Esélyteremtés szakképzéssel - PSIVET Szakértői Hálózat találkozója 2012. november 16. Budapesti Corvinus Egyetem 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2008 Versenyképesség Minőség Boldogulás Menner Ákos.
Advertisements

– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
„Az esély kis körei” Helyi esélyegyenlőségi programok Magyarországon Záró konferencia Budapest, december 8. ÁROP Esélyegyenlőség-elvű.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
A szakiskolák aktuális problémái
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Képzők képzése a vidéki kistelepülések ökológiai szemléletű gazdálkodásának elősegítésére Szakmai rendezvény szaktanácsadók részére Gödöllő,
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Az EGT és Norvég Alapok ( ) eddigi eredményei
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
A felsőoktatási tanácsadás országos módszertani fejlesztése
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Mayer József Budapest február 27.
Hogyan lett Szentgotthárd energiaváros?
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
Kispálné Horváth Mária
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
HHR.
Intézményvezetői célkitűzések
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Bemutatkozik az iskolapszichológus
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
BTMN.
A felsőoktatási kompetenciamérés bevezetése
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Lorem ipsum.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Intézmény minőségirányítási programja
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Iskolai szociális segítő
Intézményvezetők tájékoztatása Nyíregyházi Egyetem
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Előadás másolata:

Esélyteremtés szakképzéssel - PSIVET Szakértői Hálózat találkozója november 16. Budapesti Corvinus Egyetem 1

Napirend Mihályi Krisztina:  Miért vagyunk ma itt?  Mi történt a legutóbbi találkozó óta? Polyacskó Orsolya:  Az elkészült elemzések tanulságainak összefoglalója. Mártonfi György vezetésével beszélgetés:  Kiknek, mit, milyen formában tegyünk publikussá?  Mit érdemes és hogyan érdemes a döntéshozók elé tárni?  Milyen megjegyzéseket, kiegészítéseket javasolnak a szakértők az egyes elemzésekhez. 2

A mai találkozó célja Kiknek? – Mit? – Milyen formában?  Önök mit tartanak fontosnak hangsúlyozni az összefoglaló anyagban?  Milyen szerkezetű összefoglalót tartanának alkalmasnak a döntéshozók elé tárni?  Iskolavezetők számára mi lehet ebből fontos?  Mit jelenjen meg nyomtatott formában, mi elektronikusan, mi adatbázisban?  Milyen egyéb tanulság hangsúlyozását tartják fontosnak? A programelemzésekkel kapcsolatos kiegészítéseiket, véleményüket, megjegyzéseiket is várjuk. 3

Mi történt az elmúlt fél évben? (1) A Tempus Közalapítvány szervezésében: Iskolavezetői műhelymunka a befogadó szakképzés megvalósításával kapcsolatban – április 24. Vezetőképzők találkozója – július 5-6. Konferencia a befogadó iskola megteremtésének lehetőségeiről a szakképzésben – október 17. Iskolavezetői képzés az inkluzív szakképzésről – jelenleg folyamatban (2012. október – december) menüpont 4

Mi történt az elmúlt fél évben? (2) A BCE-Observatory és a TKKI részéről: 7 részletes programelemzés: SZFP, IPR, Útravaló, Tranzifoglalkoztatás, AJP, Dobbantó (Tanodák, felzárkóztató programok, Salva vita) Felvezető: A befogadó szakképzés helyzete a hazai szakpolitika alkotásban es időszakban A szakképzés szerepe az esélyteremtésben - A befogadó iskola megteremtését szolgáló elvekről és gyakorlatokról 5

Az elemzések tanulságainak összefoglalása - Polyacskó Orsolya 6

Jogszabályi háttér AJP miniszteri közlemény, rendeletek szabályozzák a szakmai tartalmat IPR illetékes miniszteri rendelet, kormányrendelet, költségvetési törvény SZFP kormányhatározat Útravaló kormányrendelet Dobbantó a közoktatási törvény 2006-os módosítása Tanodák közoktatási törvény 2003-tól hatályos módosítása Tranzitfoglalkoztatás -

Előkészítettség AJP széleskörű szakmai konzultáció nem, viszont kutatási eredményekre támaszkodott IPR kutatás, felmérés a célcsoportról SZFP széleskörű szakmai konzultáció nem, gyors előkészítés Útravaló - Dobbantó alapos előkészítő munka Tanodák - Tranzitfoglalkoztatás helyzetfeltárás, külföldi modellek tanulmányozása

Célok, célcsoportok AJP 3H-s tanulók segítése középiskolákba HHs, 3Hs középiskolások; 41 intézmény, 4,500 diák diákok IPR integrált oktatás, hátránykompenzáció óvodától – középfokig kb. 96,000 gyerek; 15,000 pedagógus iskolák SZFP szakiskolák teljes körű fejlesztéseszakiskolák tanulói, oktatói iskolák Útravaló 3H-s tanulók segítése középiskolába, felsőoktatásba 3Hs középfokra készülő + középiskolában tanuló 20,000 diák; 10,000 mentor tanár-diák együtt kezdeményezik Dobbantó tanulási, személyiségbeli, szociális hátrányokkal küzdő tanulók számára a szakmatanulás feltételrendszerének megteremtése SNI-s és lemorzsolódott tanulók iskolák Tanodák a hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességének elősegítése HH, 3Hs, különösen roma tanulók - főként általános iskola felső tagozat, de néhol óvoda és középiskolás is civil szervezetek, egyházi intézmények Tranzit- foglalkoztatás munkaerő-piacon hátrányos helyzetű, fiatal munkanélküliek foglalkoztathatóságának javítása, munkaerő-piaci (re)integráció munkaerő-piacon hátrányos helyzetű munkanélküliek – éves civil szervezetek

Humánerőforrás fejlesztés AJP nincs előírva, de lehetőséget ad IPR hangsúlyos - kötelező elem SZFP hangsúlyos - kötelező elem Útravaló nincs Dobbantó hangsúlyos, folyamatos szakmai támogatás + továbbképzések + tapasztalatcsere Tanodák nem kötelező, de vannak elérhető képzések Tranzitfoglalkoztatás hangsúlyos

Eredményesség, hatékonyság AJP hatásvizsgálata célcsoport viszonylag kis hányadát éri el, de eredményesnek mondható IPR hatásvizsgálateredményes, hatékony SZFP monitoring vizsgálatokeredményes – célcsoport nagy lefedettsége Útravaló kutatáseredményes lehet Dobbantó monitoring, értékelés, kutatás a célcsoport viszonylag kis hányadát érik el, de kifejezetten eredményesnek mondható Tanodák kutatás, szülői elégedettség vizsgálat változó Tranzit- foglalkoztatás hatásvizsgálatrövid távon eredményes

Finanszírozás AJP2011-ben: 1,2 Mrd 2012-ben: 2,7 Mrd előirányzat IPRkb. 7Mrd előirányzat/év SZFP10 Mrd Ft. ( ) 1,428 Mrd. Ft/év Kb 60 millió Ft/iskola Útravaló2Mrd Ft/év Dobbantó850 millió Ft/2 év 28 millió Ft/iskola Tanodák2004: 300 millió Ft – millió Ft/projekt 2005: Ft – millió Ft/projekt 2008: – millió Ft/projekt 2012: 2 milliárd – millió/projekt Tranzitfoglalkoztatás2Mrd Ft ( )

Erősségek - kihívások AJP egyénre szabott - egyéni fejlesztési tervek, teljes körű segítség a tanulónak; mentorálás, egyéni foglalkozás kevés tanulót ér el, hiányzik a továbbképzési elem IPR erős továbbképzési elem, kötelező ágazati együttműködés nehézkes pályázati rendszer; támogatást a fenntartó kapja, a felhasználás célszerű nyomon követése nem teljesen biztosított SZFP komplexitás; rendszerszintű beavatkozás; széles hatókör; erős intézményi és humánerőforrás fejlesztési elem ágazati együttműködési koncepció hiánya - tisztán szakképzési, pedagógiai aspektusokat érint Útravaló megközelítés (hiányzó szülői támogatás pótlása a mentor által) hiányzik a mentorok minőségbiztosítása; nincs HR fejlesztési elem; nincs ágazati együttműködés Dobbantó megközelítés (a személyiség egészének rehabilitálásra törekszik), egyéni, személyreszabott problémakezelés, korábbi fejlesztések eredményeinek integrálása Erős szakmai támogatás a program fenntartása támogatás nélkül Tanodák helyi beágyazottságprojekt alapú működés, kontinuitás nem biztosított, nincs megfelelő minőségbiztosítás Tranzit- foglalkoztatás erős módszertani fejlesztés, szektorköziség (képzés, foglalkoztatás, szociális), egyénre szabott erősen finanszírozás függő

Beszélgetés – moderátor: Mártonfi György 14

A programelemzések összefoglalójának elképzelt szerkezete 1.célok, célcsoportok, megvalósítás időszaka 2.a finanszírozás (nagyságrend és kb. egy főre jutó elérési költség), a HR fejlesztés, az intézményrsz., és a jogi szabályozás mindegyikéről egy-egy bekezdés; 3.a program erősségei, gyengéi, megvalósulása (megvalósult e v. sem; fennmaradt e v. sem); stakeholderek körében a megítélése; a program fontos eredménye hozadéka; 4.javaslatok a program eredményeinek felhasználására; a szerkezeti-tartalmi változtatásokra. 15

KÖSZÖNJÜK SZÉPEN, HOGY A PSIVET SZAKÉRTŐI HÁLÓZATBAN VALÓ KÖZREMŰKÖDÉSÜKKEL ÖNÖK IS ELŐSEGÍTIK A BEFOGADÓ SZAKKÉPZÉS MEGTEREMTÉSÉT MAGYARORSZÁGON! 16