1 Magyarország-Svájc Bilaterális gazdasági kapcsolatok Orosz György főosztályvezető, Globális Főosztály KÜLGAZDASÁGÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁRSÁG.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

A magyar vállalkozások versenyképessége Pongorné dr. Csákvári Marianna helyettes államtitkár Budapest, november 30.
Magyar-mexikói kétoldalú gazdasági kapcsolatok Fókuszban Latin-Amerika: Sikeres piacra lépés Mexikóban március 21. Medveczky Iván főosztályvezető.
Pályázati források a határon átnyúló fejlesztések ösztönzésére Kárpát-medence kincsei - Eger, Dr. Horváth Annamária.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A Kárpát-medence gazdasági lehetőségei Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Nagyprezentáció Társaság a Lakásépítésért Egyesület lobby tevékenység a magyarországi lakásépítések élénkítése érdekében Előadó:
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
BEPTRA „Legjobb Gyakorlatok” kis- és középvállalkozások számára Szakmaspecifikus képzéssorozat Projektsz á m: HURO/0901/138/2.1.2 HURO0901/138/2.1.2 A.
Közlekedésfejlesztés Magyarországon XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged Dr. Becsey Zsolt, közlekedésért felelős helyettes államtitkár Nemzeti.
A TÁMOP munkaügyi központokat érintő kiemelt projektjeinek bemutatása TÁMOP 1-es 2 –es prioritásának keretében megvalósuló programok.
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
European Commission Enterprise and Industry Az INNO-Way program bemutatása Székesfehérvár november 05.
1/31 Elkötelezettség a Kiválóságért /31 Elkötelezettség a Kiválóságért A kiválóság európai elismerési szintjei Elismerés a Kiválóságért 300 pont.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
TÁMOP / Képzésfejlesztés ma és holnap EU-s forrásból a KIH-ben.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
JÁRMŰIPAR ÁLLAMI TÁMOGATÁSOK A KELET-KÖZÉP-EURÓPAI TÉRSÉG ORSZÁGAIBAN Pájer Ivett Győr, május 4.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
Import és Export a résztvevő 10 országban
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Az EGT és Norvég Alapok ( ) eddigi eredményei
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Merre tovább magyar mezőgazdaság?
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Esélyek a munkaerőpiacon
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
A konszolidáció módszertanáról
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Az „Út a munkához” program évi változásai
A magyar gazdaságpolitika eredményeinek rövid bemutatása
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Tatosné Takács Andrea december 18.
„Általunk lesz jobb!” EURÓPAI IFJÚSÁGI HÉT 2008.
A Zala megyei innovatív foglalkoztatási paktum bemutatása pácsonyi imre alelnök Zala Megyei Önkormányzat.
Közfoglalkoztatásból a versenyszférába- segítő munkaerőpiaci program
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Baranya Megyei Paktum Konferencia
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
A hazai KKV-k fejlesztése hiteltermékkel
ÉVOSZ - Németországi Vállalkozási Tagozat ( ÉVOSZ-IWTD )
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
a hatékonyabb munkába segítésért
Gazdaságpolitika 7. ea.
LEADER LEADER Intézkedések a Déli Napfény LEADER Egyesület területén
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Köszöntjük kedves vendégeinket!
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
jjjjj MINISZTERELNÖKSÉG
Baranya Megyei Önkormányzat
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Az „Út a munkához” program évi változásai
Generali Alapkezelő beszámolója Gyöngyház Nyugdíjpénztár részére
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Előadás másolata:

1 Magyarország-Svájc Bilaterális gazdasági kapcsolatok Orosz György főosztályvezető, Globális Főosztály KÜLGAZDASÁGÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁRSÁG

Budapest, május 15.2/10 TEMATIKA  KÜLGAZDASÁGI AKTUALITÁSOK  MAGYAR-SVÁJCI KERESKEDELMI ÉS BEFEKTETÉSI KAPCSOLATOK  A KÉTOLDALÚ GAZDASÁGI KAPCSOLATOK KÖZELMÚLTBELI EREDMÉNYEI  MEGOLDANDÓ KÉRDÉSEK A KÉTOLDALÚ KAPCSOLATRENDSZERBEN

3 A MAGYAR KÜLKERESKEDELEM TELJESÍTMÉNYE, KIALAKULT TRENDEK Forrás: MNB Az áruforgalmi egyenleg alakulása  A külkereskedelmi mérleg pozitív, jelentős többletet mutat 2010 óta  2013-ban az export 2,2%-kal, 81,7 milliárd euróra növekedett  A magyar külkereskedelem 7 milliárd eurós többlettel zárt 2013-ban  Ágazati megoszlásban kiemelkedő a gépek és szállítóeszközök, valamint a feldolgozott termékek exportvolumen növekedése  A kivitel bővülése dinamikusabbá válik  A Külgazdasági Stratégiához igazodva fejlődik a magyar gazdaság exportteljesítménye, ami a jövőt tekintve jelentős potenciált hordoz .. Budapest, május 15.3/10

4 A MAGYAR KÜLKERESKEDELEM AKTIVITÁSA ÉS IRÁNYAI Magyarország EXPORT termékforgalma 2013 (millió euró) Forrás: KSH  A magyar gazdaság exportteljesítménye mind az EU-s, mind az EU-n kívüli országokba növekedést mutatott  Az export 77,2%-a ment az EU országaiba, és 22,8% az EU-n kívüli országokba  A magyar exportteljesítmény nőtt a gyorsan fejlődő országok irányába is  Svájc a külkereskedelmi partnereink rangsorában a 23. helyre lépett előre (exportban 21., importban 28. hely) Forrás: KSH Budapest, május 15.4/10

Budapest, május 15.5/10 MAGYAR-SVÁJCI KERESKEDELMI KAPCSOLATOK A magyar-svájci áruforgalom alakulása 2013-ban (millió EUR) EX IM A Svájccal folytatott külkereskedelmünk áruszerkezetének összetétele 2013 Forrás: KSH

6 Budapest, március 27.Budapest, május 15.6/10 MAGYAR-SVÁJCI BEFEKTETÉSI KAPCSOLATOK Tőkebefektetések Svájcban befektetett magyar tőke állománya: 1717,0 M euró (2012) Svájci tőke állománya Magyarországon: 2939,2 M euró (2012) Stratégiai partnerségi megállapodások:  Stadler Trains Kft.  Phoenix Mecano Kft. Aktualitások:  77 Elektronika Kft  Roche  CERN  MVM Ovit Zrt.

7 A KÉTOLDALÚ GAZDASÁGI KAPCSOLATOK KÖZELMÚLTBELI EREDMÉNYEI szeptember 22-én a Nemzetgazdasági Minisztérium Adó és Pénzügyekért Felelős Államtitkára, Orbán Gábor úr és a Svájci Államszövetség Nagykövete, Jean- Francois Paroz aláírták a két állam közötti kettős adóztatás elkerüléséről szóló új egyezményt. Kettős Adóztatás elkerüléséről szóló egyezmény aláírásaSvájci Hozzájárulási Alap Az új egyezmény – amelynek alkalmazása kizárja a magánszemélyek, illetve vállalkozások jövedelmének és vagyonának kettős adóztatását – mindkét állam parlamenti megerősítését követően válik hatályossá és alkalmazhatóvá. Az egyezmény ratifikációja Magyarországon már lezajlott, Svájcban várhatóan 2014 során történik meg, így előreláthatóan 2015-től léphet hatályba. A Hozzájárulási Alap jelentős fejlesztések – közel 40 nagyprojekt és pályázati alapokon keresztül százat is meghaladó kisprojekt megvalósulását teszi lehetővé. Kiemelt területek az infrastruktúra, a környezetvédelem, a társadalomfejlesztés, a turizmus és a kutatás-fejlesztés. Magyarország fontos érdeke a projektek kifutása után a svájci támogatás megújítása. A Svájci Hozzájárulási Alapból – a gazdasági és társadalmi egyenlőtlenségek enyhítése érdekében – Magyarország 130 millió svájci frank (kb. 31 milliárd Ft) értékű támogatásban részesült. A projektek lezárására 2017-ben kerülhet sor.

8 MEGOLDANDÓ KÉRDÉSEK A KÉTOLDALÚ KAPCSOLATRENDSZERBEN  A februári 9-i referendumon a svájciak 50,3 százaléka szavazott igennel arra, hogy állítsák vissza a bevándorlási kvótarendszert. A kormánynak így a következő három éven belül újra kell tárgyalnia Brüsszellel a Svájc és az Európai Unió viszonyát szabályozó szerződéscsomagot.  Guillotine-záradék: a szabad munkaerő áramlási megállapodás felmondása a többi szerződés – hét szektorális megállapodás – semmisségét is maga után vonja.  Magyar részről tiszteletben tartjuk a svájci polgárok döntését, ugyanakkor látni kell, hogy az abból következő korlátozás ellentétes az EU-svájci szabad munkaerő-áramlási megállapodással, amelynek Magyarország is részese. Meggyőződésünk, hogy a szabad munkaerő-áramlás eddig mind Svájcnak, mind az uniós országoknak gazdasági előnyöket hozott.  Célja az adóelkerülés és az adócsalás elleni hatékonyabb fellépés  Folyamatosak a kétoldalú szakértői szintű megbeszélések  A jövőre vonatkozóan már nem a forrásadó, hanem az automatikus információcsere az elérendő cél  Emellett Magyarország és Svájc egyaránt aktívan vesz részt az automatikus információcsere új normáinak kidolgozásában, amelyet az OECD a G20-ak 2013 nyarán történt felkérése alapján kezdett meg. Adóügyi információcsere egyezmények (Tax Information Exchange Agreements – TIEA) Munkaerő-korlátozás

9 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!