Dr. Szilágyi László (Nyíregyház Zrínyi Ilona Gimnázium és Kollégium) KUTATÁSMÓDSZERTAN Dr. Szilágyi László (Nyíregyház Zrínyi Ilona Gimnázium és Kollégium)
„Nem vagyok különösebben tehetséges, csak szenvedélyesen kíváncsi „Nem vagyok különösebben tehetséges, csak szenvedélyesen kíváncsi.” (Albert Einstein)
Keresni, kutatni, kíváncsinak lenni és szenvedélyesnek lenni…
Az emberismeret és etika érettségi témája (2017) Mindenki celeb? Válasszon ki a médiában (nyomtatott, elektronikus stb.) megjelent néhány olyan konkrét esetet, amikor a média a szereplők magánéletével foglalkozik! Mutassa be, hogyan jelenik meg a magánélet a nyilvánosság előtt! Mi a média szerepe ebben? Mérje fel, hogyan vélekednek osztály- vagy iskolatársai a bulvármédiáról!
Társadalomismeret érettségi (2017) Segíthetsz te is! Ismertesse a szegénység okait, fajtáit, társadalmi hatásait! Mutassa be az egyén és a közösség cselekvési lehetőségeit a szegénység elleni küzdelemben! Az önkormányzat vagy más szakirányú intézmény segítségével tárja fel, hogy lakókörnyezetében milyen támogatásra szorulók élnek! Szervezzen számukra adománygyűjtő akciót!
Kutatás módszertani részei 1. Előkészületek: ismerni kell a téma előzményeit, tudnunk kell a legújabb eredményekről, meg kell ismernünk a szaknyelvet. 2. Gondolkodás: a feldolgozás, kétkedés szakasza. Merj ellentmondani! 3. A kutatási kérdés megfogalmazása, a hipotézis megfogalmazása, a kutatási terv elkészítése (Kísérlet? Korrelációs módszer? Megfigyelés? Kérdőívek?) 4. Megvalósítás: pl. a kérdőív összeállítása, felvétele, kiértékelése. 5. Kommunikálás: output szakasz, írás: eredmények közlése, bemutatása.
1. Előkészületek - a kutatás anyagai, forrásai szakirodalom: korábbi eredmények és amire következtethetünk a szakirodalomból. Nézd meg a végét! (Bibliográfia, felhasznált irodalom.) http://scholar.google.hu/). Pl.: A magyar bulvármédia kialakulása és ízlésformáló hatása a tinédzserekre és a fiatalokra. Farkas Eszter (2010) MA/MSc, Szegedi Tudományegyetem. Cigány csillagok – Roma sztárok médiareprezentációja. Munk Veronika, Morvay Judit, Szabó Kitti. adat: primer adatokból valamilyen tény (ilyen a tesztfelvétel eredménye). gondolat: saját rögzített gondolataink, kreativitásunk termékei. 1. Előkészületek - a kutatás anyagai, forrásai
3. Hipotézis Etika – bulvármédia: A celebek ismerete, a bulvármédia nézettsége általános a korosztályban. A szülők médiahasználata valójában jobban befolyásolja a tinédzserek médiaszokásait mint a kortársi hatások. Minél többet nézi valaki a bulvármédiát, celebekről szóló filmet, sorozatot (pl Éjjel-nappal Budapest), annál felszínesebb a műveltsége és annál rosszabbak a tanulmányi eredményei.
Út a válaszhoz - a kutatás lehetséges formája, eszköze Megfigyelés: pl Út a válaszhoz - a kutatás lehetséges formája, eszköze Megfigyelés: pl. Közvetlen megfigyelés vagy kérdőíves eljárások Nézed-e a ………sorozatot/ olvasod e a(z)…………magazint? Milyen gyakran? (A kérdőív rákérdezhet a médiaszokásokra és hatásaira.) Mi a véleményed az…..sorozatról/ bulvármédiáról? A szüleid nézik-e, olvassák-e a …….sorozatot/ magazint? Mit gondolsz, hogyan befolyásolja a……..sorozat/ a lap az emberek értékrendjét, gondolkodását? (Rákérdezhet az adott szokás és az általános értékrend összefüggéseire.) Szerinted akik többet néznek …..sorozatból, olvasnak bulvársajtót ők kevésbé műveltek? (Kitérhet a jelenség és a felételezett következmények összefüggéseire.)
3. Hipotézis - egyszerűen Társadalomismeret – a szegénység okai és adománygyűjtés: „A szegénységről maguk az érintettek tehetnek!” A kérdést alapvetően jól kezelik az önkormányzati szervek. A fiatalokat alapvetően nem érdekli a téma. A hajléktalanok, szegények megközelíthetetlenek, maguk sem kérnek segítséget és nem is szívesen beszélnek magukról.
Út a válaszhoz - a kutatás lehetséges formája, eszköze Interjú szakemberekkel. Interjú a rászorultakkal. Iskolában: a kortársi vélemények megismerése. Milyen segítségi formák a leghatékonyabbak?
A lakosság kezdeményezésére Nyíregyháza is csatlakozott az országos szabad fogas akcióhoz
Tudományosság feltételei 1. Objektivitás: a hipotézis igazolása legyen a tárgya a kutatásnak, nem szabad adatokat elhallgatni! A mérés eredménye független a mérést végző személyektől (rendelkezésre állnak az egyértelmű útmutatók, a pontos javítókulcs és az egyértelmű értékelési utasítás) 2. Érvényesség (validitás): valóban azt vizsgálja, ami a tárgya. 3. Megbízhatóság (reliabilitás): egy vizsgálat akkor megbízható, ha megismételhető és ellenőrizhető (többszöri tesztfelvétel ugyanazt az eredményt adja.)
A KUTATÁS ETIKÁJA Minimális kockázat elve: az elvárható kockázat nem lehet nagyobb, mint a mindennapi életben. Informált hozzájárulás elve: a vizsgálatban, tesztfelvételben, kísérletben önként kell részt vennie a személyeknek (a hozzájárulást vissza lehet vonni) Személyiségi jogok elve: a személyekről gyűjtött információt bizalmasan kell kezelni, ahhoz más nem férhet. Jogtisztaság, pontos idézetek és hivatkozás! Más szellemi értékét eltulajdonítani nem szabad! (Plágium). Forrás: Rita L., Richard C. Atkinson: Pszichológia. Bp., Osiris tankönyvek, 1999. 29-35.