagi lehetőség.”
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Szakmai szempontból nagy jelentőséggel bír, hogy az SZTE-JGYPK képzési kínálata az egész Dél-Alföldi Régió pedagógus és sportszakember társadalma számára a társadalmi és gazdasági igényekhez adaptált képzéseket nyújthat. A továbbképzés kimenete nagymértékben hozzájárul a mindennapos testnevelés feladatainak ellátásához, professzionális és a szabadidősport zavartalan működéséhez, a sportélet fejlődéséhez és a sporttevékenységek társadalmi háttérfeltételeinek kialakulásához.