A járási rendszer megújítása Dr. Csonka Ernő helyettes államtitkár, államtitkári kabinetfőnök 2012. február 21.
célok és összefüggések Ügyfél: szolgáltatás Adófizető: hatékonyság Állampolgár: belső és külső érdekképviselet Rendszer és alrendszerek állam közigazgatás önkormányzatok Államigazgatás Feladatok mozgása az államon belül a feladatok és ellátásuk feltételei
a területi közigazgatás megújítása Integráció: fővárosi és megyei kormányhivatalok Járás: területi alap-egység és a járási szintű államigazgatás Kormányablakok: standardokra alapozott, ügyfélbarát államigazgatási szolgáltatás Határon átnyúló együttműködés: új EU intézmény lehetőségei (ETT) Önkormányzati rendszer átalakítása: új Ötv. Megyei önkormányzatok: konszolidáció
a kormányhivatal Szervezeti integráció: kettős irányítás Funkcionális szervezeti egységek: az összetartó szerep Nagyságrend 14 szervezet, 150 szerv, 23 ezer kormánytisztviselő,124,5 MdFt működési költség („0-szaldó”, költségvetési átláthatatlanság és következményei) Működési alrendszerek integrációja: költségvetési gazdálkodás, személyügyi nyilvántartás, ügyvitel, telekommunikáció, biztosítás, ingatlangazdálkodás, informatika szakmai irányítása, beszerzés
megyei konszolidáció Időpont: 2012. január 1. Szerkezete: Adósságrendezés és intézmény-átvétel (forma-független) egészségügyi – GYEMSZI/Budapest, megyék oktatási, szociális, egyéb – megyei kormányhivatal/MIK Nagyságrendek 19 megyében, 705 intézmény, 65 ezer alkalmazott. 400 költségvetési szerv (190 közoktatási, 117 szociális és gyermekvédelmi, 67 közművelődési és 26 egyéb intézmény), 160 (köz)alapítvány, 145 gazdasági társaság Előkészítés: Megyei Bizottság a kormánymegbízott vezetésével Megállapodás 2011. december 31-ig 1335/2011. (X. 13.) Korm. határozat a szükséges intézkedésekről tárcaközi munkacsoportok (jogi, fejlesztési, vagyongazdálkodási, költségvetési, informatikai) feladat mozgását követő feltételrendszer jogi szabályozás: 2011. évi CLIV. tv. , 258/2011. (XII. 7.) Korm.r., alapító okiratok 2012. évi költségvetés vagyon átadás-átvétel, megállapodás szervezeti kapacitás - létszám
a járás Előkészítés Alapvető célok tudományos és igazgatás-szakmai megalapozás Alapvető célok kormányzati felelősség: államigazgatási feladatok – államigazgatási szervezet területi beosztás alapegysége: igazodási terület egyéb feladatok: az önkormányzatok átalakításának függvényében Ütemezés 1299/2011. (IX. 1.) Korm. határozat a kialakítás elveiről Társadalmi egyeztetés 2012. január 10-29. Törvényjavaslat benyújtása 2012. február 10. Járásról szóló kormányrendelet (szervezet, székhely, illetékesség) 2012. március Járási feladat- és hatáskörökről szóló kormányrendelet 2012. június 30. Miniszteri rendeleti szabályozás 2012. november 30.
alapelvek i. A járás területe méretgazdaságosság településszerkezet térszervező funkció államigazgatási területi egységek összhangja megyehatár metszés nélkül székhely: államigazgatási infrastruktúra gyors és könnyű hozzáférés biztosítása, max. mintegy 30 km 160+ modell
területi szempontok Járások száma: 1983 – 83 Kistérségek: 175 Okmányirodák: 304 Városok: városi cím: 327 tényleges térségszervező városok: kb. 200 Szakmai tanulmány járás-modellek települési kapacitások egységesség és differenciáltság
alapelvek ii. A járási hivatal feladatköre államigazgatási feladatok (területi, jegyzői) egyéb: döntéstől függően A járási hivatal szervezete Fővárosi, megyei kormányhivatal kirendeltsége államigazgatási feladatokat ellátó szervek bázisán feladatkövető feltételek ügyintézési helyszínek fenntartása Kormányablak Általános elsőfokú hatósági jogkör
kormányablak Az ügyfélbarát, standardizált igazgatási szolgáltató rendszer 29 : a modell megjelenése Az integrált ügyfélszolgálati rendszer: 2013. végéig Feladatkör: államigazgatási ügyek indítása, intézése közigazgatási információ Helyszínek (mintegy 300) fővárosi kerületek megyeszékhelyek, megyei jogú városok járási székhelyek, okmányirodai települések
köszönöm a figyelmet!