India, Kína
India Természeti környezet Változatos éghajlat Öntözés kialakulása a Kr.e. 3. évezred előtt Indus-völgyi civilizáció - dravidák (sötétbőrű) Bronzkori városi kultúra (Kr.e ée. fordulója) Harappa, Mohendzsodáro Tervezett városok, derékszög Kő, tégla, csatorna, vízvezeték Kereskedelem - Sumer-Akkád Árják támadása (indoeurópai lovas nép) Kr.e Pusztulás rátelepednek a dravidákra
Harappa civilizáció
Az árja hódítás (Kr. e. II. ée. k.) Az árják bevándorlása Rátelepülnek a dravidákra több állam jön létre Az együttélés sajátos társadalom alakul ki Varna-rendszer (kaszt) Árják társadalma később megmerevedik Brahmák - papok Ksatriják - harcosok Sudrák - szolgák Vaisják - dolgozók Teljesen elkülönült csoport Páriák - kitaszítottak darvidák utódai + vallási bűnözők, tisztátalanok
Az árja hódítás emlékei (Kr. e. II. ée. k.)
Az egység felé (Kr. e. IV. - Kr. u. V. sz.) Nincs egység a különböző adottságú területek miatt Az első „Birodalom” a Maurja ~ alapító: Csandragupta (Kr.e ) A legjelentősebb Asóka (Kr.e ) központ a Gangesz völgye halála után a hatalom Kr.e. 185 A gazdasági tevékenység miatt szükség van az egységre Kr.u. IV. sz Gupta Birodalom (Kr.u ) II. Csandragupta (Kr.u ) egység fellendül a gazdaság gyapotterm., kézműipar, export, arany import
Asóka birodalma Kr. e. 250 körül
Indiai vallások Brahmanizmus Buddhizmus lélekvándorlás A világ változtathatatlan vágyakról való lemondás Örök törvény Örök körforgás Önsanyargatás, önmegtartoztatás A változás halál után Cél: a boldog megsemmisülés Brahma,Visnu, Siva (nirvána) A kasztrendszert Támogatja elutasítja, de nem harcol ellene
Az indiai kultúra kisugárzása
Kína Természeti környezet Indiánál is elzártabb világ csak a Selyemút… A két folyó + kínai alföld Öntözéses földművelés rizs Huang-ho (Sárga folyó) Jangce (Kék folyó) Újkőkor Kínában a Homo erectustól lakott terület neolitikus kultúrák Kr.e. 2. ée. első államok létrejötte
Kína
A kínai magas - kultúrák (Kr.e. II. - I. ée.) Kr.e. 2. ée. az első államok - Sang-jin - kor (XVI – XI.sz.) Gazdaság - bronz, de a kő is fontos Korlátlan királyi hatalom - despotikus Pap és király Harci szekér alkalmazása, hűbéri „jelleg” Hódítások Csou - kor (XI - II. sz) Gazdaság - vas használata, nő a terület - dél, Jangce elérése Teljesen hűbéri jellegű Hun támadás kis fejedelemségekre bomlik Kína Kínai államok jellemzői: Porcelán, selyem készítése Jóscsontok jelek Képírás szóírás
Harci szekér Hun lovasság
A birodalom felé (Kr. e. III. sz.) Kr.e. III. század - államiság felbomlása Külső támadás megerősödés Csin-kor: Csin Si Huang-ti Központi hatalom megerősödése Hivatalnokok, Törvénykezés Egységes mérték, írás, pénz Hadsereg, Kínai Nagy Fal a hunok ellen Lázadások a rendszer ellen Nem hosszú életű bukás, új dinasztia Han-kor
Si Huang-ti császár és birodalma
A hunok ellen épült
A császár halotti nyugalmát védelmező agyagkatonái
A Han - kor (Kr. e. III. - Kr.u. II. sz.) A Csin császár legyőzésével kerül hatalomra Közigazgatás: a Csin + Csou (hűbéri) rendszert egyesíti Kínai állam virágkora Az állam feladata Adószedés, határvédelem, öntözőművek kezelése kereskedelem és közlekedés irányítása Gazdaság fejlődése Vasolvasztás tökéletesítése, eke és öntözés terjedése Városok növekedése kereskedelem India: üveg, nomádok: lovak, tevék Birodalom erősödése hódítások Karavánutak ellenőrzése, Korea, Vietnám
A Han - kor (Kr. e. III. - Kr.u. II. sz.)
A birodalom bukása A hódító hadjáratok terhek növekedése parasztfelkelések Kr. u. 21. Vörös szemöldökűek felkelése Polgárháború, császár † Kr. u. 184 Sárgaturbánosok felkelése Hatalmi harc is párosult kis államok Vallás. Égi és földi világ megfelel egymásnak (Tao) Kína neve - Mennyei birodalom - császár = isten Kongfuciusz - hagyományok tisztelete, közösség és az állam szolgálata Lao-ce (taoizmus) - ősi múlt - a változás tagadása
A kínai kultúra kisugárzása
24/1; 24/2; 25/3; 26/5;
India természeti környezete? Indus-völgyi civilizáció? Kaszt rendszer? Széttagoltság - birodalom? Gazdaság? Vallás Brahmanizmus? Buddhizmus? Kína: természeti környezete, társadalom leírása? Csín-dinasztia Han-dinasztia Gazdaság Kínai írás Vallás Konfucius Lao-ce