Iskolaszociológia Az iskola világa Iskola és közösség Oktatás és társadalom.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermekvédelem alapjai – miért szükséges, mire jó a gyermekvédelmi protokoll? Csókay László KPSZTI április 13.
Advertisements

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. ÚJSZÁSZ VÁROS ÖNKORMÁNYZAT „21. századi módszerek.
Pécs Megyei Jogú Város Ifjúságpolitikai Koncepciója és Cselekvési Terve „Csellengő fiatalok” - Az ifjúságpolitika komplexitása – 2007.március
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 27.Megoldás-Szociális védőháló.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
„Az esély kis körei” Helyi esélyegyenlőségi programok Magyarországon Záró konferencia Budapest, december 8. ÁROP Esélyegyenlőség-elvű.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet FODOR GÁBOR október 10. ÉRTÉK ÉS MIN Ő SÉG AZ OKTATÁSBAN.
Az iskolavédőnő szerepe az oktatási intézmény egészségnevelési drogstratégia megvalósításában Előadó Pátkai Beáta iskolavédőnő A védőnők szerepe az iskolai.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.
Dr. Vandlik Erika OEFI - Országos Addiktológiai Centrum Ifjúsági addiktológiai ellátás feltételeinek kialakítása a Norvég finanszírozási mechanizmus keretein.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
K ÖZNEVELÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTŐ MŰHELYMUNKÁJA T ÁMOP március 17 Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Gödöllői Tankerülete és Aszódi.
A VÁROSRÉGIÓ DEFINIÁLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Horváth Sarolta Noémi Ph.D. hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Jogok és kötelességek a családban.
Az iskola, mint egészségfejlesztő műhely Setényi János
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Bölcsészettudomány › andragógia › anglisztika › germanisztika (néderlandisztika, német) › magyar › néprajz › pedagógia › pszichológia › romanisztika (francia,
EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM KULTÚRSZIGET – AGÓRA NYÍREGYHÁZA TIOP /
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
„Mocsolád-Civilház” NKFT megalakulás I.Alsómocsolád méretéből (346 fő) és zsákjellegéből adódó intézményi és egyéb háttér hiányosságainak kiküszöbölése:
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
NEMZETI SZOCIÁLPOLITIKAI KONCEPCIÓ 2011
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Gondoskodás Gyermekeinkért Közhasznú Alapítvány (Budapest)
Hogyan épül az IKSZ az iskola életébe és dokumentumaiba?
Mayer József Budapest február 27.
Kispálné Horváth Mária
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
1993-as közoktatási törvény
Szakmai köszöntő Dr. Csizmadia Zoltán tanszékvezető, egyetemi docens
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A közfoglalkoztatás gyakorlati tapasztalatai
Az intézmény alapadatai
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Intézményvezetői célkitűzések
Zenei tehetségek mentorálása és egyéni fejlesztése
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények
főigazgatóhelyettes, NSzFI
A gyermeki jogok érvényesítése
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
626.Szakképző Iskola és Kollégium Készítette: Bíró Gáborné
A Pénziránytű Alapítvány tevékenységének bemutatása
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A többcélú kistérségi társulások közoktatási feladatellátásának elmúlt 6 éve november 30.
Lorem ipsum.
Intézmény minőségirányítási programja
Iskolai szociális segítő
Az iskolai szervezet és fejlesztése
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
A munkavédelem szervezeti struktúrája 2015-től
Előadás másolata:

Iskolaszociológia Az iskola világa Iskola és közösség Oktatás és társadalom

Az iskola világa A tanulók társadalma A pedagógusok társadalma Az iskola szervezete

Iskola és helyi társadalom Iskola és település Az iskola funkciói Iskola és érdek

Oktatás és társadalom Iskola, állam, oktatási rendszer Oktatási rendszer és társadalmi tér Oktatási rendszer és társadalmi struktúra Oktatási rendszer és társadalmi mobilitás

Az iskola funkciói Iskola és közösség II

Észak-amerikai telepesiskola

Az iskola funkciói 1 Funkcionális elemzésFunkcionális elemzés 2 Manifeszt funkciókManifeszt funkciók 3 Látens funkciókLátens funkciók 4 Nyitott és zárt iskolaNyitott és zárt iskola

1 Funkcionális elemzés Hiány - szükséglet Szükséglet kielégítése - funkció Szervezet

BRONISŁAW MALINOWSKI ROBERT MERTON

BRONISŁAW MALINOWSKI

JAN SZCZEPAŃSKI

2 Manifeszt funkciók Hivatalos szükségletek Manifeszt funkciók Az iskola mint bürokratikus szervezet

HIVATALOS SZÜKSÉGLETEK NEM HIVATALOS SZÜKSÉGLETEK TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK NEM TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK Az iskola funkciói (Jan Szczepański nyomán) MANIFESZT FUNKCIÓK LÁTENS FUNKCIÓK TÉNYLEGES FUNKCIÓK

MANIFESZT FUNKCIÓK LÁTENS FUNKCIÓK TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK NEM TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK Az iskola funkciói (Jan Szczepański nyomán) Pl: megtanítja a kétismeretlenes egyenleteket Pl: helyet biztosít a falubálnak Pl: nem vesz részt a helyi szemétgyűjtési akcióban Pl: a tanárok „kozmetikázzák” az osztályzatokat

Manifeszt funkció

Iskola és helyi társadalom

3 Látens funkciók Nem hivatalos szükségletek Látens (lappangó, rejtett) funkciók Az iskola tényleges funkciói Diszfunkciók

HIVATALOS SZÜKSÉGLETEK NEM HIVATALOS SZÜKSÉGLETEK TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK NEM TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK Az iskola funkciói (Jan Szczepański nyomán) MANIFESZT FUNKCIÓK LÁTENS FUNKCIÓK TÉNYLEGES FUNKCIÓK

MANIFESZT FUNKCIÓK LÁTENS FUNKCIÓK TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK NEM TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK Az iskola funkciói (Jan Szczepański nyomán) Pl: megtanítja a kétismeretlenes egyenleteket Pl: helyet biztosít a falubálnak Pl: nem vesz részt a helyi szemétgyűjtési akcióban Pl: a tanárok „kozmetikázzák” az osztályzatokat

Látens funkció

4 „Nyitott” és „zárt” iskolák Nyitott: –iskola hasonló a környezetéhez –szervezete decentralizált Zárt: –iskola szemben áll a környezetével –szervezete centralizált

Manifeszt funkció

Iskola és helyi társadalom

Az intézményi kapcsolat típusaA kapcsolatot jelentő szervezet neve 1. FenntartóMegyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal Kapcsolattartó: igazgató 2. Más oktatási intézményVeszprém óvodái, általános iskolái, középiskolák Veszprémi Egyetem Kapcsolattartók: igazgató, igazgatóhelyettesek 3. Intézményt támogató szervezetetekHelyőrségi Művelődési Otthon Megyei Pedagógiai Intézet Március 15. Úti Klubkönyvtár Petőfi Színház Pannon Várszínház Sportegyesületek Laczkó Dezső Múzeum Kittenberger Kálmán Növény-és Vadaspark Kapcsolattartók: igazgatóhelyettesek 4. Gyermekjóléti szolgálatGyermekvédelmi- Szociálpolitikai és Egészségügyi Iroda Családsegítő- és Gyermekjóléti Szolgálat Kapcsolattartó: alsós igazgatóhelyettes 5. Egészségügyi szolgáltatóGyermek Háziorvosi Szolgálat 10. körzet Iskolafogászat 6044.Veszprém gyermek fogászat Kapcsolattartó: felsős igazgatóhelyettes Forrás: A veszprémi Báthory István Általános Iskola SZMSZ-e.

Köszönöm a figyelmet!

PIERRE BOURDIEU

A középiskolai kollgéiumok száma és megoszlása autonómia szerint, 1995 és , % önálló kollégium részben önálló kollégium172 nem önálló kollégium Összesen Forrás: Kollégiumi Szakmai és Érdekvédelmi Szövetség, 1997