Mitől tehetség a tehetség? Székelyföldi Tehetségnap, 2016. június 18. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számadás a talentumról
Advertisements

Tehetséggondozás művészetek
HOGYAN VÉDHETJÜK MEG A TEHETSÉGES GYERMEKET ÖNMAGÁTÓL Bagdy Emőke
Magyar Tehetséggondozó Társaság
Vélemények a tehetségről
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Készítette: Raczkó Viktória
A TEHETSÉGGONDOZÁS LEHETŐSÉGEI A TISZA-TÓ TÉRSÉGÉBEN Dr. Mező Ferenc • Korosztályok • Tehetségterületek • Léptékek • Együttműködés.
NTP-OKA-IV. Együtt a jövődért- Apáczai tehetséggondozás Bocz Róbert Informatika.
A tanári munka értékelése
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
A kulcskompetenciák.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A tehetség és felelősség
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Magyar Akkreditált Grafológiai Iskolák Fóruma Grafológiai Konferencia augusztus „A tehetség kibontakozásának göröngyei és gyöngyszemei.”
A tehetség fogalomköre
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Tehetség, tehetségazonosítás
A DIFFERENCIÁLT OKTATÁS
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Tehetséggondozás a könyvtárban Eger, december 10. Hock Zsuzsanna Mérei Pedagógiai Intézet
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Esély a tehetségeseknek
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
Kiss Albert Zalaegerszeg, szeptember 23.
A tehetségfejlesztés mint a stratégia része
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Az intelligencia körülhatárolása és mérése
A team-munka elméleti alapjai
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
vizuális kommunikáció
A nevelő munka tervezése intézményi szinten
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
ERŐSSÉGEK ÉS GYENGE PONTOK A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Nyíregyháza, 2010
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Megküzdési stratégiák a szegénység mint krízis estén
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
Pedagógiai tehetségszűrés A tehetség-azonosítás egy lehetséges pedagógiai módszere Tehetségsegítő Tanács november 17.-i ülése Dr. Dávid Mária, EKF.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Miből áll a tehetség? William Stern (1871–1938) hamburgi egyetem Intelligencia kvóciens: IQ =(mentális kor / biológiai kor )*100.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
A halmozottan hátrányos helyzetű egyetemisták tehetséggondozó programja Bencéné Fekete Andrea Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Mitől tehetség a tehetség? Székelyföldi Tehetségnap, június 18. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó Társaság és a MATEHETSZ elnöke

I. Kiindulási pontok: modellek - Tehetségfogalom modelljei (Elvi keretek) - Kibontakozási, fejlődési modellek (Hogyan lesz „teljesítményképes” a szunnyadó tehetség?) - A kettő kombinációjából lehet megválaszolni a kérdést

II. Keret a válaszadáshoz: Piirto modellje 1. Genetikai aspektus 2. Emocionális (személyiségbeli) aspektus 3. Intellektuális (kognitív) aspektus 4. Speciális tehetség aspektusa 5. Környezeti tényezők aspektusa

II.1. Genetikai aspektus Czeizel Professzor alaptételei: 1. Az adottságok/képességek fogalmának értelmezése „Az adottságok azt a potenciált jelentik, aminek forrása a fogamzáskor kialakuló „Új Ember” DNS makromolekulájában foglalt genetikai tervrajz. Három jellegzetessége van: (1) létrejötte a véletlentől függ, (2) minden emberben más, (3) a lehetőségek birodalmát öleli fel.” 2. Czeizel Endre hadat üzent azon téveszme ellen, amely ezt fogalmazta meg: „A tehetség utat tör magának.” „Tehetség, talentum - jó szerencse, semmi más?” (Galenus Kiadó, Budapest, 2015) című utolsó könyvében írja: „Könyvemnek fő üzenete tehát az: a tehetség jó szerencse, de a talentum, ’gyönyörű képességünk’ már az egyén és az emberiség tudatos tette és felelőssége.”

3. A modern genetika két fontos tanulsága: A/ Egyrészt az adottságaink nem végzetünket, hanem igen tág lehetőségeink határait jelentik. B/ Másrészt a teljesítményünk („produkciónk” = P) mindig a genetikai adottságok (G) és a külső hatások, a legtágabban értelmezett edukáció (E) eredői, interakciói. Ebből adódik a humángenetika alaptörvénye, ami érvényes a kreatológiában is. P = G – E

II.2. Emocionális (személyiségbeli) aspektus 1.Az emocionális aspektus azokat a személyiségjegyeket összegzi, amelyek általában jellemzik a kiemelkedő teljesítményt nyújtókat. (Ábra!) 2.Kiemelkedő jelentőségűek: - kreativitás (nemcsak képességek, személyiségjegyek is: szokatlan érzékenység, gondolkodásbeli önállóság, feladatokban való kitartás, önérvényesítés dinamizmusa stb.) - kíváncsiság, nyitottság - akarat, küzdeni tudás - kockázatvállalás - a saját lelki jelenségek kontrollja

II.2.2-höz:Dabrowski "túlérzékenységi elmélete" 1. Pszichomotoros túlérzékenység: energiatúltengés, az érzelmi feszültség pszichomotoros kifejezése. 2. Érzéki túlérzékenység: fokozott érzéki és esztétikai élvezet, a feszültség érzéki kifejezése. 3. Intellektuális túlérzékenység: az agy fokozott tevékenysége, a nehéz kérdések és problémamegoldások kedvelése, körültekintő gondolkodás. 4. Képzeleti túlérzékenység: a képzelet szabadjára engedése, képzelt világban élés, spontán képek használata az érzelmi feszültség kifejezésére, az unatkozás rossz tűrése. 5. Érzelmi túlérzékenység: felfokozott érzések és hangulatok, erős szomatikus kifejezés, erős affektív kifejezés, szoros kötődésekre való képesség.

II.3. Intellektuális (kognitív) aspektus 1. A kognitív aspektusban a minimális intellektuális kompetencia jelenik meg. 2.Általános vélemény: átlagon felüli általános intellektuális képességek szükségesek a tehetség manifesztációjához. Pl. erős figyelmi koncentráció, jó memória, magas szintű elvont gondolkodás, fejlett anyanyelvi képességek stb. 3. Nagy kérdés: minden speciális tehetségterületen? - Döntően az intellektuális tehetségterületeken igaz ez. - Máshol változó a szerepük.(Pl. sport, kétkezi tehetség.) - Külön kezelendők a kettős különlegességűek!

II.4. Speciális tehetség aspektusa 1. Nincs általában tehetség! 2.A tehetség aspektusa a modellben azokat a speciális területeket jelöli meg, amelyeken konkrétan kibontakozhat a gyerek tehetsége. 3. Ezek a speciális tehetségterületek a következők: (Gardner) - Logikai – matematikai. - Természeti (természettudományok) - Nyelvi. - Testi – kinesztetikus. - Térbeli. - Zenei. - Interperszonális. - Intraperszonális.

4. Piirto példái a speciális tehetségre

II.5. Környezeti tényezők aspektusa 1.Kiindulási pont: Czeizel „ humángenetika alaptörvénye”: a teljesítményünk („produkciónk” = P) mindig a genetikai adottságok (G) és a külső hatások, a legtágabban értelmezett edukáció (E) eredői, interakciói: P = G – E 2.Piirto modelljében a környezeti aspektust a "napocskák" fémjelzik. Döntőnek a szerző a három fő napot /család, iskola, közösség és kultúra/ jelöli meg.

III. Összegzés 1. Átfogalmazott cím az előbbiek alapján: „Mitől (lehet) tehetség a tehetség(ígéretből)? 2. Czeizel Professzor gondolata: „… a tehetség (génjeinkben rejlő adottságok) jó szerencse, de a talentum (kibontakozott tehetség), ’gyönyörű képességünk’ már az egyén és az emberiség tudatos tette és felelőssége.” 3. Amitől a „tehetség a tehetség”, azokat a jellemzőket - nem elsősorban „lesnünk”, keresnünk kell a gyerekekben, fiatalokban – s ez alapján „ kategorizálni” őket tehetségesnek vagy kevésbé tehetségesnek; - ki kell ezeket alakítanunk bennük – genetikai adottságaiktól függően: elengedhetetlenek az egyéni fejlesztő programok!