6. tétel. Ön egy olyan vállalat alkalmazottja, amely épp az elektronikus kereskedelem B2B formájának bevezetése előtt áll. Az Ön feladata annak elemzése,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
LOGISZTIKA és a SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
Advertisements

Lengyelország: Allegro Magyarország: TeszVesz és Vatera
Business-to-Business elektronikus kereskedelem
Teszt Eladási hely.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
B2B-marketing – A szervezeti piacok
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
A piac Szakiskola.
A befektetési környezet
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
2001. szeptember 13 LOGI-TECH Déri András 1 az e-kereskedelem után Déri András.
Értékesítési csatornák
Költséghatékonyság házunk táján Mátyásföldi Imre LogControl Kft. Kontrolling a gyakorlatban.
ERP Integrált vállalatirányítási rendszer
Scan & Pay bizományosi értékesítés
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Logisztika 6.előadás.
Mekkora készletet tartsunk?
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Az elektronikus üzletmenet
Az e-kereskedelem (e-business)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
E-beszerzés Bravo csoport.
infor:COM - Fitté tesszük!
III. A logisztika jövője
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Az értékesítési rendszer
Szilvási Mihály TM Magyarország Kft.
A controlling és vezetői számviteli rendszer architektúrája
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Vállalatgazdaságtani alapfogalmak
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
INNOINFO, A VÁLLALKOZÓI KÖZÖSSÉGI PORTÁL. Miben segíthet az Innoinfo projekt?  kkv-k marketing tevékenységének beindításában  márka/cég ismertségének.
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A kis- és közepes vállalkozások információs rendszerei Erdős Ferenc.
Vállalati modellek 2007.
Készletgazdálkodás és logisztika
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
1. 2 a gyártók & fogyasztók igényeinek összehangolása a hatékonyság növelése az elérhetőség javítása szakértői szolgáltatás biztosítása vásárlói igények.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Webes megoldások Munka kiszervezés webes felületre - Ügyfél oldalra (webshop, ügyfélkapu) - Adatrögzítés távolról (intranet) - Decentralizált adatrögzítés.
ÜZLETI TERV Otthonából dolgozhat (telefon!) Otthonából dolgozhat (telefon!) Heti óra (esténként és hétvégeken) Heti óra (esténként és hétvégeken)
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
4. tétel. Önt a raktári folyamatok irányításának informatikai feladataival bízták meg. Készítsen beszámolót a cég vezetése számára, milyen elképzelései.
Jene Károly Dolphin Kft.  Hogyan kerültünk közel az elektronikus számlázáshoz?  e-Számla megoldásaink  PKI megoldásunk  EDI megoldásunk  PKI bevezetés.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Valami Extra a FŐGÁZ-tól Kovács Richárd marketing vezető
LOGISZTIKA ÉS GLOBALIZÁCIÓ. Logisztika és globalizáció A piacok globalizálódásának következménye: - nemzeti piacok szükségletét lényegesen meghaladó termelési.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
11. tétel.
9. tétel.
Operatív menedzsment és versenyképesség
ECONOMSOL a Kis- és Középvállalkozások kontrolling szolgáltatója
8. tétel.
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
A piac és a piacgazdaság
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
L O G I S Z T I K A A L A P J A I Készítette: Gács Nóra
Előadás másolata:

6. tétel

Ön egy olyan vállalat alkalmazottja, amely épp az elektronikus kereskedelem B2B formájának bevezetése előtt áll. Az Ön feladata annak elemzése, hogy ezen kereskedelemi formával szemben támasztott követelmények miként állíthatók szembe annak előnyeivel, a versenyképesség jelentős javítása érdekében. Információtartalom vázlata Az elektronikus ügyletek legfontosabb fajtái A B2B kereskedelem és fő összetevői A B2B megoldásokkal szemben támasztott követelmények A B2B kereskedelem előnyei

Az elektronikus ügyletek legfontosabb fajtái cégek egymás közötti üzletkötései (business-to-business, B2B), a vállalkozások és a fogyasztók között (business-to-consumer, B2C), a cégek és a közigazgatás (business-to-administration B2A), a fogyasztók egymás közötti (consumer-to-consumer, C2C), a közigazgatás és a fogyasztó között (administration-to-consumer, A2C) a közigazgatási szervek egymás között létrejövő (administration-to- administration, A2A) Idetartozik még a consumer-to-business (C2B) - ma még lényegesen kisebb forgalmú - terület, ami az internetnek arra a lehetőségére épít, amelynek segítségével a hagyományos tranzakció megfordítható. Ilyen például, amikor az utas tesz ajánlatot repülőjegyre, és a légitársaság dönti el, hogy azt elfogadja-e.

A B2B kereskedelem és fő összetevői A B2B vállalatok között jelentkezik összetett termelési láncok formájában. Ebben a láncolatban ugyanaz a fél lehet ajánlattevő és elfogadó is. A B2B a vállalatok közötti együttműködést segíti, akár úgy, hogy racionalizálja a hagyományos kapcsolattartási módokat, akár úgy, hogy újszerű üzlet- vagy piacmodelleket hoz létre. A cégek közötti tranzakciók esetében egy nagyvállalat az e- kereskedés során maga köré gyűjti, saját rendszerébe integrálja beszállítóit és viszonteladóit. Ily módon országosan, de akár világméretekben is, gazdasági ágazatonként virtuális e-piacterek jönnek létre. Itt a résztvevők egyenlő eséllyel induló társakként kínálhatják eladásra, illetve vásárolhatják meg az igényeiket, szükségleteiket kielégítő termékeket, szolgáltatásokat, így történik majd a versenykiírás, a beszerzés, a számlázás és az elszámolás is.

A B2B tipikus felhasználási területei az árverési rendszerek, brókerrendszerek (az ajánlattevők és eladók összhangba hozatalára), és a kereskedelmi rendszerek (amelyek az árukereskedelmet egyszerű termékismertetéssel támogatják) Az üzletfelek közötti együttműködést extranet hálózatok teszik lehetővé, amelyek kölcsönösen biztosítják a többiek számára az adataik egy részéhez és on-line szolgáltatásokhoz való közvetlen hozzáférést. A B2B alkalmazásával a szervezetek átalakíthatják ellátási láncukat és üzleti part­nereikkel való viszonyrendszerüket is. Az elektronikus kereskedelmet szoftverrendszerek támogatják.

A B2B kereskedelem fő összetevői az eladó vállalat, a vásárló vállalat, az elektronikus közvetítő (harmadik félként közvetítő szerepet játszik), a szállítmányozó - aki a J1T (éppen időben) kézbesítést megvalósítja, a hálózati platform - pl. internet, intranet vagy extranet, a kommunikációs protokoll - pl. EDI (elektronikus adatcsere), a háttér információrendszer - a vállalati integrált rendszer (ERP).

Eladó Az eladó vállalat elektronikus marketingeszközöket alkalmazhat termékeinek vagy szolgáltatásainak értékesítésére. Az eladó orientált piacokon alkalmazzák ezt a meg­oldást, amikor a vevő keresi fel az eladó weblapját, ahol egy elektronikus katalógus működik. Vevő A vásárló vállalat szempontjából a B2B kereskedelem a beszerzésmenedzsment lehetőségeinek kiterjesztését jelenti. A vásárlóorientált piacokon a vevő ajánlatké­rési felhívást tesz közzé a lehetséges versenytársak számára. Az elektronikus közvetítő is szerepet játszhat a B2B kereskedelemben, harmadikfélként közvetítve az eladó és vevő közt.

Szállítmányozó feladata A szállítmányozó feladata a JIT-kézbesítés megvalósítása, aminek egyre nagyobb jelentősége van a B2B kereskedelemben. Az on- line direkt marketing megköveteli a belső JIT termelési rendszer működését és a szállítók készletadataihoz való hozzáférést.

A B2B megoldásokkal szemben támasztott követelmények folyamatos üzem, folyamatos nyitva-tartás (heti 7*24 óra), magas szintű biztonság (a nyitottság ellenére is meg kell védeni az érzékeny információkat), jól kell illeszkedniük a vállalat belső rendszereihez (amelyek sokszor igen bonyolultak), rendkívüli skálázhatóság (mi történik, ha a forgalom nagyságrendekkel megnő).

Ilyenkor nagy jelentősége van, és nagy lehetőségeket is kap a marketing. Minden egyes üzleti partner számára testre szabott feltételeket, ajánlatokat adhatunk. Ezeket a lehetőségeket csak az a cég tudja kihasználni, aki a B2B alkalmazásait a jól működő belső folyamataival integrálni tudja, és felkészül a sikerre. A cégek, a vállalkozások költséghatékony kereskedelmi együttműködésre törek­szenek. Igyekeznek megtalálni a legjobb e-kereskedelmi megoldásokat beszállító­ikkal, üzleti partnereikkel és fogyasztóikkal egyaránt. Fontos, hogy: az egész rendszert átlássuk, és az új elemeket a már meglévőkkel magas színvonalon integráljuk.

Az elektronikus kereskedelem esetében a B2B alkalmazási területek közül kiemel­ten kell foglalkozni a beszerzési folyamatok támogatásával (e-beszerzés), a termé­kek weben való árusításának megoldására a webáruházak létrehozásával, az elekt­ronikus adatcserét biztosító megoldások megvalósításával és a biztonsági kérdések megoldásával. Az egyik leginkább terjedő megoldás az aukció, ami lehet független aukció (egy harmadik fél honlapján), tömegtermék aukció (energia, telekommunikációs kapacitások, virág) harmadik fél honlapján, meghívásos jellegű magánaukció saját honlapon. Elektronikus barteraukciók is léteznek, ahol pénzmozgás nélkül folyik a ter­mékek/szolgáltatások cseréje.

A B2B kereskedelem előnyei A B2B kereskedelemnek vannak jelentős előnyei, ami miatt a vállalatoknak megéri bevezetni, és ami miatt versenyképességük jelentős tényezőjévé válhat: Csökkenő beszerzési költségek A vállalat beszerzési tevékenysége többlépcsős, többszöri adatcserét igényel (pl. ajánlatkérés, visszaigazolások, rendelés, szállítási okmányok, számla, értesítések stb.), amelyek elektronikus úton történő megvalósítása pénz- és időmegtakarítást jelent. A papírokmányok részbeni vagy teljes eltűnésével olyan hatékonyságnövelés érhető el, amely mindenki számára egyértelmű.

Csökkenő készlet-finanszírozási költségek A B2B elektronikus kereskedelem révén a gyártók és megrendelők folyamatosan tájékozódhatnak partnereik szükségleteiről, gyártási ütemükről, raktáron lévő termékeikről, selejtarányaikról, a szükséges pótlásokról stb. Ez lehetővé teszi, hogy kisebb készletekkel dolgozzanak, és rugalmasabban alkalmazkodjanak vásárlóik igényeihez. A készletek forgási sebességének növelése csökkenti a készlet értéke utáni kamatveszteséget, a kezelési és raktározási költségeket. A beszerzési, átalakítási és értékesítési folyamat egyes elemei közelebb kerülnek egymáshoz, ezáltal rugalmasabban lehet alkalmazkodni a változó piaci igényekhez.

Kisebb ciklusidő Az elektronikus adatcsere révén a vállalati folyamatok közelebb kerülnek egymáshoz (pl. tervezés, gyártás, beszerzés, értékesítés), ezáltal lerövidül a termék ciklusideje, így az időtől függő, fix költségek is arányosan csök­kennek (pl. amortizáció, igazgatási költségek, bérleti díjak stb.). A költ­ ségcsökkentés pedig a versenyelőny szerzés egyik legnagyobb forrása. Hatékonyabb kapcsolattartás az ügyfelekkel Az on-line vevőszolgálatok alkalmazásával a vevők folyamatosan tájékozódhatnak rendeléseikről, bármikor pontos információkat kaphatnak, és ez növeli a vevői elégedettséget. Az Internetes vevőszolgálat alkalmazásával ráadásul emberi erőforrások szabadulnak fel, ami szintén csökkenti a költségeket.

Kisebb értékesítési és marketingköltségek A hagyományos kereskedelemben egy cégnek, ha növekedett az értékesítési volumene, akkor növelnie kellett az értékesítésben dolgozók számát is, hiszen a manuális rendelés feldolgozás nagy erőforrásokat igényel. Az e-kereskedelemben az új ügyfelek gyakorlatilag nem jelentenek újabb költségeket, hiszen az automatizált rendszerek - kapacitáshatáraikon belül - akármennyi vevőt képesek szolgálni. Az on-line marketing segítségével közölhetünk személyre szóló információt az ügyfelekkel, a költségek növelése nélkül.

Új értékesítési lehetőségek Az internet lehetőséget ad a kis-, és középvállalkozásoknak is arra, hogy egyrészt jelenlétükkel felhívhassák magukra a potenciális partnereik figyelmét, másrészt, hogy maguk is megkereshessék a nekik való partnert. Az e-kereskedelem jóval olcsóbb és hatékonyabb megoldást kínál erre, mint a régebbi módszerek, megnövelve ezzel az újonnan piacra lépők túlélési esélyeit. Olyan új fórumok, kereskedelmi csatornák jönnek létre az internet révén, amik korábban nem léteztek. Ilyenek például az on-line aukciók, amelyek lehetővé teszik, hogy például egy cég kimaradt készle­teit értékesítse. Ezzel csökkentheti veszteségeit, a vevő pedig olcsón juthat áruhoz földrajzi vagy időbeli korlátok nélkül. Szintén idetartoznak az aggregát közösségek, amelyek tulajdonképpen azonos jellegű termékek értékesítőit tömörítő „üzletközpontok", egyeztetett árakkal és kereskedelmi feltételekkel. Ezek a közösségek segítik a különböző vásárló és eladói csoportokat abban, hogy megtalálhassák a számukra legkedvezőbb partnert.

Az elektronikus kereskedelem bevezetése egy cég életében kimagasló jelentőségű. A technikai korlátok leküzdésével, valamint az egyre csökkenő beruházási költségek miatt könnyebb lesz bekapcsolódni a piac ezen szegmensébe.