A digitális kultúra kettős köre és az ifjúság viszonya Rab Árpád Óbudai Egyetem Digitális Kultúra és Humán Technológia Tudásközpont VIII. Nemzetközi Médiakonferencia - Balatonalmádi, október 1.
A kultúra mint eszköz ▪ Válságok sorát éljük meg: gazdasági, ökológiai, természeti erőforrásbeli, energia, lélekszámbeli, társadalmi – eddig is voltak, de nem voltak globálisak ▪ Változások sorát éljük meg: interkonnektivitás, interaktivitás, vizualitás, multitasking, kommunikáció ▪ Látszik, merre halad a folyamat: személyre szabott, always on jelenlét és tudásszerzés ▪ A kultúra túlélési stratégia – az információs társadalom válaszokat ad
Korszakok ▪ a nyomtatott szó kora ▪ 1950-es évektől - a televízió vizuális forradalma ▪ 2000-es évektől - a digitális kultúra forradalma Kommunikációs forma és mentális mintázat
Gyorsuló változások ITU 2014
Eltávolodás a fizikai valóságtól ▪ Van-e az, ami nincs? - fotók, levelek, beszélgetések, emlékek ▪ Mi az, amit látok? - a valóság érzékelése ▪ Érzékek és csalódások - mi az, ami szilárd?
Újfajta tudás-szerzési modellek Jellemző: a kérdések nélküli válaszok rendszere helyett a kérdésekre adott azonnali, töredezett válaszok ▪ Rendszer nélkül drasztikusan megnövekszik a kiszolgáltatottság és az irányíthatóság ▪ Mit is kellene tudnom? ▪ Forráskritika
A digitális kultúra jellemzői ▪ Szóbeli írásbeliség ▪ Elszakadás a forrástól ▪ Állandóság ▪ Másolhatóság ▪ Azonnaliság ▪ Interaktivitás és interkonnektivitás ▪ Érzékelés és tapasztalás ▪ Identitás ▪ Bizonytalanság ▪ Sebesség és megfoghatatlanság ▪ Multitasking ▪ Mikro-idő kihasználása
A digitális kultúra kettős köre
9 A kihívások A két generáció kihívása: ▪ Eddig a szórakozás volt/van előtérben, de most jön két sokk: a munka és az egészség (a szórakozás és a gamifikáció marad) Finomhangolás A kapcsolat a lényeg, az online lét Nem evidensek a logikák (pl. kíváncsiság, vagy magabiztos használat nem bizonyosodott be), naivitások éves magyar középiskolások körében végzett kutatás, 10 mélyinterjú, változatos háttérrel rendelkezők körében
Hétköznapok a digitális kultúrában ▪ Az eddigi kulturális logika felborult ▪ Mit változtat meg pontosan a digitális kultúra? - pl. megismerés, tanulás, kommunikáció, párválasztás stb. ▪ Három fő tényező: – Ki tanít kit és mire? – változások sebessége – Mobilforradalom – azonnali, de rendszer nélküli – Virtualizálódás - a következmények nélküli lét csak illúzió ▪ Intergenerációs együttműködések – csökkenteni az elveszett nemzedék kiterjedését
Köszönöm a figyelmet! Skype: rab.arpad phone, Viber: Óbudai Egyetem Digitális Kultúra és Humán Technológia Tudásközpont