Előkészületek az on-line referensz útján történő orvos-biológiai és egészségügyi információszolgáltatásra
A számítástechnika integrálódása a könyvtári munkába Versenyhelyzet kialakulása Következmények Hagyományos tevékenységek + Más jellegű feladatok Más fejlesztési irányok Valós igényeknek megfelelés Nyitás az informatika világa felé
Könyvtárgépesítés Kezdeti feladatok Beszerzés, katalogizálás, kölcsönzés Tájékoztató munka Későbbi bevezetés okai: Magas költségigényű induló folyamat Tartózkodás a könyvtárba bevonuló gépektől A könyvtárosok vonakodása a nem mindennapi feladattól A bukástól való félelem
A tájékoztató munka kibővülése Hagyományos eszközök + elektronikus úton történő információkeresés Adatbázisok, dokumentumarchívumok böngészése Online bibliográfiai információkeresési rendszerek térhódítása Online irodalomkutatás Könyvtárközi kölcsönzés Online referensz
Online tájékoztatás Külföldi példák Virtual Reference Desk AskA Consortium (USA) Közös normatívák kialakítása Részletek kidolgozása az egyes intézmények feladata Collaborative Digital Reference Service Együttműködő Digitális Tájékoztató Szolgálat (Világméretű összefogás)
LibInfo (MIT-HOL) Története Szolgáltatások 59 könyvtár 124 képviselője, 67 szakterület 24 órában 48 órán belül faktográfiai, bibliográfiai, forrástájékoztatás Válaszadás moderátori döntés alapján 8300 kérdés (havonta átlagosan 350)
Tervezett új szolgáltatásunk Feladatunk: A gyógyító munkát elősegítő információk szolgáltatása A költséghatékonyabb betegellátás közvetett támogatása Cél: Működő szolgáltatásunk kibővítése ( ) Naprakész információkkal szolgálni a gyógyító munkát és a laikusok érdeklődését. E-kérdések előnye
Referensz-kérdések Leggyakoribb témák: Kongresszusok Statisztikai adatok Szakvizsgához kapcsolódó kérdések Törvények, rendeletek WHO és más kódok Szerzői utasítások Szakmai módszertani levelek, stb.
Etikai kérdések Hivatásetika Kritikus pontok: Személyiségi jogok megsértése Jogosulatlan adatkezelés Hivatali titok kiszivárogtatása Szerzői jogok megszegése A LibInfO Etikai Kódexe A kérdező és a válaszadó felelőssége
Technikai feltételek A könyvtárban - számítógép a beérkező levelek fogadására és feldolgozására - levelezőprogram az formátumban érkező levelek kezelésére - interaktív űrlap elhelyezése a weblapon - az adatok feldolgozását végző szerveroldali program Osztályokon -Internet, esetleg a későbbiekben intranet kapcsolat
Tájékoztató a honlapon Mit vállalunk? Szakemberek és laikusok tudományos, illetve egészségügyi témákkal kapcsolatos objektív tájékoztatását saját állományunk alapján Mit nem vállalunk? Személyre szabott egészségügyi tanácsadást Irodalomkutatást, kiadványelemzést Fordítást, rejtvényfejtést, kvízfeladatok megoldását Orvosi leletek, zárójelentések értelmezését
E-kérdések űrlapja