„Új kihívások - Mire kell és lehet 2016-ban felkészülni a volt VOLÁN társaságoknak” „XX. A magyar közlekedés helyzete az EU-ban” Konferencia, KTE február , Kápolnásnyék előadó György Tibor a VOLÁN Egyesülés Személyszállítási igazgatója
Személyközlekedési modal split, EU vs. Magyarország Forrás: EUROSTAT, 2013
A belföldi helyközi közösségi közlekedés teljesítményeinek megoszlása az egyes szolgáltatók között (2014, KSH) UtasszámUtaskilométer ezer fő%millió% Autóbusz , ,8 Vasút , ,8 Hajó 7720,190,3 Repülő2 9690, ,2 Összesen:
GTE - MABUSZ - „45. Autóbusz Szakértői Tanácskozás” A magyarországi települések közforgalmú közlekedési ellátottsága (2015) Utaskiszolgálási színvonaljellemzőkvasútVOLÁN Hálózatsűrűség(km/km 2 )0,10,3 Egy megállóhellyel kiszolgált terület(km 2 /mh)59,44,83 Egy megállóhellyel kiszolgált lakos(lakos/mh)6616,6519,2 Bekapcsolt helységek aránya(%)26,699,7 Naponta indított helyközi autóbusz járatszám: Kb , közel megálló 840 település érhető el vasúttal is 4 településnek nincs tömegközlekedési Kapcsolata 9 kivételével valamennyi hazai településen (az összes: 3.155) van menetrendszerinti autóbusz-közlekedés Kb. 100 településen volt 2015-ben önálló menetrend szerinti helyi közlekedés (ebből 76-t VOLÁN jogutód KK lát el, kb munkanapi helyi járatszám)
Miben és hogyan érinti a legjobban az 1370/2007/EU rendeleten évi XLI. tv. a hazai menetrend szerinti közúti személyszállítást végző vállalkozásokat 2016-ban?
Nagy-Britannia: az első „fecske” (1980) teljes mértékben liberalizálták a buszközlekedést. Norvégia: liberalizált távolsági piac – akár a vasúttal is párhuzamosan. Svédország: regionális megrendelők: piaci alapon, de állami támogatással. Spanyolország: külön régiók közti és régión belüli tenderek. Szlovákia és Csehország: helyközi tendereztetés - közszolgáltatási szerződéssel és árkiegészítéssel. Románia: az állam nem vesz részt a távolsági buszközlekedés megszervezésében. Törökország: jelentős versenyhelyzet, de nincs egységes menetrend. Franciaország és Németország: állami vasúttársaság támogatása - az autóbuszok előtt is megnyíló távolsági piacok. Nemzetközi tapasztalatok a közösségi közlekedési piacnyitásában
Alaphelyzet: 2012-ben 107 helyiből: 84 VOLÁN szerződés: lejárt 67 Elmélet: pályáztatás ill. eljárás az 1370/2007-es EK rendelet szerinti Gyakorlat: felemás tapasztalatok, felkészületlen pályázati kiírók – közlekedési és pályázati kiírói ismeret/szakember nélkül; – csak egy-két esetben került sor előzetes felhívásra; – a finanszírozás és a minőségi elvárások irreális távolsága; – első körben eredménytelen-érvénytelen (12 db!) ill. kései vagy elmaradt pályázati kiírások tömege. Végeredmény: elmaradt a helyi közlekedésben a „széles” piacnyitás – csekély magánvállalkozói érdeklődés és részvétel; – minimális (2 db) EU-s km árszinttel itthon esélytelen külföldi ajánlat; – hét településen megszűnt a helyi közlekedési közszolgáltatás; – „taroltak” a korábbi (vagy VOLÁN, vagy saját önkormányzati közlekedési cégek) szolgáltatók (2-10 évre). Hazai tapasztalatok: helyi közszolgáltatások pályáztatása
Regionális közlekedési központok
Járműállomány,
Javító-karbantartó műszaki háttér
A jelenlegi szinten biztosított a pályázáshoz (autóbuszvezetői hiány területenként van!) Amennyiben nem a jelenlegi szolgáltató lesz valamely területre kiírt pályázat nyertese, számolni kell ennek (régiónként különböző mértékű és jellegű) munkaerő-piaci hatásával. Pl.: az új szolgáltatót kötelezni kell az eddigi autóbuszvezetők meghatározott időre és változatlan feltételekkel történő átvételére március 1-ével lejár az a türelmi idő, amelyet a közlekedés szakmai irányítói biztosítottak a szolgáltatóknak az EU 2013-ban hatályba lépett, közúti személyszállításra vonatkozó utasjogi szabályai teljes körű alkalmazásához, annak feltételei megteremtésére ban ennek a felkészülési időnek már az utolsó negyede kezdődik, a még hátralévő felkészülési feladatot minden potenciális pályázónak meg kell teremtenie. Humán erőforrás
Infrastruktúra
A szolgáltatás minőségére vonatkozó követelmények
a évi piacnyitáshoz kapcsolódó pályázatok, feladatok, felkészülés segítése; a versenyképességhez a saját, vállalati önerőből nem finanszírozható felkészülés feltételeinek megteremtését; a közszolgáltatások folyamatos működési finanszírozásának kiszámítható alapokra helyezése (nem csak 3 év tervezhetőség!); a közszolgáltatás mennyiségi és minőségi paraméterei és a működés összhangjának megteremtése; a személyszállítási munkamegosztás további javítása, a közúti és a vasúti alágazatot egyaránt érintő változások kezelése érdekében a helyi közlekedés területén is a tartós finanszírozás biztos rendszerének megteremtésének szorgalmazása; segítségnyújtás a as uniós költségvetési időszakhoz kapcsolódó, személyszállítást érintő EU-s pályázatok igénybevételéhez; promt feladat: a „NAV-online pénztárgép” témakör szabályozásának, alkalmazásának megnyugtató lezárása (a mentesség lejárt én) év kiemelt feladatai
Szervezési és üzemeltetési tapasztalat Hely- és piacismeret Autóbusz-állomány Autóbuszvezetői létszám Egyéb infrastrukturális és humán feltételek A megbízhatóságot és az utazás komfortját biztosító (az autóbuszon kívüli) elemek VOLÁN társaságok olyan háttérrel és bázissal rendelkeznek a menetrend szerinti személyszállítás hazai piacán, amely sok tekintetben előnyt jelenthet a piaci versenyben, esélyt kínál a piacon maradásra, ott meghatározó szerep betöltésére. A VOLÁN társaságok jövőbeli kilátásai
Köszönöm a figyelmet!