VÁLLALATI PÉNZÜGYEK Irwin/McGraw Hill
III. Adózás 37 Az adórendszerek alapjaikat tekintve igen hasonlóak, részleteiket tekintve igen eltérőek. Nagyságrendben „mindenhol azonos”. Most csak az áttekintés a cél. Adózás tárgyak „Adószakértő” „Nemzetközi adószakértő” Közösségi gazdaságtan tárgy Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
Központi költségvetés bevételei (2009) 38 GAZDÁLKODÓ SZERVEZETEK BEFIZETÉSEI Társasági adó 385 543 Társas-vállalkozások különadója 156 859 Hitelintézeti járadék 12 619 Egyszerüsített vállalkozói adó 169 704 Bányajáradék 26 620 Játékadó 66 736 Energiaadó 13 183 Környezetterhelési díj 10 703 Egyéb befizetések 21 734 Egyéb központosított bevételek 111 552 Energiaellátók jövedelemadója 24 170 Cégautó adó 18 037 FOGYASZTÁSHOZ KAPCSOLT ADÓK Általános forgalmi adó 2 168 488 Jövedéki adó 902 368 LAKOSSÁG BEFIZETÉSEI Személyi jövedelemadó 1 899 729 Adóbefizetések 8 272 Illeték befizetések 112 176 Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
III.2. Adók és a pénzáramok becslése 40 Az adók a projektek jövedelmeinek nagyságrendben a felét teszik ki. hozzáadott érték adók vállalati adók személyi adók Magyarország, Németország (EU), USA Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
III.3. Hozzáadott érték adók 40 III.3. Hozzáadott érték adók Kézenfekvő ott és akkor adóztatni, amikor a jövedelmet elköltik. Előnyös kiterjedt feketegazdaság esetén. A feketén szerzett jövedelmek előbb-utóbb megjelennek fogyasztás vagy vagyon formájában. Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
III.3.1. A hozzáadott érték adóról általában 40 III.3.1. A hozzáadott érték adóról általában Majdnem minden termékre és szolgáltatásra kiterjed. A legtöbb országban hozzáadott érték adó. (Value Added Tax, VAT) Magyarországon: áfa A 70-es évektől „hódít”. Az eladó köteles adózni minden értékesítése után, de ezt áthárítja a vevőre, aki viszont - gazdasági tevékenység esetén - ezt levonhatja az általa fizetett adóból. Rendszerint többféle adókulcsa van. Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
ÁFA-fizetés láncolata 41 60+15 100+25 140+7 160+8 Fakitermelő 60 Ft Papírgyár +40 Ft Nyomda +40 Ft Kiadó +20 Ft Fogyasztó 15 15 25 25 7 7 8 Adóhatóság 15 10 -18 1 Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
41-42 Előnyeként emlegetik, hogy érdekeltté teszi a gazdaság szereplőit a korrekt számlázásban. Számlaadási kötelezettség. Ha a vevő nem kap számlát, az egész adóláncot el lehet kerülni. „Rejtett adó”. Nem lehet elkerülni. Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
Az adó nem mindig az államkasszába folyik be… 42 Hátránya, hogy a - többi adóval szemben - visszaigényelhető, negatív adó is keletkezhet. „Áfa-csalás” Az adó nem mindig az államkasszába folyik be… A legnagyobb ellenérzést komoly adminisztrációs terhe váltja ki. A szegényebbeket nagyobb arányban sújtja, hiszen jövedelmük nagyobb részét költik fogyasztásra. Kedvezményes adókulcsok Ez viszont bonyolít Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
42 Az „áfa-törvény” a Magyar Köztársaság területén végzett gazdasági tevékenységekre terjed ki. Termékértékesítés Szolgáltatásnyújtás Ebből kifolyólag sajátosan, részleteiben is szabályozottan adóznak a külföldi érintettségű ügyletek. Adóalany vevő: igénybevevő székhelye számít. Nem adóalany vevő: a szolgáltatásnyújtás székhelye számít. Számos kivétel. A teljesítés időpontjában (nem a kifizetés napján). Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
III.3.2. Az általános forgalmi adó adóalapja és mértéke 43 III.3.2. Az általános forgalmi adó adóalapja és mértéke Az adó alapja a teljesítésért járó ellenérték. Mértéke 27% 18% 5% 0% Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
Tárgyi mentesség Alanyi mentesség 43-44 Tárgyi mentesség Meghatározott tevékenységi körök után nem kell áfá-t fizetni, de e tevékenységi körökhöz nem is számolható el áfa. A lánc addigi adótartamát végül is a vevő fizeti meg. Pénzügyi szolgáltatások, egészségügyi ellátás, oktatás stb. Alanyi mentesség Az adóalany személyéhez kötött adómentesség. Általában valamekkora árbevételi határ alatt választható. A kapcsolódó eljárási és adminisztrációs költségek aránytalanul magas mértékének elkerülése. Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
ÁFA-fizetés láncolata 43 60+15 100+25 140+7 167 Fakitermelő 60 Ft Papírgyár +40 Ft Nyomda +40 Ft Egyetem +20 Ft Hallgató 15 15 25 25 7 Adóhatóság 15 10 -18 Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
IC értékesítés, beszerzés „Fordított áfa” Elszámolási időszakok 44 Termékimport Az importáló köteles befizetni (a vámmal együtt, a vámhatóság állapítja meg). Ez az áfa később levonható az adóhatósághoz fizetendő áfából. Termékexport Az exportáló 0% áfát fizet. A beszerzéshez felszámított áfa levonható a fizetendő áfából. IC értékesítés, beszerzés „Fordított áfa” Elszámolási időszakok Arányosítás Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
ÁFA-fizetés láncolata 44-45 60+VAT 100 140 160+GST Fakitermelő 60 Papírgyár +40 Nyomda +40 Ft Kiadó +20 Ft Fogyasztó VAT VAT 20 20 14 14 16 Adóhatóság Adóhatóság Adóhatóság 16 Németország Mo. Ausztrália „IC értékesítés” „Termékexport” Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
III.3.4. Hozzáadott érték adók kezelése a gazdasági elemzésekben 45-46 Áfa-körbe tartozó tevékenységek esetén nettó árakkal számolunk, hiszen az áfát a végfelhasználó fizeti meg. Tárgyi (alanyi) adómentes tevékenységek esetén bruttó árakkal számolunk. Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
III.4. Vállalati adók Azonos elvek az egyes országokban. 46 Azonos elvek az egyes országokban. Számos adótípus Kettős adóztatás? A vállalati adókat a projekt megvalósításának helye egyértelműen definiálja. Könnyen kiszámíthatók. A vállalati adóktól hiba lenne eltekinteni! Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
III.4.1. Bevételek utáni adók III.4.1.1. Jövedéki adó 46-47 Ásványolaj, alkohol, dohányáru stb. Az áfa adóalapját is növeli. Rendszerint nem az ellenérték az adóalap, hanem valamilyen termékegység. A termék létrejötte vagy importálása adja az adókötelezettséget. Bár a befizetést rendszerint felfüggesztik a forgalomba hozatalig. Jövedéki adó nélküli értékesítést tekintünk. Az áfához hasonlóan „átfolyó” tétel. Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
III.4.1.2. Egyéb bevételekhez kapcsolódó adók 47 Játékadó Szervezők: 7-30%, nyertes: 20%, 33%. Idegenforgalmi adó Vendégéjszakánként 400 Ft. „Zöld adók” pl. környezetvédelmi termékdíj Elvárt minimális adó Összes bevétel 2%. EVA 25 mFt, 30%. Vámok Negatív pénzáramként figyelembe vesszük. Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
III.4.2. Beruházások utáni adók III.4.2.a. Vagyonadók 48 III.4.2. Beruházások utáni adók III.4.2.a. Vagyonadók Sokáig az adóbevételek legfontosabb fajtáját jelentették a világban. Mind a haszonelv, mint a fizetőképesség elve szerint „megideologizálhatók”. A feketegazdaság megadóztatásának is alapeszköze lehet. Problémája a vagyonértékelés. Magyarországon helyi adók szintjén jelenik csak meg. Építményadó (max. 900 Ft/nm + infláció) Telekadó (max. 200 Ft/nm + infláció) Negatív pénzáramként figyelembe vesszük. Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
Inkább adó jellegű befizetések. 48 III.4.2. Beruházások utáni adók IV.4.2.b. Beruházásokhoz kapcsolódó illetékek Vegyes kép Ingatlan vásárlás 1 mrd Ft-ig 4%, felette 2%, max. 200 mFt. Ingatlan forgalmazási céllal: 2%. Inkább adó jellegű befizetések. Nincs szó ellenszolgáltatási kötelezettségről. Negatív pénzáramként figyelembe vesszük. Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
III.4.3. Bérek utáni adók Nettó bér ~ (szuper) bruttó bér ~ közterhek 48 Nettó bér ~ (szuper) bruttó bér ~ közterhek effektív jövedelemadó: 40%-65%. Célszerű az összes kifizetést alapul venni. Hiszen minden személyi jellegű kifizetés társasági adóalapot csökkent. Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
III.4.4. Felhasznált anyagok és szolgáltatások utáni adók 50 Környezetterhelési díj Levegőterhelési díj Vízterhelési díj Talajterhelési díj Energiaadó Villamos energia (295 Ft/MWh) Földgáz (88,5 Ft/GJ) Szén (2390 Ft/t) Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
III.4.5. Vállalati nyereség utáni adók 50 Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
III.4.5.1. Vállalkozási (iparűzési, kereskedelmi) adók 50-51 Rendszerint helyi adó típus Székhely, telephely szerinti illetőség. Magyarország Adóalap: árbevétel - ELÁBÉ, alvállalkozói teljesítmények, anyagköltségek Max. 2% Németország Adóalap: AEE 12-20% USA Adóalap: tárgyi eszközök, árbevétel, bérköltség értéke 1-12% Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
III.4.5.2. Innovációs járulék 51 Kutatási és Technológiai Innovációs Alap Pályázati úton nyerhető el. Adóalap: a helyi iparűzési adó alapja. Mértéke: Kisvállalkozások: 0,2% Közép-, nagyvállalatok: 0,3% Ebből levonható: Saját K+F. Költségvetési és közhasznú szervezetektől megrendelt K+F költsége. Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
III.4.5.3. Vállalati jövedelem (nyereség) utáni adók 51-52 Központi adó típus Belföldi vállalat Minden külföldi és belföldi jövedelme után. Külföldi, de belföldi telephellyel rendelkező vállalat A telephelyén végzett tevékenységei után. A társasági nyereségadók rendszere viszonylag egyszerű szokott lenni, legtöbbször egykulcsos. Kivéve USA Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
Vállalati jövedelem (nyereség) utáni adók mértéke 54 Vállalati jövedelem (nyereség) utáni adók mértéke Magyarországon alapesetben az adóalap 19%-a. 500M alatt 10%, felette 19%. kedvezmények Nem lehet negatív. Mértékének nemzetközi összehasonlítása az eltérő adóalap-számítások miatt igen nehézkes. Németország USA Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
III.4.6. Vállalati adók szerepe a gazdasági elemzésekben 57-58 Cash flow és adózási elszámolások eltérései A pénzáramok nem minden eleme jelenik meg a számviteli, adózási kimutatásokban. nem feltétlenül illegálisan pl. alternatíva költségek Esedékesség ↔ tényleges be- és kifizetések Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
A projekt jövedelemnövekményei milyen adókulcsok szerint adóznak? 58 Összetettebb projektek esetében a növekményi alapon becsült pénzáramokból levonjuk a növekményi alapon becsült adófizetési kötelezettségeket: A projekt jövedelemnövekményei milyen adókulcsok szerint adóznak? marginális adókulcs: A vállalat utolsó eredmény-forintjára eső legmagasabb vállalati adókulcs. beruházási adókedvezmény: tc értéke nulla lesz, és az egyéb projekteknél okozott adómegtakarítás pozitív pénzáramként a projekt pénzáramaihoz adódik hozzá. Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
Pénzáramok összeállítása (I.) 59 2010 2011 2012 … + Bevételek - Beruházások - Anyagköltség, alvállalkozói teljesítmények - Bérköltség - Költségként viselkedő vállalati adók = Társasági adó előtti pénzáramok + Adóalap növelő tételek - Adóalap csökkentő tételek = Társasági adóalap *tc = Társasági adó + Társasági adó előtti pénzáramok - Társasági adó = Szabad pénzáramok társasági adó után Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
Pénzáramok összeállítása (II.) 59 2010 2011 2012 … + Bevételek (Income) - Költségek és ráfordítások (OPEX) = Kamat és adók előtti eredmény (EBIT) + Értékcsökkenés – számvitel szerint (Depr.) - Értékcsökkenés – adó trv. szerint (Depr.) = Társasági adóalap (Tax Base) *tc = Társasági adó (Tax) + Kamat és adók előtti eredmény (EBIT) - Társasági adó (Tax) = Adózott üzemi eredmény (NOPLAT) + Értékcsökkenés (adó trv. szerint) - Beruházás (CAPEX) = Működési szabad pénzáram (op FCF) Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
III.4.7. Vállalati adók - példa 60-61 Egy Magyarországon bejegyzett vállalat üzleti tevékenységeit csavargyártással bővíthetné. Gépsor beruházási költsége: 70 mFt + áfa, saját tőkéből, üzembe helyezés: 2010 január. Árbevétel: 2010-ben várhatóan 60 mFt + áfa (inflációval évente növekszik). Két technikus és két anyagmozgató bére járulékokkal együtt 15 mFt 2010-ben (infláció mértékével növekszik). A gyártáshoz szükséges terem kihasználatlanul és alternatív felhasználási mód nélkül rendelkezésre áll. Anyagjellegű ráfordítások 2010-ben várhatóan 20 mFt + áfa (inflációval növekszik). A gyártósor öt év alatt teljesen elhasználódik, ma egy ilyen használt gépsor 15 mFt + áfa értéken értékesíthető. A vállalat várhatóan a következő években is nyereséges lesz. A helyi iparűzési adó 2%. Szerződéseikben kivétel nélkül 30 napos fizetési határidők szerepelnek. Az iparági reál tőkeköltség 5%. Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
60-61 2010 2011 2012 2013 2014 Infláció becslés 7% 6% 4% 3% Kumulált infláció 1,07 1,13 1,18 1,21 + Bevételek (1) 60,0 75,0 - Beruházások (2) 70,0 - Anyagköltség 20,0 - Bérköltség 15,0 - Költségként viselkedő vállalati adók (3) 0,8 = Társasági adó előtti pénzáramok -45,8 24,2 39,2 Két technikus és két anyagmozgató bére járulékokkal együtt 15 mFt 2010-ben (infláció mértékével növekszik). Anyagjellegű ráfordítások 2010-ben várhatóan 20 mFt + áfa (inflációval növekszik). Árbevétel: 2010-ben várhatóan 60 mFt + áfa (inflációval évente növekszik). Gépsor beruházási költsége: 70 mFt + áfa, saját tőkéből, üzembe helyezés: 2010 január. Az ötödik évben a gépsor értékesítéséből fakadó 15 mFt egyéb bevétel. Ekkor az értékesítés költsége az eszköz aktuális könyv szerinti értéke lesz. A befektetett eszközök beszerzése a számviteli kimutatásokban pusztán mérlegsor átrendeződést jelent, nincs hatása az eredménykimutatásra, így az adózás előtti eredményre sem, ugyanakkor a beszerzés a tulajdonosnak kifizethető készpénz terhére történik, tehát a pénzáramokat csökkenti. A helyi iparűzési adó alapja az árbevétel csökkentve az anyagköltségekkel, az alvállalkozói teljesítményekkel és az eladott áruk beszerzési értékével. Az így számított alap 2%-a az adó. (Az egyéb bevétel nem árbevétel.) A gyártósor öt év alatt teljesen elhasználódik, ma egy ilyen használt gépsor 15 mFt + áfa értéken értékesíthető. Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
60-61 + Adóalap növelő tételek 60,0 75,0 Bevételek 60,0 75,0 - Adóalap csökkentő tételek 46,6 45,9 45,4 45,1 61,9 Anyagköltség 20,0 Bérköltség 15,0 Amortizáció (4) 10,0 9,3 8,8 8,5 8,2 Helyi iparűzési adó (5) 0,8 Egyéb ráfordítások (6) 16,5 = Társasági adóalap 14,2 14,9 15,4 15,7 14,5 *tc = Társasági adó (7) 2,7 2,8 2,9 3,0 Magyarországon az adótörvény a gépeket 7 év alatt engedi leírni. Az éves amortizáció így 10 mFt, azonban ez nominális érték, miközben a többi érték reálértelmezésű, ezért a kumulált inflációval ezeket csökkenteni kell. A helyi iparűzési adó csökkenti az adózás előtti eredményt egyéb ráfordításként. (2010-től a társasági adóról szóló törvény alapján az adóalap már nem csökkenthető még egyszer ezzel a tétellel.) A gépsor értékesítésekor annak 20 mFt könyv szerinti értéke egyéb ráfordításként jelentkezik. Ezt az értéket szintén reálértelművé kell alakítani. A társasági adó mértéke várhatóan 19%. Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
61 2010 2011 2012 2013 2014 + Társasági adó előtti pénzáramok -45,8 24,2 39,2 - Társasági adó 2,7 2,8 2,9 3,0 = Szabad pénzáramok társasági adó után -48,5 21,4 21,3 21,2 36,4 Kumulált tőkeköltség (8) 1,05 1,10 1,16 1,22 PV -48, 5 20,36 19,3 18,32 29,95 NPV 39,47 Az üzleti tevékenység reálértelmű tőkeköltsége 5%. A pénzáramok jelenértékét a kumulált tőkeköltséggel történő osztás után kapjuk meg. Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
Indirekt levezetés 62 + Bevételek (Income) 2010 2011 2012 2013 2014 + Bevételek (Income) 60,0 64,2 68,1 70,8 91,1 - Költségek és ráfordítások (OPEX) 45,8 48,3 50,6 52,2 73,5 = Kamat és adók előtti eredmény (EBIT) 14,2 15,9 17,4 18,5 17,6 + Értékcsökkenés – számvitel szerint (Depr.) (1) - Értékcsökkenés – adó trv. szerint (Depr.) (1) = Társasági adóalap (Tax Base) *tc = Társasági adó (Tax) 2,7 3,0 3,3 3,5 + Kamat és adók előtti eredmény (EBIT) - Társasági adó (Tax) = Adózott üzemi eredmény (NOPLAT) 11,5 12,9 14,1 15,0 14,3 + Értékcsökkenés/maradvány (adó trv. szerint) 10 30 - Beruházás (CAPEX) 70 = Szabad pénzáram (op. FCF) -48,5 22,9 24,1 25,0 44,3 Kumulált tőkeköltség 1,12 1,25 1,37 1,48 PV 20,36 19,30 18,32 29,98 NPV 39,47 Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
Autóvásárlás - esettanulmány - Választhatunk: 2,6 mFt „listaárú” gépkocsit 5% árengedmény mellett készpénzért vesszük meg. 50% kifizetése után, 6 éven keresztül, évi 300 eFt törlesztést (+kamatot) fizetünk. Melyik változatot választjuk, ha az „általános” hitelkamat 12%? Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
Autóvásárlás - esettanulmány - Választás: A Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
Autóvásárlás - esettanulmány - Végül felajánlják, hogy a hitel visszafizetését egy évvel „késleltessük”. Megváltoztatjuk-e ekkor előbbi választásunkat? (P/F,12%,1 év) (P/A,12%,6 év) Választás: C Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
Állásajánlatok - esettanulmány - Táblázat Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
63 III.5. Személyi adók A pénzáramlások meghatározásánál nyilvánvalónak tűnik, hogy minden adó utáni pénzáramokkal kell számolnunk, és az elemzés során később, minden adó utáni tőkeköltséget kell figyelembe vennünk. Vajon meghatározható, hogy mekkorák a tulajdonosok személyi adó kulcsai? Egy-egy személy számos csatornán keresztül fizet adót. Csak a vállalkozási, befektetésből származó jövedelmek fontosak a gazdasági elemzéseink szempontjából. Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
III.5.7. A személyi adók szerepe a vállalati gazdasági elemzésekben 68 A tőkejövedelmek adózása jelentősen különbözik az egyes országokban. Lényegében nincs két azonosan adózó magányszemély. Vizsgáljuk meg, hogyan egyszerűsíthetnénk le a személyi adók figyelembevételét a vállalati pénzügyi elemzésekben. Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
Ilyenkor inkább két változatot vizsgálunk: 68 Több tulajdonosú vállalkozás esetén a személyi adók mértékének meghatározása túlzott ráfordításokkal járhat. Ilyenkor inkább két változatot vizsgálunk: A projektet visszaforgatott nyereségből valósítják meg. A projektet friss tulajdonosi tőkéből valósítják meg. * Lehetséges, hogy a projektet (részben) hitelből finanszírozzák, erre később térünk vissza. Azt azonban már most megelőlegezzük, hogy ezek az esetek a fenti két alapváltozatra visszavezethetők lesznek. Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
III.5.7.1. Visszatartott eredményből megvalósított projekt 69 A korrekt gazdasági elemzésekhez minden adó utáni pénzáramlásokkal és tőkeköltséggel kellene számolnunk: ralt,ATp – a minden adó utáni tőkeköltség Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
69-70 A vállalati adók utáni pénzáramokat (F0-at is!) a személyi adókkal még csökkentenünk kell: Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
70 Így viszont elkerülhető a heterogén személyi adózás problémája, hiszen a személyi adók átlaga kiemelhető: Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
III.5.7.2. Új részvény kibocsátásából megvalósított projekt 70 Itt előbb egy trükköt kell alkalmaznunk: A személyi adók előtti tőkeköltségek így már egységesek! Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
71-72 Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.
Igen lényeges megállapításra jutottunk: 72-73 Igen lényeges megállapításra jutottunk: Ha az NPV a személyi jövedelemadó előtt pozitív, akkor minden tulajdonos számára utána is, és fordítva. A különböző adózási helyzetű tulajdonosok egy beruházásról (mini-vállaltról, projektről) szóló döntést tekintve a személyi adózásuktól függetlenül egységesek maradnak. Vállalti gazdasági elemzési módszerünk a fenti pontosításokkal most már teljessé vált: Ugyan „csak” vállalati adók utáni érték alapján döntünk, de tudjuk, hogy így azonos döntésre jutunk, mintha személyi jövedelemadó utáni értékekkel számolnánk. A döntésünk tehát nem torzul, viszont a számítások jóval egyszerűbbé válnak. Timotity Dusán Vállalati pénzügyek I.