Kulturális turizmus Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi Turisztikai szakértő.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyar Fesztiválszövetség közgyűlése Százhalombatta, november 25. Dr. Faragó Hilda.
Advertisements

A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Szakpolitikai reflexiók a turizmusfejlesztés területi kohéziós szempontú értékeléséhez április 25. Dr. Nemes Andrea főosztályvezető NGM Turisztikai.
Aktuális pályázati lehetőségek
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Önkormányzatok idegenforgalmi feladatai Tegyünk együtt Fejér megye idegenforgalmáért Garán Éva.
A fesztiválok turisztikai jelentősége Magyar Fesztivál Szövetség Évadzáró Konferenciája november Százhalombatta.
Idegenforgalmi fejlesztési lehetőségek Pozsony környékén
A kerékpáros turizmus fejlesztési stratégia céljai, alapelvei Kerékpáros Tárcaközi Bizottság január 28. DR. KOVÁCS MIKLÓS turisztikai szakállamtitkár.
HELYI ÉRTÉKET! A Vidékfejlesztési Terv Intézkedéseinek bemutatása.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Székely kapuk útja. 1. Általános adatok Kérelmező: Hargita Megye Tanácsa Megvalós ítási időtartam: 24 hónap Összköltségvetés: ,77 lej Önrész: 22.
Tájékoztató a települési túraútvonalak létrehozásával kapcsolatos tapasztalatokról Márta Attila.
Tisza-tó, mint kerékpáros régió
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
DAOP turisztikai pályázatok Előadó: Fekete Klára DARFÜ Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft július 29.
Vargáné Gálicz Ivett PhD hallgató Szent István Egyetem
Helyi Vidékfejlesztési Stratégia Felülvizsgálata 2011.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Ajkai Kistérség turisztikai helyzete
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
1 Előzmények Látványos fejlődések, de hiányzott egy átfogó stratégia Cél: Korunk kihívásainak megfelelő hosszú távú iránymutatás Illeszkedés a fölé- és.
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Rekreáció és turizmus a Duna mentén
Dr. Faragó Hilda, az Országos Idegenforgalmi Bizottság titkára
Budapest turisztikai Marketingje
Önkormányzatok turisztikai feladatai
A vidéki tér sikertényezői
kiemelt projekt bemutatkozása
Gödöllő és környéke kulturális turisztikai programjainak bővítése Előadó Maka Marianna TTF Nonprofit Kft.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Hódmezővásárhely az alföldi művészváros
es RAT tervezés koncepciója Gila Gyöngyi Tervezési igazgató-helyettes.
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
Kultúránk és örökségünk mint turisztikai vonzerő Kaposvár, május 28.
A fenntartható minőségi turizmus, mint a Centurio program egyik kulcsterülete Hargita megyében Centurio Disszeminációs Szeminárium Szolnok, szeptember.
A hargitai legendák és műemlékek nyomában. 1. Általános adatok Kérelmező: Hargita Megye Tanácsa Megvalós ítási időtartam: 24 hónap Összköltségvetés: 990.
Az agroturizmus és a vidékfejlesztés sokszínűsége Európában.
„Jászkun kapitányok nyomában” - versenyképes attrakció a kulturális turizmus piacán Turisztikai Fórum Szolnok, 2010.április 8. Galó Anita a projekt menedzsere.
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
A kulturális turizmus trendjei és a
A muzeális intézményrendszer átalakítása
Falusi és agroturizmus jelene – jövője
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Nem mondunk le senkiről – a Sárospataki kistérségben sem! Komplex felzárkóztató programok készítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben ÁROP /B.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
TURIZMUS, KIÁLLÍTÁSOK Egyházi könyvtárak a 21. század elején EKE konferencia Budapest, OSZK március 25.
Miért a témaév?. Miért a témaév? A Magyar Turizmus Zrt óta minden évben egy-egy témára koncentrálja erőforrásait: 2006: Nagy Ízutazás 2007: Zöldút.
GINOP programidőszak rövid áttekintése.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
A turizmus fejlesztési irányai Magyarországon Zalaegerszeg, május 21. Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó.
Vidékfejlesztési Program Kovács Melinda Projektmenedzser Hajdú-Bihar Megyei Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft.
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
VI. Siklósi Idegenforgalmi Konferencia június 2. Sarkadi Eszter titkár, TDM munkaszervezet vezető Harkányi Turisztikai Egyesület.
1 Tematikus utak Hatások és lehetőségek Puczkó László, PhD CMC.
MAGYAR-ROMÁN EGYÜTTMŰKÖDÉSI LEHETŐSÉGEK A FALUSI TURIZMUSBAN Prof.Dr. Hanusz Árpád egyetemi tanár
1. 2 SZOMBATHELY SZEREPE AZ EURÓPAI SZENT MÁRTON KULTURÁLIS ÚTVONAL LÉTREHOZÁSÁBAN Grünwald Stefánia Szombathely MJV Stratégiai és Idegenforgalmi csoportvezető.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
HVS felülvizsgálat 6/2011. (II. 04.) IH közlemény.
Gerje-Körút „A közös program”
Turizmusfejlesztési és együttműködési tapasztalatok a Debrecen és Hortobágy helyi TDM szervezet elmúlt 4 és fél éve kapcsán Halasi Csaba egyesületi elnök.
A határtérség.
Győri helyi közösség Helyi közösségi fejlesztési stratégia
A Tudásrégió közösségi színterei
Domjánné Dr. Nyizsalovszki Rita
Előadás másolata:

Kulturális turizmus Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi Turisztikai szakértő

Kulturális turizmus fogalma  Fogalmi nehézségek  Olyan utazást jelent, amelyben a motiváció kultúrák megismerése, kulturális eseményeken való részvétel, kulturális attrakciók meglátogatása.  Önálló: ha kizárólag kulturális esemény miatt utazik  A kulturális vonzerők száma az elmúlt 20 évben megduplázódott

Kulturális turizmus elemei  Magába foglalja a kulturális örökség elemeinek, a nemzet jelenkori kultúráját, művészetét bemutató programoknak, rendezvényeknek és az egyházi - vallási helyszíneknek a turisztikai célú hasznosítását. Csoportosítása: 1. Kulturális örökséghez kapcsolódó (épület,múzeum) 2. Jelen kulturális kínálata (rendezvények, fesztiválok)

Jelentősége  Az épített értékek hasznosításával elősegíti azok védelmét, jövedelmet biztosít a karbantartáshoz.  Elősegíti a tradíciók, szokások élővé tételét és fennmaradását  Közvetítő szerepet tölt be a különböző kultúrák között  Hozzájárul a területi különbségek kiegyenlítődéséhez  Növeli a kulturális kínálatot  Ösztönzi a munkahelyek számának növekedését  Lehetőséget biztosít az életminőség javulására  Megismerteti az embereket más kultúrákkal

NKÖM turisztikai stratégiájának célja  A magyar kulturális, szellemi, történelmi és épített örökségre alapozva, ezen vonzerők széles körű innovatív hasznosításával és komplex fejlesztésével hozzájáruljon a gazdaság fenntartható fejlődéséhez és összetartó, kreatív magyar társadalom kialakulásához

Stratégia, prioritások a kultúra ágazatközi, terület. és vidékfejlesztési szerepének erősítése az épített környezet fenntartható használata a kultúra és a gazdaság kapcsolatainak erősítése prioritásai:  A kulturális turisztikai attrakciók elérhetőségének és megközelíthetőségének javítása (pl. információ és infrastruktúra)  Örökségi vonzerőkön alapuló turisztikai infrastruktúra fejlesztése (pl. épített örökség kulturális turisztikai hasznosítása)  Kulturális turisztikai termékek és szolgáltatások minőségi fejlesztése (pl. falusi turizmus, lovas turizmus, fesztiválok, múzeumok, kulturális utak, látogatóközpontok)  Kiemelt kulturális turisztikai programok (pl. EKF, Kultúra Magyar Városa; nagy kiállítások, nemzetközi évadok)  Esztétikus környezet kialakítása

Kulturális turizmus részei  Örökség turizmus (gyakran önállóan jelenik meg) Anyagi (épített örökség, régészeti emlékek) Nem fizikai ( irodalom, képzőművészet,folklór)  Kulturális körutazások, városlátogatások  Eseményturizmus  Ifjúsági kulturális turizmus (tanulmányi kirándulások)  Zarándokutak, vallási turizmus (Via Sacra, Camino)  Kulturális tematikus útvonalak (Palóc út, Sissi út)

Kapcsolódások  Falusi turizmus ( hagyomány, életmód, helyi ételek)  Borturizmus (szőlő-és borkultúra emlékeinek feldolgozása)  Konferenciaturizmus ( kísérő-program)  Ökoturizmus (helyi kultúra, életmód megismerése)

Kulturális városlátogató turisták jellemzői  Az elmúlt 10 évben a városlátogató turisták száma megduplázódott, az utazások több mint fele nagyvárosokra koncentrálódik  Rövid utazások a jellemzők (3-4 éjszaka)  Szezonalítás kevésbé jelenik meg problémaként  Közlekedési eszköz: repülő (fapadosok) Személygépkocsi  Szállodát vesz igénybe (középkategória)  Csomagár, komplex ajánlatok

Tematikus útvonalak  Természeti és mesterséges attrakciók felfűzése egy adott téma köré  Különböző közlekedési formák igénybevételével végigjárható  A fenntarthatóság elvének figyelembevétele mellett egyszerre kínálnak ismeretszerzési és szórakozási, kikapcsolódási lehetőséget  A tematikus utak (ösvények) specifikus, feltérképezett utakhoz kialakított ismertetési formák  Ismeretszerzési és szórakozási, kikapcsolódási lehetőség  A tematikus útvonal alapvető feladata az attrakciók összefűzése, egységben láttatása.

Célja  Érdeklődés felkeltése  Észlelt távolság csökkentése  Együttműködés javítása az egymással egyébként együtt nem működő települések között  Oktatás és szórakoztatás egyidejű nyújtása  Új piac bevonásának lehetősége főleg a barátok-rokonok és a családok tekintetében  Fejlesztés: eddig nem létező turisztikai szolgáltatások létrehozása, illetve a meglévők minőségi fejlesztése  Átláthatóság növelése azáltal, hogy az ismeretlen terület áttekinthetővé válik a turisták számára  Trendeknek való megfelelés: jelenleg a turisztikai piacon a tematikus útvonalak divatosak

Irodalmi emlékútvonalak  Tolna táji irodalmi túrák - Illyés Gyula nyomában ( 5 állomás) - Vörösmarty Mihály és Petőfi Sándor nyomdokain ( 8 állomás) - Szekszárdi irodalmi séták ( 5 állomás) - Fenntartó: Tolna megyei Önkormányzat Turisztikai Iroda  Tokaji irodalmi emléktúra Történelmi borvidékhez kapcsolódik az útvonal: irodalom és bor összekapcsolása adja az út egyediségét  16 település a tagja  Irodalmi művek az irodalmi út településeiről  Alkotások a tokaji borról

Vas megyei Irodalmi emlékútvonal  1998-ban jött létre  Vonzerők magas száma, koncentrált megjelenés  Az emlékhelyek kiépítettsége különböző fokozatú  Közös marketingtevékenység elindult: logó, információs táblák, film, kiadvány

Turizmus jelentősége az érintett településeken  Turizmus szerepe gyenge: Répcelak, Uraiújfalu, Csönge, Nemeskeresztúr, Duka  Csekély szerep: Ostffyasszonyfa, Egyházashetye, Zsennye, Iszkáz, Kemenessömjén  Jelentős turizmus: Szombathely, Kőszeg, Sárvár

Jövőbeni szerep  Turisztikailag frekventált területeken: kiegészítő termék, újdonság, új célcsoportok  Kevésbé frekventált területek: - Kínálat központi eleme lehet, egyedi vonzerő - A település image épülhet az attrakcióra - További turisztikai infrastruktúra és termékfejlesztést indíthat el

Mi kell a működéshez?  Szolgáltatások, szereplők összehangolása 1. Infrastruktúrafejlesztés: szállás, vendéglátás (falusi szálláshelyek, ifjúsági szálláshelyek) 2. Attrakciófejlesztés: látnivalók fejlesztése 3. Marketingtevékenység: promóció, arculat 4. Humán erőforrás fejlesztés (menedzsment szervezet kialakítása, idegenvezetés)

Attrakciófejlesztés  A helyszín kialakítása: emlékmúzeum, kiállítás, emlékszoba, szobor, emléktábla Fontos: - Helyi kultúra megjelenése, egyedi legyen - Jól megközelíthető és megtalálható legyen - Megfelelő tájékoztatást, információt nyújtson - Élményközpontú, interaktív legyen - Gondozott környezet vegye körül, egyéb szolgáltatások elérhetőek legyenek

Programok, események  Cél: az útvonalon mindig történjen valami  A személyiséghez kötődő esemény kialakítása  A település közösségének és a turistáknak is szóljon  Összehangolás: közös rendezvénynaptár létrehozása, többféle rendezvény létrehozása ( versmondó verseny, tábor,emléknap, zenei program, konferencia)

Marketingtevékenység  Közös, együttműködésen alapuló  A marketingmunka kialakításánál törekedni kell arra, hogy a résztvevők a teljes utat meglátogassák  Átgondolt és konzisztens marketingmunkát kell kialakítani, amely a működés teljes ideje alatt fennáll  Alapvető fontosságú az út arculatának meghatározása, és logójának kidolgozása  Értékesítési csatornák meghatározása  A kommunikációs csatornák kialakítása

Feladatok  Turisztikai együttműködések kialakítása: szolgáltatók, értékesítők  Komplex ajánlatok létrehozása, többféle variációban (ötletes, figyelemfelkeltő elnevezés)  Közös marketingakciók létrehozása (turisztikai vásárok, sajtó megjelenés erősítése)  Menedzsment szervezet létrehozása, aki összefogja a helyszíneket

Rövid távú tevékenység  Vas megyei Irodalmi emlékhelyek kiadvány, túrafüzet kiadása ( emlékhelyek hasznos információkkal, kiemelt rendezvények, Tourinform irodák, szervezésben közreműködő utazási iroda, szálláshelyajánlat)  Pecsétgyűjtő füzet is  A kiadvány hozzáférhető: Tourinformok, utazási iroda, szálláshelyek, iskolák

Kulturális és turisztikai szektor együttműködése  Elkerülhetetlen, egymásra utaltság  Inkább egymás kiegészítői és segítői, mint ellenfelei Önkormányzati szint:  Több jó példa: Pécs, Gyula, Szentendre  Tourinform irodák és Művelődési Házak együttműködése Vállalkozói szint:  Problémák: bevételek lecsapódása, visszaforgatás  Kulturális rendezvények finanszírozásának elősegítése

Köszönöm figyelmüket! Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi Kőszeg Tel.: