Mézes József Érsek-Kovács Adrienn

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Advertisements

„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
Szülők gyermeknevelési kompetenciájának támogatása „Signals” projekt zárókonferencia Szuhár Mariann.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
1. Bethlen Gábor Középiskola, Szakképző Iskola és Kollégium Nyírbátor 2 Iskolai közösségek A tanulók összetétele: A tanulói létszám jelenleg:780 fő –Szakközépiskolai.
Gyermekjóléti Szolgálatok IV. Országos Konferenciája Az iskolai agresszió megelőzése és kezelése - a MFPI projektjének bemutatása október 28. NÉMETH.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
{ Fokról fokra a cél felé NYITÓRENDEZVÉNY Azonosító szám: TÁMOP B Fokról fokra a cél felé NYITÓRENDEZVÉNY Azonosító szám: TÁMOP B
„Mocsolád-Civilház” NKFT megalakulás I.Alsómocsolád méretéből (346 fő) és zsákjellegéből adódó intézményi és egyéb háttér hiányosságainak kiküszöbölése:
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
cím: Nyíregyházi SZC Wesselényi Miklós Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma OM: Telefon: 70/
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
A lemorzsolódás jogszabályi környezete és a lemorzsolódás megelőzését szolgáló jelző- és támogató rendszer Benczúr Katalin főosztályvezető-helyettes Pedagógiai-szakmai.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Pályaválasztási tanácsadás
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Kispálné Horváth Mária
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Szülői választmány 2016.okt.18.
KRE-AKTÍV motivációs projekt
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A bemeneti kompetenciamérések és a visszajelzéseken alapuló fejlesztő munka bemutatása a Farkas Gyula Közoktatási Intézmény Dr. Illyés Sándor intézményegységében.
Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola
HHR.
Intézményvezetői célkitűzések
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Általános iskola eredménye, értékelése
BTMN.
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
KRÉTA-ESL Bemutató.
A „Szertár” iskolai és óvodai szociális munka projekt célja
Intézmény minőségirányítási programja
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Iskolai szociális segítő
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Intézményvezetők tájékoztatása Nyíregyházi Egyetem
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Előadás másolata:

Mézes József Érsek-Kovács Adrienn Intézményi szintű intézkedések a lemorzsolódás elkerülése érdekében Készítette: Mézes József köznevelési szakértő, szaktanácsadó Érsek-Kovács Adrienn ifjúságvédelmi felelős 2017. március 08.

Intézményi szintű intézkedések a lemorzsolódás elkerülése érdekében VSZC Öveges József Szakképző Iskolája, Szakközépiskolája és Kollégiuma, Balatonfűzfő Létszámunk: 527 fő (257 SNI és 27 BTMN) Kollégista: 170 fő Képzések: informatika kereskedelme és marketing elektronika villanyszerelő víz és gázhálózat rendszerszerelő műszerész

Intézményi szintű intézkedések a lemorzsolódás elkerülése érdekében VSZC Szent-Györgyi Albert Szakgimnáziuma, szakközépiskolája és Kollégiuma, Ajka Létszámunk: 526 fő (57 SNI és 7 BTMN) Kollégista: 56 fő Képzések: egészségügy szociális rendészet szakács pincér pék E-napló: a nyári órákat a következő tanévhez kell hozzárendelni, így engedi a szoftver.

Intézményi szintű intézkedések a lemorzsolódás elkerülése érdekében Az EU2020 stratégiához kapcsolódóan Magyarország vállalása, hogy a korai iskolaelhagyók arányát 10%-ra csökkenti. Köznevelési törvény (2011. évi CXC. tv.) 2015. január 1-től bevezette a „lemorzsolódással veszélyeztetett tanuló” fogalmat Az Nkt. 4.§ 37. pontja szerint: „lemorzsolódással veszélyeztetett tanuló: az a tanuló, akinek az adott tanévben a tanulmányi átlageredménye közepes teljesítmény alatti vagy a megelőző tanévi átlageredményéhez képest legalább 1,1 mértékű romlást mutat, és esetében komplex, rendszerszintű pedagógiai intézkedések alkalmazása válik szükségessé.”

Intézményi szintű intézkedések a lemorzsolódás elkerülése érdekében 1. Nemzetközi kutatások tanulók körében a tanulói jellemzők korai iskolaelhagyással kapcsolatos tanári attitűdökről felmérés adatgyűjtési szokásokról, együttműködési mintákról segítő szakemberek véleménye a témával kapcsolatban, kérdőív formájában 2. Szakmai kísérlet (Tempus) 2015. áprilisában önként jelentkezhettek az iskolák véletlenszerű kiválasztás a hasonlónak számító szakközépiskolák közül: 5 teszt iskola (országonként) 5 kontroll (1) iskola 5 kontroll (2) iskola (Öveges)

Intézményi szintű intézkedések a lemorzsolódás elkerülése érdekében Iskolákban megjelenő lemorzsolódások okai: tanulási nehézségekkel (SNI, BTM) küzdő tanulók létszámának növekedése a tanulás során jelentkező iskolai kudarcok tanulási nehézségekkel küzdő tanulók motiválatlansága tanulási szokások kialakításának hiánya magatartásbeli problémák (főleg „szakiskolai” osztályokban) egy-egy tanuló gyakori évismétlése negatív önértékelés iskolai teljesítménye romlás szülői támogatás hiánya önbizalom hiány gyakori hiányzások

Intézményi szintű intézkedések a lemorzsolódás elkerülése érdekében Tanulási és pedagógiai környezet megújulása olyan, pedagógia környezetet teremtsünk, amelyben a tanulási nehézséggel küzdő tanulók, eredményesen nagyobb kudarcoktól mentesen tanulhassanak, sikeres érettségi vizsgát tegyenek, valamint államilag elismert piacképes képesítéshez jussanak. nevelőtestületnek differenciált feladatokat kell ellátnia felzárkóztatás a tanulásban akadályozott egyéni lemaradásokkal küzdő tanulókat motiválni kell a tanulók egyéni tanulási szokásaikat ki kell alakítani, meg kell találni a tanulmányi munkát folyamatosan nyomon kell követni kapcsolatot kell tartani a szülőkkel önbizalmat kell növelni együtt kell működni a szaktanárnak, osztályfőnöknek

Intézményi szintű intézkedések a lemorzsolódás elkerülése érdekében Tanulmányokat segítő és támogató módszerek általános iskolai előmenetel áttekintése a jelentkezőknél szakértői vélemények felvételi „elbeszélgetés”, ahol van rá mód év elejei „bemeneti” mérés csoportbontások lehetőség szerint tanulmányi előmenetel figyelemmel kísérése tanulmányi átlag áttekintése nagy mértékű romlás hármas alatti átlag egyéni fejlesztési terv készítése szükség esetén korrigálása tanulás módszertani foglalkozás fejlesztő foglalkozás

Intézményi szintű intézkedések a lemorzsolódás elkerülése érdekében Tanulmányokat segítő és támogató módszerekkel elért eredmények hatékony tanulási stílus megtalálása tanórákra való készülés hatékonysága nőtt szívesen végeztek a tanulási stílushoz igazodó feladatokat hátránnyal küzdő tanulók felzárkóztak csökkent a kudarcok száma nőtt az önbizalmuk a tanulóknak motiváltabbak lettek javult a kommunikációs és problémamegoldó képességük nyitottabbak és bátrabbak lettek A 4 rendszerelem kapcsolata!

Intézményi szintű intézkedések a lemorzsolódás elkerülése érdekében Személyes képességeket fejlesztő módszerek Negatív önértékelést, súlyos önbizalom hiányt az évek során POZITÍV életszemléletté FORMÁLJUK. reális énkép kialakítása egyéni képességek feltérképezése önismeret motiváció kommunikációs ismeretek átadása konfliktuskezelés együttműködés

Intézményi szintű intézkedések a lemorzsolódás elkerülése érdekében Közösség és az egyén fejlesztése érdeklődés megalapozása érdeklődési körének megfelelő program (formálódik a közösségben elfoglalható helye) dráma foglalkozás kreatív szakkör rendszeres színházlátogatás Opera kaland gyárlátogatások bűnmegelőzéssel kapcsolatos előadások sport rendezvények pályaorientációs rendezvények projekt hetek

Intézményi szintű intézkedések a lemorzsolódás elkerülése érdekében Ifjúságvédelem a lemorzsolódás elkerülésének szolgálatában iskola a gyermek hétköznapi színtere fel kell ismernünk a problémát azonnali segítségnyújtást kell kezdeményeznünk Segítségnyújtás módjai: tanulók tájékoztatása, milyen problémával kihez fordulhatnak a tanévben iskolán kívül milyen intézményeket kereshetnek fel iskola pszichológus szülőkkel való folyamatos kapcsolattartás olyan programok szervezése, ahol külsős szakemberek a meghívottak egészségnevelés agresszió kezelés kábítószer-ellenes témák

Intézményi szintű intézkedések a lemorzsolódás elkerülése érdekében Ifjúságvédelem a lemorzsolódás elkerülésének szolgálatában fontos a különböző „szektorokkal” való kapcsolattartás nevelési tanácsadó családsegítő és gyermekjóléti szolgálat védőnők iskolapszichológusok rendőrség fejlesztő pedagógusok polgármesteri hivatalok Megfelelő együttműködés esetén várható eredmények: önálló problémamegoldás környezethez való alkalmazkodás megerősödött személyiségek biztonságot, elfogadást nyújtó légkört tudnak kialakítani

Intézményi szintű intézkedések a lemorzsolódás elkerülése érdekében Életpályamodell, pályaorientáció Cél: a munkaerőpiacon való érvényesülés elősegítése. pedagógusaink belső továbbképzése életpálya – menedzselési képességek fejlesztésére pozitív jövőkép erősítése a tanulókban és a pedagógusokban tantárgyi cselekvési tervek minden évfolyamon osztályfőnöki és közismereti és szakmai órákon (önismeret, kommunikáció, együttműködési készség, pályaismeret stb.) felsőoktatásban való tanulási lehetőségekről rendszeres tájékoztatás reális önértékelésen alapuló pályaválasztás cégekkel való együttműködések, képzések (szakmai gyakorlatok, üzem- és gyárlátogatások)

Intézményi szintű intézkedések a lemorzsolódás elkerülése érdekében Szülők segítő támogatása Szülő és az iskola között partneri együttműködésre kell törekedni. alapfeltétel az együttműködés be kell vonnunk őket az iskola életébe szülői szervezettel való közös munka összekötő kapocs a tanulók, szülők és az iskola között elengedhetetlen a támogatásuk a prevenciós területen mindennapi működésnek a részei Formái: szülői értekezlet, fogadó óra tanórák látogatása Család és az iskola kapcsolatát azzal is erősítjük, hogy bevonjuk a szülőket bizonyos döntésekbe, döntések előkészítésébe.

Intézményi szintű intézkedések a lemorzsolódás elkerülése érdekében Lemorzsolódás elkerüléséhez szükséges eszköz- és pedagógus fejlesztés Pályázatokon való folyamatos részvétel: nevelőmunkához szükséges eszközök pedagógus továbbképzések tanulók személyiség- és képességfejlesztéséhez szükséges eszközök Nyertes pályázatok: TÁMOP 3.1.4. C Innovatív iskolák fejlesztése TÁMOP 3.1.4. B Köznevelés az iskolában TÁMOP 2.2.5. B Szakképző intézmények felkészülésének támogatása a rövidebb idejű szakképzés bevezetésére TIOP 1.1.2. A pedagógiai módszertani reformot támogató informatikai infrastruktúra fejlesztése TÁMOP 3.3.12. „Átfogó ifjúsági szolgáltatásfejlesztése a köznevelésben tanuló diákok esélyegyenlőségének növelése” (BIP)

Intézményi szintű intézkedések a lemorzsolódás elkerülése érdekében Felhasznált irodalom Érsek-Kovács Adrienn és Mézes József (2016): Integrációs oktatási modell egy Balaton-parti középiskolában. http://www.tani-tani.info/integracios_oktatasi_modell Utolsó letöltés: 2016. január 8. Érsek-Kovács Adrienn és Mézes József (2014): Új oktatási módszer az Övegesben. http://www.balatonfuzfo.hu/sites/default/files/tartalmak/hirlap/balatonfuzfoi-hirlap/fh_2014_oktober.pdf Utolsó letöltés: 2014. október 1. Mayer József: Iskolaelhagyók. http://www.tani-tani.info/081_mayer Utolsó letöltés: 2017. február 8. A végzettség nélküli iskolaelhagyás elleni középtávú stratégia. http://www.kormany.hu/download/5/fe/20000/V%C3%A9gzetts%C3%A9g%20n%C3%A9lk%C3%BCli%20iskolaelhagy%C3%A1s%20.pdf Utolsó letöltés: 2017. január 30.

Intézményi szintű intézkedések a lemorzsolódás elkerülése érdekében „A tanárok sokkal inkább saját tudományszeretetükkel és személyes varázsukkal hatnak a diákokra, mint tekintélyükkel.” /Marie Curie/

Köszönöm a figyelmet!