Esélyteremtés szakképzéssel - PSIVET Szakértői Hálózat találkozója november 16. Budapesti Corvinus Egyetem 1
Napirend Mihályi Krisztina: Miért vagyunk ma itt? Mi történt a legutóbbi találkozó óta? Polyacskó Orsolya: Az elkészült elemzések tanulságainak összefoglalója. Mártonfi György vezetésével beszélgetés: Kiknek, mit, milyen formában tegyünk publikussá? Mit érdemes és hogyan érdemes a döntéshozók elé tárni? Milyen megjegyzéseket, kiegészítéseket javasolnak a szakértők az egyes elemzésekhez. 2
A mai találkozó célja Kiknek? – Mit? – Milyen formában? Önök mit tartanak fontosnak hangsúlyozni az összefoglaló anyagban? Milyen szerkezetű összefoglalót tartanának alkalmasnak a döntéshozók elé tárni? Iskolavezetők számára mi lehet ebből fontos? Mit jelenjen meg nyomtatott formában, mi elektronikusan, mi adatbázisban? Milyen egyéb tanulság hangsúlyozását tartják fontosnak? A programelemzésekkel kapcsolatos kiegészítéseiket, véleményüket, megjegyzéseiket is várjuk. 3
Mi történt az elmúlt fél évben? (1) A Tempus Közalapítvány szervezésében: Iskolavezetői műhelymunka a befogadó szakképzés megvalósításával kapcsolatban – április 24. Vezetőképzők találkozója – július 5-6. Konferencia a befogadó iskola megteremtésének lehetőségeiről a szakképzésben – október 17. Iskolavezetői képzés az inkluzív szakképzésről – jelenleg folyamatban (2012. október – december) menüpont 4
Mi történt az elmúlt fél évben? (2) A BCE-Observatory és a TKKI részéről: 7 részletes programelemzés: SZFP, IPR, Útravaló, Tranzifoglalkoztatás, AJP, Dobbantó (Tanodák, felzárkóztató programok, Salva vita) Felvezető: A befogadó szakképzés helyzete a hazai szakpolitika alkotásban es időszakban A szakképzés szerepe az esélyteremtésben - A befogadó iskola megteremtését szolgáló elvekről és gyakorlatokról 5
Az elemzések tanulságainak összefoglalása - Polyacskó Orsolya 6
Jogszabályi háttér AJP miniszteri közlemény, rendeletek szabályozzák a szakmai tartalmat IPR illetékes miniszteri rendelet, kormányrendelet, költségvetési törvény SZFP kormányhatározat Útravaló kormányrendelet Dobbantó a közoktatási törvény 2006-os módosítása Tanodák közoktatási törvény 2003-tól hatályos módosítása Tranzitfoglalkoztatás -
Előkészítettség AJP széleskörű szakmai konzultáció nem, viszont kutatási eredményekre támaszkodott IPR kutatás, felmérés a célcsoportról SZFP széleskörű szakmai konzultáció nem, gyors előkészítés Útravaló - Dobbantó alapos előkészítő munka Tanodák - Tranzitfoglalkoztatás helyzetfeltárás, külföldi modellek tanulmányozása
Célok, célcsoportok AJP 3H-s tanulók segítése középiskolákba HHs, 3Hs középiskolások; 41 intézmény, 4,500 diák diákok IPR integrált oktatás, hátránykompenzáció óvodától – középfokig kb. 96,000 gyerek; 15,000 pedagógus iskolák SZFP szakiskolák teljes körű fejlesztéseszakiskolák tanulói, oktatói iskolák Útravaló 3H-s tanulók segítése középiskolába, felsőoktatásba 3Hs középfokra készülő + középiskolában tanuló 20,000 diák; 10,000 mentor tanár-diák együtt kezdeményezik Dobbantó tanulási, személyiségbeli, szociális hátrányokkal küzdő tanulók számára a szakmatanulás feltételrendszerének megteremtése SNI-s és lemorzsolódott tanulók iskolák Tanodák a hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességének elősegítése HH, 3Hs, különösen roma tanulók - főként általános iskola felső tagozat, de néhol óvoda és középiskolás is civil szervezetek, egyházi intézmények Tranzit- foglalkoztatás munkaerő-piacon hátrányos helyzetű, fiatal munkanélküliek foglalkoztathatóságának javítása, munkaerő-piaci (re)integráció munkaerő-piacon hátrányos helyzetű munkanélküliek – éves civil szervezetek
Humánerőforrás fejlesztés AJP nincs előírva, de lehetőséget ad IPR hangsúlyos - kötelező elem SZFP hangsúlyos - kötelező elem Útravaló nincs Dobbantó hangsúlyos, folyamatos szakmai támogatás + továbbképzések + tapasztalatcsere Tanodák nem kötelező, de vannak elérhető képzések Tranzitfoglalkoztatás hangsúlyos
Eredményesség, hatékonyság AJP hatásvizsgálata célcsoport viszonylag kis hányadát éri el, de eredményesnek mondható IPR hatásvizsgálateredményes, hatékony SZFP monitoring vizsgálatokeredményes – célcsoport nagy lefedettsége Útravaló kutatáseredményes lehet Dobbantó monitoring, értékelés, kutatás a célcsoport viszonylag kis hányadát érik el, de kifejezetten eredményesnek mondható Tanodák kutatás, szülői elégedettség vizsgálat változó Tranzit- foglalkoztatás hatásvizsgálatrövid távon eredményes
Finanszírozás AJP2011-ben: 1,2 Mrd 2012-ben: 2,7 Mrd előirányzat IPRkb. 7Mrd előirányzat/év SZFP10 Mrd Ft. ( ) 1,428 Mrd. Ft/év Kb 60 millió Ft/iskola Útravaló2Mrd Ft/év Dobbantó850 millió Ft/2 év 28 millió Ft/iskola Tanodák2004: 300 millió Ft – millió Ft/projekt 2005: Ft – millió Ft/projekt 2008: – millió Ft/projekt 2012: 2 milliárd – millió/projekt Tranzitfoglalkoztatás2Mrd Ft ( )
Erősségek - kihívások AJP egyénre szabott - egyéni fejlesztési tervek, teljes körű segítség a tanulónak; mentorálás, egyéni foglalkozás kevés tanulót ér el, hiányzik a továbbképzési elem IPR erős továbbképzési elem, kötelező ágazati együttműködés nehézkes pályázati rendszer; támogatást a fenntartó kapja, a felhasználás célszerű nyomon követése nem teljesen biztosított SZFP komplexitás; rendszerszintű beavatkozás; széles hatókör; erős intézményi és humánerőforrás fejlesztési elem ágazati együttműködési koncepció hiánya - tisztán szakképzési, pedagógiai aspektusokat érint Útravaló megközelítés (hiányzó szülői támogatás pótlása a mentor által) hiányzik a mentorok minőségbiztosítása; nincs HR fejlesztési elem; nincs ágazati együttműködés Dobbantó megközelítés (a személyiség egészének rehabilitálásra törekszik), egyéni, személyreszabott problémakezelés, korábbi fejlesztések eredményeinek integrálása Erős szakmai támogatás a program fenntartása támogatás nélkül Tanodák helyi beágyazottságprojekt alapú működés, kontinuitás nem biztosított, nincs megfelelő minőségbiztosítás Tranzit- foglalkoztatás erős módszertani fejlesztés, szektorköziség (képzés, foglalkoztatás, szociális), egyénre szabott erősen finanszírozás függő
Beszélgetés – moderátor: Mártonfi György 14
A programelemzések összefoglalójának elképzelt szerkezete 1.célok, célcsoportok, megvalósítás időszaka 2.a finanszírozás (nagyságrend és kb. egy főre jutó elérési költség), a HR fejlesztés, az intézményrsz., és a jogi szabályozás mindegyikéről egy-egy bekezdés; 3.a program erősségei, gyengéi, megvalósulása (megvalósult e v. sem; fennmaradt e v. sem); stakeholderek körében a megítélése; a program fontos eredménye hozadéka; 4.javaslatok a program eredményeinek felhasználására; a szerkezeti-tartalmi változtatásokra. 15
KÖSZÖNJÜK SZÉPEN, HOGY A PSIVET SZAKÉRTŐI HÁLÓZATBAN VALÓ KÖZREMŰKÖDÉSÜKKEL ÖNÖK IS ELŐSEGÍTIK A BEFOGADÓ SZAKKÉPZÉS MEGTEREMTÉSÉT MAGYARORSZÁGON! 16