Pedagógiai-pszichológia Tanárok II. fokozati vizsgára felkészítőjének tematikája 2012.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése
„Ezt egy életen át kell játszani”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Értékelés a pedagógiában
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Fejlesztési koncepció
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Szeretet, türelem, tolerancia
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A nevelési-oktatási program előzményei
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A „segítő tanár” rendszer működése az Új Buda Alma Mater-ben Turányi Zsófia Budapest február.
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
A kerettantervek fejlesztése
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap Két ország, egy cél, közös siker! Dr. Kovács Ferencné.
Kompetensek lettünk? június 27..
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
A tehetségtantervek készítésének módszertana
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
Óvodamódszertan II. fokozati vizsgára.
PEDAGÓGIA - óvópedagógusok részére -
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Pedagógus értékelési rendszer
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Szivák Judit Intézeti értekezlet jún Oktatási asszisztens szakirány.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
A pszichológiai mérés alapjai
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
EKE NTDI-DIGITÁLIS PEDAGÓGIA PROGRAM 2017
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Előadás másolata:

Pedagógiai-pszichológia Tanárok II. fokozati vizsgára felkészítőjének tematikája 2012

I. Az oktatás, a nevelés és a tudás alapú társadalom a XXI. században Kontextusok Törekvések Reformok Az Európai Unió és az Európai Bizottság anyagai –Lisszabon –Bologna –Koppenhága –Berlin

II. Minőség az oktatásban A romániai oktatási folyamat és rendszer minőségi biztosításának –területei, –kritériumai, –standardjai –Eszközei

III. A pedagógia ismeretelméleti megalapozottsága Norma meghatározottságú pedagógia A nevelés: formái (formális, nemformális, informális) A nevelés területei (intellektuális-, erkölcsi-, esztétikai- és művészeti nevelés, testnevelés és sport, politechnikai/szakmai nevelés) Új nevelési irányzatok. Alternatív pedagógiák (Step-by-Step, Montessori, Waldorf) Permanens nevelés (LLL, LWL) Önnevelés

IV. A nevelhetőség Fogalma Tényezői (örökletesség, környezet, nevelés, az egyén/az én ). Alapvető elméletek (örökletesség általi meghatározottság, környezet hatása, Piaget epigenetikus elmélete) Nevelési környezetek

V. A személyiség Szerkezete Dinamikája (vérmérséklet, jellem, képességek) A pedagógusi pálya motivációja és a pedagógus karrier-menedzsmentje

VI. A nevelés végcéljai (finalitásai) A célok osztályozása Nevelési eszmény Célok, Követelmények Taxonómiák (Bloom, Krathwohl, Harrow, D’Hainaut), A célok műveletesítési eljárásai Alkalmazások

VII. Tantervelmélet Ismeretelméleti alapok Jelenlegi fejlesztések Tantervi anyagok Tantervfejlesztési elméletek Tartalmak: –Alapfogalmak –Kiválasztási szempontok –Felépítés –Tantervtípusok (tantárgyi tantervek, műveltségi terület tanterve, kereszttanterv)

VIII. Az oktatási folyamat Fogalmak elemzése Rendszerelméleti megközelítés Funkciók és kapcsolódások Alkalmazások

IX. A tanulási folyamat Alapfogalmak Külső- és belső meghatározottságok Tanulási stílusok Tanuláselméletek Alkalmazások

X. Az oktatás Alapfogalmak Oktatási formák Stratégiák Oktatási és tanulási stílusok Alkalmazások

XI. Oktatási stratégiák Korszerű oktatási módszerek és eljárások (lásd: Adriana Nicu) –Ötletbörze (brainstorming) –Beszúrás (Insert/SINELG) –Akvárium (Fishbowl) –Mozaik (Jigsaw) –Alkotó/akadémiai vita –Jégtörők (Ice Breaking) –Stb. Tanulásszervezési formák –Frontális –Csoportmunka –Önálló munka Számítógéppel támogatott oktatás Célok – tartalmak – stratégiák kölcsönhatása Alkalmazások

XII. Pedagógiai kommunikáció A pedagógiai kommunikáció Pedagógiai kommunikációs helyzetek Konfliktuskezelés Az iskolai agresszió megelőzése Alkalmazások

XIII. Az értékelés Az iskolai teljesítmény értékelése –Meghatározás –Szakaszok –Funkciók –Formák –Stratégiák –Módszerek (hagyományos és kiegészítő) Értékelő eszközök tervezése Oktatás – tanulás – értékelés kölcsönhatása –Jelenkori jelentések és értelmezések Alkalmazások

XIV. A tanár tervező munkája A tantervi anyagok (tervek, programok, tankönyvek, segédanyagok) –Tervezése –Bevezetése –Értékelése Alkalmazások

XV. Az iskolai siker és kudarc Az iskolai siker és kudarc okai Megnyilvánulási formái A tanulási nehézségek pedagógiai- pszichológiai kezelésének stratégiái Személyre szóló beavatkozási programok Pedagógiai-pszichológiai segítségnyújtás az iskolában Alkalmazások

XVI. Iskolamenedzsment Elméleti és módszertani megalapozások Vezetési stílusok Szervezeti újítások és fejlesztések Az oktatás decentralizációja (l. Cammogás) –Szerepe –Funkciói –Mechanizmusok

XVII. SNI tanulók nevelése A speciális nevelési igényű tanulók nevelése A tehetséges gyermekek/tanulók/ifjak –Kreativitása –Innovációja –Kiválósági szint elérésére nevelése Tehetséggondozás és kreativitás ösztönzése Egyenlő esély biztosítása a nevelésben Pedagógusetika és a diszkrimináció elkerülése

XVIII. Projektmenedzsment A neveléstudományi kutatási projektek menedzsmentje –A projekt –Kutatási területek –A kutatás módszertana

XIX. A pedagógus személyisége A pedagógus személyisége A pedagógusi pálya szakmai sajátosságai: –Státus, –Szerepek –Kompetenciák –Standardok Pedagógus alapképzés és továbbképzés Értékelés és önértékelés

Irodalom Birta-Székely Noémi (2006) Tanárok pedagógiai műveltsége, Egyetemi jegyzet, Ábel kiadó, Kolozsvár, Fóris-Ferenczi Rita (2008) A tervezéstől az értékelésig, Ábel Kiadó, Kolozsvár Kovács Zoltán szerk. (2007) Neveléstudományi kérdések. Szöveggyűjtemény. Kolozsvári Egyetemi Kiadó

Birta Székely Noémi, Fóris Ferenczi Rita (szerk.): Pedagógiai Kézikönyv, Ábel Kiadó, Kolozsvár, 2007, Kovács Zoltán – Fóris-Ferenczi Rita – Birta-Székely Noémi: A román oktatási rendszer. In. Torgyik Judit (szerk.) Oktatási rendszerek Európában. Krónika Nova kiadó, 2009.

Birta Székely Noémi, Fóris Ferenczi Rita (szerk.): Pedagógiai Kézikönyv, Ábel Kiadó, Kolozsvár, 2007, 4-13 Fóris-Ferenczi Rita, Mandel Kinga, Márton János, Papp Z. Attila: Cammogás. Minőségkoncepciók a romániai magyar középfokú oktatásban. Soros Oktatási Központ, Csíkszereda, 2007.

Kotta Ibolya