Megfélemlítés iskoláskorú gyerekek körében A Megfélemlítés Elleni Program® pilot állapotfelmérésének eredményei Parti Katalin Országos Kriminológiai Intézet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Készült 2008-ban az Országos Bűnmegelőzési Bizottság megbízásából
Az iskola pedagógusainak válaszai a kérdőíves felmérésre.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Az iskolai szociálismunka
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Ahány ház, annyi szabály Székely Levente
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
AZ INTERNETES BŰNÖZÉS (bűnüldözés) HAZAI HELYZETE 2011.
A tanulók válaszai a tanulmány kérdéseire (5700 válaszadó alapján)
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
A nevelés stílusa.
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 MIT KEZDÜNK AZ EU-VAL? Az unió megjelenési formái az oktatási intézményekben.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
Alvás Világnapja, március 13. Kiss Katalin, kutatás vezető Szinapszis Kft. Így alszanak a magyarok - Egy piackutatás tanulságai -
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
SERDÜLŐKORÚAK DOHÁNYZÁSI SZOKÁSAI, ISMERETEI
Az objektív tápláltsági állapot, a szubjektív testkép és a kortárs bántalmazásban való érintettség vizsgálata országosan reprezentatív adatokon Várnai.
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Egyre többen válunk lopás, rablás, nemi erőszak és gyilkosság áldozatává.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Egyenlő Bánásmód Hatóság TAPASZTALATÁTADÓ TALÁLKOZÓ Diszkrimináció és autizmus
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Esélyegyenlőség az oktatásban Ifi István ügyosztályvezető október 28.
 szociális (latin) – társadalmi, társaságra vonatkozó  patológiai (görög) – beteges, nem normális Szociálpatológiai – összefoglaló fogalom a beteges,
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Csörömpölj a cukorkáért!. 1. A pedagógusnak tanulmányai során miben NEM kell fejlesztenie önmagát? a) a választott szakterület tudományos igényű ismeretében.
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Internet a családban Székely Levente –
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
 Sajó Képzési és Humán Fejlesztési Központ Alapítvány  Bükk 900 Természetbarát Egyesület Jókai Mór Református Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános.
Élet az Ságvári Bence eszközökben VIII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 29. A fiatalok internet- és médiahasználati szokásairól.
A polgárőrség: alulról szerveződő, helyi lakosok által létrehozott, az adott település közigazgatási határain belül működő, a helyi közbiztonság javítása.
Berta Tamás, k özpontvezető Tóth Viktória, projektkoordinátor Közlekedésbiztonsági Központ KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. A közlekedési.
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
Iskolai erőszak és a büntetőjog Gyurkó Szilvia Országos Kriminológiai Intézet október 28. Budapest.
TÁMOP A-14/ „TIE”-KUTATÁSOK DECEMBER ZALAEGERSZEG.
Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Felnőttképzési Intézmény E – /2014 A „rossz osztály” Iskolai mediációs eset bemutatása 2015 október.
A Nemzetközi Gyermekment ő Szolgálat biztonságos internet oktatási programjának tapasztalatai Nagyváradon.
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Tét - TANULÓI ÉLETÚT TÁMOGATÁSA AZ ÓVODÁTÓL A FELSŐOKTATÁSIG a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében Hujber Tamásné kovács Gabriella Kaposvári Klebelsberg.
ENABLE foglalkozások az iskolánkban
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Dr. Felvinczi Katalin Nemzeti Drogmegelőzési Intézet
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Megfélemlítés iskoláskorú gyerekek körében A Megfélemlítés Elleni Program® pilot állapotfelmérésének eredményei Parti Katalin Országos Kriminológiai Intézet 1122 Budapest Maros u. 6/a Parti | MÉDIAKONFERENCIA | szept 29 - okt 1. 1 Készült: a Felelős Társadalomért Közhasznú Alapítvány megbízásából, az NMHH támogatásával, 2014

„Bullying”, „cyberbullying” – miről beszélünk? Olweus, 1993; Farrington, 1993; Roland, 1989 a)Ártó szándékú támadás vagy megfélemlítés (physical, verbal or physiological attack or intimidation that is intended to cause fear, distress or harm) b)Egyenlőtlen erő (hatalmi) helyzet (imbalance of power - psychological or physical) c)Hosszabb időn keresztüli ismétlődés (repeated incidents over a prolonged period) Nem azonos az agresszióval vagy az erőszakkal! (Olveus, 1978; Baldry & Farrington, 1999)* 22 Parti | MÉDIAKONFERENCIA | szept 29 - okt 1.

A MEP állapotfelmérés 1.MEP állapotfelmérés: Felelős Társadalomért Közhasznú Alapítvány megbízásából, az NMHH finanszírozásában 2.Kérdőíves állapotfelmérés 2 kísérleti iskolában Budapesten (pilot, 2014) 3.3 csoport: tanulók, pedagógusok, szülők 4.Állapotfelmérés ideje: 2014 tavasz (március-április) Parti | MÉDIAKONFERENCIA | szept 29 - okt 1. 3

Mire voltunk kíváncsiak? Diákok az otthoni és cyber környezeti kockázati tényezők (online jelenlét, mennyire felkészültnek tartja magát) bystander (csendes tanú) szerep – mit tenne, ha tanúja lenne Tanárok az iskola és a pedagógus egyéni felkészültsége hogyan kezelné milyen jó gyakorlatokat ismer Szülők az otthoni és cyber környezeti kockázati tényezők (online jelenlét, mennyire felkészültnek tartja magát) hogyan kezelné milyen jó gyakorlatokat ismer Parti | MÉDIAKONFERENCIA | szept 29 - okt 1. 4 a jelenség ismerete a megfélemlítéshez való viszony (mennyire veszik komolyan, súlyos problémának értékelik-e stb.) az árulkodáshoz való hozzáállás a segítőeszközök ismerete – technikai és gyakorlati ismeretek, mit tennének cyber és iskolai megfélemlítés esetén

Parti | MÉDIAKONFERENCIA | szept 29 - okt 1. 5 Diákok 704 tanuló 76.3% szakközépisk., 23.3% ált.isk éves korosztály év: 23.6%, év: 57.6%, 18+: 17.6% 50,9% fiú és 48,3% lány Tanárok 75 tanár 53 szakközépisk., 22 ált. isk. férfi: 30%, nő: 70% Hány éves iskolai tapasztalattal rendelkezik? 1-5 éves: 32% 6-10 éves: 12% éves: 46.6% átlag: 17 év tapasztalat Szülők 831 szülő életkor: éves: 78.8% éves: 15.6% éves: 5.5%

Parti | MÉDIAKONFERENCIA | szept 29 - okt 1. 6 p<.045 DIÁK Mind az áldozattá, mind az elkövetővé válás tekintetében szign.az összefüggés azzal, hogy milyen idős (hanyadik évfolyamra jár) a gyermek. -az alacsonyabb évfolyamok közül többen vallották magukat áldozatnak a felsőbb évfolyamokra járóknál, -a középiskolások egyfelől nem esnek olyan gyakran áldozatául megfélemlítésnek, másfelől viszont kritikusan tekintenek a kényes helyzetekre. Mind az áldozattá, mind az elkövetővé válás tekintetében szign.az összefüggés azzal, hogy milyen idős (hanyadik évfolyamra jár) a gyermek. -az alacsonyabb évfolyamok közül többen vallották magukat áldozatnak a felsőbb évfolyamokra járóknál, -a középiskolások egyfelől nem esnek olyan gyakran áldozatául megfélemlítésnek, másfelől viszont kritikusan tekintenek a kényes helyzetekre.

Parti | MÉDIAKONFERENCIA | szept 29 - okt 1. 7 p<.001 DIÁK A középiskolások közül arányában többen vallották magukat elkövetőnek, mint az általános iskolások közül. Az áldozattá válás bevallása mindig könnyebb, mint az elkövetés elismerése. Ez kifejezetten igaz az iskolai bántalmazás esetében, hiszen az iskola nem tolerálja a bántalmazással összefüggő magatartásokat. Megfigyelhető ugyanakkor, hogy míg a „látható”, azaz az iskolai folyosón, udvaron stb. zajló megfélemlítések száma az életkor előrehaladtával csökken, addig az online módban elkövetett megfélemlítések száma nő. Tehát a bántalmazási aktivitás csökkenése nem egyértelmű, inkább azt mondhatjuk, hogy az átvándorol az iskolából az online színtérbe. Bántalmazás dinamikája: általános iskola alsó tagozat, általános iskola felső tagozat, középiskola. A középiskolások közül arányában többen vallották magukat elkövetőnek, mint az általános iskolások közül. Az áldozattá válás bevallása mindig könnyebb, mint az elkövetés elismerése. Ez kifejezetten igaz az iskolai bántalmazás esetében, hiszen az iskola nem tolerálja a bántalmazással összefüggő magatartásokat. Megfigyelhető ugyanakkor, hogy míg a „látható”, azaz az iskolai folyosón, udvaron stb. zajló megfélemlítések száma az életkor előrehaladtával csökken, addig az online módban elkövetett megfélemlítések száma nő. Tehát a bántalmazási aktivitás csökkenése nem egyértelmű, inkább azt mondhatjuk, hogy az átvándorol az iskolából az online színtérbe. Bántalmazás dinamikája: általános iskola alsó tagozat, általános iskola felső tagozat, középiskola.

Parti | MÉDIAKONFERENCIA | szept 29 - okt 1. 8 SZÜLŐ ÉS GYEREK A szülők képe a gyermekükről kissé idealizált. 83% úgy gondolja, gyermeke nem bántalmazott még senkit sem az iskolában, sem online, addig a gyermekeknek csak 64,3%-a vallotta ezt. Ezzel szemben mintegy négyszer annyi gyermek vallotta be, hogy részt vett valaki bántalmazásában, mint amennyiről a szülők ténylegesen tudomást szereztek. A szülők képe a gyermekükről kissé idealizált. 83% úgy gondolja, gyermeke nem bántalmazott még senkit sem az iskolában, sem online, addig a gyermekeknek csak 64,3%-a vallotta ezt. Ezzel szemben mintegy négyszer annyi gyermek vallotta be, hogy részt vett valaki bántalmazásában, mint amennyiről a szülők ténylegesen tudomást szereztek.

9 SZÜLŐ ÉS GYEREK Az egyes iskolai bántalmazási formák elkövetését esetenként 3-4-szer nagyobb arányban vallották be a gyerekek, mint amit a szülők feltételeztek.

Parti | MÉDIAKONFERENCIA | szept 29 - okt SZÜLŐ ÉS GYEREK EU Kids Online 2010, 2013: - a szülők percepciója arról, hogy gyermekük belevonódik-e online bántalmazási formákba, eltérő lehet a gyermekükétől. - ez országonként is változik: a “keleti blokk” országaiban a szülők kevésbé észlelik, ha a gyerek valamilyen kockázatos helyzetbe kerül a neten. EU Kids Online 2010, 2013: - a szülők percepciója arról, hogy gyermekük belevonódik-e online bántalmazási formákba, eltérő lehet a gyermekükétől. - ez országonként is változik: a “keleti blokk” országaiban a szülők kevésbé észlelik, ha a gyerek valamilyen kockázatos helyzetbe kerül a neten.

Parti | MÉDIAKONFERENCIA | szept 29 - okt SZÜLŐ

Parti | MÉDIAKONFERENCIA | szept 29 - okt DIÁK és TANÁR

EU Kids Online magyar eredmények: - A gyerekek nem kapnak annyi segítséget a a tanároktól, mint a szülőktől (bizalom?), - a szülők és a gyerekek segítségnyújtásról alkotott képe nem egyezik: a szülők inkább a technikai dolgokban segítenek, - tényleges segítséget inkább testvéreiktől és kortársaiktól kapnak. 13 EU Kids Online magyar eredmények, ITHAKA, 2011 minél idősebb valaki, annál inkább fontos információs forrássá válnak a barátai: a gyerekek több mint 2/3- a számíthatott vmelyik barátjára

Hogyan tovább? A MEP állapotfelmérés pilot, azaz előfelmérés volt: országos szinten folytatni szükséges, évfolyamig, 3 célcsoportban Eredményei egybecsengenek más kutatások eredményeivel, DE A mindenkori megfélemlítéskezelő és megelőző programokat úgy kell megtervezni, hogy: – előzetes felmérésen alapuljon: cél a helyi igények, jellegzetességek felmérése, – reagáljanak a helyi igényekre: a helyi igényeket befolyásolja a kultúra, a gazdasági fejlettség, a nethasználat mintázata stb. – minél több csoportot megcélozzanak: tanulók, kortárs mentorok, tanárok, szülők, szakemberek pl. iskolarendőr, bűnmegelőzési szakember, pszichológus, programfelelős stb. – biztosított legyen az expanzió és a folytatás lehetősége. Parti | MÉDIAKONFERENCIA | szept 29 - okt 1. 14

Köszönöm megtisztelő figyelmüket Parti Katalin Országos Kriminológiai Intézet Budapest Maros u. 6/a Parti | MÉDIAKONFERENCIA | szept 29 - okt Készült: a Felelős Társadalomért Közhasznú Alapítvány megbízásából, az NMHH támogatásával, 2014