A gázüzemű járművek elterjedése és emissziós összehasonlító vizsgálata PEMS berendezéssel Szabados György Budapest, 2016. augusztus 30. IFFK konferencia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Anyagvizsgálatok Mechanikai vizsgálatok.
Advertisements

RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
A fuvarozási ágak díjazása
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
DKV EURO SERVICE GmbH + Co. KG I Eco Taxe I Oldal 1 ECO Taxe Budapest 2012 Franciaország.
AGMI Anyagvizsgáló és Minőségellenőrző Rt. Anyagvizsgálati Üzletág
Szerzők: Finszter Ferenc, Tóth Zoltán,
Szakdolgozat A közúti közlekedés környezetterhelése Debrecenben
Új, gyors nitrogén elemzési módszer
Hazai biogáz termelés Biometán hajtású járművek. Közép-Kelet Európa első és egyetlen biogáz termelő létesítménye.
VIKI Konferencia, október 30. Budapest 1 AZ ENERGIAFELHASZNÁLÁS CSÖKKENTÉSE VÍZIKÖZMŰ ÜZEMELTETŐKNÉL Szücs István Előadó: Szücs István Dombóvár és.
MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. A mozdonyfedélzeti berendezések
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Számítógépek, és Gps-ek az autókban
Készítette: Móring Zsófia Vavra Szilvia
A levegőkörnyezet állapotának értékelése modellszámításokkal
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Fontosabb tevékenységek a lehetséges folyamat technológiában: A- a jármű azonosítása B- tisztítás C- diagnosztikai.
Városi tömegközlekedés
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
 A járműmotorok környezetszennyezését korlátozó előírások az alábbiakra vonatkoznak: › A kipufogógázok káros összetevőire › A típusvizsgálaton ellenőrzött.
Levegőtisztaság-védelem 5. előadás
Levegőtisztaság-védelem 7. előadás
Levegőtisztaság-védelem 3. előadás Természetes és antropogén eredetű légszennyezők. Pont-,vonal-, diffúz források.
Levegőtisztaság-védelem 3. előadás Természetes és antropogén eredetű légszennyezők. Pont-,vonal-, diffúz források.
A közlekedés és levegőszennyezés; A szmog
Ingatlanértékelés II..
a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt.
E NERGETIKAI NAGYBERENDEZÉSEK MIKROSZERKEZET VIZSGÁLATA D R. G ÉMES G YÖRGY A NDRÁS AIB-V INCOTTE H UNGARY K FT. 6. AGY 2012.június Hotel Aquarell,
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
Vízi és vasúti szállítás
Gyakorlati alkalmazás
EGYEBEK : Hibridhajtás : Erőforrás: kombinált Általában belsőégésű motor+elektromos hajtás.
Budapest forgalomkezelése és a CITY LOGISZTIKA ITS alkalmazásai
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
Az áramlástan szerepe az autóbusz karosszéria tervezésében Dr
Rugalmas keretrendszer a minőségbiztosítási adatok kezeléséhez XII. abas Vevőfórum, Balatonlelle június 5-7.
Levegőtisztaság-védelem 7.
Közúti és Vasúti Járművek Tanszék. A ciklusidők meghatározása az elhasználódás folyamata alapján Az elhasználódás folyamata alapján kialakított ciklusrendhez.
Csővezetékek.
Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam
Város energetikai ellátásának elemzése
Zajmérések lefolytatása
Füstgáz emissziómérések lefolytatása Csendes-Deák Zsuzsanna
1 Vasúti beruházások a vállalkozó szemszögéből Horváth Róbert Vezető technológus Swietelsky Vasúttechnika Kft. X. KÖZFORGALMÚ ÉS VÁROSI VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL.
A Dunaújvárosi Főiskola megújuló energiaforrás beruházásának elemzése Duhony Anita /RGW4WH.
A Zöld Kaposvár program a helyi közösségi közlekedésben.
Pályaismeret 1-es viszonylat. 1.) Az 1-es vonalon hol találunk közúti fedezőjelzővel ellátott útkereszteződést? A Salétrom utcai kivonuláskor. Az Aquaticum.
1 Dr. Emőd István, BME Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék Alternatív hajtóanyagok Alternatív járműhajtások Magyar CIVINET, szeptember 28, Zalaegerszeg.
Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal (1.1 fejezet) Nyerges Ádám BME, Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék.
A maradó feszültség viselkedése fárasztó igénybevétel közben CSEH DÁVID, DR. MERTINGER VALÉRIA, DR. LUKÁCS JÁNOS 8. Anyagvizsgálat a gyakorlatban konferencia.
Bevezető információk. Tanulmány bevezető Körülmények ismertetése 2008/50/EK Irányelv 2009/28/EK Irányelv 2009/33/EK Irányelv Közlekedés Fehér Könyve,
INTELLIGENS MÉRŐK ALKALMAZÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI A KÖZMŰHÁLÓZATOKBAN Nagy Alex Szak: műszaki menedzser Szegedi Tudományegyetem Mérnöki kar június 10.
CO2 érzékelők Lőkkös Norbert (FFRQJL).
ADR 2017.
Környezetvédelmi analitika
Kiss Bettina Hosszú Norbert
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
Az ENSZ EGB GRPE (A gépjárművek légszennyezésével és energia kérdésével foglalkozó előadói csoport) 58. sz. ülése (2009. június 9 – 12.) Genf.
8. AGY „Digitális technikák fejlődése az anyagvizsgálatban”
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
„Közlekedés és környezetvédelem”
Méréstechnika 1/15. ML osztály részére 2017.
Mikroszkópos biológiai problémák kezelése és alkalmazása a vízbiztonsági tervekben május 09. Előadó: Fazekas Zoltán Technológiai osztályvezető.
Mérések adatfeldolgozási gyakorlata vegyész technikusok számára
A B C D E F
Előadás másolata:

A gázüzemű járművek elterjedése és emissziós összehasonlító vizsgálata PEMS berendezéssel Szabados György Budapest, augusztus 30. IFFK konferencia

Gázüzemű közúti járművek elterjedése

Bio- és földgáz üzemanyag lehetséges fogyasztói, felhasználás várható alakulása

Mekkora lehet a CNG járműállomány? (darabszámban) Bio- és földgáz üzemanyag lehetséges fogyasztói, felhasználás várható alakulása

Összegzés – a növekedés ösztönzői M1 – I. – Választék II. – Támogatási konstrukciók N1 – Támogatási konstrukciók N2 – I. – Támogatási konstrukciók II. – Behajtási előnyök M3/I További támogatási konstrukciók M3/IIHazai és külföldi behajtási előnyök N3 – I. – Behajtási előnyök II. Támogatási konstrukciók N3+O4 Széleskörű LNG infrastruktúra Bio- és földgáz üzemanyag lehetséges fogyasztói, felhasználás várható alakulása

Gázüzemű és gázolajüzemű autóbuszok valós üzemi károsanyag-kibocsátásának mérése és összehasonlítása

Mi volt a cél? 1.CNG és gázolaj tüzelőanyaggal hajtott autóbuszok valós üzemi körülmények közötti légszennyező környezetterhelésének (károsanyag-kibocsátásának) meghatározása adott viszonylatokon 2.És az eredmények összehasonlítása -Nem a különböző emissziós jóváhagyású motorok összehasonlítása -Nem a mért eredmények összehasonlítása az emissziós típusjóváhagyási értékekkel

Összehasonlíthatóság 1.Azonos viszonylaton 2.Az összehasonlítandó viszonylatok a hét ugyanazon napján 3.És ugyanazon napszakában 4.Hasonló időjárási körülmények 5.Autóbusz vezető 6.Azonos (tömeg)terhelés

Általános adatok A vizsgálat időpontja: március 21. – április 1. A vizsgálat helye: Miskolc Városi Közlekedési Zrt. A vizsgálat sorozat részletei: A vizsgálatokat összehasonlító céllal hatottuk végre, abban a tekintetben, hogy a különböző üzemű autóbuszok milyen környezetterhelést okoznak a napi munkájuk során. Ehhez, az MVK Zrt. által működtetett viszonylatok közül 3 viszonylatot választottunk ki. A viszonylatokon, az autóbuszok úgy mentek végig, hogy minden megállóhelyen megálltak, ezzel szimulálták a valós üzemet. Kiválasztott viszonylatok Miskolcon: 29, 31, 35 Egy átlagos eredmény elérése miatt egy viszonylaton a vizsgálatokat többször végeztük el. Vizsgálati gyakoriság: 3 mérés / viszonylat A járművet műterheléssel láttuk el. Utast nem szállított. Műterhelés: 6 t

A vizsgált autóbuszok Neoplan március 21.-március 25. MAN Lions City GL – március 29. – április 1. Neoplan 489 MAN Lions City GL

A vizsgált járművek legfontosabb műszaki adatai A motor adatai Típus Emissziós jóváhagyás NeoplanMAN D2866 LUH51EURO IV MANE2876LUHEURO VI Teljesítmény [kW]Összlökettérfogat [cm3] Neoplan MAN Sebességváltó NeoplanVoith D fokozatú automata MANVoith D fokozatú automata A jármű adatai Geometriai méretek [mm]HosszúságSzélességMagasság Neoplan mm MAN mm Tömegek [kg]Saját tömegTerhelésMéréskori össztömegMegengedett össztömeg Neoplan MAN FérőhelyÜlőhelyÁllóhelyEgyéb Neoplan4197 MAN Gumiabroncs Neoplan275/70 R22.5 MAN275/70 R22.5

Az emissziómérő berendezés PEMS = Portable Emission Measurement System A PEMS berendezés gyártója: AVL List GmbH. A PEMS berendezés felszerelt állapotban a két autóbuszra Neoplan 489MAN Lions City GL A PEMS rendszer a hátsó tengely mögötti bal oldalon, az ülések kivétele után, azok helyén lett elhelyezve. Az üléstartókra a rendszert tartó keret került rögzítésre, amelyre lett a PEMS felépítve.

Mintavétel A károsanyag-komponensek mintavétele és a kipufogógáz tömegáramának mérése Neoplan 489 MAN Lions City GL A kipufogógáz károsanyag-tartalmának elemzéséhez meghatározott feltételek mellett szükséges a kipufogógázból mintát venni. A károsanyag tömegének meghatározásához szükséges a kipufogógáz tömegáramát mérni. A mintavétel során a következő mintavételi és mérési pontok lettek kialakítva: -kipufogó gáz tömegáram mérése -külön, fűtött mintavevő csöves mintavétel a gáznemű komponensek vizsgálatára -külön, hígítással ellátott, és fűtött mintavevő csöves mintavétel a szűrőpapíros részecske és a fotoakusztikus elven működő micro soot szenzor részére

Környezeti paraméterek A környezeti paraméterek és GPS jelek: A járművek tetején került elhelyezésre a GPS antenna és a környezeti a paramétereket (hőmérséklet, nyomás, páratartalom) érzékelő szenzor.

Gázelemzés

Mintavétel

Terhelés

A vizsgált károsanyag-komponensek és mérési elveik Vizsgált károsanyag-komponensek: NO, NO 2, CO, CO 2, THC, O 2, részecske A PEMS berendezés légszennyező károsanyagot vizsgáló részei és a károsanyag- komponensek mérési elve: AVL M.O.V.E. GAS PEMS NO, NO2 : nem diszperziv ultraviola detektor (NDUV) CO, CO2 : nem diszperzív infravörös detektor (NDIR) THC: fűtött lángionizációs detektor (HFID) O2 : elektrokémiai detektor AVL M.O.V.E PM PEMS részecske: gravimetrikus AVL Micro soot sensor measuring unit micro soot:fotoakusztika

A vizsgálatok eredményei

A vizsgálatok eredményei – Részletes részecske vizsgálat

Számítások 1 – A mért viszonylatokon, a CNG üzemre való átállással elérhető légszennyezés csökkenés éves szinten

Számítások 2 – A járművekhez és a viszonylatokhoz tartozó fajlagos emissziós tényezők

Számítások 3 – Az MVK Zrt. összes futásteljesítményét és járműállományát tekintve éves szinten mekkora környezetterhelés csökkenés érhető el

Számítások 4 – Externália – A légszennyezés csökkenésből forintban kifejezhető externális költség csökkenés

Cél: a folytatás A Magyarországon először Miskolcon elvégzett méréssorozattal rengeteg gyakorlati tapasztalat és információ gyűlt össze mind a PEMS műszer használatát, mind a különböző üzemű autóbuszok környezetre gyakorolt valódi hatását illetően. A vizsgálatok eredményességéből kiindulva hasznos és szükséges a projektet folytatni, az ország többi nagyvárosában és más típusú, más műszaki paraméterekkel rendelkező autóbuszokon. Hosszútávra tekintve megcélozandó a közúti közlekedés más járműszegmensei is, illetve az non-road (hajó, vasút!) alkalmazások. Magyarország járműállományára (közúti, vizi, vasúti) jellemző fajlagos emissziós adathalmaz.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!