Didaktika-II. M. Nádasi Mária
Kooperatív és Kollaboratív módszer
A csoport vagy csoportok kialakítása Homogén vs. heterogén Feladat kiadása, célok megbeszélése Egy konkrét megvalósítandó produktum A tanulók képességeinek fejlesztése 3
Csoportszerepek, feladatok meghatározása Produkció, megfigyelés elemzés, vita A produktum bemutatása Az együttműködés szintjének meghatározása Kivitelezés Feladat bemutatása, vitája, értékelése 4
Jellemzői: Cs. tanulás egyéni teljesítmény alapján, Cs. tanulás egyéni vetélkedés alapján, Mozaiktanulás; szakértői szerep Csoportkutatás résztémák alapján 5
Projekt: a középpontban egy - kívülről kapott- ismeretfeldolgozás, feladat megoldása áll A cél egy jól meghatározott feladat teljesítése Feladatfajták Egy téma irodalom-feldolgozása Egy összetett szöveges-ábrás tanulmány Mérési, érttékelési dokumentumok Számítógépes programrendszer Egy működő mechanikai szerkezet St.
Definíciók
Pedagógia A nevelés gyakorlat és elmélete Több rész-diszciplinát foglal magába Legfontosabb alkotórésze a didaktika Ide tartoznak a módszertanok
Projekt (általában) Terv Összetett, komplex feladat elvégzés feltételei folyamata ereményei A gyakorlati élet legkülönbözőbb területein Pályázati formában Kialakult struktúrában tervdokumentációban
Pedagógiai projekt A mindennapi életből téma Célok, feladatok Munkamenet leírása, az eredmények prezentálása A tanulók vaódi önállóságán alapul A pedagógus, szakértő szerepe a segítés Közös elem a komplex téma és terv Az eremény inkább modell-értékű
A projekt célja: Új, fontos produktum létrehozása A pedagógiai projektben kettős cél Meghatározott végeredmény Nevelési céloknak alárendelt komponensek
A pedagógiai projekt tartalma A tanulócsoport érdeklődésének megfelelő legyen Előfordulhat a szerencsés „összecsúszás”
A projekt megvalósítása Munkamegosztáson alapul Az önálló tanulás és a csoportos kommunikáció gyakorlása maga is cél
A projekt eredménye Összhangban a terv- dokumentációval A végrehajtás során változások a tanulók tudásában
A projektoktatás kritériumai 1. Tanulói felvetés, közös tervezés 2. Kapcsolódjon valóságos helyzetekhez 3. Adjon módot individualizált munkára 4. Adjon módot csoportmunkára 5. Kidolgozás öszzseüggő, időben hosszabb 6. Interdiszciplinaritás jellemezze 7. Pedagógus – Tanulók: egyenrangúak, különböző kompetenciákkal 8. Tanulól felelőssége saját döntéseikért 9. A pedagógus „vonuljon vissza” 10. A tanulók közötti erős, kommunikatív kapcsolatok
A projektmunka tervezése 1. A ráhangolódás időszaka 2. A konkrét tervezés időszaka Témaválsztás finomítása Tervezés Szervezés pl. Sajtó csoport Technológusok Szerkesztők Előmunkálatok lebonyolítói Gyártók
Összefoglalás (1) A középpontban egy gyakorlati jellegű probléma áll Cél-téma kiválasztása, Tervezés, Kivitelezés, Projekt bemutatása; zárás és értékelés 17
Összefoglalás (2) Jellemzői: Nagyfokú szabadság és kreativitás Indirekt tananyag elsajátítás Cél a produktum, aminek eszköze a tanulás Tanulási önállóság, ismeretek integrálódása Kapcsolatok kialakítása A tantervi keretek megbontása; Megvalósítás: projekt hetek beiktatása 18