Sík Ferenc találkozása Csongorral és Tündével Készítette: Tragédiások.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde
Advertisements

Csongor és Tünde Készítette: Piele Klaudia Réka 10/b.
Ismétlés - Összefoglalás
& Csongor és Tünde A varázsfuvola Csongor és Tünde Vörösmarty Mihály 1830-ban írott ifjúkori, drámai költeménye. A művet 1827 tavaszán kezdte el írni,
Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde Mozart A varázsfuvola Közösmotívumok.
CSONGOR ÉS TÜNDE Sík Ferenc rendezése alapján A NEMZETI SZÍNHÁZ ● A● A Nemzeti Színházat először gróf Széchenyi István álmodta meg a Duna partjára. Pompázatos.
NEMZETISZÍNLAP NEMZETI SZÍNLAP április Különleges és dinamikus látvány Sík Ferenc „Jó-e főrendezőnek lenni?” Szacsvay László „Igen, értettem főrendező.
VARÁZSFUVOLA & CSONGOR ÉS TÜNDE MOZARTVÖRÖSMARTY.
G team. Vörösmarty Mihály :  Született: Nyék, december 1.  Armális nemesi család  Székesfehérvári Gimnázium  1816 pesti piarista gimnázium 
Ősbemutató Paulay Ede rendezése. Paulay Ede színész, rendező, dramaturg, színészpedagógus, igazgató, fordító március 12-én született Tokajban
Paulay Ede rendezésében 1879 Vörösmarty Mihály. A rendező: Paulay Ede 1836-ban született Lőcsefalván. Színész, rendező, színészpedagógus, fordító, a Nemzeti.
Paulay Ede (1836. márci márc. 12) Vörösmarty Mihály a Csongor és Tünde első színházi előadása Paulay Ede nevéhez fűződik, ez a nagy jelentőségű.
Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésében. A NEMZETI SZÍNHÁZ története 1835-ben kezdték el építeni, 1837-ben kezdte el működését 1840-ig Pesti Magyar Színház.
Csongor és Tünde Németh Antal rendezésében. Németh Antal Modern irányzatok felé érdeklődött expresszionista Szintetikus rendezés ‘’kukucska” színpad térszínpad.
CSONGOR ÉS TÜNDE Sík Ferenc rendezésében (1976) Készítette: A Silly Seals csapata.
V ÖRÖSMARTY M IHÁLY : C SONGOR ÉS T ÜNDE 137 évvel ezelőtt, a színház világában.
SÍK FERENC CSONGOR ÉS TÜNDE Készítette: Szentivánéj Társulata Árkos Borbála Csiki Kata Mohácsi Orsolya Anna Rozgonyi Anna.
Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésésben. Pár szó a rendezőről…  Paulay Ede tokaji születésű rendező volt.  Rendező mivoltja mellett, még számos címet.
C SONGOR ÉS T ÜNDE Sík Ferenc rendezése (1976) Ferdinánd csapat.
1963.  diploma a Színház-és Filmművészeti főiskolán  pécsi Nemzeti Színház rendezője  Gyulai Várszínház vezetője  Nemzeti Színház.
Németh Antal színháza: Csongor és Tünde Bemutató: 1937.
Vörösmarty Mihály : Csongor és Tünde. Inspirációk Gergei (Gyergyai) Albert XVI. századi széphistóriája – a História egy Árgirus nevű királyfiról és egy.
Csongor és Tünde Varázsfuvola Összehasonlítása Készítette: Tragédiások.
NEMZETI SZÍNHÁZTÖRTÉNETI VETÉLKEDŐ - I. FORDULÓ Four girls.
Sík Ferenc: Csongor és Tünde
Csongor és Tünde, ahogy Sík Ferenc megálmodta
Készítette: Latabár Kálmán csoport
Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde
Összehasonlítás Mozart:Varázsfuvola (Die Zauberflöte)
Paulay Ede: Csongor és Tünde
Németh Antal rendezésében
Csongor és Tünde Németh Antal rendezésében
Csongor és Tünde Dr. Németh Antal ( ) rendezésében
Sík Ferenc rendezésében
Csongor és tünde Sík Ferenc.
Készítette: Tündéék csapata
Csongor és Tünde Rendezte: Paulay Ede 1879.
Csongor és Tünde Varázsfuvola Összehasonlítás.
1879. december 1..
Üdvözöljük a Tisztelt Szervezőket és a Bíráló Bizottságot!
A „Varázsfuvola” és „Csongor és Tünde” hasonló motívumai
Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésében
A varázsfuvola és a Csongor és Tünde összehasonlítása
/Paulay Ede rendezésében/
Paulay Ede élete és munkássága
Csongor és Tünde & A varázsfuvola.
Szabó Kira, Sándor Zsuzsanna, Magyar Fanni, Brenner Ági
Sík Ferenc – Csongor és Tünde
Paulay Ede rendezésében
Írta: Vörösmarty Mihály
A bemutató kezdéséhez entert nyomjanak!
Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde
Paulay Ede Csongor és Tünde Ősbemutató
Paulay Ede rendezésében
rendezte:Németh Antal
Paulay Ede rendezésében
A varázsfuvola Csongor és Tünde.
A Megalkuvók csapata bemutatja:
A Varázsfuvola és a Csongor és Tünde
ÖSSZEHASONLÍTÁS Mozart: A varázsfuvola Vörösmarty: Csongor és Tünde.
AZ EMBER TRAGÉDIÁJA Paulay Ede.
Az ember tragédiája színdarab
A Csongor és Tünde Vörösmarty Mihály 1826 és között írt drámai költeménye
Az ember tragédiája Rendezte: Paulay Ede.
Paulay Ede rendezése, Az ember tragédiájának első színpadra vitele
Paulay Ede Csongor és Tünde.
Iglódi István rendezése
Színpadon Az ember tragédiája
~Paulay Ede rendezésében~
PAULAY EDE RENDEZÉSÉBEN
Előadás másolata:

Sík Ferenc találkozása Csongorral és Tündével Készítette: Tragédiások

Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde Egy XVI. széphistóriából - mely Gergai (Gyergyai) Albert tollából származik - bimbódzott ki ez a szerelmes történet, melyet Vörösmarty a magyar népmese méhecskéivel porzott be. Az els ő bet ű t 1827-ben kanyarította papírra, s az utolsó pontot 1830-ban rakta ki a sor végére. A pesti cenzúrával gondja akadt ugyan, ám Székesfehérváron végül sikeresen elindult 500 példány kinyomtatása. Feltehet ő leg a szerz ő eleve a mindenséget jelent ő deszkákra szánta a szerelmesek kalandjait, ám erre csak halála után kerülhetett sor. Paulay Ede büszkélkedhetett az els ő bemutató jogával, s így kerek egészében 1879-ben vitték színpadra. Azóta szinte minden évben terítékre kerül. Maga a szerz ő a kéziratot teleírta színpadi alkalmazáshoz szükséges megjegyzésekkel. Képzeletében a nyitány úgy jelent meg, hogy meglehet ő sen sötét van - éjfél tájt - Csongor úrfiék birtokán, s csak néhány mécses lángja világítja meg sejtelmesen a bokrokat a színpad elején. Amolyan sövény alkotta útveszt ő t képzelt el, melynek kiemelt pontja a varázskör, ahol megjelennek és megszólalnak a valóságon és id ő n túli szimbolikus lények. A negyedik jelenet volt a legmozgalmasabb és helyszíneiben a legváltozatosabb, nyílt színi változtatásokkal, süllyeszt ő vel. 12 képre osztotta az öt felvonásos m ű vet, dinamikus és változatos jeleneteket szerkesztett egymást követve.

Ki-kiCSODA? A történet valamennyi szerepl ő je agyszülemény. Csongor és Tünde minden n ő és férfi ő si alakjai. Kontrasztjaik Balga és Ilma. Az ellentétpárok a vágy-valóság, az idealizmus és a földhözragadtság kett ő ssége. A két férfi a földi er ő, a két n ő az égi magaslatok birtoklói. Mirígy egy ártó démon, minden jó megrontója. A három vándor egy-egy tükörképe az emberi hatalomvágynak, tudálékosságnak és pénzéhségnek. Éj mint egy istenség jelenik meg, korlátlan hatalommal és életid ő vel. Ő jelenti a világmindenséget. Kurrah, Berreh és Duzzog a megnyomorított emberi lelket szimbolizálják, gonosz cselekedeteik ellenére a mélyen elrejtve jók. Ledér a testiséget testesíti meg.

A karakterek megszemélyesítői Cselekmények f ő bonyolítói Csongor: Téri Sándor Balkay Géza ( tól) Tünde: Bodnár Erika Udvaros Dorottya ( tól) Balga: Pathó István Ilma: Vörös Eszter Pregitzer Fruzsina ( tól) Mirígy: Ronyecz Mária Cselekmények mellékbonyolítói Ledér: Császár Angéla Éj: Kohut Magda Kurrah: Szacsvay László Berreh: Felföldy László Duzzog: Benedek Miklós Kalmár: Agárdi Gábor Fejedelem: Csurka László Tudós: Ő ze Lajos

Egyszer volt, hol nem volt, a messzi-messzi Békéscsabán, március 25-én megszületett egy kisfiú. Felcseperedvén, sok tudás a Színház- és Filmm ű vészeti F ő iskolában megszerzése után huszonhatodik tavaszát élte, mikor megalapította a Magyar Állami Népi Együttest többedmagával. Pár év lefolyása után 1963-ban kötelez ő dött el a színházi rendezéshez. Az egri csillagok alatt rendezett a Gárdonyi Géza Színházban 1965-ig. Majd Pécsre sodorta az élet, ahol 1975-t ő l elfoglalhatta a Nemzeti Színház f ő rendez ő i székét. Rendez ő ként kereste széles e világon kenyerét még számos helyen, például szül ő városában, a pesti Nemzeti Színházban, Szabadkán és távoli országokban. Ezermesterként értett a filmvászon életre keltéséhez. A Nem élhetek muzsikaszó nélkül cím ű m ű vének világát is itt hozta létre. De ő maga sem ódzkodott attól, hogy mások b ő rébe bújjon, így tett a Küldetés Evianba cím ű filmben is. Próbatételeinek jutalmául elnyerte többek közt a Jászai Mari- és a Kossuth-díjat egyaránt. A darab Atyja: Sík Ferenc

Sík-es darab, ami nem sikkes Sík Ferenc a népmesei és a néptáncos motívumokra fektette rá a hangsúlyt. Könnyed virgonckodást varázsolt a néz ő knek. Csányi Árpád díszlettervez ő különleges játékteret alakított ki. Az egész színpadot fentr ő l aláomló kötélzuhatag vette körül, melynek mozgatása egységessé és dinamikussá tette az ezáltal mesebelivé váló játékot. Ezt Schäffer Judit folklór stílusban elkészített jelmezei nagyban fokozták. Az el ő adás kilenc évig töretlen közönségsikerrel futott. A korabeli újságokban számos pozitív kritika jelent meg.

Eck Imre – a pécsi barát 1930-ban csodálkozott rá a világra, s a világ ő rá. Mestere Nádasdi Ferenc volt, ki az Operaház felé terelgette ig állapodott itt meg, majd Téri Tibor és a balett hívó szava ösztönözte, hogy Pécsen folytassa tudásának gyarapítását, s kés ő bb annak átadását. Nevéhez f ű z ő dik a Pécsi Balett megszületése, melyet utána igazgatott, és m ű vészien vezetett. A kezdetekt ő l fogva a kor problémáira kereste a választ. A színpadi tánc korszer ű kifejezési formáit kutatta, sajátos nyelvezetet alakított ki, amelyben a jazztánc, az akrobatika és a pantomim elemeit ötvözte a klasszikus balettel. A Csongor és Tünde cím ű el ő adásban ezeket a táncos elemeket felhasználva 1959-ben, a Magyar Állami Operaházban, majd 1976-ban, Sík Ferenc oldalán a Nemzeti Színházban koreografált. (Megbecsült munkáját sosem hagyja elveszni a pécsi Eck Imre Alapfokú M ű vészeti Iskola, melynek a Tragédiások is h ű tagjai.)

Mi a helyzet? bemutató idején Sík Ferenc vendég rendez ő ként dolgozott a Nemzeti Színházban tól 1994-ig a Gyulai Várszínház m ű vészeti vezet ő jeként tevékenykedett, ahol valódi nemzeti programot valósított meg, f ő ként határon túli és magyar drámák megrendezésével. A Kádár-korszakban a színházak állami támogatása kizárólag politikai elvárásoknak való megfelelést ő l függött. A szocialista ideológia területévé vált a színházm ű vészet. A cenzúra elleni védekezésként kifejl ő dött a kett ő s kódolású színjátszás. Az óvatos finom nyelvi játék, a szimbólumok használata még szorosabb cenzúrát eredményezett,nehezítve a rendez ő k munkáját. Már nem csak a szövegkönyvet olvasták át, hanem a rendezési folyamatot is megfigyelték. Csongor úrfi rossz lovon ment, Három lóval én kocsin. Mind el. Köszönjük szépen megtisztel ő figyelmüket!