 E-JOG MÉDIAJOG.  Médiaszabályozás mindig is “követő” volt (gyakran a fejlődés gátjává vált)  ‘90-es évek eleje: médiaháború  ‘96-os médiatörvény.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Változások a Médiatörvényben
Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra Kampány a szavazás napján Előadó: dr. Kovács Zoltán a TVI vezető jogi helyettese 1.
Szerkesztők és a törvény A források védelme és a hatóság eljárása.
KORHATÁR BESOROLÁS a gyakorlatban
Dr. Bayer Judit Zsigmond Király Főiskola Szabályozott szabadság – 303 paragrafus a médiáról. MUOSZ február 10.
Médiatörvények – szabályozási kényszer vagy lehetőség Dr. Vincze Ildikó – mediajogfigyelo.hu „Nem hinni abban, amiben hinni illik; nem lelkesedni azért,
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Interaktív Multimédia Gyurik Pál Veszprémi Egyetem Alkalmazott Gazdaságtan Tanszék Egyetem TV.
Médiagazdaságtan A televíziózás piaca.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
A törvényekről:  „Alkotmányban”  tájékozódási és a kulturális értékekhez való hozzáférés szabadsága  A tájékoztatás, a média és a (mindenféle) sajtó.
A Kbt §-a szerinti eljárás - könnyítések, egyszerűsítések –
DR. SARKADY ILDIKÓ MÉDIAPIACI TENDENCIÁK Jogi kihívások „Célkeresztben a fogyasztó” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA Budapest Mariott Hotel március 30.
A környezetvédelem intézményrendszere
Új hatóság – új kihívások Szalai Annamária elnök INFOTÉR PARLAMENT június 2.
A kiskorúak védelme a média káros hatásaival szemben
Munkavédelmi előírások rendszere
Adatvédelmi fogalmak.
Mi akadályozza és mi segíti Magyarországon az internet alapú audiovizuális szolgáltatások terjedését? Rozgonyi Krisztina NHH Tanácstag Hírközlés 2006 CEBC.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
A Médiatanács klasszifikációs ajánlásának alkalmazásával kapcsolatos eredmények és tapasztalatok dr. Futó Gábor Médiafelügyeleti munkatárs NMHH Médiafelügyeleti.
Az új klasszifikációs ajánlás Szilády Szilvia Tudományos munkatárs Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Műsorfigyelő és elemző főosztály szeptember.
„Befoltozott háló” Szalai Annamária Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, elnök Balatonalmádi, szeptember 26. Jogalkalmazás és felelősségvállalás.
Tapasztalatok az Smtv. és az Mttv. fényében szeptember Készítette: Dr. Detrekői Zsuzsa.
A gyermekek jogi védelme az új médiakörnyezetben „VII. Nemzetközi Médiakonferencia” A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra Dr. Koltay András a Médiatanács.
A kiskorúak védelme a hatósági gyakorlatban dr. Futó Gábor Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiafelügyeleti főosztály szeptember 28.
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
2014. január 1. TERMÉKELHELYEZÉSI LEHETŐSÉGEK KIEGÉSZÍTŐ AJÁNLAT.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
30. A magyar médiatörvény Magyarországon jelenleg a következő törvény szabályozza a média működését: évi CLXXXV. Törvény a médiaszolgáltatásokról.
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
Álláskeresőként történő nyilvántartás
„2007 a médiaszabályzás kezdete” 12. Televízió és hangtechnikai konferencia Budapest, május 2-3. Dr. Sarkady Ildikó MeH, Médiapolitikai Főtanácsadó.
A REKLÁMADÓ SZABÁLYAI 2015.
Az audiovizuális szolgáltatások szabályozásának új útjai A médiaszabályozás reformja az Európai Unióban dr. Zachar Balázs Miniszterelnöki Hivatal.
A médiapiac szabályozásának változó eszközei Polyák Gábor
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Az adatvédelem szabályozása
A médiafelügyelet intézményrendszere
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Médiaszabályozás március 12. Készítette: Dr. Pintér Szilvia
Egy regionális rádió szerepvállalása B.-A.-Z. megye falvainak kulturális és társadalmi életében.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
A médiatörvény változásainak hatása a gyógyszerpromócióra dr. Péntek Zoltán.
Termékmegjelenítés a médiaszabályozásban. I. Előzmények, alkalmazandó szabályok AMSZ Irányelv A sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
112 Dr. Dósa Imre.  Áttekintő  Új adatvédelmi törvény  Alapjogi beágyazás  Ráncfelvarrás  Újdonságok  Javaslatok a felkészüléshez.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA
A médiaszolgáltatásban közzétett termékmegjelenítés és az arról szóló tájékoztatás törvényi feltételeinek való megfelelés dr. Szikora Tamás jogász Nemzeti.
ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS E-JOG.
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
A kisközösségi rádiózás szabályozási és műszaki kérdései
Az információs társadalom joga 4. Médiajog
"Az adatbázisok jogi védelme a gyakorlatban"
Dr. Lábody Péter Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Szerzői jogi reform az Európai Unióban
Új adatvédelmi szabályok – Az EU adatvédelmi rendelete
Előadás másolata:

 E-JOG MÉDIAJOG

 Médiaszabályozás mindig is “követő” volt (gyakran a fejlődés gátjává vált)  ‘90-es évek eleje: médiaháború  ‘96-os médiatörvény 14 évig volt hatályban, úgy, hogy nem szerepelt benne a ‘digitális’ szó  többszöri nekifutás után 2010-ben új médiszab.  A média szabályozása korántsem csak konkrét médiaszabályozással valósulhat meg (piacszabályozás)  Konvergencia:  különböző hálózati platformok azon képessége, hogy alapvetően hasonló szolgáltatási fajtákat hordozzanak  olyan fogyasztói eszközök összefonódása, mint például telefon, televízió és személyi számítógép

MÉDIAJOG Tartalomszabályozásra ható tényezők a konvergáló digitális médiakorban:  az e-technológiák fejlődése megváltoztatta a hagyományos tömegkommunikáció szerkezetét  az új technológiai közegben bizonytalanul mozgó befogadói csoportok  a médiaeszközök technológiai megkülönböztetésének helyébe a média véleménybefolyásoló képessége lép  a nemzetállamok kulturális diverzifikációját az európai integrált szabályozás közegében is tiszteletben kell tartani

MÉDIAJOG Uniós szabályozás:  az Európai Parlament és a Tanács 2010/13/EU irányelve az audiovizuális médiaszolgáltatásokról Hazai szabályozás: két törvény  A sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló évi CIV. törvény (Smtv.) (médiaalkotmány)  A médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló évi CLXXXV. tv. (Mttv.)

MÉDIAJOG MÉDIAALKOTMÁNY Smtv. alapvető szabályozási törekvése  a „szervezeti” (intézményi vagy másként státuskérdések)  és a technikai normákat tartalmazó szabályokat és a médiában megfogalmazott üzeneteket, azaz a médiatartalmakat befolyásoló normák (tartalomszabályozás) különválasztása tárgyi hatály kiszélesítése  egységes szabályozás az írott, hálózati és elektronikus médiatartalmakra  képlékenységében szinte határtalanul szélesre húzott hatály (minden médiatartalomra; minden szolgáltatóra, aki hazánkkal kapcsolatba hozható)

MÉDIAJOG MÉDIAALKOTMÁNY MÉDIATARTALOM: médiaszolgáltatás vagy sajtóremék által kínált tartalom  Médiaszolgáltatás: önálló, üzletszerűen – rendszeresen, nyereség elérése érdekében, gazdasági kockázatvállalás mellett – végzett gazdasági szolgáltatás, amelyért egy médiaszolgáltató szerkesztői felelősséget visel, amelynek elsődleges célja műsorszámoknak tájékoztatás, szórakoztatás vagy oktatás céljából a nyilvánossághoz való eljuttatása valamely elektronikus hírközlő hálózaton keresztül  Sajtótermék  Napilap vagy más időszaki lap egyes lapszámai  internetes újság vagy hírportál  amelyet gazdasági szolgáltatásként nyújtanak  amelynek tartalmáért valamely jogalany szerkesztői felelősséget visel  és amelynek elsődleges célja  szövegből, illetve képekből álló tartalmaknak  a nyilvánossághoz való eljuttatása  tájékoztatás, szórakoztatás vagy oktatás céljából,  nyomtatott formátumban vagy valamely elektronikus hírközlő hálózaton keresztül

MÉDIAJOG MÉDIAALKOTMÁNY  Jogi felelősség: szerkesztett tartalomért

MÉDIAJOG MÉDIAALKOTMÁNY  lekérhető médiaszolgáltatás: olyan médiaszolgáltatás, amelyben  a médiaszolgáltató által összeállított műsorkínálat alapján  a felhasználó egyéni kérés alapján  az általa kiválasztott időpontban tekintheti, illetve hallgathatja meg a műsorszámokat  a – hagyományos kereskedelmi médiaszolgáltatásban megszokott – lineáris médiaszolgáltatás  a médiaszolgáltató által nyújtott műsorszámok  műsorrend alapján történő  egyidejű megtekintését, illetve meghallgatását lehetővé tevő médiaszolgáltatás  azaz a lineáris műsorfolyamként szerkesztett tartalom közege

MÉDIAJOG MÉDIAALKOTMÁNY  Sajtószabadság az Smtv-ben  Információforrás védelme (kivétel: bűncselekmény felderítése)  Szerkesztői és újságírói szabadság  Közérdekű információ megszerzéséért elkövetett jogsértésért nem vonható felelősségre (arányosság követelménye, vagyoni kár megtérítésére perelhető)

MÉDIAJOG MÉDIAALKOTMÁNY  Tájékoztatási tevékenységet végző lineáris médiaszolgáltatásnak vannak tájékoztatási kötelezettségei (kiegyensúlyozottság)  Lineáris médiaszolgáltatásban nem tehető közzé olyan médiatartalom, amely súlyosan károsíthatja a kiskorúak szellemi, lelki, erkölcsi vagy fizikai fejlődését, különösen azáltal, hogy pornográfiát vagy szélsőséges, illetve indokolatlan erőszakot tartalmaz  Lekérhetőben és sajtótermékben közzétehető, csak biztosítani kell, hogy kiskorúak rendes körülmények között ne férjenek hozzá  Ami veszélyeztetheti a kiskorúakat, ott a lineárisban adásidő megválasztása vagy más műszaki megoldás kötelező

MÉDIAJOG MÉDIATÖRVÉNY ALAPELVEK  Magyarországon a médiaszolgáltatások szabadon nyújthatók, a sajtótermékek szabadon közzétehetők, az információk és a vélemények a tömegkommunikációs eszközök útján szabadon továbbíthatók, a nyilvános vételre szánt magyarországi és külföldi médiaszolgáltatások szabadon elérhetők  A médiaszolgáltatások sokszínűsége kiemelten fontos érték. A sokszínűség védelme kiterjed a tulajdoni monopólium kialakulásának, valamint a piaci verseny indokolatlan korlátozásának megakadályozására is.  Közszolgálati média fontossága

MÉDIAJOG MÉDIATÖRVÉNY TARTALMI SZABÁLYOK  Kiskorúak védelme  Korhatáros besorolás (jelzés, közzétételi korlát)  Kiegyensúlyozott tájékoztatás  Értékelő vélemény elkülönítése  Hírszolgáltatásban és politikai tájékoztatás kapcsán értékelés tilalma  Figyelemfelhívási kötelezettség sértő tartalmakra

MÉDIAJOG MÉDIATÖRVÉNY TARTALMI SZABÁLYOK  Kizárólagos közvetítési jogok: kiemelten jelentős eseményekből nem zárható ki több a népesség 20%-ánál (Médiatanács dönt arról, mi számít annak)  Ha mégis, ajánlatkérésre a piaci viszonyoknakmegfelelő észszerű keretek között köteles ajánlatot tenni  Rövid híradás céljából a többi médaiszolgáltatónak (az összes Eu területén letelepedett lineáris médiaszolgáltatónak) joga van átvételre (hozzáférési jog)  Műsorkvóták: lineáris műsorszolgáltató műsoridejének több mint felét (közszolgálati: több mint 60%-át) európai, több mint harmadát (ksz: legalább felét) magyar művek bemutatására köteles fordítani  Jelentős befolyásoló erővel bíró műsorszolgáltató (éves min. 15%-os közönségarány) közérdekű kötelezettségei: pl. reggeli és esti híradó

MÉDIAJOG MÉDIATÖRVÉNY TARTALOMSZOLGÁLTATÁSI JOGOSULTSÁG  Médiaszolgáltatás pályázat vagy bejelentés és nyilvántartásba vételt követően. Az NMHH Hivatala nyilvántartást vezet:  a) a lineáris audiovizuális médiaszolgáltatásokról  b) a lineáris rádiós médiaszolgáltatásokról  c) a médiaszolgáltatási jogosultságot pályázat útján elnyert audiovizuális médiaszolgáltatásokról  d) a médiaszolgáltatási jogosultságot pályázat útján elnyert rádiós médiaszolgáltatásokról  e) a lekérhető audiovizuális médiaszolgáltatásokról  f) a lekérhető rádiós médiaszolgáltatásokról  g) a kiegészítő médiaszolgáltatásokról  h) a nyomtatott sajtótermékekről  i) az internetes sajtótermékekről és hírportálokról  j) a közszolgálati médiaszolgáltatók által nyújtott lineáris és lekérhető médiaszolgáltatásokról, illetve kiegészítő médiaszolgáltatásokról Nincs nyilvántartás: közszolgálati és pályázaton elnyert, szerződött analóg lineáris

MÉDIAJOG MÉDIATÖRVÉNY KÖZSZOLGÁLATI MÉDIASZOLGÁLTATÁS  az államtól és a gazdasági szereplőktől függetlenül működik, a közszolgálati médiaszolgáltató vezetői és a tevékenységében részt vevők – a jogszabályok nyújtotta keretek között – szakmai autonómiát élveznek  rendszere biztosítja az elszámoltathatóságot és a társadalmi felügyelet megvalósulását  működésének biztosítása elsősorban a Magyarországon élők közös áldozatvállalásával, állami finanszírozás mellett történik  tevékenysége nem irányulhat elsősorban nyereségszerzésre  Közszolgálati Közalapítvány: MTV, MR, Duna Tv, MTI (mind Zrt.) KERESKEDELMI MÉDIASZOLGÁLTATÁS KÖZÖSSÉGI MÉDIASZOLGÁLTATÁS  egy meghatározott társadalmi, nemzetiségi, kulturális vagy vallási közösség, csoport, vagy egy adott településen, régióban vagy vételkörzetben élők tájékoztatásra, kulturális műsorszámok elérésére irányuló különleges igényeit szolgálja ki, vagy műsoridejének túlnyomó részében a közszolgálati médiaszolgáltatás bizonyos feledatait végzi  nem kell médiaszolgáltatási díjat fizetni

MÉDIAJOG MÉDIATÖRVÉNY NEMZETI MÉDIA- ÉS HÍRKÖZLÉSI HATÓSÁG  szabályozó, felügyelő és végrehajtó szerv  Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács: Kormány tanácsadó szerve vonatkozó kérdésben  Médiatanács: tényleges felügyelő szerv  elnök+4 tag, OGY választja őket 9 (!) évre  ellenőrzi és biztosítja a sajtószab. érvényesülését  Média és Hírközlési Biztos : közönség méltánylást érdemlő érdekeinek érvényesülését biztosítja (panaszkezelés)

MÉDIAJOG MÉDIATÖRVÉNY POLITIKAI REKLÁM, KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY, TCR A politikai reklám, közérdekű közlemény és társadalmi célú reklám közzétételének megrendelője, továbbá az, akinek ezek közzétételéhez érdeke fűződik a közzététel időpontja kivételével nem gyakorolhat szerkesztői befolyást a médiaszolgáltatásra. A politikai reklámnak, a közérdekű közleménynek és a társadalmi célú reklámnak – e jellegét tekintve – azonnal felismerhetőnek és más médiatartalmaktól megkülönböztethetőnek kell lennie. A más médiatartalmaktól való megkülönböztetés módja a lineáris médiaszolgáltatásban  a) audiovizuális médiaszolgáltatás esetében optikai és akusztikus módon történő,  b) rádiós médiaszolgáltatás esetében akusztikus módon történő figyelemfelhívás.

MÉDIAJOG Bátorfy Attila: Hogyan működött az Orbán és Simicska médiabirodalma?

MÉDIAJOG MÉDIATÖRVÉNY POLITIKAI REKLÁM, KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY, TCR Választási kampányidőszakban a választási eljárásról szóló törvény szabályai szerint lehet politikai reklámot médiaszolgáltatásban közzétenni. Választási kampányidőszakon kívül politikai reklám kizárólag már elrendelt népszavazással összefüggésben közölhető. A politikai reklám tartalmáért a médiaszolgáltató nem felel. Amennyiben a politikai reklám közzétételére irányuló igény megfelel a választási eljárásról szóló törvényben foglaltaknak, úgy mérlegelés nélkül köteles közzétenni azt. Politikai reklám, közérdekű közlemény és társadalmi célú reklám közzétételekor a közzététel megrendelőjét egyértelműen meg kell nevezni.

MÉDIAJOG MÉDIATÖRVÉNY KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY, TCR A közérdekű közlemény közzétételéért a médiaszolgáltató ellenszolgáltatást nem kérhet. A közszolgálati, a közösségi és a jelentős befolyásoló erejű médiaszolgáltató köteles közzétenni a hivatásos katasztrófavédelmi szerv közérdekű közleményét, amennyiben az az emberi életet vagy vagyonbiztonságot veszélyeztető vagy károsító események várható bekövetkezéséről, a már bekövetkezett ilyen események következményeinek enyhítéséről, elvégzendő feladatokról tájékoztat. A közérdekű közlemény időtartama az egy percet nem haladhatja meg. (E korlátozás nem vonatkozik: rendkívüli állapot, szükségállapot, veszélyhelyzet, külső fegyveres csoportoknak Magyarország területére történő váratlan betörése) A médiaszolgáltató kérelmére a Médiatanács – a kérelem beérkezésétől számított tizenöt napon belül, igazgatási szolgáltatási díj ellenében – hatósági határozatában dönt, hogy a kérelem tárgyát képező közlemény közérdekű közleménynek, társadalmi célú reklámnak vagy politikai reklámnak minősül-e.

MÉDIAJOG MÉDIATÖRVÉNY CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY (CSR) Nem minősül burkolt kereskedelmi közleménynek valamely vállalkozás társadalmú célú, közérdekű szerepvállalásáról történő tájékoztatás, azonban az ilyen beszámolókban kizárólag a vállalkozás neve, logója és védjegye tüntethető fel, valamint – amennyiben a társadalmi szerepvállaláshoz szorosan kapcsolódik – terméke, szolgáltatása jeleníthető meg. Nem jelenhet meg a beszámolóban a vállalkozás jelszava, kereskedelmi közlemény részlete, és a tájékoztatás nem ösztönözhet kifejezetten a vállalkozás termékének megvásárlására, vagy szolgáltatásának igénybevételére.