NTP-TSZV- M CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS A tehetséggondozás nemzetközi kontextusa Török Balázs
NTP-TSZV- M CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS Az előadás témái Az oktatási rendszerek funkciói Az oktatási rendszerek evolúciója A tehetségterület kidolgozottsága, a tehetséggondozás oktatási integrációja.
NTP-TSZV- M CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS Az oktatási rendszerek funkcióterületei Az oktatás alrendszer társadalmi funkciója: Társadalmi státusz allokáció. Az oktatás rendszer differenciákat hoz létre: Eltérő végzettségek. Eltérő karrierek. Tanulói eredményességmérések. Kompenzatorikus funkció. Esélyek kiegyenlítése: A tanulói eredményesség minél kevésbé függjön kulturális, települési, személyes - testi, fizikai, biológiai, családi, szocializációs, viselkedési stb. jellemzőktől.
NTP-TSZV- M CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS Az oktatási rendszerek funkcióterületei Tehetséggondozás. Az oktatási célok elérése során létrejött legkedvezőbb csoportok gondozása. Abszolút tehetségfogalom: az oktatási javakat nagyobb hatékonysággal hasznosító tanulók támogatása. (Standardizált méréseken azonosított felső X%-a a tanulóknak.) gyorsított végzettség szerzés; célzott extra foglalkoztatás. Relatív tehetségfogalom: mindenki tehetségessé tehető valamiben. eljárásrend, ami az iskoláknak nagy szabadságot biztosít a tehetség felderítése, azonosítása és kontextusba ágyazott kibontakoztatására.
NTP-TSZV- M CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS Az oktatási rendszerek evolúciója A kompenzáció funkcióterület jól kimunkált, fejlődő. A tehetséggondozás funkcióterület kevésbé kimunkált, alulfejlett. Tehát eltérő fejlettség mutatkozik az azonosítási procedúrák az eljárásrendek (programok) az értékelési eljárások terén.
NTP-TSZV- M CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS Ideológiák - normatív elvek: „Az oktatásban az egyenlő kimeneteket kell elérni.” „A tehetséggondozás elitképzésként címkézett.” „A kompenzatorikus és hatékonysági (tehetséggondozás) forrásfelhasználás versenyben áll egymással. Több tehetséggondozás = kevesebb kompenzatorikus oktatás.” „A szocializmus egyenlősítő hagyománya hatott.” „Globálisan terjesztett oktatásirányítási értékelvek hatása.”
NTP-TSZV- M CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS A tehetséggondozás oktatási integrációja 1.A tehetséggondozás a rendszerműködésbe integrált. (Nyugat-Ausztrália) 1.az ország minden területén megközelítőleg egyenlő feltételekkel elérhető szolgáltatás. 2.folyamatosan gondozott közpolitikai terület 3.hátránykompenzáció és tehetséggondozás nem különül el 4.a megvalósítást (implementációt) támogató eszközrendszer folyamatosan fejlesztett 5.a rendszerben és a helyi szinten használt tehetség fogalmak pontosan lehatároltak
NTP-TSZV- M CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS A tehetséggondozás oktatási integrációja 1.A tehetséggondozás a rendszerműködésbe integrált. (Nyugat-Ausztrália) 6.Intézményi szinten kötelezettség a tananyagok illesztése a tehetséges tanulók tanulmányi, társas és érzelmi szükségleteihez. 7.Az oktatás metodikája is alárendelhető a tehetségesek szükségleteinek 8.Gyorsított ütemű előrehaladás biztosítása 9.Lehatárolt szerepkörök, a tanárok továbbképzése 10.A tehetség azonosítási folyamatok szakmai anyagokkal és mérőeszközökkel megtámogatott formában folynak
NTP-TSZV- M CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS A tehetséggondozás oktatási integrációja 2.A tehetséggondozás az oktatás egyfajta szatellit- rendszere 1.egyenlőtlenül érhetők el a diákok és szülők számára. 2.kevésbé standardizált feltételek mellett vehetők igénybe 3.a tehetségek azonosítása jellemzően az egyes kidolgozott programokhoz kötött
NTP-TSZV- M CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS Magyarország Rendszerbe integrált tehetséggondozás: 6-8 évfolyamos iskolák, tagozatos osztályok, fakultáció rendszere, országos lefedettséggel működő művészetoktatás OKTV Nemzeti Tehetségpontok Hálózata. Szatellit rendszerként működő tehetséggondozás: Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Magyar Géniusz hálózat Tehetségpontok
NTP-TSZV- M CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS Az oktatási rendszer evolúciója A tehetség funkcióterület erősödése és illeszkedése meglévő funkcióterületekhez (pl. kompenzáció). Oktatási rendszer és szatellit rendszerének kapcsolódása. Fejlesztendőek: A tehetség fogalomrendszer A tehetség azonosítási procedúrák Az eljárásrendek, programok Az értékelési eljárások (Melyik program megfelelőbb?)