Gordon Győri János * / ** Tehetséggondozó iskolák Ausztria, Dél-Korea, Jordánia, Kazahsztán, Kína, *ELTE PPK Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Advertisements

GYAKORLATORIENTÁLT MEGOLDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN A TEAM ACADEMY Tasi Péter team coach BGE Team Academy.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
SNI-s ALKALMAZÓI VERSENY. SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK FŐVÁROSI INFORMATIKA TANULMÁNYI VERSENYE Magyar Gyula Kertészeti Szakközépiskola és Szakiskola.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
Péli Kati gyógypedagógus (Éltes Mátyás EGYMI, Általános Iskola és Speciális Szakiskola)
Jó gyakorlatok a tanórán kívüli tevékenységekhez kapcsolódóan Kasza Georgina témavezető.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
Bölcsészettudomány › andragógia › anglisztika › germanisztika (néderlandisztika, német) › magyar › néprajz › pedagógia › pszichológia › romanisztika (francia,
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Mária Terézia
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Mayer József Budapest február 27.
Hogyan lett Szentgotthárd energiaváros?
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
Mátészalkai Szakképző Iskola
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
HHR.
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
Intézményvezetői célkitűzések
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Zenei tehetségek mentorálása és egyéni fejlesztése
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
DARUS.
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Lorem ipsum.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A 21. SZÁZADI TANÁR – TRENDEK, ELVÁRÁSOK, DILEMMÁK
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Előadás másolata:

Gordon Győri János * / ** Tehetséggondozó iskolák Ausztria, Dél-Korea, Jordánia, Kazahsztán, Kína, *ELTE PPK Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai Intézet **Eszterházy Károly Egyetem TTK Neveléstudományi Intézet

- a formális oktatási rendszeren belüli tehetséggondozás - tehetséggondozó iskolák - tehetséggondozó iskolák markánsan STEM orientációval - a formális oktatási rendszeren kívüli intézmények, programok A/ a) a formális oktatási rendszerrel kapcsolatot tartó b) a formális oktatási rendszert negligáló intézmények, programok B/a) for profit b) non profit intézmények, programok

- szegregáció vs. integráció - homogén vs. heterogén tanulói közösségek - equality/equity/excellence (egyenlőség/méltányosság- méltányos egyenlőség/kiválóság) (amerikai ivy-league felsőoktatási intézmények; Stanford tanárképzési program stb.)

- tehetséggondozó specializált iskolák a volt Szovjetunióban előzmények: a 2. világháború előtt - nemzeti matematikai olimpia (1934) - klubok, „tudományos pontok” a 2. világháború után - az első kompúterprogramozási tagozatos osztály (1959) - az első specializált, bentlakásos matematikai, fizikai tehetséggondozó iskolák (1963) (Karp, 2009)

„Today there are increasing numbers of special schools for the arts, mathematics, the sciences and languages. Additionally, regular schools offer special classes for gifted pupils in mathematics, informatics, the sciences and languages.” (Freeman, 2002)

(Baden Württenberg) There is a „Benefit of Gifted Classes and Talent Schools for Developing Students' Competences and Enhancing Academic Self-Concept. /…/ Selective schools have a positive effect.” (Rinderman & Keller, 2006)

- Ausztria, Dél-Korea, Jordánia, Kazahsztán, Kína külön-külön történetek, más és más kontextus, közösen jellemző elemekkel

1. Ausztria: Amadeus International School -- az egyik legelső, leginkább figyelemre méltó kezdeményezés az akadémikus és művészi területeken egyaránt tehetséges tanulók optimális fejlesztése érdekében

2. Dél-Korea: Korean Science Academy -- a világ legmagasabb színvonalú STEM iskolájának kialakítására tett kísérlet

3. Jordánia: Jubilee School -- felvilágosult uralkodói értékekre és nyugati mintákra épülő tehetséggondozás akadémikus területeken tehetséges tanulók számára

4. Kazahsztán: Nazarbajev Iskolák -- (a volt Szovjetunióból elkülönült ország) központosított államhatalmi kísérlete egy új elit, nemzeti elkötelezettségű, nemzetköziesedett, kreatív értelmiség kialakítására

5. Kína: a Pekingi 8. sz. Középiskola -- Nemzeti Felsőoktatási Felvételi Vizsgára és nemzetközi felsőoktatási részvételre való eredményes felkészítés (100-ból 99 tanuló)

- az elitizmus valamilyen formája - magas teljesítményorientáció - alacsony érzékenység a multikulturalitás terén - de: nemzeti kulturális kontextus fontossága - elsősorban (de nem kizárólag) STEM orientáció

- a globalizációs aspektusok egyértelmű jelenléte - nemzeti és nemzetközi kiválóság - hálózatosan működő iskolák (nem mindegyik) - széles körű nemzetközi iskolai kapcsolatrendszerek - magas szintű tanári szakmaiság a tantestület egészében

- szélesülő, finomodó szemléletmód; például: -- polymath tehetséggondozás: zenei és intellektuális tehetségek támogatása -- a tehetség többféle összetevőjének komplex, kiegyensúlyozott jelenléte (intellektuális, szociális, pszichés tényezők)

- a formális oktatási rendszer keretei között zajló tehetséggondozás lényege a funkcionális sokféleség, funkcionális tagoltság - ebben az egyes elemek látszólag vagy valósan akár ellentmondásosak is lehetnek önmagukban és/vagy egymáshoz viszonyítva -- pl. elitista iskolák egy horizontálisan kiegyensúlyozott oktatási rendszerben

- ettől önmagában nem lesz elitista vagy igazságtalan az oktatási rendszer mint rendszer -- annak számos további tényező együttes jelenlétének kell teljesülnie még - „idői tényező” -- sürgetettség, sietség -- társadalmi, csoportos, egyéni értékek komplex, ellentmondásos világa a globalizáció korában -- nemzetvédelmi érdekek

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!