Pedagógiai-pszichológia Tanárok II. fokozati vizsgára felkészítőjének tematikája 2012
I. Az oktatás, a nevelés és a tudás alapú társadalom a XXI. században Kontextusok Törekvések Reformok Az Európai Unió és az Európai Bizottság anyagai –Lisszabon –Bologna –Koppenhága –Berlin
II. Minőség az oktatásban A romániai oktatási folyamat és rendszer minőségi biztosításának –területei, –kritériumai, –standardjai –Eszközei
III. A pedagógia ismeretelméleti megalapozottsága Norma meghatározottságú pedagógia A nevelés: formái (formális, nemformális, informális) A nevelés területei (intellektuális-, erkölcsi-, esztétikai- és művészeti nevelés, testnevelés és sport, politechnikai/szakmai nevelés) Új nevelési irányzatok. Alternatív pedagógiák (Step-by-Step, Montessori, Waldorf) Permanens nevelés (LLL, LWL) Önnevelés
IV. A nevelhetőség Fogalma Tényezői (örökletesség, környezet, nevelés, az egyén/az én ). Alapvető elméletek (örökletesség általi meghatározottság, környezet hatása, Piaget epigenetikus elmélete) Nevelési környezetek
V. A személyiség Szerkezete Dinamikája (vérmérséklet, jellem, képességek) A pedagógusi pálya motivációja és a pedagógus karrier-menedzsmentje
VI. A nevelés végcéljai (finalitásai) A célok osztályozása Nevelési eszmény Célok, Követelmények Taxonómiák (Bloom, Krathwohl, Harrow, D’Hainaut), A célok műveletesítési eljárásai Alkalmazások
VII. Tantervelmélet Ismeretelméleti alapok Jelenlegi fejlesztések Tantervi anyagok Tantervfejlesztési elméletek Tartalmak: –Alapfogalmak –Kiválasztási szempontok –Felépítés –Tantervtípusok (tantárgyi tantervek, műveltségi terület tanterve, kereszttanterv)
VIII. Az oktatási folyamat Fogalmak elemzése Rendszerelméleti megközelítés Funkciók és kapcsolódások Alkalmazások
IX. A tanulási folyamat Alapfogalmak Külső- és belső meghatározottságok Tanulási stílusok Tanuláselméletek Alkalmazások
X. Az oktatás Alapfogalmak Oktatási formák Stratégiák Oktatási és tanulási stílusok Alkalmazások
XI. Oktatási stratégiák Korszerű oktatási módszerek és eljárások (lásd: Adriana Nicu) –Ötletbörze (brainstorming) –Beszúrás (Insert/SINELG) –Akvárium (Fishbowl) –Mozaik (Jigsaw) –Alkotó/akadémiai vita –Jégtörők (Ice Breaking) –Stb. Tanulásszervezési formák –Frontális –Csoportmunka –Önálló munka Számítógéppel támogatott oktatás Célok – tartalmak – stratégiák kölcsönhatása Alkalmazások
XII. Pedagógiai kommunikáció A pedagógiai kommunikáció Pedagógiai kommunikációs helyzetek Konfliktuskezelés Az iskolai agresszió megelőzése Alkalmazások
XIII. Az értékelés Az iskolai teljesítmény értékelése –Meghatározás –Szakaszok –Funkciók –Formák –Stratégiák –Módszerek (hagyományos és kiegészítő) Értékelő eszközök tervezése Oktatás – tanulás – értékelés kölcsönhatása –Jelenkori jelentések és értelmezések Alkalmazások
XIV. A tanár tervező munkája A tantervi anyagok (tervek, programok, tankönyvek, segédanyagok) –Tervezése –Bevezetése –Értékelése Alkalmazások
XV. Az iskolai siker és kudarc Az iskolai siker és kudarc okai Megnyilvánulási formái A tanulási nehézségek pedagógiai- pszichológiai kezelésének stratégiái Személyre szóló beavatkozási programok Pedagógiai-pszichológiai segítségnyújtás az iskolában Alkalmazások
XVI. Iskolamenedzsment Elméleti és módszertani megalapozások Vezetési stílusok Szervezeti újítások és fejlesztések Az oktatás decentralizációja (l. Cammogás) –Szerepe –Funkciói –Mechanizmusok
XVII. SNI tanulók nevelése A speciális nevelési igényű tanulók nevelése A tehetséges gyermekek/tanulók/ifjak –Kreativitása –Innovációja –Kiválósági szint elérésére nevelése Tehetséggondozás és kreativitás ösztönzése Egyenlő esély biztosítása a nevelésben Pedagógusetika és a diszkrimináció elkerülése
XVIII. Projektmenedzsment A neveléstudományi kutatási projektek menedzsmentje –A projekt –Kutatási területek –A kutatás módszertana
XIX. A pedagógus személyisége A pedagógus személyisége A pedagógusi pálya szakmai sajátosságai: –Státus, –Szerepek –Kompetenciák –Standardok Pedagógus alapképzés és továbbképzés Értékelés és önértékelés
Irodalom Birta-Székely Noémi (2006) Tanárok pedagógiai műveltsége, Egyetemi jegyzet, Ábel kiadó, Kolozsvár, Fóris-Ferenczi Rita (2008) A tervezéstől az értékelésig, Ábel Kiadó, Kolozsvár Kovács Zoltán szerk. (2007) Neveléstudományi kérdések. Szöveggyűjtemény. Kolozsvári Egyetemi Kiadó
Birta Székely Noémi, Fóris Ferenczi Rita (szerk.): Pedagógiai Kézikönyv, Ábel Kiadó, Kolozsvár, 2007, Kovács Zoltán – Fóris-Ferenczi Rita – Birta-Székely Noémi: A román oktatási rendszer. In. Torgyik Judit (szerk.) Oktatási rendszerek Európában. Krónika Nova kiadó, 2009.
Birta Székely Noémi, Fóris Ferenczi Rita (szerk.): Pedagógiai Kézikönyv, Ábel Kiadó, Kolozsvár, 2007, 4-13 Fóris-Ferenczi Rita, Mandel Kinga, Márton János, Papp Z. Attila: Cammogás. Minőségkoncepciók a romániai magyar középfokú oktatásban. Soros Oktatási Központ, Csíkszereda, 2007.
Kotta Ibolya