Manipulál-e a média FARKAS LAURA PEDAGÓGIA SZAK III. ÉVFOLYAM.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Turisztikai szuksegletek
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Mozgókép és médiaismeret
K ONTROLLÁLATLAN VÁGYAK, KISZÁMÍTHATATLAN HISZÉKENYSÉG, KIALAKULATLAN ÉRZÉSVILÁG Avagy a reklámok hatásai a kisiskolásokra Készítette: Tóth Ivett Anna.
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Politikai napirend, a média hatása és a közvélemény
MÉDIAHATÁS- és BEFOGADÁSVIZSGÁLATOK
Az információszerzés.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
Médiaelméletek.
Optikai csalódások.
SZÜLŐI KÉRDŐÍV Az intézményi minőségfejlesztési keretében között kitöltött szülői kérdőívek kiértékelése (A kérdőív kitöltésére.
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
A POLITIKAI MARKETING HATÁSA A DEMOKRÁCIA MINŐSÉGÉRE
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-I. Pszicho-dinamikai elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991 (81.o.)
Szociális tanuláselmélet
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
kommunikációs rendszer környezeti dimenzió célcsoport (véleményvezér)
A konstruktivista pedagógia alapjai
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
A marketingkommunikáció
Társadalomtudományi Tanszék
Kommunikációs egyenlőtlenségek B 18. tétel A médiaelmélet fő kérdései: hatalom egyenlőtlenség.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
A professzionalizmus formálódása és jelentése (Kozma J.2002)
A marketingkommunikáció
Művelődés-gazdaságtan
Attitűdök – viselkedés – kognitív disszonancia Mikor kényszerülünk saját tetteink – attitűdjeink konzisztenciájának vizsgálatára?
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
Információ, adat, jel, kód
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
Tiziano – III. Pál fivérei körében Portré értelmezés.
Szociológia - Jogszociológia
Kommunikációelméleti modellek
Az emberi agresszió.
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Avagy mire is emlékezem…
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
A tömegkommunikáció.
Kutatásmódszertani dilemmák
Informatikai alapfogalmak
2015 | 05 | 28 VÁROSOK KÜLSŐ-BELSŐ KOMMUNIKÁCIÓJA.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
Érzékenyítés. Általános értelemben: valamilyen kérdésre való fokozottabb érzékenység kifejlesztése. Érzékenyítés.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Erőszakos médiatartalmak fiatal fogyasztói Székely Levente.
Manipulál-e a média?.  Média és a közönség viszonyának kérdése?  Befolyásol-e vagy sem?  Média legfontosabb információ forrás  Szabadidőnk többségét.
A politikai tájékozódás forrásai Magyarországon A médiastruktúra átalakulása előtti és az utána következő állapot Hann Endre előadása a SZEF-Akadémián.
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
A közigazgatás alapelvei
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Kognitív és emotív jelentés
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Kommunikáció típusai.
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

Manipulál-e a média FARKAS LAURA PEDAGÓGIA SZAK III. ÉVFOLYAM

Médiahatások kérdése A média befolyásolja és ha igen miként az emberek gondolkodását,viselkedését? A modern tömeg kommunikációs eszközök megjelenése megváltoztatta mindannyiunk életét. Média vált a legfontosabb információforrásunkká Média valóságformáló hatása Daniel Boorstein(1961) áleseménynek:kifejezetten azért rendeznek,hogy a média beszámoljon róluk (sajtótájékoztatók,sportesemények,koszorúzások) Daniel Dayan és Elihu Katz (1992) médiaesemények: amelyek kifejezetten a média által való közvetítés kívánalmai szerint rendeznek meg. Pl. Zámbó Jimmy vagy Diana királynő temetése

A média hatása az emberek véleményére és viselkedésére Információ a médiából = az iskola és a templom szerepét átvette A média globális jelenség = jogos a kérdés: milyen hatást gyakorol? Médiahatás kérdése még nem egyértelmű: különbség van a tájékoztatás és a befolyásoltság között Kérdések: A média képes-e viselkedésváltozást kiváltani Képes-e manipulálni az embereket Ki vagyunk-e szolgáltatva a média hatalmának

Cenzúra, propaganda Média hatást gyakorol Médiával egyidős cenzúra,propaganda Cenzúra: Egyes nézetek terjedésének igyekeztek gátat vetni Propaganda: Bizonyos nézeteket ívántak terjeszteni

Médiaoptimista, médiapesszimista Médiapesszimisták: Azt vallják a média káros hatást gyakorol a társadalomra pl. offenzív politikai propaganda, gyűlöletbeszéd Médiaoptimista: Azt vártrák a médiától,hogy elviszi a tudást az ízlést a morált az otthonokba.

Médiahatás vizsgálatok Fókuszban a televízió (Anthony Pratkanis és Elliot Aronson 1992: Átlag amerikai 1550 óra/év Politikai vagy politikus antiutópiáknak, mint George Orwell 1984

Hatás és befogadás vizsgálatok Lövedékelméletek Kétlépcsős hatás modellje Szelektív észlelés elmélete Kultivációs elmélet Napirendelmélet Framingelmélet Használat és kielégülés modell Hallgatási spirál Kódolás és dekódolás modell Perfomatív hatás modellje

Lövedékelmélet A 20as- 30 as évekre tehető A média nagy és közvetlen hatást gyakorol A médiából érkező hatások lövedékként fúródnak az emberek testébe A tömegkommunikáció egyirányú folyamat: a hallgatók csak passzív szereplők

A kétlépcsős hatás modellje 40es évek A média kismértékben és közvetett módon képes befolyásolni Az emberek elsősorban a környezetükben élő emberek véleményére hallgatnak A véleményvezérek viszont elsősorban a médiára alapozva alakítsák ki véleményüket,így közvetve ugyan de a média jelen van az emberek életében

A szelektív észlelés elmélete Szelektív válogatás Szelektív észlelés Szelektív emlékezés Leon Festinger: A kognitív disszonancia elmélete

A kultivációs elmélet A 70es évek Ismét nagy a média társadalmi hatása Garbner szerint a televízió nem csak tükröt tart a valóság felé,hanem formálja is azt. A média szelektív: a valóság bizonyos elemeit kultiválja,más elemeket háttérbe szorít.

A napirendelmélet Cohen: a média nem azt szabja meg mit gondoljunk,hanem,hogy miről gondoljunk. Az események közötti szelektálással a média egy fontossági sorrendet állít fel Fontosnak tartott témák: Pl. azok amik a hírműsorok elején,lapok címlapján szerepelnek Azt,hogy az egyes eseményeket ki miként éli meg az a média már nem képes számottevően befolyásolni

A framingelmélet A média a politikai és gazdasági elit ellenőrzése alatt áll. Az egyszerű emberek mint befogadók férhetnek hozzá a médiához. Az elitek hatékonyan képesek befolyásolni a médiaüzeneteket A híreket nem objektíven ábrázolják,hanem egyfajta értelmezési kertben.

Használat és kielégülés modell A média legfontosabb használati módját az alábbiak jelentik: Tanulás és információszerzés Szociális kontaktus Az elszakadás Szórakozás és időtöltés

A hallgatási spirál A média hatást gyakorol a viselkedésre egyfajta véleményklímát teremt : elhiteti az emberekkel,hogy a domináns közvélemény másképp gondolkodik mint ők: Akik úgy érzik véleményül megértésre talál a közvéleményben,előszeretettel hangoztatják álláspontjukat. Akik úgy érzik különvéleményt képviselnek,a társadalmi elszigetelődéstől tartva inkább csendben maradnak.

A kódolás dekódolás modellje Domináns kód szerinti befogadás: A néző elfogadja az üzenet preferált jelentését Egyeztető dekódolás vagy alku: A néző részben elfogadja a látottakat,de bizonyos részével viszont nem ért egyet. Oppozíciós értelmezés: A néző teljes mértékben elutasítja a domináns értelmezést

A perfomatív hatás modellje Műsor csak akkor képes hatás gyakorolni a nézőre,ha képes mozgósítani és elkötelezni őket A befogadók,vagyis a nézők érzelmi kötődést alakítanak ki a műsorral,azonosulnak vele. A média legfeljebb megerősíteni képes a már meglévő véleményeket,nem befolyásolja azokat

Köszönöm a figyelmet!!