Iskolaszociológia Az iskola világa Iskola és közösség Oktatás és társadalom
Az iskola világa A tanulók társadalma A pedagógusok társadalma Az iskola szervezete
Iskola és helyi társadalom Iskola és település Az iskola funkciói Iskola és érdek
Oktatás és társadalom Iskola, állam, oktatási rendszer Oktatási rendszer és társadalmi tér Oktatási rendszer és társadalmi struktúra Oktatási rendszer és társadalmi mobilitás
Az iskola funkciói Iskola és közösség II
Észak-amerikai telepesiskola
Az iskola funkciói 1 Funkcionális elemzésFunkcionális elemzés 2 Manifeszt funkciókManifeszt funkciók 3 Látens funkciókLátens funkciók 4 Nyitott és zárt iskolaNyitott és zárt iskola
1 Funkcionális elemzés Hiány - szükséglet Szükséglet kielégítése - funkció Szervezet
BRONISŁAW MALINOWSKI ROBERT MERTON
BRONISŁAW MALINOWSKI
JAN SZCZEPAŃSKI
2 Manifeszt funkciók Hivatalos szükségletek Manifeszt funkciók Az iskola mint bürokratikus szervezet
HIVATALOS SZÜKSÉGLETEK NEM HIVATALOS SZÜKSÉGLETEK TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK NEM TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK Az iskola funkciói (Jan Szczepański nyomán) MANIFESZT FUNKCIÓK LÁTENS FUNKCIÓK TÉNYLEGES FUNKCIÓK
MANIFESZT FUNKCIÓK LÁTENS FUNKCIÓK TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK NEM TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK Az iskola funkciói (Jan Szczepański nyomán) Pl: megtanítja a kétismeretlenes egyenleteket Pl: helyet biztosít a falubálnak Pl: nem vesz részt a helyi szemétgyűjtési akcióban Pl: a tanárok „kozmetikázzák” az osztályzatokat
Manifeszt funkció
Iskola és helyi társadalom
3 Látens funkciók Nem hivatalos szükségletek Látens (lappangó, rejtett) funkciók Az iskola tényleges funkciói Diszfunkciók
HIVATALOS SZÜKSÉGLETEK NEM HIVATALOS SZÜKSÉGLETEK TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK NEM TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK Az iskola funkciói (Jan Szczepański nyomán) MANIFESZT FUNKCIÓK LÁTENS FUNKCIÓK TÉNYLEGES FUNKCIÓK
MANIFESZT FUNKCIÓK LÁTENS FUNKCIÓK TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK NEM TELJESÜLT SZÜKSÉGLETEK Az iskola funkciói (Jan Szczepański nyomán) Pl: megtanítja a kétismeretlenes egyenleteket Pl: helyet biztosít a falubálnak Pl: nem vesz részt a helyi szemétgyűjtési akcióban Pl: a tanárok „kozmetikázzák” az osztályzatokat
Látens funkció
4 „Nyitott” és „zárt” iskolák Nyitott: –iskola hasonló a környezetéhez –szervezete decentralizált Zárt: –iskola szemben áll a környezetével –szervezete centralizált
Manifeszt funkció
Iskola és helyi társadalom
Az intézményi kapcsolat típusaA kapcsolatot jelentő szervezet neve 1. FenntartóMegyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal Kapcsolattartó: igazgató 2. Más oktatási intézményVeszprém óvodái, általános iskolái, középiskolák Veszprémi Egyetem Kapcsolattartók: igazgató, igazgatóhelyettesek 3. Intézményt támogató szervezetetekHelyőrségi Művelődési Otthon Megyei Pedagógiai Intézet Március 15. Úti Klubkönyvtár Petőfi Színház Pannon Várszínház Sportegyesületek Laczkó Dezső Múzeum Kittenberger Kálmán Növény-és Vadaspark Kapcsolattartók: igazgatóhelyettesek 4. Gyermekjóléti szolgálatGyermekvédelmi- Szociálpolitikai és Egészségügyi Iroda Családsegítő- és Gyermekjóléti Szolgálat Kapcsolattartó: alsós igazgatóhelyettes 5. Egészségügyi szolgáltatóGyermek Háziorvosi Szolgálat 10. körzet Iskolafogászat 6044.Veszprém gyermek fogászat Kapcsolattartó: felsős igazgatóhelyettes Forrás: A veszprémi Báthory István Általános Iskola SZMSZ-e.
Köszönöm a figyelmet!
PIERRE BOURDIEU
A középiskolai kollgéiumok száma és megoszlása autonómia szerint, 1995 és , % önálló kollégium részben önálló kollégium172 nem önálló kollégium Összesen Forrás: Kollégiumi Szakmai és Érdekvédelmi Szövetség, 1997