Mészáros Gabriella MÁOSZ

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Állattartás mindenkinek. Mi a probléma? • Nagyon fontos lenne állatot tartani, mivel – Több, mint 2 millió kutya van Magyarországon – Ez előfutára lehet.
Advertisements

Az Európában élő körülbelül 10–12 millió roma közül sokan naponta szembesülnek az előítéletekkel, a tolerancia hiányával, a hátrányos megkülönböztetéssel.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT. KÖZBIZTONSÁGUNK A probléma nem más, mint megoldandó feladat…
GRAFFITI Brassai Orsolya június 2. …így is lehet!?
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
Adatok a romániai 1- és 2%-os kampányokról Határtalan Civil Nap, Budapest, május
Megtakarításokról közérthetően mindenkinek
Kecskemét, április 2O.Készítette: Ramháb Mária A kistelepülési könyvtári ellátás korszerűsítésének lehetőségei Informatikai és Könyvtári Szövetség.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Mit ér a forint az egészségügyben ?
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
„Egyenlő Eséllyel a Rák Ellen” szűrő és felvilágosító program hátrányos helyzetű nőknek
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
A Magyar Köztársaság kormánya
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Adományozási kultúra az Európai Unióban Előadó: Dr. Talyigás Katalin.
Családi csoport konferencia. a kliens egy ösztönző és őt bevonó hozzáállásból profitál a legtöbbet minden ember felelős a cselekedeteiért, és tiszteletben.
Kulturális tevékenységek és a közügyek kezelése (issue management) (Managementul activităţii culturale)
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Sláger az adómentes cafeteria megoldások
Mérlegen a koordináló szervezetek Hartay Mihály ÖKO-Pack Kft.
HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS. A nyíregyházi élelmiszer piac számokban Nyíregyháza lakosainak száma: Fő​ Napi élelmiszerre költött összeg: 1000 Ft/fő​
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
Európa válasz(kísérlete) a gyermekszegénységre Dr. Lux Ágnes Országgyűlési Biztos Hivatala Eurochild Április Szécsény.
Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat azaz települési önkormányzati nézőpontok a szociális ellátórendszer átalakításáról.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
A Közösségi Alapítványokról Lekeny Hajnal Kárpátok Nemzetközi Alapítvány
Koncepció a demenciával élő idősek gondozásáról Demens betegek ellátásának kihívásai az egészségügyi és szociális ellátórendszerben szakmai tanácskozás,
Az első lépések a vállalkozás átvilágítása a vállalkozás átvilágítása tájékozódás a forrásokról tájékozódás a forrásokról tervezés tervezés.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Közfoglalkoztatás Nemzeti Közfoglalkoztatás Program.
Együttműködésen alapuló gazdaság és társadalomfejlesztés Herpainé Márkus Ágnes Társadalmi Összetartozásért Alapítvány SOPRO hálózat.
avagy egy új eszköz a társadalmi szemléletváltásra
A járási rendszer megújítása
KEHOP azonosítószámú, „Veszprém Megyei Klímastratégia” című projekt bemutatása Takács Balázs Veszprém, április 25.
TOP vas megyei aktualitásai
GP Consulting Pénzügyi Tanácsadó Kft.
(Pannon.Elemző Iroda, Hétfa Kutatóintézet)
TÁRSADALMI INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
Állat-egészségügyi helyzet a kóbor állatokat fogadó intézményekben
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
Közbiztonság Budapesten Budapesti adatok
Helyzetleírás az állat-egészségügyi ellátórendszerben
Lorem ipsum.
II. Országos Állatvédelmi- és Állatjóléti Konferencia
Minimális intervenció az alapellátásban
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Munkaerő- piaci helyzetet gátló tényezők kezelése
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
Urbánné Malomsoki Mónika
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
A civil szervezetek hatásméréséről
Előadás másolata:

Mészáros Gabriella MÁOSZ Országos körkép és helyzetjelentés a magyar állat-egészségügyről és állatvédelemről Mészáros Gabriella MÁOSZ

A SUST magyarországi tevékenysége szignifikáns

A SUST 4 alappillére

kétszereplős a terület állami civil 104 gyepmesteri telep feladata: kötelező jellegű a kóbor állat közterületről való befogása befogadása kiemelten fontos járványügyi- és közegészségügyi feladat állami feladat állami finanszírozás 56 engedéllyel rendelkező állatmenhely, ebből 23 menhely ellát ebrendészeti tevékenységet és még további 8 menhely vállalná, de a helyi önkormányzat elzárkózik Több tucat privát mini menhely feladata: önként vállalt, amit a szervezet a saját alapító okiratában megfogalmaz civil adományok, támogatásokból gazdálkodik

Tények: Elavult, hiányos a gyepmesteri rendszer szabályozása. Nincs sem szakmai, sem pénzügyi beszámolási kötelezettsége a gyepmesteri tevékenységet ellátó profit orientált vállalkozóknak. Ismereteink szerint az új, most készülő kóbor állat rendeletben továbbra is változatlan formában tervezi benne hagyni a jogalkotó, hogy nem köti végzettséghez a tevékenység folytatását, továbbra is profit orientált vállalkozó végezheti és továbbra is tisztázatlan az állat tulajdonjog viszonya. Évente kb. 22 ezer kutya kerül be az ellátórendszerbe és bár évente nő az élve kikerültek aránya, de még így is évente több ezer állat elkerülhető halálával vagyunk kénytelenek szembesülni. Több tízezer állat van ma Magyarországon, akik be sem kerülnek a rendszerbe. Az állam szerint, ami nem kerül be a rendszerbe, az nincs is. Ez tévedés. Becsléseink szerint – lévén az adatközlést a legtöbb állami szerv- és intézmény megtagadja – évente kb. 4 milliárd forintba kerül a gyepmesteri feladatok ellátása az adófizető állampolgárok adóforintjaiból.

Következmények: Durva szerep- és műfajtévesztésre kényszerülnek a civil állatvédők. Az állami közfeladatot önszorgalomból, többségében heroikus módon saját költségen és/vagy adományokból látják el. A lakosság nagy része nem tudja, hogy pontosan mi a teendő ha kóbor állatot lát. Súlyos ismerethiány. A civil állatvédő szervezeteknél egyidejűleg kb. 18 ezer állat van az országban, és együttesen évente kb. 40 ezer állatot mentenek meg.

Hogy kerül a kóbor állat az utcára? kidobják elveszett ott született kóborol

Mi történhet egy kóbor állattal? elpusztul a közterületen kutyatelepre kerül (állami és/vagy civil) megölik T.N.R. hazakerül

Mit tegyünk? Tudjuk, hogy: sok a kutya és a cica kevés a hely kevés a pénz

Kell egy terv! „NE ÖLJ, CSAK IVARTALANÍTS!” Be kell vonni a társadalom minden tagját a probléma megoldásába és erkölcsi és/vagy anyagi támogatásukat kérni. Ez állatbarát és nem állatbarát embernek egyaránt érdeke.

Mit akarunk mi emberek? utcán hagyni? megölni? zoonozis balesetveszély stb. utcán hagyni? a társadalom megbetegedéséhez vezethet a mi felelősségünk megölni?

Peremterületi ivartalanítások: A települések peremterületein (szélein) élő szociálisan hátrányos helyzetű, főként roma származású családok lakókörnyezetében felgyülemlett ivaros kóbor állat populáció kontroll nélkül szaporodik, így folyamatos utánpótlást biztosítanak a kóbor állat állománynak. A felméréseink szerint ez országosan (Nyírbátortól Szombathelyig) min. 30 ezer kutyát jelent. Őket kb. 600 millió forintból lehetne ivartalanítani, ami megoldaná a problémát max. 2-3 éven belül. A kutya csak akkor tudja elérni a hozzá méltó értéket, ha nem lesz belőle ilyen irreálisan sok. Ma az a baj, hogy sok olyan ember is tart állatot aki egyébként nem akar, de megtűri. Nem egészséges, ha a gyerek azzal a jelenséggel nő fel, hogy jött valaki a kocsmából, aki elintézte a nemkívánt szaporulatot → állatkínzókat nevelhetünk → súlyos mentálhigiénés problémát okozhat a társadalomban

Módszertani különbségek Szervezetek közti módszertani különbségek súlyos ellentétekhez és vitákhoz vezethetnek. Ráadásul sokszor nagy nyilvánosság előtt megy a sárdobálás. Ezek nagyon károsak, ami ebben a válságos helyzetben tovább nehezíti az állatvédelmi munkát és szétforgácsolja az időt, pénzt, energiát. Nemcsak egymásnak ártanak vele az állatvédők, hanem a saját gondozásukban lévő állatoknak és közvetve azoknak is, akik a gondozásukba fognak kerülni. Egy civil szervezet adománygyűjtését nem szabad összetéveszteni a tarhálással. Egy társadalmi civil szervezet egy társadalmi ügyet karol fel, a társadalom egy problémájára ad választ és ehhez szükséges bevonni a civil lakosság erkölcsi- és anyagi támogatását. Javaslat: Érdemes elfogadnunk, hogy a másik máshogyan csinálja. Az ő dolga, nem a mienk. Ha bárkinek tudomása van törvénytelenségről, tisztességtelenségről vagy szabálysértésről, akkor tegye meg a megfelelő jogi lépéseket, de vélt vagy valós sérelmeiért ne indítson rágalomhadjáratot és/vagy lejárató kampányt. A kooperatív viszony sokkal konstruktívabb, mint a kompetitív viszony.

Jelen – Terv – Jövő - Cél Törekedni kell egy közös álláspont és érdekképviselet kialakítására: a sintérbiznisz felszámolása és a terület rendszerszintű átalakítására új nemzeti ebrendészeti stratégia kidolgozására országos ivartalanítási program megvalósítására a szaporítok és illegális kutyakereskedők visszaszorítására (NAV kiemelten ellenőrizhetné őket) állatkínzók elleni határozottabb fellépésre A civil szervezetek közt is van érdekellentét. Vannak, akik a kóbor állat probléma megoldásán fáradoznak és vannak, akik ezzel ellentétben azt szeretnék, ha minél nagyobb lenne a probléma, mert ő így annál több pénztárcát tud kinyitogatni. Érdemes azonban tudomásul venni, hogy az állatvédelem és az állat-egészségügy) nem az a műfaj, aminek a kérdései füstös szivarszobákban dőlnek el, hanem nyilvános, transzparens és mindenki által átlátható kell legyen.

Záró gondolatok Tanulmányaimmal 7. éve ostromlom az állami szerveket, a törvényhozókat, jogalkotókat. Az idei évet mindenképpen a változás évének érzem, hiszen egy 10-es skálán mérve a 9. ponton áll az az alkotmányos ügymenet, amit eddig végigvittem. Nem szükséges a jelenleginél magasabb állami finanszírozás, egyelőre elegendő lenne, ha a meglévő eljutna a céljába, esetünkben a kóbor, gazdátlan állatokig. Ha nem tudunk szép szóval eredményre jutni, akkor radikálisabb civil eszközökhöz kényszerülünk nyúlni, mert hosszú távon nem fenntartható, hogy ártatlan kóbor, gazdátlan állatok ezrei az életükkel fizessenek a szabályozási háttér alkalmatlansága miatt. Köszönöm a figyelmet!