A helyváltoztatási láncok választási valószínűségét számító módszer kidolgozása Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba IFFK, Budapest 2016. augusztus 29-31.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Körös Volán Zrt évi utas elégedettség mérési eredményei Utas Elégedettség Mérés 2012.
Advertisements

SZÁMÍTÓGÉPES JÁTÉKOSOK MOTIVÁCIÓINAK LONGITUDINÁLIS VIZSGÁLATA Kiss Orhidea Edith Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi.
Közlekedj ÖKOsan! Alternatív mobilitás konferencia Alternatív közlekedés az egyetemi oktatásban Orosz Csaba (PhD), okl. építőmérnök, egyetemi docens BME.
Lobbizás az egészségügyben
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
1 SZERVEZETFELMÉRÉS A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZETNÉL Szakmai Nap, Budapest május 7. Gula Flórián balesetvizsgáló Tükör az Európai Vasúti Ügynökség.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Kiskereskedelmi verseny és szolgáltatóváltás a hazai árampiacon Paizs László MTA KRTK KTI Budapest, 2012 május 29.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
1. oldal A vezetői döntéseket támogató mutatószám rendszer Pilot projektzáró jelentés szeptember 9.
Rab Árpád Űrhódító videojáték konferencia 2010 október 15., Budapest Tetszőleges kép A virtuális világok kutatásának megközelítési lehetőségei.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 2. nap.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Piackutatás.
Mérési pontosság (hőmérő)
Az egyéni fejlesztési terv
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Matematikai modellek a termelés tervezésében és irányításában
A tendereztetés lehetőségei a logisztikai rendszerek fejlesztésében
Utazási igények becslése a közösségi közlekedésben
Konzulens: Dr. Pitlik László
Növényökológia gyakorlat Fajok asszociáltságának vizsgálata I.) Az egyes esetek TAPASZTALT gyakorisága 1. táblázat A faj B faj+- +aba+b -cdc+d.
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
III. Sz. Belgyógyászati Klinika
1 Belső modellek a QIS4-ben Boziné Kristóf Katalin március 20.
A diplomás pályakövetés egyes jogi aspektusai Dr. Görög Márta, SZTE ÁJTK egyetemi docens Szeged, április 29.
Széchenyi István Egyetem, Győr
A munkapiaci-előrejelzések gyakorlata: kitől tanulhatunk? Cseres-Gergely Zsombor, MTA KTI.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 3. óra.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Vállalatok pénzügyi folyamatai
A LAKOSSÁG UTAZÁSI SZOKÁSAI (LUSZ)
Kotulyák Tamás, Get Energy Magyarország Kft.
Szociálpolitikai keretek
Az elemzés és tervezés módszertana
Pedagógiai személyiségértelmezések
A közlekedési árképzés aktuális kérdései Prof. Dr. Tánczos Lászlóné BME Közlekedésgazdasági Tanszék 1111 Budapest Bertalan Lajos u. 2. Tel.:
Költség-minimalizálás az ellenőrző kártyák alkalmazásánál Feladatmegoldás, kiegészítés.
A döntés, a döntés folyamata
Rugalmas keretrendszer a minőségbiztosítási adatok kezeléséhez XII. abas Vevőfórum, Balatonlelle június 5-7.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék Megerősítő elemzés „Big Data” elemzési módszerek Salánki.
Marketing információs
E 5. Együttműködések a humán szolgáltatásokban
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
Kapcsolat vizsgálat II: kontingencia táblák jelentősége és használata az epidemiológiában, diagnosztikában: RR, OR. Dr. Prohászka Zoltán Az MTA doktora.
A külföldi hallgatók egyetemválasztási szempontjai
Bemutatkozás Magdics Milán Született: Budapest, augusztus 30.
Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Kar Műszaki Informatika Szak Data Mining 11. Gyakorlat Dr. Pauler Gábor, Egyetemi Docens PTE-PMMK Számítástechnika.
Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Kar Műszaki Informatika Szak Data Mining 16. Gyakorlat Dr. Pauler Gábor, Egyetemi Docens PTE-PMMK Számítástechnika.
FÖLDES Dávid - doktorandusz Dr. CSISZÁR Csaba - egyetemi docens Innováció és Fenntartható Felszíni Közlekedés (IFFK) konferencia augusztus
FÖLDES Dávid - doktorandusz Dr. CSISZÁR Csaba - egyetemi docens Közlekedéstudományi Konferencia Győr március Győr, Magyarország A KERÉKPÁROZÁST.
TOVÁBBTANULÁSI SEGÉDANYAG MERRE TOVÁBB A KÖZÉPISKOLA UTÁN?
A TÁRSADALMI ATTITŰD SZEREPE A TERMÉSZETI TŐKE MONETÁRIS ÉRTÉKELÉSE ESETÉBEN HORVÁTH BÁLINT – KERPELY KLÁRA – BAKOSNÉ DR. BÖRÖCZ MÁRIA SZENT ISTVÁN EGYETEM,
A vasúti közlekedés felmérési eredményei (Május–július, 2013) EMAH Öko-mobilitás elősegítése az osztrák-magyar határtérségben VIRÁG Álmos, projektvezető.
Az elektromobilitást támogató utazói információs szolgátlatások fejlesztése Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2016.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Most akkor ez mit is jelent? - számok és értelem
Kiváltott agyi jelek informatikai feldolgozása 2016
Válogatott fejezetek a közlekedésgazdaságtanból
Környezeti hatások számszerűsítésének problémái
Vállalati Pénzügyek 1. előadás
Szabályozott és képes termékek/szolgáltatások, folyamatok, rendszerek
Sztochasztikus kapcsolatok I. Asszociáció
Csuklós munkadarab-befogó készülék koncepcionális tervezése
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
A marketinginformációs rendszer
Bemutatkozás A kutatás bemutatása
Előadás másolata:

A helyváltoztatási láncok választási valószínűségét számító módszer kidolgozása Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba IFFK, Budapest augusztus KÖZLEKEDÉSÜZEMI ÉS KÖZLEKEDÉSGAZDASÁGI TANSZÉK

Téma aktualitása Széleskörben elterjedtek az okoseszközök, pl.: okostelefonok Megnőtt az utazók információigénye Nagy mennyiségű adat áll az utazók rendelkezésére Megnőtt az igény a személyre szabott információk, és a magas minőségű információs szolgáltatások iránt Szükséges ismerni az utazói preferenciákat BME, Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék1/14

Utazói döntés modellezése Mely alapfolyamati szolgáltatást leíró paraméterek és hogyan befolyásolják az utazók döntéseit? Hogyan lehet az utazók jövőbeni döntéseit modellezni korábbi kinyilvánított döntéseik és személyes jellemzőik alapján? BME, Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék2/14

Helyváltoztatási valószínűséget számító módszer lépései BME, Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék3/14

1. Helyváltoztatási láncok modellezése BME, Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék4/14 Helyváltoztatási lánc felbontása részutazásokra Részutazáson belül nincs közlekedési mód váltás Meghatároztuk a részutazást leíró paramétereket Realisztikus döntési helyzet Kvalitatív paraméterek számszerűsítése JelölésMegnevezésMennyiségi egység/ értékkészlet c1c1 Kényelem {közösségi közlekedésen állva=0, közösségi közlekedésen ülve=1, autóval (sofőr vagy utas)=2} c2c2 Átszállások száma[darab] c3c3 Teljes utazási idő[perc] c4c4 Gyaloglási idő[perc] c5c5 Megbízhatóságlehetséges késés [perc] c6c6 Légkondicionálás{nincs=0, van=1} c7c7 Kiegészítő szolgáltatás az útvonal mentén található szolgáltatások, például üzletek {nincs=0, van=1} c8c8 Útiköltség[Ft/utazás]

2. Választási gyakoriság felmérése kérdőívvel BME, Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék5/14 Utazói döntések megismerése adott döntési helyzetben Döntési helyzeteket határoztunk meg a valós megfigyelések alapján Szabadidős vagy rendszeres utazás? Rákérdeztünk a személyes jellemzőkre is AB c1c1 Autó (utas vagy sofőr) Közösségi közlekedés, ülve c2c2 02 c3c c4c4 512 c5c5 5 c6c6 NincsVan c7c7 Nincs c8c

3. Utazói csoportok képzése BME, Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék6/14 Utazói csoportokat képeztünk a személyes jellemzők és az utazás motivációja alapján A további lépéseket utazói csoportonként külön elvégeztük A személyes jellemzőt és motivációt mint külső változó vettük figyelembe Összesen 30 utazói csoport

4. Paraméterek és választási gyakoriság függetlenség vizsgálata BME, Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék7/14

5. Utazói csoport preferenciák meghatározása BME, Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék8/14

6. Paraméter különbség monetarizálása BME, Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék9/14 A költség preferencia alapján: Kifejezhető a nem kedvező alternatíva választásával együtt járó veszteség

7. Személyre szabott választási valószínűség BME, Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék10/14

Módszer kiterjesztése BME, Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék11/14

Módszer alkalmazása BME, Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék12/14 90-en töltötték ki, kitöltési hajlandóság 99,63% r b,c ∆c 2 ∆c 3 ∆c 4 ∆c 5 ∆c 6 ∆c 7 ∆c 8 ∆c 1 -0,58-0,07-0,49-0,090,400,190,77 ∆c 2 1 0,040,58-0,03-0,08-0,25-0,49 ∆c 3 1 0,53-0,640,090,50-0,35 ∆c ,48-0,46-0,08-0,55 ∆c ,03-0,270,31 ∆c 6 1 0,160,13 ∆c 7 1-0,26 ∆c 8 1 Korreláció analízis a paraméterek között R0,150,730,220,880,270,100,660,880,76 Sz0,630,900,44 0,410,610,240,68 Választási gyakoriság (nők) r y1-8 r y2-1 r y3-5 r y4-3 r y5-3 r y6 r y7-3 r y8-1 R 0,790,280,030,07-0,440,220,30-0,94 Sz 0,960,33-0,09-0,19-0,250,570,55-0,90 ap1p1 p6p6 p7p7 p8p8 R2R2 R 0,5560, ,000380,91 Sz 0,6430,2110,0270,008-0,000140,935 Korreláció analízis a paraméterek és választási gyakoriság között (nők) Utazói csoport preferenciák (nők)

Megállapítások BME, Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék13/14 Női utazói csoportra vonatkozóan Rendszeres utazások esetén elsősorban a költség és kényelem számít Szabadidős utazás esetén kevésbé fontos a költség Rendszeres utazás esetén annak az értéke, hogy a kényelmi szint 1 fokkal nő, 1460 Ft, míg ugyanez az érték szabadidős utazás esetén 4560 Ft Általános megállapítások utazói csoport esetén 2 vagy 3 paraméter van erős kapcsolatban a döntés kimenetelével Az ’α’ konstans értéke minden utazói csoport esetén nagyobb, mint 0,5 A validálás alapján az utazói döntésfolyamat a rendszeres utazások esetén jól feltárható és modellezhető a módszer segítségével

Konklúzió BME, Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék14/14 Az utazók személyes jellemzői alapján az alternatívák várható utasszáma számítható Az utas személyes jellemzői és motivációja meghatározzák a preferenciáit. Így egy információs szolgáltatás a két jellemző alapján képes személyre szabott információt szolgáltatni A paraméterek monetarizált értéke alapján az információs szolgáltatás értéke becsülhető Kutatás folytatásának iránya: Az információs szolgáltatások minőségét és értékét meghatározó módszer kidolgozása és a közölt információ értékelése

KÖZLEKEDÉSÜZEMI ÉS KÖZLEKEDÉSGAZDASÁGI TANSZÉK H-1111 BUDAPEST STOCZEK 2., ST ÉPÜLET 4. EMELET KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Dr. CSISZÁR Csaba, egyetemi docens CSONKA Bálint, doktorandusz