Könyvtári állomány elemzése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

A Savaria Egyetemi Könyvtár Katalógusa Böngészés Keresés Találatok megjelenítése Adatbázis választás Olvasói tranzakciók.
Könyvtári állomány elemzése Bognárné Lovász Katalin.
Könyvtári munkafolyamatok. Főfolyamatok Alfolyamatok Részfolyamatok Támogató folyamatok.
Savaria Egyetemi Könyvtár Katalógusa Böngészés Keresés Találatok megjelenítése Adatbázis választás Olvasói tranzakciók.
Mikulás Gábor ”Marketing, public relations és reklám az egészségügyben'' XIV. Országos Konferencia, Budapest, február
Az iskolai könyvtár állománya
A tájékoztató eszközök egyik nagy típusát alkotják a szakirodalmat vagy annak egy részét számbavevő eszközök: a bibliográfiák és a bibliográfiai adatbázisok.bibliográfiák.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
INFORMATIKA KÖNYVTÁRHASZNÁLATI TÉMAKÖR II.
Stratégiai tervezés.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Könyvtárhasználat.
Műszaki tudományok az interneten
Teljesítménymérés és értékelés
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Az Óbudai Egyetem Könyvtárának bemutatója lib.uni-obuda.hu 2011.szeptember.
A kutatás és innováció értékelése MTA, Budapest, április A kiválóság mércéi és az ezek körüli viták SCHUBERT ANDRÁS MTA – KSZI, Budapest.
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Vitaindító az Állambiztonsági Bibliográfia ( ) kérdésköréhez Jobst Ágnes Történeti Levéltár Könyvtár.
Ezúton is szeretnénk felhívni a figyelmeteket a legújabb, a pedagógiai munkátok során is felhasználható Internetes oldalakra és szolgáltatásokra! Ezúton.
A mérlegelmezés.
AJÁNLOTT IRÁNYELVEK: 1. A felsőoktatási intézmény könyvtára, könyvtári rendszere szakirodalmi, információs, oktatási és kutatási feladatokat ellátó nyilvános.
A szolgáltatás nemzetközi megvalósulási formáinak elemzése 1.A szolgáltatási „piac” várható változásai: tudományterületi térkép összeállítása, potenciális.
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
A könyvtárak rendje Hozzáférhetőség szempontjából a könyvtárakban megkülönböztethetünk zárt raktárat és szabadpolcos tárolást. A zárt raktárhoz csak a.
A világ dokumentumtermésének az összegyűjtéséhez (20.század 2. fele)
A GYŰJTEMÉNY KVANTITATÍV ELEMZÉSE AZ ELEMZÉS KÉRDÉSE: SZÁMSZERŰEN ÉS ARÁNYAIBAN HOGYAN OSZLIK MEG A GYŰJTEMÉNY?
Kutatási terv A kutatási téma megjelölése - a kutatás alapvető kérdésfeltevései A kutatás témájával kapcsolatos elméleti összefoglalás A kutatás hipotézisei.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
CONNECT ”Az ITS rendszerek értékelési irányelveinek előkészítése, Magyarországi szempontok.”
Könyvtárak.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Könyvtár- és informatikai alapismeretek kurzus október 1.
Az Óbudai Egyetem Könyvtárának bemutatója lib.uni-obuda.hu szeptember.
Bemutatkozik a Magyar Elektronikus Könyvtár osztály november 26.
Regionális politika – beadandó feladat 1) Készítse el az Ön által kiválasztott megye elemzését az alábbiakban megadott szempontok szerint: 1.A megye informatív.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Online katalógusok Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár 2014 Ruttkay Szilvia
Online katalógusok Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár 2013 Ruttkay Szilvia
Dr. Hegyi Ádám adjunktus SZTE BTK Kulturális Örökség és Humán Információtudományi Tanszék Könyvtár- és informatikai alapismeretek.
Könyvtár: Nagyobb mennyiségű könyvnek rendszerezett (közhasználatra szánt) gyűjteménye. Szerepe: beszerezni, őrizni, hozzáférhetővé tenni a tudást és az.
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
Az ítélkező munka szolgálatában a Bírósági Könyvtári Rendszer bemutatása.
Személyes információszervezés a gyakorlatban JÁVORKA BRIGITTA ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR – KÖNYVTÁRI INTÉZET.
KERESÉS ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRI KATALÓGUSOKBAN Kiss Annamária Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár 2013.
Adatbázisok használata a tájékoztatási gyakorlatban Dr. Nagy Enikő Csomád,
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Bibliometriai kérdések az MTMT-ben Berhidi Anna Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár
Semmelweis Egyetem Központi Könyvtárának katalógusai Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár 2015 Ruttkay Szilvia
A folyóiratok tudományos mérése, presztízs
Takáts Béla A teljesítménymérés szolgálatába állított könyvtári statisztika a minőségbiztosításban Takáts Béla
A könyvtárak állományának tagolódása
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Hogyan legyünk eredményesek?
Gyűjtemény mint rendszer
Bartók Györgyi Mire jó az ODR lelőhely adatbázis?
Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése
Publikációs stratégia Szakirodalmi forrásanyagok használata MTMT
Vasas Lívia, PhD 2017 Web of Science Vasas Lívia, PhD 2017.
Tudományos adatok keresése, avagy a Data Citation Index bemutatása
Elérhető magyar irodalom – olvasás? digitalizálás?
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Vasas Lívia, PhD december
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Előadás másolata:

Könyvtári állomány elemzése Bognárné Lovász Katalin

SZMSZ és a Gyűjtőköri szabályzat meghatározza könyvtár fő funkció rendszerét vállalt feladatokat helyét a könyvtári rendszerben A könyvtár társadalmi környezetét részletes gyűjtési utasítások Mi ért is fontos ez?

Állományelemzés mint „rendszer feladata” A könyvtári állomány elemzésének eredménye elsődlegesen a gyarapítás és apasztás szempontjainak meghatározója, de emellett érvényesül az adott könyvtárnak, mint rendszernek valamennyi rendszerelemében. Melyek ezek a rendszerelemek?

A dokumentumtípus, a használati gyakoriság, a szakterület szerinti megoszlás befolyásolja a gyűjtemény elrendezését, esetleges különgyűjtemények kialakítását, az egyes raktárterek várható férőhely igényének megtervezését is. A feltárás szempontjából a dokumentumok visszakeresési ismérveinek részletezettségét is ki lehet dolgozni az elemzés eredményei alapján. Az információ- és dokumentum-szolgáltatás, vagyis a gyűjtemény használata pedig közvetlenül összefügg az állomány elemzésével, hiszen az állomány összetételének erényei vagy hiányosságai, fejlesztésének szempontjai csakis a vele kapcsolatos használói, vagy, tágabban értelmezve, az információs szükséglettel egybevetve határozhatók meg.

Az állományelemzések céljai hosszú vagy rövid távú tervek megalapozása gyűjtőköri szabályzat előkészítése Számadás az anyagi források felhasználásáról Az állomány mennyiségi és minőségi paramétereinek megállapítása

Eredménye A gyűjteményfejlesztési politika módosítása, segítség a gyarapítási keretekért folytatott harcban, könyvtár erősségeinek és gyengeségeinek megállapítása – mely témákra kell hangsúlyt fektetni.

Az állományelemzést befolyásoló tényezők Könyvtár típusa Önálló intézmény vagy iskola, egyetem, vállalat része Használói kör nagysága, összetétele Állomány nagysága – pl. csak egy állományrésznél végezzük el. Rendelkezése álló anyagi és humán erőforrások A munka sürgőssége Az elérendő célok jellege

Mit is vizsgálhatunk az állomány elemzéssel? Library collection assessment Library collection evaluation Library collection analyses Mit is vizsgálhatunk az állomány elemzéssel?

Kérdések Hogyan oszlik meg az állomány tartalom és dokumentum típus szerint? Mennyi idős a gyűjtemény – korfa? Milyen az állomány történeti rétegeződése, kora? Mekkora a használói kérések kielégítetlenségének aránya? Kielégítő-e a referensz gyűjtemény? Hogyan viszonyul a szakterület más könyvtáraihoz?

Kérdések Ki végezze a vizsgálatot ? Milyen módszert alkalmazzunk? Hogyan készítsük elő az elemzést? Mikor végezzük?

A tervezés szempontjai Az elemzés céljának meghatározása; a kapott információ hol és hogyan lesz felhasználva; Vizsgál állományrész kiválasztása; Az adatgyűjtés és analízis módszereinek meghatározása; Az időpont és az ütemezés meghatározása A kapott eredményeket hogyan mutatjuk be és kinek készítjük; Más könyvtárak adatainak viszgálata Költségek becslése

Az állományelemzés típusai

Mennyiségi és minőségi elemzés A mennyiségi elemzés vonatkozhat kizárólag a vizsgált gyűjtemény belső adottságaira és kiterjedhet a külső, környezeti tényezők adataival való összehasonlításra is. A minőségi elemzés mindig valamilyen külső, az állománytól független tényezőhöz viszonyítottan határozhatja meg az egyes dokumentumok vagy gyűjteményrészek tartalmi adottságait. A szempontok kiválasztását befolyásolja a könyvtár típusa, a könyvtári-információs rendszerben elfoglalt helye és szerepe, valamint az állomány nagysága. Ez mit jelent?

Állományra és használatra orientált és szimulációs vizsgálatok

Állományra orientált vizsgálatok Bibliográfiákkal, katalógusokkal és jegyzékekkel való összehasonlítás Gyűjtemény közvetlen vizsgálata – fizikailag vizsgálja az állományt a polcokon egy a témában jártas szakember – kisebb könyvtárak, állományrészek vizsgálata – selejtezéssel egybekötve Összehasonlító statisztikák szerkesztése

Állományra orientált vizsgálatok Összehasonlító statisztikák szerkesztésével vizsgálhatjuk: Állomány vagy állományrészek nagyságát A növekedés mértékét – összehasonlítva a kölcsönzési adatokkal Az állomány átfedéseit

Használatra orientált vizsgálatok Kölcsönzési vizsgálatok – Kik kölcsönöznek és milyen gyakran? magállomány meghatározása; mit kell selejtezni vagy raktárba helyezni? Helyben használati vizsgálatok Felhasználói véleményének vizsgálata – Hozzáférhetőségi vizsgálatok könyvtárközi és ODR kölcsönzések vizsgálata

Szimulációs vizsgálatok Hivatkozások vizsgálata – lábjegyzetekben, bibliográfiában gyakran hivatkozott dokumentumok Dokumentum elérhetőségi vizsga – a könyvtárosok végzik

Research Library Groups Conspectus Out-of-Scope: The Library does not collect in this area. Minimal Level: A subject area in which few selections are made beyond very basic works. Basic Information Level: A collection of up-to-date general materials that serve to introduce and define a subject and to indicate the varieties of information available elsewhere. It may include dictionaries, encyclopedias, selected editions of important works, historical surveys, bibliographies, handbooks, a few major periodicals, in the minimum number that will serve the purpose. A basic information collection is not sufficiently intensive to support any courses of independent study in the subject area involved.

Conspectus Research Level: A collection that includes the major published source materials required for dissertations and independent research, including materials containing research reporting, new findings, scientific experimental results, and other information useful to researchers. It is intended to include all important reference works and a wide selection of specialized monographs, as well as a very extensive collection of journals and major indexing and abstracting services in the field. Older material is retained for historical research. Comprehensive Level: A collection which, so far as is reasonably possible, includes all significant works of recorded knowledge (publications, manuscripts, and other forms), in all applicable languages, for a necessarily defined and limited field. This level of collecting intensity is one that maintains a " special collection." The aim, if not achievement, is exhaustiveness. Older material is retained for historical research.

Szintek 0 = a könyvtárnak nincsen állománya ebben a témában. 1 = minimum szint, csak néhány alapvető mű található a téma irodalmából. 2 = alapvető információs szint, a téma általános tartalmú műveinek gyűjteménye, amelyek a téma meghatározására, bemutatására szorítkoznak, és jelzik a máshol elérhető információkat. Egyetemi tanulmányokhoz vagy önálló kutatáshoz nem elegendő az állomány. 3 = oktatási szint, az állomány megfelel az egyetemi és a posztgraduális oktatás, valamint az önálló kutatás igényeinek. Tartalmazza a téma alapvető monográfiáit, a legfontosabb írók munkáinak teljes gyűjteményét, válogatásokat a másodrangú írók munkáiból, a legjelentősebb folyóiratokat, referensz műveket és az alapvető bibliográfiákat. 4 = kutatási szint, az állomány disszertációk és önálló kutatásokhoz szolgál forrásul, tartalmaz minden fontos referensz művet, a monográfiák széles körét, a téma minden jelentős folyóiratát, indexeit és referáló szolgáltatásait. Végül, idegen nyelvű és régi anyagokat is. 5 = átfogó szint, az adott téma teljességre törekvő gyűjtése, minden jelentős munka, minden elérhető nyelven.

Conspectus A számszerű mérés történhet: a kötetek számának megállapításával; a szerzeményezési statisztikák vizsgálatával; a könyvtárközi kölcsönzések számának vizsgálatával; az állomány összehasonlításával szakbibliográfiák, kiadói listák, katalógusok segítségével, mely során megállapítható, hogy a felsorolt címek közül hány van meg az állományban.

Mi is mérünk? Existing Collection Strenght=ECS Current Collecting Intensity=CCI Desired Collecting Intensity= DCI a meglévő állomány mennyisége és mélysége a gyarapítás intenzitása Távlati/kívánt gyűjtési tendencia meghatározását

Conspectus előnyei Állománybecslési módszerként megmutatja az állomány erős és gyenge pontjait; jó alapot szolgáltat az állományfejlesztéshez; . segíti a speciális gyűjtemények feltérképezését helyi, regionális és országos szinten; segíti a tájékoztató szolgáltatásokat azzal, hogy a kutatókat a legjobb forrásokhoz irányítja; segíti a könyvtárközi kölcsönzést és a dokumentumszolgáltatást. Állományfejlesztési módszerként eszközt biztosít a kurrens gyűjtés értékeléséhez; felhasználható az állományfejlesztés profiljának részletes megrajzolásához; az egyetemi könyvtárak esetében keretül szolgál az egyetemi oktatás szükségleteinek megfelelő állományfejlesztési irányelvek elkészítéséhez. Az együttműködésen alapuló állományszervezés eszközeként a helyi, regionális és nemzeti szintű állománygyarapítás összehangolását szolgálja; keretet biztosít az osztott katalogizálással kapcsolatos megállapodásokhoz; segíti az összehangolt megőrzést, megóvást és a selejtezést; segíti az összehangolt állományszervezés pénzügyi forrásainak hatékonyabb kihasználását; regisztrálja az egyes könyvtári állományok erősségében és a gyűjtés intenzitásában beállott változásokat, s ezzel az országos dokumentumállományról szóló információkat naprakészen tartja.

Külső tényezőkkel összekapcsolt mennyiségi elemzés Az állomány összetételére vonatkozó mennyiségi adatok akkor válnak érdemben értékelhetővé, ha azokat nem pusztán elszigetelten, önmagukban vizsgáljuk: a szakterület képviseltségének szerkezete: az egyes szakterületek éves gyarapodása egybevetve ugyanazon szakterület viszonylag teljes (egyetemes vagy nemzeti) éves dokumentumtermésével; a dokumentumtípus képviseltségének szerkezete: az egyes dokumentumtípusok éves gyarapodása egybevetve ugyanazon dokumentumtípus viszonylag teljes (egyetemes vagy nemzeti) éves mennyiségével; a könyvtári rendszerre vonatkozó szerkezet: egyes szakterületeknek a vizsgált könyvtár állományán belüli aránya egybevetve ugyanazon szakterületeknek az együttműködő többi könyvtár állományában képviselt arányával;

a gazdaságossági szerkezet: egy szakterület/dokumentumtípus éves vagy többéves gyarapításának pénzügyi ráfordítási aránya (a teljes gyarapítási keretből az adott szakterülethez tartozó dokumentumok vételárának százaléka) összevetve ugyanazon szakterületnek ugyanabban az időszakban jelentkező használati arányával (a használati szerkezet vizsgálatának eredményével). a használati szerkezet: egyes szakterületek/dokumentumtípusok állományi (vagy éves gyarapodási) aránya egybevetve ugyanazon szakterületek/dokumentumtípusok használati arányával. Ez utóbbi a kölcsönzési nyilvántartások ill. a helyben olvasás kérőlapjainak az állományelemzéssel azonos szempontú csoportosítását, majd a két elemzés összehasonlítását jelenti

A leggyakrabban alkalmazott szempontjai lehetnek: Az elemzés több, egymással párhuzamosan érvényesülő szempontot vehet figyelembe. A leggyakrabban alkalmazott szempontjai lehetnek: szakterületi (illetve egy-egy szakterületen belül a részterületek szerinti), a dokumentumok megjelenésének helye szerinti, nyelvi, kronológiai, vagyis a publikálás ideje szerinti, dokumentumtípus (ezen belül kiadványtípus, kiadványműfaj) szerinti megoszlás.

Ezeknek a mennyiségi mutatóknak a jellemzői csak a vizsgált gyűjtemény belső adatait tükrözik, környezeti tényezőiktől elkülönítve (vagyis pl. a magyar történelmi tárgyú dokumentumok arányát csak a vizsgált gyűjteményhez képest határozza meg és nem az összes ilyen tárgyú publikációhoz viszonyítja); csak számszerűséget fejeznek ki, az adatok mögött lévő tartalmi vagy informatív érték szerinti megoszlást nem jelölik; csak egy dimenziós vizsgálódásra alkalmasak, több dimenzió kifejezésére már ismételt elemzésre van szükség.

Folyamat vs. állapot

Szépirodalmi gyűjtemények elemzése a szerző ismertsége, népszerűsége, megbízhatósága a mű stílusának, olvasmányosságának színvonala a téma aktualitása, igazságtartalma, morális értéke a cselekmény mondanivalójának fontossága, hatása a cselekmény megértéséhez szükséges környezeti információk leírása a mű szereplőinek reális jellemformálása a műről megjelent ismertetések, kritikák. (Ferenczy, 1998)

Szépirodalmi gyűjtemények elemzése

Összehasonlítás kiadói toplistákkal Nézze meg egy ön által választott megyei könyvtárban, hogy az alábbi könyves boltok toplistás könyvei megtalálhatóak-e. http://alexandra.hu http://bookline.hu http://www.libri.hu http://www.lira.hu

Bradford-féle szóródás törvény: Azon a megfigyelésen alapszik, hogy egy téma szakirodalma nem véletlenszerűen szóródik szét a szakfolyóiratokban. Segítségével a különböző ismeretkörök jellemző előfordulási helyét lehet meghatározni. Valóban a gyűjtőkörébe tartozó legfontosabb (szak)folyóiratokat rendelte-e meg a könyvtár. Lényege, hogy bizonyos szakterület információs anyagának fellelhetőségét három csoportra tagolja: az első csoportba a témában jelentősen sok címmennyiséget tartalmazó, az ún. magfolyóiratok tartoznak a második csoportba a tudományhoz csatlakozó területek folyóiratai tartoznak − a harmadik csoportba a témától már sokkal távolabbi profilú folyóiratok kerülnek

Hivatkozások vizsgálata A folyóiratokban hivatkozott szakirodalomból kiindulva is fel lehet térképezni az állományban fellelhető szakirodalom információs értékét. Az SCI (Science Citation Index = Tudományos Idézetek Indexe) a philadelphiai Institu-te for Scientific Information 1963-ban elindított kezdeményezése, amely a tudományos publikációkban előforduló hivatkozásokat regisztrálja folyamatosan. Visszakeresési szempontjai: idézetek szerzői és címei (megmondja hol és hányan hivatkoztak az illető mű-re/szerzőre) a források (az indexben feldolgozott folyóiratok) intézmények (a források létrejöttének műhelyei)

Az impact factor A folyóiratok hatástényezőjének vizsgálata, melyből megtudhatjuk, hogy egy bizonyos időszak alatt egy folyóiratban meg-jelent tanulmányt hányszor idéztek.

Felezési idő A tudományos publikációk jellemzője, hogy megjelenésük után nő az idézettségük, majd egy idő után csökken. Az ún. felezési idő (half-life) megállapítása során azt figyeljük, hogy egy adott dokumentum/téma iránti igény mennyi idő alatt csökken a felére. Ha feleződik az érdeklődés, az azt jelenti, csökkent a téma iránti igény, túlhaladottá vált (ami nem jelent feltétlenül egyet a tartalom elavulásával!). A felezési idő tehát egyaránt vonatkoztatható témára, dokumentumra és könyvtári gyűjteményre.

Folyóiratok

Miért fontos ez? Evaluation of Library Collections, Access and Electronic Resources: A Literature Guide and Annotated Bibliography, by Thomas E. Nisonger. Westport, CT: Libraries Unlimited, 2003. 316p.

Legújabb tendenciák Már nem csak az állomány a lényeges, hanem a könyvtár által nyújtott adatbázis hozzáférések, elektronikus folyóirat előfizetések és e-könyvekhez való hozzáférés Az adatbázisban való kereséseket állandóan monitorozása. Folyóiratok A könyvek és egyéb dokumentumok hatásának értékelése

Ajánlott irodalom Dömötör Lajosné: Állománybecslés magyar felsőoktatási könyvtárakban: Conspectus típusú állománybecslés végrehajtásának lehetősége. In: Könyvtári figyelő. 1995. 3. sz. Ferenczy Endréné: Gyűjtemény szervezés. Bp.:OSZK, 1998. Bushing, Mary C.:The Evolution of Conspectus Practice in Libraries: The Beginnings and the Present Applications. http://klement.nkp.cz/Caslin/caslin01/sbornik/conspectus.html