A Károly József Irenaeus Fizika és Találmányi Verseny képekben és számokban Bogdan Károly, Ady Endre Líceum, Nagyvárad
2004: az ötlet 2005: a fizika nemzetközi éve az első verseny (51 résztvevő, 21 dolgozat) az első verseny (51 résztvevő, 21 dolgozat) 2007: nemzetközi részvétel 2008: bekerül a tanügy-minisztérium versenynaptárába 2009: megjelenik az első könyv 2010: 74 résztvevő, 34 dolgozat, megjelenik a második könyv megjelenik a második könyv A verseny története
Mit tartalmaz a jelen dolgozat ? bemutatja a verseny 6 éve alatt szerzett tapasztalatokat, bemutatja a verseny 6 éve alatt szerzett tapasztalatokat, bemutatja a tételek összeállításánál követett alapelveket, bemutatja a tételek összeállításánál követett alapelveket, a versenyzők eredményeinek statisztikai feldolgozását a versenyzők eredményeinek statisztikai feldolgozását a verseny távlati kilátásait. a verseny távlati kilátásait.
Károly József Irenaeus - született 1854 március 6.-án , a nagyváradi premontrei gimnázium tanára , elsőként küld Morse jeleket. (Marconi 1896) , Nagyvárad első Röntgen berendezése , Nagyvárad első villanytelepe , Nagyvárad első villamoshálózata (4 vonal,13km) feladatos fizika példatár - meghalt 1929 március 13.-án , Nagyvárad díszpolgára
A verseny célkitűzései Fő célkitűzés Fő célkitűzés a tudományos pontosságon alapuló technikai kreativitás fejlesztése. a tudományos pontosságon alapuló technikai kreativitás fejlesztése. Származtatott célkitűzések Származtatott célkitűzések a kreatív gyerekek közelítése a fizika felé a kreatív gyerekek közelítése a fizika felé a kísérletező és számítógép felhasználó készség fejlesztése a kísérletező és számítógép felhasználó készség fejlesztése a csapatmunkára nevelés a csapatmunkára nevelés a fizika nagy személyiségeinek népszerűsítése a fizika nagy személyiségeinek népszerűsítése a sokoldalú fizikus-palánta megjutalmazása a sokoldalú fizikus-palánta megjutalmazása
A verseny próbái I próba: Feladat megoldás I próba: Feladat megoldás II próba: Kísérlet II próba: Kísérlet III próba: Internetes keresés III próba: Internetes keresés IV próba: Általános műveltség IV próba: Általános műveltség V próba: Saját kísérlet bemutatása V próba: Saját kísérlet bemutatása
I próba: Feladatmegoldás Mit értékelünk ? A fizika alapfogalmainak ismeretét A fizika alapfogalmainak ismeretét A képletek ismeretét A képletek ismeretét A mértékegységek ismeretét A mértékegységek ismeretét A képletek értelmezését A képletek értelmezését Algebrai számítási készséget Algebrai számítási készséget Numerikus számítási készséget Numerikus számítási készséget A képletek összehangolásának képességét A képletek összehangolásának képességét
A fizika alapfogalmainak ismeretét A fizika alapfogalmainak ismeretét A képletek ismeretét A képletek ismeretét A mértékegységek ismeretét A mértékegységek ismeretét A képletek értelmezését A képletek értelmezését Numerikus számítási készséget Numerikus számítási készséget Az adatok táblázatos ábrázolását Az adatok táblázatos ábrázolását Az adatok grafikus ábrázolását Az adatok grafikus ábrázolását Kísérletező készséget Kísérletező készséget II próba: Kísérlet Mit értékelünk ?
A fizika alapfogalmainak ismeretét A fizika alapfogalmainak ismeretét A mértékegységek ismeretét A mértékegységek ismeretét A mértékegységek átalakitását A mértékegységek átalakitását Numerikus számítási készséget Numerikus számítási készséget A képletek alkalmazását A képletek alkalmazását Számítástechnikai ismereteket Számítástechnikai ismereteket III próba: Internetes keresés Mit értékelünk ?
A fizika alapfogalmainak ismeretét A fizika alapfogalmainak ismeretét A képletek ismeretét A képletek ismeretét A képletek értelmezését A képletek értelmezését A képletek alkalmazását A képletek alkalmazását A mértékegységek ismeretét A mértékegységek ismeretét Numerikus számítási készséget Numerikus számítási készséget Fizikatörténeti ismeretekeket Fizikatörténeti ismeretekeket Irenaeus munkásságának ismeretét Irenaeus munkásságának ismeretét A fizikai jelenségek ismeretét A fizikai jelenségek ismeretét A jelenségek gyakorlati alkalmazásának képességét A jelenségek gyakorlati alkalmazásának képességét IV próba: Általámos műveltség Mit értékelünk ?
A fizika alapfogalmainak ismeretét A fizika alapfogalmainak ismeretét A fizikai jelenségek ismeretét A fizikai jelenségek ismeretét A jelenségek gyakorlati alkalmazásának képességét A jelenségek gyakorlati alkalmazásának képességét Technikai készségeket Technikai készségeket Kreativitást, találékonyságot Kreativitást, találékonyságot Előadókészséget, érvelést Előadókészséget, érvelést V. próba : Saját kísérlet Mit értékelünk ?
2005: Állat-etető berendezés
Roşu CristianSzabó Roland
2006: Maglev
2007: Állóhullámok plazmában
2008: Tesla tekercs
2009: Plotter
2010: Marsjáró
2010: Papírrepülő hajtogató berendezés
2010: RoboArm
Eredmények ItemPP1P2P3EE1E2E3ICL Össz Nehézségi fok (súlyozott átlag) Elérhető pontszám Helyes megoldás (diák) Részleges megoldás (diák) Nincs megoldás (diák) Megoldási arány (pontozás szerint)
A jegyek eloszlása JegyFeladatKisérletInternet Általános műveltség Saját dolgozat Végeredmé ny Média Medián Szórás
A jegyek eloszlása I Feladat V Saját dolgozat III Internet IV Általános műveltség II Kísérlet Végeredmény
Következtetések Pozitívumok: Pozitívumok: Minden, a fizika oktatása során megcélzott készséget tesztelünk, sokkal többet mint az érettségi vagy egyéb versenyek Nem voltak megoldhatatlan feladatok Nem volt olyan versenyző, aki egyetlen egy feladatot sem tudott volna megoldani A fizika összes megcélzott fejezetét lefedtük, különböző nehézségi fokú feladattal nem borult fel az értékrend (az általában eredményes diákok itt is eredményesek voltak) Negatívumok: Negatívumok: A hozott kísérletek értékelése szubjektív a próbák nem kiegyensúlyozottak (nagy az eltérés a különböző próbák átlaga között)