A turisztikai termék Dr. Gonda Tibor 2017
Turisztikai termék = kínálati halmaz Kereslet igényét kielégítő szolgáltatások. Tartalma: vonzerő + közlekedés + szállás + étkezés + szórakozás + eü + biztonság + bank + kommunikáció
1996. Országos Középtávú Turisztikai Marketingstratégia 36 terméktípus 4 termékcsoportban (wellness, speciális érdeklődés, vízparti üdülés, üzleti utazás) Ekkor még nincs egységes normákon nyugvó elméleti háttér.
A turisztikai termék mikro- és makroszintű értelmezése 4 A modell: Attraction – vonzerő Access – megközelítés Accommodation – elszállásolás Attitude - hozzáállás
Turisztikai termék mikroszinten: egy-egy idegenforgalmi vállalkozás által nyújtott konkrét szolgáltatás vagy szolgáltatáscsomag. Makroszinten: maga az egész desztináció és a turista igényeit kielégítő szolgáltatások összessége. Turisztikai terméknek nevezzük az egy, esetleg több idegenforgalmi vonzerőre alapozott, a vendég igényeinek összességét kielégítő potenciális szolgáltatáshalmazt.
Kinek a dolga a turisztikai termékfejlesztés? 1. állam: ágazatfejlesztési stratégiák és pályázati kiírások 2. régió/megyei önkormányzat, helyi önkormányzat 3. TDM
A turisztikai termékfejlesztés ajánlott szempontjai az UNWTO szerint UNWTO tényezői A tényező befolyása a konkrét turizmusfejlesztési folyamatra 1. Kínálat mozaikosság Szétszórtan, több szolgáltató tudja biztosítani a hatékony termékfejlesztéshez szükséges szolgáltatásokat, ezért a koordináció és integráció fontos. 2. A szolgáltatások egymástól függenek és egymást kiegészítik A termékfejlesztés több turisztikai szolgáltatót is érint közvetlenül. Közvetett hatása még szélesebb. Együttműködés kiemelten fontos, az együttműködés kultúrája fejlesztendő. 3.Kínálat rugalmassága A kereslet bővülését egyes kínálati elemek nem tudják rögtön követni (pl. szállásfejlesztés időigényes).
UNWTO tényezői A tényező befolyása a konkrét turizmusfejlesztési folyamatra 4. Fejlesztés hosszú időt vesz igénybe Előrelátó, hatékony tervezés kell. 5. Valós keresleti előjelzés Fontos az igényfelmérés, piackutatás. Ez teszi megalapozottá a helyes termékfejlesztési munkát. 6. A szolgáltatás egy része megfoghatatlan A termék fejlesztésénél az élményígéretet kell a középpontba állítani, és jól megkülönböztethető, egyedi terméket kell létrehozni. 7. Kereslet árrugalmassága A turisták különösen ár érzékenyek. Nem rongyrázóak, a jó ár–érték arányt preferálják. 8. Szezonalitás A fenntartható turizmus szellemiségével összhangban a szezon kinyújtása a fő cél. 9. A fogyasztó része a turisztikai terméknek Az egész fogadóterület harmóniájára ügyelni kell. 10. Közvetítők szerepe TDM-ek, utazási irodákkal együtt kell működni.
Turisztikai termékek csoportosítása Termék elnevezése: egyértelműen kapcsolható legyen a jól körülírható turisztikai tevékenységhez (pl. lovas, konferencia-, bevásárlóturizmus), vagy a földrajzilag jól körülírható térhez, amely determinálja a kereslet magatartását (városi, falusi, hegyi turizmus, stb.), vagy Egy-egy csoport specifikus piaci szegmenshez (szenior, ifjúsági turizmus). Problémás elnevezés: rendezvény turizmus, hobby turizmus. Helyes megnevezés: kerékpáros turizmus és aktív turizmus. (Ez már termékek egy csoportja.)
Térspecifikus turisztikai termékek A vonzerő és az infra- és szuprastruktúra nagyon kötődik a térhez. Városi turizmus Falusi turizmus Vízparti turizmus Hegyvidéki turizmus Ökoturizmus (mert fókuszban a természetvédelmi terület áll)
Csoportspecifikus turisztikai termékek Csoport: szociális és üzleti megközelítés Ifjúsági (26 évig) Szenior Ifjúsági 1908. cserkész mozgalom megalakulása 1932-től országos egyesület az ifjúsági turizmus összefogására Ifjúsági Szállások Nemzetközi Szövetsége 1969. Woodstock (450 000 résztvevő)
Tevékenységspecifikus turisztikai termékek A motiváció konkrétan a tevékenységre irányul. Aktív (termék csoport) Lovas Kerékpáros Gyalogos Vadász Horgász Bevásárló Szex turizmus
Egészségturizmus Motiváció az egyén egészségi állapotának a megőrzése, javítása. Komplex termék: Egészség megőrzés (wellness) Betegség megelőzés (prevenció) Gyógyítás (terápia) Utókezelés (rehabilitáció) Két alszektor attól függően, hogy a gyógyulás vagy a megelőzés a motiváció. (gyógyturizmus – wellness)
Kulturális Turizmus Motiváció: kulturális értékek megismerése, kulturális élmények szerzése. Fokozottan erősödő motiváció. Egy desztináción belül felértékelődött a kulturális vonzerő. Nagyon sokszínű termék: Városok, épített örökség Kulturális események Fesztiválok Hagyományőrző népi kultúra Vallási emlékek
Új trendek a termékfejlesztésben A kínálat diverzifikálódása Alternatív turizmus erősödése Piac szegmentálása Piaci rések megkeresése (Nish marketing) (Példák a piac szegmentálódására: Kalandturizmus,Katasztrófaturizmus, Pro-poor turizmus, Melegturizmus stb)
Kalandturizmus Cél az adrenalin fokozása, extra izgalmak nyújtása, impulzus váltás. Off road Rafting Kanyoning Trekking Mountain biking
Köszönöm a figyelmet!