Viselkedés alapú kockázatkezelés a pénzintézeti csalások megelőzésében Weissmüller Gábor Magyar Bankszövetség, Csalás Elleni Minkacsoport vezetője
Amiről beszélünk A probléma nagysága és megoszlása elkövetési magatartás szerint Melyek a jellemző elkövetési magatartások Kik lehetnek elkövetők A tapasztalatok elemzése és figyelő rendszerekbe való beépítése Weissmüller Gábor Magyar Bankszövetség, Csalás Elleni Minkacsoport vezetője
A Bankokat érintő visszaélések típusonkénti bontásban Weissmüller Gábor Magyar Bankszövetség, Csalás Elleni Minkacsoport vezetője Citigroup kimutatás
Weissmüller Gábor Magyar Bankszövetség, Csalás Elleni Minkacsoport vezetője Hiteltermék igénylése hamis, hamisított adatok/ dokumentumok felhasználásával Banki tranzakciók adatainak körülményeinek megváltoztatása Hitelkártya adat másolás (skimming) Internetes adatszerzés (phishing) Számítógépek kémprogrammal történő megfertőzése (malware) Levelező rendszerek feltörése Adatbázis feltörések, lopások A manapság legelterjedtebb elkövetési magatartások, amelyek esetében a az elkövetői (megfordítva a valódi ügyféli) viselkedési minták figyelőztetése komoly csalási kockázat mérséklő hatású lehet.
Weissmüller Gábor Magyar Bankszövetség, Csalás Elleni Minkacsoport vezetője Elkövetők lehetnek A pénzintézet ügyfelei Az elemzendő elkövetői magatartás már a termék igénylése során elkezdődik, kifinomult „score card” alapú adat elemzés. Visszaélés a termékek életciklusa alatt beleértve a behajtási szakaszt is. A termékkkel kapcsolatos ügyfél aktivitás monitorozása elemzése. A pénzintézet alkalmazottai Az alkalmazás során történő szűrés A munkavégzés során történő folyamatos dolgozói aktivitás elemzés Harmadik fél Személyazonosság lopás. A termék igénylőjével történő személyes találkozó során elvégzett viselkedés minta elemzés Az ügyfélnél lévő banki termékhez kapcsolódó eszköz megtámadása (bankkártya, azonosító adatok megszerzése, számítógépes programok)
Weissmüller Gábor Magyar Bankszövetség, Csalás Elleni Minkacsoport vezetője A pénzintézetek a visszalések állandó elemzése során arra a következtetésre jutottak, hogy három területet kiemelten kell kezelni, így itt komoly fejlesztéseket hajtottak végre az adatelemzés automatizálása érdekében: Tömeg termékek igénylése (személyi kölcsön, bankkártyák) Pénzügyi tranzakció Munkatársak napi aktivitásának figyelése Mindhárom esetben, a piaci tapasztalatok és a felderített ügyek elemzése során kialakított elkövetési magatartás minták modelkénti beépítése automata figyelő rendszerekbe megtörtént. Piaci szereplőnként eltérő finomságú figyelő rendszerek müködnek. A legelterjettebb a bankártya tranzakciókat figyelő, ügyfél viselkedési mintákat magába foglaló rendszerek. A chip technologia újabb lehetőségeket nyitott ezen területen is. Néhány általánosan elfogadott és csalás megelőzésben használt viselkedési minta elem: Tranzakciók földrajzi elhelyezkedése Tranzakciók időbelisége Traznakciók összege Tranzakciók gyakorisága Tranzakciók elfogadóhely szerinti figyelése IP cím A tapasztalatok elemzése majd figyelő rendszerekbe való alkalmazása