A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA
A TANFELÜGYELET JOGSZABÁLYI HÁTTERE, CÉLJA A tanfelügyelet (pedagógiai-szakmai ellenőrzés) rendszerének működtetését a nemzeti köznevelésről szóló év CXC. törvény 78. § (1) bekezdésének f) pontja írja elő, az ellenőrzés kereteit ugyanezen törvény §-a rögzíti. A 87. § (3) bekezdése szerint: „Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés célja a pedagógusok munkájának külső, egységes kritériumok szerinti ellenőrzése és értékelése a minőség javítása érdekében.”
A 20/2012. (VIII. 31.) RENDELET A NEVELÉSI- OKTATÁSI INTÉZMÉNYEK MŰKÖDÉSÉRŐL ÉS A KÖZNEVELÉSI INTÉZMÉNYEK NÉVHASZNÁLATÁRÓL 145. §-a a tanfelügyeleti ellenőrzés célja intézmény szakmai fejlődéséhez támogatást adjon.”„(…) a nevelési-oktatási intézmények szakmai tevékenységét a pedagógusok munkájának általános pedagógiai szempontok alapján történő értékelésére, az intézményvezetők általános pedagógiai és vezetéselméleti szempontok szerint történő értékelésére és az intézmények saját céljainak megvalósulására alapozva értékelje, és ezzel az intézmény szakmai fejlődéséhez támogatást adjon.”
ÖNÉRTÉKELÉS Jogszabályi háttér: 20/2012 (VIII.31.) EMMI rendelet 150. § (4) Az intézményvezető a nyilvános szempontok alapján elkészíti az intézmény – ennek részeként saját – önértékelését, amelyet a nevelőtestület hagy jóvá. 150. § (7) szerint az intézményi önértékelés egyik alapja a tanfelügyeleti ellenőrzésnek. 152. § (1) szerint az önértékelési szempontok egységesek és nyilvánosak. 152. § (2) szerint az önértékelési szempontokat a hivatal dolgozza ki, és az oktatásért felelős miniszter hagyja jóvá.
AZ INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS CÉLJAI Az intézményi önértékelés célja: az intézményi elvárások és az általános szakmai elvárások teljesülésének értékelése meghatározva a kiemelkedő és fejleszthető területeket a pedagógus, a vezető, intézmény szintjén, erre építve fejlesztések tervezése szervezeti tanulási programokat indítása, újabb önértékelés keretében vizsgálja a változások eredményességét. Az értékelés fókuszában a pedagógus, a vezető és az intézmény: pedagógiai munkájának minősége, az intézmény saját céljainak, az azokhoz kapcsolódó elvárásainak teljesülése áll!
A SZAKTANÁCSADÁS JOGSZABÁLYI HÁTTERE, CÉLJA A szaktanácsadás működtetését a nemzeti köznevelésről szóló év CXC. törvény 61. §-a írja elő. A pedagógusok tevékenységének segítése A pedagógusok munkájának szakirányú (tantárgyi vagy sajátos pedagógiai területen igényelt) segítése, véleményezése, konzultációk, továbbképzések, szakmai fórumok szervezése. Folyamatos Egyenrangú Személyre szabott
A pedagógiai-szakmai szolgáltató rendszer struktúrája, működése
A MEGÚJULÓ KÖZNEVELÉS ÉRTÉKELÉSI KERETRENDSZERE belső Pedagógus, vezető, intézmény belső értékelése saját célok mentén. külső Pedagógus, vezető, intézmény értékelése saját célok és külső elvárások mentén Pedagógus értékelése külső elvárások mentén
Gyakornoki próba minősítő vizsgák bonyolítása HOL TARTUNK ? Intézmények bevonása a Pedagógus Életpálya követő rendszerbe Intézmények bevonása a Pedagógus Életpálya követő rendszerbe Tanfelügyelők, minősítő szakértők mentorok, szaktanácsadók, tantárgygondozók képzése folyamatos Tanfelügyelet, minősítés szaktanácsadói szempontrendszer kidolgozása, beválás vizsgálata Tanfelügyelet, minősítés szaktanácsadói szempontrendszer kidolgozása, beválás vizsgálata Továbbképzési rendszer korszerű informatikai támogatása
Intézményi önértékelés Feladatok összehangolása egymásra építése, összefüggések megláttatása Feladatok összehangolása egymásra építése, összefüggések megláttatása Szaktanácsadói támogatás Szaktanácsadói támogatás Minősítés Tanfelügyelet
KI LEHET SZAKTANÁCSADÓ, TANFELÜGYELŐ MINŐSÍTŐ SZAKÉRTŐ? január 1-jétől Ped I. és Ped. II. fokozatú pedagógus is lehet szaktanácsadó dec. 31-ig órás képzésben részt vevő mesterpedagógus
A KÉPZÉSEK IDŐTARTAMA ÉS JELLEMZŐI SZAKTANÁCSADÁSTANFELÜGYELETMINŐSÍTÉS OFI A képzés időtartama 60 óra 40 óra kontakt (5 képzési nap), 20 óra gyakorlat - szaktanácsadói próbalátogatás egy köznevelési intézményben Az akkreditált képzések jellemzői Kis csoportok Távoktatásos felülettel támogatva OH A képzés időtartama 30 óra 16 óra kontakt (2 képzési nap), Az akkreditált képzések jellemzői csoportos távoktatásos felülettel támogatva vizsga OH A képzés időtartama 30 óra 16 óra kontakt (2 képzési nap), Az akkreditált képzések jellemzői csoportos távoktatásos felülettel támogatva minősítés
A PEDAGÓGUS-ÉLETPÁLYA ÉS A SZAKTANÁCSADÁS KAPCSOLATA Gyakornok Pedagógus I. Pedagógus II. Mesterpedagógus / Kutató tanár Minősítő vizsga Minősítés Pedagógiai-szakmai ellenőrzés Oktatási Hivatal OFI Felsőoktatási intézmények Pedagógiai Intézetek Szaktanácsadás, tantárgygondozás
AZ ESZKÖZRENDSZER AZONOSSÁGAI ÉS KÜLÖNBSÉGEI szaktanácsadás DOKUMENTUM ELEMZÉS MEGFIGYELÉS INTERJÚ KÉRDŐÍV tanfelügyelet önértékelés minősítés
EGYMÁSRA ÉPÜLÉS, ÉPÍTÉS SZAKTANÁCSADÁS szaktanácsadói, tantárgygondozói látogatások (tét nélküli) INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS (pillanatnyi helyzet felmérése, célok megfogalmazása) TANFELÜGYELET /ped. vez. int./ (erősségek fejlesztendő területek, intézkedési terv) PEDAGÓGUS MINŐSÍTÉS ( pedagógusra vonatkozó részek) Pedagógus Vezető Intézmény (fejlődés iránya, felkészülés) Fejlesztő célú tantárgy- gondozó látogatás
MIÉRT VAN SZÜKSÉGE A KÖZOKTATÁSNAK A SZAKTANÁCSADÁSRA, ÖNÉRTÉKELÉSRE, TANFELÜGYELETRE, MINŐSÍTÉSRE ? PEDAGÓGUS: saját szakmai kompetenciáinak erősödése, melynek eredménye, hogy: önmagát és intézményét nagyobb távlatokban tudja értelmezni, támogatást kap a szakmai fejlődéséről való gondolkodáshoz, annak tervezéséhez és megvalósításához segítséget kap, kimutatható intézményen belüli szerepe, erősségek, fejlesztendő területek megfogalmazásra kerülnek külső szakembertől, minősítik AZ INTÉZMÉNYVEZETŐ: támogatást kap vezetői szerepe, belső elemzéssel felmérik az adott időszak állapotát a saját intézményi célokhoz, elvárásokhoz mérten. sztenderd, külső ellenőrzéssel megfogalmazzák az erősségeket, fejlesztendő területeket, eredményesebb munkavégzéshez, egyre eredményesebb, tudatosabb a vezetői kompetenciák alkalmazása az intézményvezetés területén AZ INTÉZMÉNY: részesévé válik egy rendszerelvű fejlesztésnek, belső és külső ellenőrzés értékelés eredménye a minőségi munka előtérbe helyezése, kimutathatóvá válik az intézmény szintű fejlődés, azonosításra, meghatározásra kerülnek a fejlesztendő folyamatok megteremtődik a tudatos erősségekre építkezés A KÖZNEVELÉSI RENDSZER FEJLŐDÉSE, ERŐDÖDÉSE, A GYERMEKEK, TANULÓK NEVELÉSE, FEJLESZTÉSE, OKTATÁSA MISŐÉGI JAVULÁS NEMZETI ÖNBECSÜLÉS NEMZETKÖZI SZINTEN ELIMERÉS, MUNKERŐ PIACON VALÓ HELYTÁLLÁS
MIÉRT TUD JÓL MŰKÖDNI A RENDSZER? AZONOSSÁGOK területek, szempontok, módszerek kompetenciák mentén általános elvárások érintettek köre ciklikus ismétlődés KÜLÖNBSÉGEK elvárások értékelő személyek ciklusok időhatárai dokumentáció eljárásrend