Bemeneti kompetencia mérés
SZAKISKOLAI KOMPETENCIAMÉRÉSEK Az előadás vázlata 1.Mérőeszközök -Jellemzők -Kompetenciák -Tevékenységek 2. Változások 3. Adatok, eredmények 4. Vélemények 5. Továbblépés
1.Mérőeszközök Jellemzők: -4 fontos kompetencia terület -Személyre szóló szöveges értékelés és javaslat a fejlesztésre -Fejlesztés követése tanulónként, osztályonként -Iskolai feldolgozás -Szakiskolai standardok kialakítása
Kompetenciák - Kommunikáció - Szociális kompetencia - Probléma megoldás - Szabálykövetés NAT 2003 kulcskompetenciái
Tevékenységek: -Struktúrák feltárása - Feladatszerkesztés -Tesztek összeállítása -Szöveges értékelés feladatonként - Próbamérés, korrekció - Mérés - Vélemények összegyűjtése - Fejlesztés
Munkacsoportok Kommunikáció Gálosné Szűcs Emília dr. Berkéné dr. Sajti Ilona Gyuricza Zsolt Kárpáti Ildikó Bátki Edit Szociális kompetencia Kakusziné Körtvélyesi Anikó Bartha Júlia Budainé Gulyás Gabriella dr. Fülöpné Strohner Irén Kovács Béla Szabálykövetés Problémamegoldás Vadasi BélánéRuzsinszkiné Lukácsy Margit Banai Valéria Kiss Róbert
2. Változások a)Problémamegoldás és a szabálykövetés 2 munkacsoportra vált. b)Kommunikációba megjelent egy média feladat, ebben Kárpáti Ildikó segítette a csoport munkáját. c)Szociális kompetencia bővült a racionalitás mérésével. Az önértékelés kérdéseire nem skálán kellett választani, valamint megkülönböztettünk a reális és irreális én-kép között reális +; reális -; irreális +; és irreális –; én-képet. Feladatsor kitöltése számítógéppel is lehetséges volt.
2. Változások 2008 a)Kommunikáció: 2 feladatlap helyett 1, 5 szint helyett 4. Több médiás elem. A teszt megoldása történhetett számítógép mellett, fülhallgató használatával, és kivetítéssel. b)Szociális kompetencia: a feladatsort csak számítógépen lehetett kitölteni. Kiegészült az együttműködéssel (kezdeményezőkészség, szociális extenzivitás, konfliktuskezelés, empátia, felelősségvállalás) valamint a döntési képességgel (realitás, racionalitás, szenzibilitás) c) A feladatlapokat tetszőleges sorrendben lehetett megoldani d) Új feldolgozó szoftver alkalmazása.
Létszámok 9. osztály ÉvTanulók száma (fő) Osztályok száma (db)
Létszámok 10. osztály ÉvTanulók száma (fő) Osztályok száma (db) Változás
Létszámok Kompetenciák Kommunikáció Szabálykövetés Problémamegoldás Szociális kompetencia
3. Eredmények 2008 a) megbízhatóság tesztekCronbach alpha 9. o. Cronbach alpha 10. o. kommunikáció,828,846,808 szabálykövetés,784,74 problémamegoldás,846,83 Szociális kompetencia,886,884
b) átlag, szórás, megoldottság 9. osztály teszt elemszám átlag % szórás % megoldottság % kommunikáció471021,47,644,6 szabálykövetés474815,35,641,2 problémamegoldá s ,6724,7 szociális kompetencia 1798
b) átlag, szórás, megoldottság 10. osztály teszt elemszám átlag % szórás % megoldottság % Kommunikáció A363319,87,747 kommunikáció B358921,16,651,4 problémamegold ás ,56,828,2 szabálykövetés357316,7546,4 szociális kompetencia 4733
Összehasonlítás szociális kompetencia szint szint szint szint szint Rea litá sérz ék Emp átia Szociál is extenzi vitás Minde nnapi életvit el Probl émaé rzéke nység Felelős ségváll alás Önme nedzse lés Kezde ménye zőkész ség Önvez érlés Szenz ibilitá s Konflik tuskeze lés Legiti mitás 1. szint szint szint szint
szint Rea litá sérz ék Emp átia Szociál is extenzi vitás Minde nnapi életvit el Probl émaé rzéke nység Felelős ségváll alás Önme nedzse lés Kezde ménye zőkész ség Önvez érlés Szenz ibilitá s Konflik tuskeze lés Legiti mitás 1. szint szint szint szint Összehasonlítás szociális kompetencia szint szint szint szint
Kommunikáció tesztlap1. szint2. szint3. szint4. szint5. szint Íráskészség, fogalmazás „A-1”30%33,2%40%21,2%47,7% „A-2”44,5%51,9%44,1%37,4%54,9% „A-3”18,8%48%32,3%17,1%57,6% Szövegmegjelenítés „A-1”43,6% 35,3%28,1%38,3% „A-2”58,2%47,2%41,6%42,2%62% „A-3”36,6%36,3%24,2%38,6%34,7%
tesztlap1. szint2. szint3. szint4. szint5. szint Szövegalkotás „A-1”33,2%30%40%21,2%47,7% „A-2”44%52%44%37%52% „A-3”19%48%32%17%43% Informatikai kommunikációs technológiák használata „A-1”43,6% 35,3%28,1%38,3% „A-2”58%47%42% 62% „A-3”37%36%24%39%34% Kommunikáció
Problémamegoldás
Problémamegoldás 2007/2008
A tanulók száma átlagszórás ,824, , ,56,8 Problémamegoldás
TevékenységSzintÁtlagered szept. Átlagered szept. Szabály- felismerés A132,9%66,3% A256,6%96,8% A358%44,3% A436,6%62% Szabály- követés B133,5% - 43,9% - 33,3% 59,7% - 54,9% - 45,3% B244,9% - 9,9% 65,5% - 38,3% B4!!23,6% - 32,8% - 25,5% 42,3% 47,5% 36% B33,3% 1,5% 1,4% 11,3% 4,3% 2,4% Szabálykövetés
TevékenységSzintÁtlagered szept. Átlagered szept. Szabály- választás C126,4%5,7% C3!!48,6%35,1% C240,7 % - 38,1%65,8 % - 58,5% C433%35% SzabályalkotásD181,7% - 46,3%68,3% - 35,9% D276,1% - 65,6%67,8% - 47,3% D341,7% - 50,2% - 11,4% 51,0% - 59,1% - 21,3% D425,8% - 42,7% - 35,3% -13,1% - 1,4% 29,3% - 43,6 % - 33,9 % -12,1% - 2,6%
4. Vélemények 2006
4. Vélemények 2006
4. Vélemények 2006
4. Vélemények 2006
4. Vélemények 2006
4. Vélemények 2006
5. Továbblépés - Még több médiás feladat. - Számítógépes feladatok számának növelése. - Adatok felvitelének, feldolgozásának egyszerűbbé tétele.
Köszönöm a figyelmet!