Kulturális turizmus Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi Turisztikai szakértő
Kulturális turizmus fogalma Fogalmi nehézségek Olyan utazást jelent, amelyben a motiváció kultúrák megismerése, kulturális eseményeken való részvétel, kulturális attrakciók meglátogatása. Önálló: ha kizárólag kulturális esemény miatt utazik A kulturális vonzerők száma az elmúlt 20 évben megduplázódott
Kulturális turizmus elemei Magába foglalja a kulturális örökség elemeinek, a nemzet jelenkori kultúráját, művészetét bemutató programoknak, rendezvényeknek és az egyházi - vallási helyszíneknek a turisztikai célú hasznosítását. Csoportosítása: 1. Kulturális örökséghez kapcsolódó (épület,múzeum) 2. Jelen kulturális kínálata (rendezvények, fesztiválok)
Jelentősége Az épített értékek hasznosításával elősegíti azok védelmét, jövedelmet biztosít a karbantartáshoz. Elősegíti a tradíciók, szokások élővé tételét és fennmaradását Közvetítő szerepet tölt be a különböző kultúrák között Hozzájárul a területi különbségek kiegyenlítődéséhez Növeli a kulturális kínálatot Ösztönzi a munkahelyek számának növekedését Lehetőséget biztosít az életminőség javulására Megismerteti az embereket más kultúrákkal
NKÖM turisztikai stratégiájának célja A magyar kulturális, szellemi, történelmi és épített örökségre alapozva, ezen vonzerők széles körű innovatív hasznosításával és komplex fejlesztésével hozzájáruljon a gazdaság fenntartható fejlődéséhez és összetartó, kreatív magyar társadalom kialakulásához
Stratégia, prioritások a kultúra ágazatközi, terület. és vidékfejlesztési szerepének erősítése az épített környezet fenntartható használata a kultúra és a gazdaság kapcsolatainak erősítése prioritásai: A kulturális turisztikai attrakciók elérhetőségének és megközelíthetőségének javítása (pl. információ és infrastruktúra) Örökségi vonzerőkön alapuló turisztikai infrastruktúra fejlesztése (pl. épített örökség kulturális turisztikai hasznosítása) Kulturális turisztikai termékek és szolgáltatások minőségi fejlesztése (pl. falusi turizmus, lovas turizmus, fesztiválok, múzeumok, kulturális utak, látogatóközpontok) Kiemelt kulturális turisztikai programok (pl. EKF, Kultúra Magyar Városa; nagy kiállítások, nemzetközi évadok) Esztétikus környezet kialakítása
Kulturális turizmus részei Örökség turizmus (gyakran önállóan jelenik meg) Anyagi (épített örökség, régészeti emlékek) Nem fizikai ( irodalom, képzőművészet,folklór) Kulturális körutazások, városlátogatások Eseményturizmus Ifjúsági kulturális turizmus (tanulmányi kirándulások) Zarándokutak, vallási turizmus (Via Sacra, Camino) Kulturális tematikus útvonalak (Palóc út, Sissi út)
Kapcsolódások Falusi turizmus ( hagyomány, életmód, helyi ételek) Borturizmus (szőlő-és borkultúra emlékeinek feldolgozása) Konferenciaturizmus ( kísérő-program) Ökoturizmus (helyi kultúra, életmód megismerése)
Kulturális városlátogató turisták jellemzői Az elmúlt 10 évben a városlátogató turisták száma megduplázódott, az utazások több mint fele nagyvárosokra koncentrálódik Rövid utazások a jellemzők (3-4 éjszaka) Szezonalítás kevésbé jelenik meg problémaként Közlekedési eszköz: repülő (fapadosok) Személygépkocsi Szállodát vesz igénybe (középkategória) Csomagár, komplex ajánlatok
Tematikus útvonalak Természeti és mesterséges attrakciók felfűzése egy adott téma köré Különböző közlekedési formák igénybevételével végigjárható A fenntarthatóság elvének figyelembevétele mellett egyszerre kínálnak ismeretszerzési és szórakozási, kikapcsolódási lehetőséget A tematikus utak (ösvények) specifikus, feltérképezett utakhoz kialakított ismertetési formák Ismeretszerzési és szórakozási, kikapcsolódási lehetőség A tematikus útvonal alapvető feladata az attrakciók összefűzése, egységben láttatása.
Célja Érdeklődés felkeltése Észlelt távolság csökkentése Együttműködés javítása az egymással egyébként együtt nem működő települések között Oktatás és szórakoztatás egyidejű nyújtása Új piac bevonásának lehetősége főleg a barátok-rokonok és a családok tekintetében Fejlesztés: eddig nem létező turisztikai szolgáltatások létrehozása, illetve a meglévők minőségi fejlesztése Átláthatóság növelése azáltal, hogy az ismeretlen terület áttekinthetővé válik a turisták számára Trendeknek való megfelelés: jelenleg a turisztikai piacon a tematikus útvonalak divatosak
Irodalmi emlékútvonalak Tolna táji irodalmi túrák - Illyés Gyula nyomában ( 5 állomás) - Vörösmarty Mihály és Petőfi Sándor nyomdokain ( 8 állomás) - Szekszárdi irodalmi séták ( 5 állomás) - Fenntartó: Tolna megyei Önkormányzat Turisztikai Iroda Tokaji irodalmi emléktúra Történelmi borvidékhez kapcsolódik az útvonal: irodalom és bor összekapcsolása adja az út egyediségét 16 település a tagja Irodalmi művek az irodalmi út településeiről Alkotások a tokaji borról
Vas megyei Irodalmi emlékútvonal 1998-ban jött létre Vonzerők magas száma, koncentrált megjelenés Az emlékhelyek kiépítettsége különböző fokozatú Közös marketingtevékenység elindult: logó, információs táblák, film, kiadvány
Turizmus jelentősége az érintett településeken Turizmus szerepe gyenge: Répcelak, Uraiújfalu, Csönge, Nemeskeresztúr, Duka Csekély szerep: Ostffyasszonyfa, Egyházashetye, Zsennye, Iszkáz, Kemenessömjén Jelentős turizmus: Szombathely, Kőszeg, Sárvár
Jövőbeni szerep Turisztikailag frekventált területeken: kiegészítő termék, újdonság, új célcsoportok Kevésbé frekventált területek: - Kínálat központi eleme lehet, egyedi vonzerő - A település image épülhet az attrakcióra - További turisztikai infrastruktúra és termékfejlesztést indíthat el
Mi kell a működéshez? Szolgáltatások, szereplők összehangolása 1. Infrastruktúrafejlesztés: szállás, vendéglátás (falusi szálláshelyek, ifjúsági szálláshelyek) 2. Attrakciófejlesztés: látnivalók fejlesztése 3. Marketingtevékenység: promóció, arculat 4. Humán erőforrás fejlesztés (menedzsment szervezet kialakítása, idegenvezetés)
Attrakciófejlesztés A helyszín kialakítása: emlékmúzeum, kiállítás, emlékszoba, szobor, emléktábla Fontos: - Helyi kultúra megjelenése, egyedi legyen - Jól megközelíthető és megtalálható legyen - Megfelelő tájékoztatást, információt nyújtson - Élményközpontú, interaktív legyen - Gondozott környezet vegye körül, egyéb szolgáltatások elérhetőek legyenek
Programok, események Cél: az útvonalon mindig történjen valami A személyiséghez kötődő esemény kialakítása A település közösségének és a turistáknak is szóljon Összehangolás: közös rendezvénynaptár létrehozása, többféle rendezvény létrehozása ( versmondó verseny, tábor,emléknap, zenei program, konferencia)
Marketingtevékenység Közös, együttműködésen alapuló A marketingmunka kialakításánál törekedni kell arra, hogy a résztvevők a teljes utat meglátogassák Átgondolt és konzisztens marketingmunkát kell kialakítani, amely a működés teljes ideje alatt fennáll Alapvető fontosságú az út arculatának meghatározása, és logójának kidolgozása Értékesítési csatornák meghatározása A kommunikációs csatornák kialakítása
Feladatok Turisztikai együttműködések kialakítása: szolgáltatók, értékesítők Komplex ajánlatok létrehozása, többféle variációban (ötletes, figyelemfelkeltő elnevezés) Közös marketingakciók létrehozása (turisztikai vásárok, sajtó megjelenés erősítése) Menedzsment szervezet létrehozása, aki összefogja a helyszíneket
Rövid távú tevékenység Vas megyei Irodalmi emlékhelyek kiadvány, túrafüzet kiadása ( emlékhelyek hasznos információkkal, kiemelt rendezvények, Tourinform irodák, szervezésben közreműködő utazási iroda, szálláshelyajánlat) Pecsétgyűjtő füzet is A kiadvány hozzáférhető: Tourinformok, utazási iroda, szálláshelyek, iskolák
Kulturális és turisztikai szektor együttműködése Elkerülhetetlen, egymásra utaltság Inkább egymás kiegészítői és segítői, mint ellenfelei Önkormányzati szint: Több jó példa: Pécs, Gyula, Szentendre Tourinform irodák és Művelődési Házak együttműködése Vállalkozói szint: Problémák: bevételek lecsapódása, visszaforgatás Kulturális rendezvények finanszírozásának elősegítése
Köszönöm figyelmüket! Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi Kőszeg Tel.: