Elégedettség, elkötelezettség Krajcsák Zoltán

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A munka.
Advertisements

Miért éri meg családbarátnak lenni?
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Csoport munka.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Konfliktus és kooperáció
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A fogyasztói magatartás
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
A jó munkahely kritériuma A vezetés és a vezető
Sikeres, egészséges vagy örömteli szervezet? Készítette: Frank Ádám.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Péczeli Katalin előadása
Családi vállalkozás.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Vezetés – Vezetési Stílusok
Az alkalmazottak befolyásolása: a motiváció
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
MOTIVÁCIÓ.
A kulturális intelligencia
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Fogd A Kezem Alapítvány
Minőségdíjak.
MOTIVÁCIÓ és ÖSZTÖNZÉS
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Munkakörök kialakítása és elemzése
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Klímamérés. A klíma percepcionalitása maguk a szervezet tagjai alakítják maguk a szervezet tagjai alakítják munkájukra aszerint van befolyással, munkájukra.
A munkával való elégedettség
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Motiváció.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Minek nekünk stratégia? Horváth & Dubecz. “People don’t leave companies, they leave their managers”. „Az emberek nem a vállalatot hagyják ott, hanem a.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Támop elképzelések az elégedettségi kérdőív készítéséről Nemzeti Pályaorientációs.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Karriermenedzsment Egyén Szervezet.
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
MagneB6 – a stressz vizsgálata egy multinacionális vállalatnál
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Kultúra és kommunikáció
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Előadás másolata:

Elégedettség, elkötelezettség Krajcsák Zoltán

A téma jelentősége – 1. Capelli tehetségmenedzsmentje Belső toborzás fontossága, kapcsolat az „exekkel”, fejlesztésben alulszámolni Banks: az elégedettség hasznai recesszióban A „túlélő” attitűd, reménykeltés, vállalati polgár Hewlett-Rashid: a nőknél az elkötelezettség alapja az elégedettség Ambíciózusok: I: 85, C: 63, R: 65, USA: 36%! 80%-uk elkötelezett (világ: 21%): kihívás, fejlődés, munkatársak Goleman: vezetők érzelmi intelligenciájának szerepe Nicholson: problémás alkalmazottak motiválása: munkakörülmények! Képalkotás, célok átfogalmazása, elbeszélgetés 2

A téma jelentősége – 2. Martin-Schmidt: tehetségek megtartása A tehetségek ritkán elkötelezettek (elvárások, lehetőségek) Nagy teljesítményt nyújtók vezetőként? Mélyvíz A fizetésnek új szerep jut! Vállalati stratégia és jövőkép! Lövey: egészséges szervezet A szervezeti örömöt csak a birtokosok élhetik meg (autonómia, fontosság, kultúra, emberi kapcsolatok) Kötődés és lojalitás különbsége! Bokor: karrierváltók elkötelezettsége Ideológia-vallás, a váltás elköt-e, szakmai elköt. Váltás fájdalma: a bevált út elengedése Az üzleti világ elhagyói 3

A téma jelentősége – 3. Kártyás: elkötelezettek-e a kölcsönzöttek? Fizetés és karrierlehetőség. Nem bizonyított! 4

Az elégedettség definíciói Hoppock (1935): „…a pszichológiai, fiziológiai és környezeti körülmények bármely olyan kombinációja, amely az igazságnak megfelelően azt mondatja az egyénnel: elégedett vagyok a munkámmal”. Locke (1976): olyan érzelmi állapot, mely az egyén munkájának vagy munkatapasztalatainak értékeléséből származik. Vroom (1982): a munkával való elégedettség az egyén aktuálisan betöltött munkavégző szerepe iránt mutatott érzelmi irányultság. Spector (1997): a munkával való elégedettség annak mértéke, hogy az egyén mennyire kedveli, vagy nem kedveli munkáját. Klein (2004): a munkával való megelégedettség olyan általános attitűd, amely 3 területről (a sajátos munkatényezők, az egyéni jellemvonások és a munkán kívüli csoportkapcsolatok területéről) származó számos specifikus attitűd eredője. 5

Az elégedettség forrásoldali vizsgálata 1. Szituáció-specifikus modellek a munka környezeti jellemzőt tekintik meghatározónak (pl. Herzberg)  a munka maga, a munkakör jellemzői, a munkaszerep sajátosságai, szociális tényezők, stressz, szervezeti igazságosság, támogató közeg, munkahelyi légkör Interakcionalista modellek az attitűdöket és a viselkedést az egyéni és környezeti tényezők kölcsönhatása adja (pl. Locke értékelmélete) 6

Az elégedettség forrásoldali vizsgálata 2. Személyiség-specifikus modellek Individuális különbségekkel kapcsolatos változók (személy szükségletei, értékei, önbizalom) az érzelmekre való hajlam örökölhető egyre nagyobb szerepet kapnak az ilyen vizsgálatok Demográfiai tényezők (nem, életkor, beosztás) csak a szituatív tényezők figyelembe vételével vizsgálhatók 7

Az elégedettség eredményoldali vizsgálata 1. Az elégedetlenség a függetlenségi változó, az elkötelezettségre keressük az okokat Milyen következményei vannak az elégedettségnek a szervezetre és az egyénre nézve? nagyobb teljesítmény szervezeti elköteleződés szervezet érdekében történő önkéntes viselkedés szervezet nyereségének és eredményességének növekedéséig futó „láncreakció” (Haskett) Elégedetlenség eredményei: fegyelmezetlen munkavégzés, hiányzások, elvándorlás, korai nyugdíjba vonulás, vagy fokozott szakszervezeti aktivitás 8

Az elégedettség eredményoldali vizsgálata 2. Hipotézis: az elégedett munkás termelékenyebb, a dolgozó elégedettségének növelésével tehát nagyobb termelékenység érhető el. Az elégedettség és teljesítmény közötti korreláció bár pozitív, de igen gyenge (Iaffaldano, Muchinsky) A kapcsolat gyengesége a teljesítmény eltérő értelmezéséből adódik (Organ) A vezetők a teljesítményt tágabban értelmezik, az előírt tevékenységek ellátása mellett a segítőkészséget, lelkiismeretességet és a felelősségteljes részvételt is ide sorolják. Elégedettség-elkötelezettség-teljesítmény! Elégedettség-elkötelezettség-teljesítmény! 9

Az attitűdök szerepe az elégedettségben Munkatényezők, csoportkapcsolatok Életkor, egészségi állapot, temperamentum Munka elismerése, fizetés, fejlődési lehetőségek 10

Az elégedettség elméletei 1. Vroom-féle szükséglet-kielégítési elmélet az egyén elégedettségének meghatározója szükségletei, vágyai teljesülésének mértéke, azaz elégedettek vagyunk, ha azt kapjuk, amit akarunk vagy óhajtunk, elégedetlenek, ha szükségleteink nem nyernek kielégítést, vágyaink nem teljesülnek, vagy nem azt kapjuk, amit akartunk. Kivonó modell: Az elégettség fordítottan arányos a szükségletek, és a környezet által a szükségletek kielégítésére biztosított lehetőségek különbségével Szorzó modell: az elégedettség mértékét megadja, ha az egyes szükségletek mértékét megszorozzuk annak mértékével, amennyire az adott munka a szükségletet kielégíteni képes. S = ∑ (|N| x |Wn|) 1/S = N – P 11

Az elégedettség elméletei 2. Locke érték-elmélete világos különbséget tesz az egyén értékei és szükségletei között a szükségletek objektív tényezők, amelyek az egyén túlélését biztosítják, az értékek ezzel szemben szubjektívek, az egyén tudatos és tudattalan vágyait, törekvéseit testesítik meg az értékek az egyén által preferált állapotokat, célokat, anyagi körülményeket jelentik (tartós, alapvető meggyőződések), amelyeket előnyben részesítünk másokkal szemben elégedettséget akkor érzünk, ha értékpreferenciáink és ezek tényleges megvalósulási lehetőségei összhangban vannak egymással De! Az egyes munkatényezők szubjektív fontossága hatással van azon érzelmi reakciók ingadozási tartományára (Landy) 12

Az elégedettség elméletei 3. Társadalmi referenciacsoport-elmélet a méltányosságelméleti modell alapja az egyén kiválaszt egy referenciacsoportot a maga számára, és ha úgy látja, hogy a csoport tagjai az adott szituációban elégedettek, akkor az aktuális munka az egyéni szükségleteit is ki fogja elégíteni. az egyén helyébe a csoport szükségletei és vágyai kerülnek. a munka nem objektív adottságai miatt kellemes, vagy kellemetlen, hanem annak mértékében, ahogy az adott szociális környezet információiban, visszajelzéseiben megjelenik 13

Az elégedettséget befolyásoló tényezők erőssége 14

Elégedettség és elkötelezettség – 1. Elégedettség ≠ elkötelezettség A köztük lévő kapcsolat erős, de nem következik egyik a másikból Elégedett dolgozó: Munkakörülményekkel kapcsolatban nincs kifogása Megfelelőnek találja a fejlődési lehetőségeket Elkötelezett dolgozó: Alapszükségletek tekintetében általában elégedett Magas teljesítménymotívummal rendelkezik Erős motivációs erő Innovatív Képes az egyéni és szervezeti célokat összhangba hozni Öregbíti a szervezet hírnevét „A legjobb”: az elégedettség közepesen erős szintje + az elkötelezettség maximális szintjének párosítása 15

Elkötelezettség Egydimenziós, vagy több dimenziós? Magatartás, vagy érzelem? (Mowday) Célok, hajlandóság, tagság Állapot, vagy cselekvés? (Becker) Motiváció ≠ elkötelezettség (Scholl) Veszítenivaló, reciprocitás, alternatívák hiánya, azonosulás Fluktuáció elsősorban nem az elégedettségtől, hanem az ~től függ (Porter) 16

Elkötelezettség Érték- és maradási elkötelezettség (Perry) Elkötelezettség önmagában nem teljesítménynövelő Érzelmi, folytonos és normatív elkötelezettség (Meyer és Allen): az elkötelezettség komponensei Teljesítmény: normatív elköt. max. Maradási szándék: érzelmi elköt. max. Profilok: erősen elköt, alacsonyan elköt., érzelmi dom., folyt. dom., érzelmi-norm. elköt., seml. (kilépés, telj, stressz) (Wasti) 17

18