A gázüzemű járművek elterjedése és emissziós összehasonlító vizsgálata PEMS berendezéssel Szabados György Budapest, augusztus 30. IFFK konferencia
Gázüzemű közúti járművek elterjedése
Bio- és földgáz üzemanyag lehetséges fogyasztói, felhasználás várható alakulása
Mekkora lehet a CNG járműállomány? (darabszámban) Bio- és földgáz üzemanyag lehetséges fogyasztói, felhasználás várható alakulása
Összegzés – a növekedés ösztönzői M1 – I. – Választék II. – Támogatási konstrukciók N1 – Támogatási konstrukciók N2 – I. – Támogatási konstrukciók II. – Behajtási előnyök M3/I További támogatási konstrukciók M3/IIHazai és külföldi behajtási előnyök N3 – I. – Behajtási előnyök II. Támogatási konstrukciók N3+O4 Széleskörű LNG infrastruktúra Bio- és földgáz üzemanyag lehetséges fogyasztói, felhasználás várható alakulása
Gázüzemű és gázolajüzemű autóbuszok valós üzemi károsanyag-kibocsátásának mérése és összehasonlítása
Mi volt a cél? 1.CNG és gázolaj tüzelőanyaggal hajtott autóbuszok valós üzemi körülmények közötti légszennyező környezetterhelésének (károsanyag-kibocsátásának) meghatározása adott viszonylatokon 2.És az eredmények összehasonlítása -Nem a különböző emissziós jóváhagyású motorok összehasonlítása -Nem a mért eredmények összehasonlítása az emissziós típusjóváhagyási értékekkel
Összehasonlíthatóság 1.Azonos viszonylaton 2.Az összehasonlítandó viszonylatok a hét ugyanazon napján 3.És ugyanazon napszakában 4.Hasonló időjárási körülmények 5.Autóbusz vezető 6.Azonos (tömeg)terhelés
Általános adatok A vizsgálat időpontja: március 21. – április 1. A vizsgálat helye: Miskolc Városi Közlekedési Zrt. A vizsgálat sorozat részletei: A vizsgálatokat összehasonlító céllal hatottuk végre, abban a tekintetben, hogy a különböző üzemű autóbuszok milyen környezetterhelést okoznak a napi munkájuk során. Ehhez, az MVK Zrt. által működtetett viszonylatok közül 3 viszonylatot választottunk ki. A viszonylatokon, az autóbuszok úgy mentek végig, hogy minden megállóhelyen megálltak, ezzel szimulálták a valós üzemet. Kiválasztott viszonylatok Miskolcon: 29, 31, 35 Egy átlagos eredmény elérése miatt egy viszonylaton a vizsgálatokat többször végeztük el. Vizsgálati gyakoriság: 3 mérés / viszonylat A járművet műterheléssel láttuk el. Utast nem szállított. Műterhelés: 6 t
A vizsgált autóbuszok Neoplan március 21.-március 25. MAN Lions City GL – március 29. – április 1. Neoplan 489 MAN Lions City GL
A vizsgált járművek legfontosabb műszaki adatai A motor adatai Típus Emissziós jóváhagyás NeoplanMAN D2866 LUH51EURO IV MANE2876LUHEURO VI Teljesítmény [kW]Összlökettérfogat [cm3] Neoplan MAN Sebességváltó NeoplanVoith D fokozatú automata MANVoith D fokozatú automata A jármű adatai Geometriai méretek [mm]HosszúságSzélességMagasság Neoplan mm MAN mm Tömegek [kg]Saját tömegTerhelésMéréskori össztömegMegengedett össztömeg Neoplan MAN FérőhelyÜlőhelyÁllóhelyEgyéb Neoplan4197 MAN Gumiabroncs Neoplan275/70 R22.5 MAN275/70 R22.5
Az emissziómérő berendezés PEMS = Portable Emission Measurement System A PEMS berendezés gyártója: AVL List GmbH. A PEMS berendezés felszerelt állapotban a két autóbuszra Neoplan 489MAN Lions City GL A PEMS rendszer a hátsó tengely mögötti bal oldalon, az ülések kivétele után, azok helyén lett elhelyezve. Az üléstartókra a rendszert tartó keret került rögzítésre, amelyre lett a PEMS felépítve.
Mintavétel A károsanyag-komponensek mintavétele és a kipufogógáz tömegáramának mérése Neoplan 489 MAN Lions City GL A kipufogógáz károsanyag-tartalmának elemzéséhez meghatározott feltételek mellett szükséges a kipufogógázból mintát venni. A károsanyag tömegének meghatározásához szükséges a kipufogógáz tömegáramát mérni. A mintavétel során a következő mintavételi és mérési pontok lettek kialakítva: -kipufogó gáz tömegáram mérése -külön, fűtött mintavevő csöves mintavétel a gáznemű komponensek vizsgálatára -külön, hígítással ellátott, és fűtött mintavevő csöves mintavétel a szűrőpapíros részecske és a fotoakusztikus elven működő micro soot szenzor részére
Környezeti paraméterek A környezeti paraméterek és GPS jelek: A járművek tetején került elhelyezésre a GPS antenna és a környezeti a paramétereket (hőmérséklet, nyomás, páratartalom) érzékelő szenzor.
Gázelemzés
Mintavétel
Terhelés
A vizsgált károsanyag-komponensek és mérési elveik Vizsgált károsanyag-komponensek: NO, NO 2, CO, CO 2, THC, O 2, részecske A PEMS berendezés légszennyező károsanyagot vizsgáló részei és a károsanyag- komponensek mérési elve: AVL M.O.V.E. GAS PEMS NO, NO2 : nem diszperziv ultraviola detektor (NDUV) CO, CO2 : nem diszperzív infravörös detektor (NDIR) THC: fűtött lángionizációs detektor (HFID) O2 : elektrokémiai detektor AVL M.O.V.E PM PEMS részecske: gravimetrikus AVL Micro soot sensor measuring unit micro soot:fotoakusztika
A vizsgálatok eredményei
A vizsgálatok eredményei – Részletes részecske vizsgálat
Számítások 1 – A mért viszonylatokon, a CNG üzemre való átállással elérhető légszennyezés csökkenés éves szinten
Számítások 2 – A járművekhez és a viszonylatokhoz tartozó fajlagos emissziós tényezők
Számítások 3 – Az MVK Zrt. összes futásteljesítményét és járműállományát tekintve éves szinten mekkora környezetterhelés csökkenés érhető el
Számítások 4 – Externália – A légszennyezés csökkenésből forintban kifejezhető externális költség csökkenés
Cél: a folytatás A Magyarországon először Miskolcon elvégzett méréssorozattal rengeteg gyakorlati tapasztalat és információ gyűlt össze mind a PEMS műszer használatát, mind a különböző üzemű autóbuszok környezetre gyakorolt valódi hatását illetően. A vizsgálatok eredményességéből kiindulva hasznos és szükséges a projektet folytatni, az ország többi nagyvárosában és más típusú, más műszaki paraméterekkel rendelkező autóbuszokon. Hosszútávra tekintve megcélozandó a közúti közlekedés más járműszegmensei is, illetve az non-road (hajó, vasút!) alkalmazások. Magyarország járműállományára (közúti, vizi, vasúti) jellemző fajlagos emissziós adathalmaz.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!