Egyetemi tudásközpont szerepe a regionális innovációban Dr. Jávor András 2008. 02. 21. Karcag.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

Magyar regionális Tudományos Társaság VIII. vándorgyűlése Dr. Harsányi Endre DE AGTC Területfejlesztési Regionális Tudásközpont.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Tudapest Kabinet „Legyen Budapest Közép-Európa vezető központja a K+F, az innováció az oktatás és a humánerőforrás-fejlesztés területén.” Céljai: – versenyelőnyt.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Műegyetem - Kutatóegyetem Bizalom-Minőség-Együttműködés 1 Hogyan tovább, Műegyetem? november 17.
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
(AGRÁR)EGYETEMEK SZEREPE A HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉSBEN
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A vidéki tér sikertényezői
Az EEM helye a menedzsmentben
Az élelmiszerkutatás fő irányai: Jövőkép 2020-ig
COACH BioEnergy A biomassza energetikai hasznosításának erősítése és népszerűsítése Közép-Európában – egy nemzetközi információs és tanácsadói hálózat.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Innováció ösztönző együttműködések kiépítése Dél-kelet-európai térség országaiban SET GIFT.
Az innováció forrásai.
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Foglalkoztatás-politika
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
COACH BioEnergy A biomassza energetikai célú hasznosításának erősítése és népszerűsítése Közép-Európában – nemzetközi információs és tanácsadói hálózat.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Az innováció, mint a versenyképes gazdasági növekedés alapja
A sertéstenyészés területén elérhető támogatások Hangsúly a hitelképességen és az innováción.
A Rábaköz agrárgazdaságának fejlesztési lehetőségei Hutflesz Mihály ügyvezető Régiófókusz Nonprofit Kft Csorna, december 17.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
A Pécsi Tudományegyetemen innovációs tevékenysége
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
AGRÁRINNOVÁCIÓS MŰHELY A RÓNA – JUH Klaszter innovációs hatékonyságának növelése ÉAOP
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A magyarországi K+F politika
Európai Uniós ismeretek
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Előadás másolata:

Egyetemi tudásközpont szerepe a regionális innovációban Dr. Jávor András Karcag

Kihívások I. Versenyképesség Versenyképesség Versenyképes hozamok Versenyképes hozamok Térség és termőhely specifikus termelés Térség és termőhely specifikus termelés Környezetharmonizált genotipus használat Környezetharmonizált genotipus használat Biológiai alapok fejlesztése Biológiai alapok fejlesztése

Kihívások II. Minőség és minőségbiztosítás Minőség és minőségbiztosítás Környezetbarát, fenntartható fejlődés Környezetbarát, fenntartható fejlődés Kisebb allergén tartalom Kisebb allergén tartalom Egészségesebb összetétel Egészségesebb összetétel Többletérték növelés Többletérték növelés Címkézett termékek Címkézett termékek Alapanyag minősége Alapanyag minősége A feldolgozás hatékonysága, értéknövelő szerepe A feldolgozás hatékonysága, értéknövelő szerepe

Kihívások III. Sajátos minőség Sajátos minőség A jövő (2020-tól) gyógyszer-és egészségipara A jövő (2020-tól) gyógyszer-és egészségipara Agrár biotechnológia Agrár biotechnológia Funkcionális élelmiszerek Funkcionális élelmiszerek Gyógyító és gyógyhatású élelmiszerek Gyógyító és gyógyhatású élelmiszerek Allergiát és gyógyszer mellékhatásokat csökkentő élelmiszerek Allergiát és gyógyszer mellékhatásokat csökkentő élelmiszerek

Kihívások IV. Feldolgozottság Feldolgozottság Hozzáadott érték növelése (beltartalom) Hozzáadott érték növelése (beltartalom) Konyhakész-félkész-előkezelt termékek előállítása Konyhakész-félkész-előkezelt termékek előállítása Új dimenziók a nemesítés és tenyésztés stratégiájában (molekuláris genetika, biotechnológia) Új dimenziók a nemesítés és tenyésztés stratégiájában (molekuláris genetika, biotechnológia) Sajátosság: A döntően versenykonkurenseink kezében lévő élelmiszer előállítás.

Kihívások V. Biotermelés Biotermelés Negatív fejlődés, visszafogott termelés Negatív fejlődés, visszafogott termelés Kicsi, nehéz piac Kicsi, nehéz piac Nagy termelési, értékesítési kockázat Nagy termelési, értékesítési kockázat A többi termelő veszélyeztetése A többi termelő veszélyeztetése Nagy marketing forrásigény Nagy marketing forrásigény Sajátosság: Versenytársaink szeretnék ebbe az irányba „tolni” a mezőgazdaságot. Extenzív-intenzív fejlesztés ellentmondás

Kihívások VI. Speciális ágazat Speciális ágazat Energia termelés Energia termelés Sajátosság: a versenyképességi szintek az energiatermelésben sem változnak.

Kihívások VII. A mezőgazdaság speciális feladatai A mezőgazdaság speciális feladatai Környezetvédelem Környezetvédelem Természetvédelem Természetvédelem

Kihívások VIII. Humánerőforrás fejlesztés Humánerőforrás fejlesztés Szakmunka Szakmunka Technikusi szint Technikusi szint Bsc szint Bsc szint Master szint Master szint Ph.D. Ph.D. Továbbképzés Továbbképzés Szaktanácsadás innovációs hatás Szaktanácsadás innovációs hatás Sajátosság: eszközrendszer és értékkoncentráció megy végbe az ágazatban.

A megfelelés eszközrendszere Ágazati K+ F Ágazati K+ F Konzorcium Konzorcium Klaszter Klaszter Regionális Innovációs Hálózat Regionális Innovációs Hálózat Regionális Innovációs Rendszer Regionális Innovációs Rendszer Sajátosság: több minisztériumhoz tartozás (Gazdasági és Közlekedési,Egészségügyi,Szociális és Munkaügyi,Környezetvédelmi és Vízügyi, Földművelésügyi és Vidékfejlesztési stb.)

A fejlesztés szereplői Állam Gazdasági Szféra Egyetem Konzorciumok Klaszterek Spin Off, Start Up cégek

Az állam feladatai K+ F Intézmények támogatása K+ F Intézmények támogatása A gazdasági vállalkozások innovációs szerepének további ösztönzése A gazdasági vállalkozások innovációs szerepének további ösztönzése Jogi keretek és standardok javítása, a kiszámítható és biztonságos jövő Jogi keretek és standardok javítása, a kiszámítható és biztonságos jövő Az innovációt támogató kockázati tőkeintézetek létrehozása Az innovációt támogató kockázati tőkeintézetek létrehozása A technológia, a verseny és az oktatás harmonizált fejlesztése A technológia, a verseny és az oktatás harmonizált fejlesztése A társadalom támogatásának megszerzése A társadalom támogatásának megszerzése

Az új termék megjelenésének kifejlődése, kockázatai és forrásigény dinamikája

Az egyetemek erőterei, mozgatórugói Tudományos elismertség Tudományos elismertség Bürokratikus utasítások Bürokratikus utasítások Piacon szerezhető bevételek Piacon szerezhető bevételek

Egyetemek formái, ismérvei Klasszikus egyetem Klasszikus egyetem Gazdálkodó vagy szolgáltató egyetem Gazdálkodó vagy szolgáltató egyetem Vállalkozó egyetem Vállalkozó egyetem Kutató egyetem kritériumai: Kutató egyetem kritériumai: Közalkalmazottak több mint fele tudományos fokozatos Közalkalmazottak több mint fele tudományos fokozatos A költségvetés fele kutatás fejlesztésből származik A költségvetés fele kutatás fejlesztésből származik Kutatás-fejlesztés gazdálkodási intézményrendszere kiépült Kutatás-fejlesztés gazdálkodási intézményrendszere kiépült

Klasszikus egyetem jellemzői A kutatások témáit a vezető oktatók érdeklődése határozza meg A kutatások témáit a vezető oktatók érdeklődése határozza meg A témák kiválasztása akadémiai és diszciplináris szempontok alapján történik, nincs szerepe a hasznosíthatóságnak A témák kiválasztása akadémiai és diszciplináris szempontok alapján történik, nincs szerepe a hasznosíthatóságnak A kutatások forrásait szakmai kapcsolatok rendszerével biztosítják A kutatások forrásait szakmai kapcsolatok rendszerével biztosítják

Gazdálkodó-szolgáltató egyetem jellemzői A fő hatalom az akadémiai szférától átkerül az egyetemi menedzserekhez A fő hatalom az akadémiai szférától átkerül az egyetemi menedzserekhez Szerves kapcsolat alakul ki a régióval (megrendelők gazdasági kapcsolatai) Szerves kapcsolat alakul ki a régióval (megrendelők gazdasági kapcsolatai) A témaválasztást a hasznosíthatóság és a bevételszerzés szabályozza A témaválasztást a hasznosíthatóság és a bevételszerzés szabályozza

Vállalkozói egyetem jellemzői A vállalkozói egyetem erős és professzionális menedzsmentet épít ki A vállalkozói egyetem erős és professzionális menedzsmentet épít ki Létrehozza a fejlesztő és hasznosítási perifériáit Létrehozza a fejlesztő és hasznosítási perifériáit Finanszírozása diverzifikált Finanszírozása diverzifikált Erős és stimulált akadémiai hátországa van Erős és stimulált akadémiai hátországa van Az egyetem egészét áthatja a vállalkozói kultúra Az egyetem egészét áthatja a vállalkozói kultúra

Az egyetemi stratégia célkitűzései Innovációs potenciál kialakítása Innovációs potenciál kialakítása Az innovációs folyamat során szerzett ismeretek tananyagba építése Az innovációs folyamat során szerzett ismeretek tananyagba építése Az egyetem hídképző szerepének kiépítése Az egyetem hídképző szerepének kiépítése A hazai és külföldi tőke bevonásának növelése A hazai és külföldi tőke bevonásának növelése Az innovációs folyamatban résztvevők érdekeltségének és elismertségének megteremtése Az innovációs folyamatban résztvevők érdekeltségének és elismertségének megteremtése

Az egyetem innovációs tevékenységének fejlesztése Piackutató és innovációs információs rendszer, Piackutató és innovációs információs rendszer, jogi, szervezési támogatási rendszer, jogi, szervezési támogatási rendszer, pénzügyi és hitelszervezési rendszer kiépítése. pénzügyi és hitelszervezési rendszer kiépítése.

Az egyetemi innováció sikerének alapvető záloga Az Egyetem potenciális tudásközpont szerepének kiépítése szempontjából alapvető kritérium az, hogy a régión belüli stratégiai szerep meghatározás teljes mértékben adekvált legyen a régió fejlettségi igénystruktúrájával, mivel e nélkül esélye sincs annak, hogy az Egyetem által képviselt tudás bármilyen aktivizáló hatást fejthessen ki a régión belüli környezetére. Az Egyetem potenciális tudásközpont szerepének kiépítése szempontjából alapvető kritérium az, hogy a régión belüli stratégiai szerep meghatározás teljes mértékben adekvált legyen a régió fejlettségi igénystruktúrájával, mivel e nélkül esélye sincs annak, hogy az Egyetem által képviselt tudás bármilyen aktivizáló hatást fejthessen ki a régión belüli környezetére.

A kutatáspolitika tévedése A felsőoktatási törvény ( és részben az innovációs törvény is) azért fejlődött ilyen irányban, mert az állam nem tud vagy nem akar a felsőoktatásba és a kutatás fejlesztésbe több erőforrást adni. E tény az egyetemeket arra ösztönzi, hogy szerezzék meg a szabadpiacon a betevő falatot. Ugyanakkor e két törvény (főleg az innovációs ) nem ebből a meggondolásból született. A felsőoktatási törvény ( és részben az innovációs törvény is) azért fejlődött ilyen irányban, mert az állam nem tud vagy nem akar a felsőoktatásba és a kutatás fejlesztésbe több erőforrást adni. E tény az egyetemeket arra ösztönzi, hogy szerezzék meg a szabadpiacon a betevő falatot. Ugyanakkor e két törvény (főleg az innovációs ) nem ebből a meggondolásból született.

A kutatáspolitika tévedése Ezzel szemben az Európai Unióban fejlettebb szabályozás működik. Ezzel szemben az Európai Unióban fejlettebb szabályozás működik. Kiemelt jelentősége van az Egyetem -Ipar- Kormányzat (hármas hélix modell) együttműködésének a következő szereposztásban: Kormányzat: korai fázisú finanszírozás helyettesítése Kormányzat: korai fázisú finanszírozás helyettesítése Ipar: piaci ismeret biztosítása és a kockázati tőke későbbi fogadása Ipar: piaci ismeret biztosítása és a kockázati tőke későbbi fogadása Egyetem: a tudás piacosításának elősegítése Egyetem: a tudás piacosításának elősegítése

Szereplők és kapcsolat rendszerük Gazdasági szféra Egyetemek Állam

Szereplők és kapcsolat rendszerük Innováció támogató szervezetek Technológia Transzfer Iroda Egyetem Gazdasági szféra Állam

Szereplők és kapcsolat rendszerük Innováció támogató szervezetek Közvetítő Szaktanácsadási Rendszer ÁllamEgyetem Gazdasági szféra

Összefoglaló I. Megfelelő politikai döntéseket kell hozni az innováció erősítésére, figyelembe véve a nemzeti prioritásokat. Megfelelő politikai döntéseket kell hozni az innováció erősítésére, figyelembe véve a nemzeti prioritásokat. Minden kutatóhelynek,és egyetemnek el kell készítenie a teljes körű, minden tényezőt figyelembe vevő innovációs stratégiáját. Minden kutatóhelynek,és egyetemnek el kell készítenie a teljes körű, minden tényezőt figyelembe vevő innovációs stratégiáját.

Összefoglaló II. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében az ország a következő hét évre óriási lehetőségekhez jutott. A programot koordináló Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és a döntéshozó kormány felelőssége, hogy a fejlesztési programokat hassa át a hazai kutatási potenciál növelése, a kutatóintézeti és egyetemi kutatás eredményeinek hasznosítása, a hazai innovatív iparágak helyzetbe hozása. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében az ország a következő hét évre óriási lehetőségekhez jutott. A programot koordináló Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és a döntéshozó kormány felelőssége, hogy a fejlesztési programokat hassa át a hazai kutatási potenciál növelése, a kutatóintézeti és egyetemi kutatás eredményeinek hasznosítása, a hazai innovatív iparágak helyzetbe hozása.

Összefoglaló III. Látnunk kell azonban, hogy a hazai kutatási rendszer jelenlegi állapotában,koherens tudománypolitikai háttér nélkül nem lesz képes hatékonyan adszorbeálni, de lehet hogy megszerezni sem jelentős új forrásokat. A fejlesztéspolitika pedig nem fog sokáig várni a reformfolyamatokra, a hatalmas uniós összegeket más területekre irányítja. Látnunk kell azonban, hogy a hazai kutatási rendszer jelenlegi állapotában,koherens tudománypolitikai háttér nélkül nem lesz képes hatékonyan adszorbeálni, de lehet hogy megszerezni sem jelentős új forrásokat. A fejlesztéspolitika pedig nem fog sokáig várni a reformfolyamatokra, a hatalmas uniós összegeket más területekre irányítja.

Összefoglaló IV. A fejlesztési terv hatékonysága és sikere múlik azon, hogy a tudományos életben, a kutatás világában rendbe tudjuk tenni a dolgainkat. A fejlesztési terv hatékonysága és sikere múlik azon, hogy a tudományos életben, a kutatás világában rendbe tudjuk tenni a dolgainkat. Legyen erő a megújulásra, tudjunk elegendő energiát mozgósítani a szükséges változásokhoz! Legyen erő a megújulásra, tudjunk elegendő energiát mozgósítani a szükséges változásokhoz! A magyar tudománynak élnie kell a történelmében ritkán kínálkozó lehetőséggel! A magyar tudománynak élnie kell a történelmében ritkán kínálkozó lehetőséggel!

Köszönöm a figyelmet!