AZ OEFI - TÁMOP-6.1.2.A-14/1- 2014-0001 KIEMELT PROJEKTJÉNEK CÉLJAI, FŐ TEVÉKENYSÉGEI Solymosy József Bonifácz Egészségfejlesztési Módszertani Alprojekt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
BALOGH GÁBOR Magyar Diáksport Szövetség Elnök
Középszíntü testnevelés érettségi vizsga témakörei
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
az általános iskolákban
Integráció a sportiskolai és a művészeti nevelés segítségével A Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola pályázatáról Integráció sporttal és zenével.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
H Ú S V É T P R O J E K T TÁMOP pályázat
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Az iskolai egészségfejlesztési normatíva terve A Népegészségügyi Tárcaközi Bizottság május 22-i és november 11-i határozata értelmében Dr. Somhegyi.
„Utca helyett iskola” A Vajda Péter Ének-zene Testnevelés Tagozatos Általános Iskola bűnmegelőzési modellprogramjáról.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
„Nyitott kapu” a rendszeres testmozgásért és kapcsolódó egészségfejlesztési programok Vámospércsen Ménes Andrea polgármester.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Országos Egészségfejlesztési Intézet Életciklus Osztály szeptember előtt és után.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
A gyakorlatvezető mentor
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Tóth Zoltán MDSZ alelnök - Stratégiai Bizottság elnöke.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Egészséglelkesek az iskolákban Az egészségfejlesztés helyzete az általános iskolákban.
„ Ha fölgyújtjuk a gyermekben a veleszületett szikrát, azzal mindig olyan magaslatok felé nyitunk utat, amilyenekről álmodni sem mertünk volna.” Kristine.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
TÁMOP b-14/ „határokon túl-ha/tár”
Beszámoló az iskolai egészségfejlesztési prevenciós programok szakmai ajánlási rendszerének tapasztalatairól Dr. Koós Tamás-Solymosy József-Balogh Judit.
Az egészségvédelmi program megvalósításának értékelése A program ideje: – A Béres József TIT Kisvárdai Egyesületének Egészségvédelmi.
Külkapcsolataink, pályázataink: I. Comenius II. Erste – ACES III. Testvériskola.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Egészségvédelem hónapról-hónapra
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
TÁMOP – A- 12/1. ALAPVETŐ CÉL  HH és HHH tanulókat nevelő iskolák kapcsolatfelvétele, programkínálatuknak bővítése  testvériskolai kapcsolat.
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
Fogyatékkal élők szabadidős és sport tevékenységei mint erőforrások a települések életében SZABÓ LÁSZLÓ ELNÖK.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Modellprogram a szociális szövetkezetek hálózatosodása érdekében TÁMOP /1.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
TÁMOP / „GYÖNGYÖSSOLYMOS ÖSSZEFOG A CSALÁDOKÉRT, A MUNKÁÉRT!”
TÁMOP A-14/ PÁLYÁZAT Pályázat címe: Kölcseysek az egészséges életmódért Pályázott összeg: Ft A pályázat kódja: TÁMOP A-14/
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
Népegészségügy - egészségfejlesztés Fogalmak közös értelmezése Solymosy József Bonifácz OEFI TIE Egészségfejlesztési Módszertani Alprojekt.
TÁMOP /10/ Együtt-Működők Nevelési-oktatási intézmények tanórai, tanórán kívüli és szabadidős tevékenységének támogatása szeptember.
TÁMOP A-14/ „TIE”-KUTATÁSOK DECEMBER ZALAEGERSZEG.
A lelki egészségfejlesztési központok és a lelki egészségfejlesztés szakmai támogatása az országos háttérintézmények bevonásával dr. Koós Tamás szakmai.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A köznevelési intézmények művészetpedagógiai módszertani megújítása
Barcsák Marianna - KPSZTI
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
AZ IKSZ 50 ÓRÁJÁNAK INTÉZMÉNYI SZINTŰ TERVEZÉSE
Nyilvánosság biztosítása a TIE projektben
főosztályvezető-helyettes
tananyagfejlesztés TÁMOP E-13/1/KONV
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

AZ OEFI - TÁMOP A-14/ KIEMELT PROJEKTJÉNEK CÉLJAI, FŐ TEVÉKENYSÉGEI Solymosy József Bonifácz Egészségfejlesztési Módszertani Alprojekt Vezető "TIE" TÁMOP A-14/

TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú intézményekben valamint szabadidős közösségi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az iskolán kívüli szereplők bevonásával” szeptember október OEFI vezetésével, KLIK bevonásával

TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú intézményekben valamint szabadidős közösségi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az iskolán kívüli szereplők bevonásával” rövid cím: TIE (Teljeskörű Iskolai Egészségfejelsztés) szeptember október OEFI vezetésével, KLIK bevonásával Szakmai cél

TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú intézményekben valamint szabadidős közösségi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az iskolán kívüli szereplők bevonásával” rövid cím: TIE (Teljeskörű Iskolai Egészségfejlesztés) EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI MÓDSZERTANI ALPROJEKT EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI PROGRAMELEMEKHEZ SZAKMAI AJÁNLÁSOK (EPSZA) Kárpáti Tímea OEFI Teljesítendő projektmutatók: Mérhető ismeretbővülés és attitűd változás realizálása tanulók: min. 30 % - os ismeretbővülés felnőttek (pedagógusok, koordinátorok): min. 40% Létszám: I. ütemben tanuló bevonása 288 iskolai színtéren, 18 megyében ebből min. 30 % HH/LHH tanuló 825 pedagógus (intézményi koordinátor) Menedzsment cél

PROGRAMELEMEK ÉS TERMÉKEK I s k o l a i p r o g r a m o k (I. ütem) (288 iskolában,10 db programelem - ajánlás) I s k o l a i p r o g r a m o k (I. ütem) (288 iskolában,10 db programelem - ajánlás) H é t p r ó b á k (II. ütem) K u t a t á s o k Mozgás módszertan Táplálkozás módszertan TIE koncepció Szakemberek EPSZA Eszközök 30 ezer diák 825 pedagógus 26 ezer diák Pozitív változás 30/40% A-14/2 projektek „It Platform” - TIE monitoring Projekt termékek „TIE” Projekt fő tevékenységei

TÁMOP A-14/ „ Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú intézményekben valamint szabadidős közösségi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az iskolán kívüli szereplők bevonásával” rövid cím: TIE (Teljeskörű Iskolai Egészségfejelsztés) Kárpáti Tímea OEFI I s k o l a i p r o g r a m o k (I. ütem) (18 megyében, 288 iskolában,10 db programelem – ajánlás 8 programelem megvalósítása köterlező) I s k o l a i p r o g r a m o k (I. ütem) (18 megyében, 288 iskolában,10 db programelem – ajánlás 8 programelem megvalósítása köterlező) 30 ezer diák 825 pedagóus Klubszerű foglalkozások tanórán kívüli időben (nem a mindennapos testnevelés keretein belül)

TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú intézményekben valamint szabadidős közösségi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az iskolán kívüli szereplők bevonásával ” rövid cím: TIE (Teljeskörű Iskolai Egészségfejlesztés) Kárpáti Tímea OEFI H é t p r ó b á k (II. ütem) 26 ezer diák 18 megyében A-14/2 projektek Megyei „mercy” tipusú rendezvények Nem állami fenntartású intézmények egyfordulós pályázaton nyertesei (kb 60 intézmény)

EPSZA I. ütem Helyi megvalósítása I. ütem Helyi megvalósítása Régiós és megyei koordinátorok (KLIK-56 fő) érzékenyítő workshopjai December Iskolai koordinátorok (KLIK-825 fő) érzékenyítő workshopjai régiónként Január Február-Június „It Platform” - TIE monitoring I s k o l a i p r o g r a m o k (I. ütem) I s k o l a i p r o g r a m o k (I. ütem) Menedzsment támogatás Szakmai támogatás OEFI moderálja Hálózatok -Védőnők - SZTH - EFI, HKH, NSZSZ Hálózatok -Védőnők - SZTH - EFI, HKH, NSZSZ

EPSZA Egészségfejlesztési Programelemek Szakmai Ajánlása 1.Az egészséges élelmiszerek megismerését, az élelmiszerek változatos elkészítési módjának elsajátítását támogató program I. 2.Az egészséges élelmiszerek megismerését, az élelmiszerek változatos elkészítési módjának elsajátítását támogató program II. - Iskolakert program. 3.Az ivóvíz-fogyasztás népszerűsítését célzó program. 4.A helyes test- és száj-higiénés szokások kialakulását támogató program. 5.Sérülés-megelőzési program megvalósítása (elsősegéllyel együtt). 6.Egészségfejlesztési célú kommunikációs események szervezése. 7.Testmozgásban gazdag közlekedési formákat támogató programok megvalósítása az általános iskolába történő, és az onnan való hazautazás során I. ("bringa") „Spuri a suliba”. 8.Testmozgásban gazdag közlekedési formákat támogató programok megvalósítása az általános iskolába történő, és az onnan való hazautazás során II. ("lépés számláló") „Lépéselőnyben”. 9.A kötelező tanórai foglalkozások utáni pihenőidőben, szabadidőben, illetőleg a délutáni tanítási időszakban, de nem a mindennapos testnevelés részeként megvalósuló, szabadidősport jellegű egészségfejlesztő és életmódformáló programok megvalósítása - „Délutáni szabadidő”. 10.Időszakos, rendszeresen visszatérő, hagyományteremtő jelleggel szervezett, a tevékenységek változatosságára építkező iskolai rendezvények megvalósítása – „Sportos Iskolai Rendezvény (Hagyomány)”. Iskolai szabadidőben, klubszerű tevékenységek - munkacímek I s k o l a i p r o g r a m o k (I. ütem) (288 iskolában,10 db programelem - ajánlás) I s k o l a i p r o g r a m o k (I. ütem) (288 iskolában,10 db programelem - ajánlás)

EPSZA füzetek általános struktúrája (minden programelem ajánlásnál egységes) EPSZA füzetek általános struktúrája (minden programelem ajánlásnál egységes) Egészségfejlesztési Programelemek Szakmai Ajánlása Iskolai szabadidőben, klubszerű tevékenységek I s k o l a i p r o g r a m o k (I. ütem) (288 iskolában,10 db programelem - ajánlás) I s k o l a i p r o g r a m o k (I. ütem) (288 iskolában,10 db programelem - ajánlás) Ismeret változás (programelemek elején és végén) Attitűd változás (egész program indításakor és zárásakor) Pozicionálás Előkészítés Megvalósítás Értékelés Példák Irodalom/hivatkozások „It Platform” - TIE monitoring

PROGRAMELEMEK ÉS TERMÉKEK I s k o l a i p r o g r a m o k (I. ütem) (288 iskolában,10 db programelem - ajánlás) I s k o l a i p r o g r a m o k (I. ütem) (288 iskolában,10 db programelem - ajánlás) H é t p r ó b á k (II. ütem) K u t a t á s o k Mozgás módszertan Táplálkozás módszertan TIE koncepció Szakemberek EPSZA Eszközök 30 ezer diák 825 pedagógus 26 ezer diák Pozitív változás 30/40% A-14/2 projektek „It Platform” - TIE monitoring Egészségfejlesztési Programelemek Szakmai Ajánlása Projekt termékek

1.Maraton próba 2. Búvár Kund próba 3. Kinizsi erőpróba 4. Szent László próba 5. Bartók Béla próba 6. „Egyem, vagy ne egyem” próba: 7. „Hogyan mondjam el Neked?” próba H é t p r ó b á k (II. ütem)

1. Maraton próba: A nemi, környezeti és életkori sajátosságokra figyelemmel állóképesség fejlesztő hatású maraton hosszúságú táv ( m) megtétele váltó formájában, olyan mozgásformákon keresztül mint például a futás, gyaloglás, a nordic walking, Magyarország természeti környezetének, és a helyi tájegységek megismerése érdekében, vagy a testmozgásban gazdag közlekedéssel kapcsolatos ismeretek és készségek elmélyítését szolgáló játékos, ügyességi szárazföldi mozgásprogramok megvalósítása sporteszközök, így például kerékpár, görkorcsolya, gördeszka, roller, síroller igénybe vételével - ideértve akár a téli időszakban űzhető mozgásformákat/sporttevékenységeket (pl. korcsolya, északi sí) is. 2. Búvár Kund próba: Olyan játékos, ügyességi vízi és vízfelszíni mozgásprogramok megvalósítása akár sportlétesítményben, akár természeti környezetben, melyek a vízi jártassággal összefüggő ismeretek, készségek elmélyítését szolgálják (például: úszás, evezés, kajak-kenu, szabadidős sporteszközök bevonásával megvalósuló programok – például vízibicikli). 3. Kinizsi erőpróba: A magyar sportéletben hagyományokkal rendelkező (például: birkózás, grundbirkózás), valamint más (például: távol-keleti) küzdősportokkal kapcsolatos ismeretek, készségek átadását szolgáló mozgásprogramok megvalósítása, a küzdősportok által képviselt értékek átadása érdekében. Valamint olyan, a lovas sporttal, és a magyar sportéletben hagyományokkal rendelkező technikai küzdősportokkal (például: vívósport) kapcsolatos ismeretek, készségek átadását szolgáló játékos, ügyességi mozgásprogramok, melyek fejlesztik a kreativitást, a koncentrációt, a motoros készségek fejlesztését, terápiás célúak, vagy a tanulási/viselkedési zavarok kezelésében segítenek. 4. Szent László próba: Olyan csapatok alkotását igénylő játékos, ügyességi mozgásprogramok, melyek nem minősülnek látvány-csapatsportoknak, hozzájárulnak az együttneveléshez, elfogadó, befogadó közösségek kialakításához, és ösztönzik a kooperációt. 5. Bartók Béla próba: A táncművészetet, mint a mozgástanulás eszközét felhasználó mozgásprogramok megvalósítása, mely szolgálja a kultúrák közötti párbeszédet és a magyar kulturális örökség megőrzését (néptánc), a személyiségfejlesztést. 6. „Egyem, vagy ne egyem” próba : A lokális adottságoknak megfelelő legszebb/legkreatívabb/legegészségesebb iskolakert/élősarok/balkonláda kialakításának, művelésének dokumentált (fotó, videó, naplózás) bemutatása, a közös tervezés, megvalósítás, felelősség érzékeltetésével. vagy Az egészséges táplálkozással és azzal összefüggő területekkel (így különösen: ivóvízfogyasztás, gyümölcs- és zöldségtermesztés, állattenyésztés és húsfeldolgozás, élelmiszer- biztonság, élelmiszervásárlás, egészséges élelmiszerek, ételkészítés, menü- és étlapkészítés, adalékanyagok, étrend-kiegészítők, étkezési szokások stb.) összefüggő csoportos vetélkedők, bemutatók, ismeretterjesztő előadások szervezése szakemberek és a tanulók bevonásával. 7. „Hogyan mondjam el Neked?” próba: Olyan interaktív, a célcsoport (tanulók) bevonásával megvalósuló kampány, mely az egészséges életmóddal és az energiaegyensúllyal kapcsolatos üzenetek kortársak közötti átadását szolgálja. Témakörei: -Alsó tagozat (1-4. évfolyam): egészségfejlesztő testmozgás, egészséges táplálkozás, dohányzás megelőzés, sérülés-megelőzés, az internet veszélyei, test- és száj higiéné. -- Felső tagozat (5-8. évfolyam): egészségfejlesztő testmozgás, egészséges táplálkozás, szenvedélybetegségek (szerhasználat: dohányzás, alkohol, drog, energia ital, játékszenvedélyek), családi életre való nevelés, az internet veszélyei. Elvárt produktum: kisfilm, rádióműsor, video klip, plakát, web és közösségi oldalakon történő aktivitás, blog, flash mob (a tanulók választása szerint). H é t p r ó b á k (II. ütem)

PROGRAMELEMEK ÉS TERMÉKEK I s k o l a i p r o g r a m o k (I. ütem) (288 iskolában,10 db programelem - ajánlás) I s k o l a i p r o g r a m o k (I. ütem) (288 iskolában,10 db programelem - ajánlás) H é t p r ó b á k (II. ütem) K u t a t á s o k Mozgás módszertan Táplálkozás módszertan TIE koncepció Szakemberek EPSZA Eszközök 30 ezer diák 825 pedagógus 26 ezer diák Pozitív változás 30/40% A-14/2 projektek „It Platform” - TIE monitoring Egészségfejlesztési Programelemek Szakmai Ajánlása Projekt termékek

K u t a t á s o k Pozitív változás 30/40% Intervenciós Reprezentatív mintán (diák és tanár) Beavatkozások (I.Ütem és II. Ütem hatásainak mérése: (egészség)ismeret, attitűd

K u t a t á s o k Pozitív változás 30/40% Intervenciós Reprezentatív mintán (diák és tanár) Beavatkozások (I.Ütem és II. Ütem hatásainak mérése: (egészség)ismeret, attitűd Motoros-szenzoros (diák) Reprezentatív mintán állapot felm. Nagymintás (szakemberek) TIE elterjesztésének lehetőségei Mozgás módszertan Táplálkozás módszertan TIE koncepció

PROGRAMELEMEK ÉS TERMÉKEK I s k o l a i p r o g r a m o k (I. ütem) (288 iskolában,10 db programelem - ajánlás) I s k o l a i p r o g r a m o k (I. ütem) (288 iskolában,10 db programelem - ajánlás) H é t p r ó b á k (II. ütem) K u t a t á s o k Mozgás módszertan Táplálkozás módszertan TIE koncepció Szakemberek EPSZA Eszközök 30 ezer diák 825 pedagógus 26 ezer diák Pozitív változás 30/40% A-14/2 projektek „It Platform” - TIE monitoring „TIE” Projekt fő tevékenységei Projekt termékek

OEFI-KLIK együttműködés Szoros időütemezés Pedagógusok szemléletváltása Fenntartás

OEFI-KLIK együttműködés Szoros időütemezés Pedagógusok szemléletváltása Fenntartás TÁMOP TÁMOP TÁMOP 6.1.3/B. Egészség Kommunikációs Központ Népegészségügyi Hálózati Központ Iskola – Egészség Központ OEFINEFI

„ …ha egyenként számba vesszük a kocsi darabjait, az nem a kocsi.” Lao-Ce (IV. sz. Kr.e.) : Az Út és az Erény könyve, XXXIX. vers (Tőkei Ferenc fordítása) Lao-Ce (IV. sz. Kr.e.) : Az Út és az Erény könyve, XXXIX. vers (Tőkei Ferenc fordítása) TÁMOP „TIE” TÁMOP TÁMOP 6.1.3/B. KÖSZÖNÖM a megtisztelő figyelmüket!