SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM Nagy László főigazgató.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Advertisements

„Ezt egy életen át kell játszani”
A TÁMOP projekt hasznosulása egy tagiskolában Kazincbarcika, TÁMOP / Országos Egyházi TISZK.
A szaktanácsadás támogató szerepe
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A gyakorlatvezető mentor
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A TISZK SZEREPE A SZAKKÉPZÉS SZERVEZÉSÉBEN, A TISZK-BEN REJLŐ LEHETŐSÉGEK Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ (1146 Budapest, Thököly.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
A szakképzés helyzete Magyarországon
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.

TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
Szakmai alapozás megújítása fejlesztési terület Projektvezetői értekezlet Salakta Tünde Budapest, február 11.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
Hátrányos helyzetűek reintegrációja KOMPONENS C. A szakiskolák helyzetének alapvető problémái I. a gazdaság igényei korlátozottan jutnak érvényre és a.
„Közismereti oktatás és szakmai alapozás” fejlesztési terület évi eredmények Salakta Tünde fejlesztési területvezető Salgótarján,
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Mérés-értékelés konferencia március 28. Eger.
Az önfejlesztő terület bemutatása Száva Eszter augusztus 31. Salgótarján.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Barcsák Marianna KPSZTI
Szakiskolai fejlesztési program
Az SZMBK Modell alkalmazása az intézmény minőségirányítási rendszerek fejlesztésében 13. előadás 1.
Mérés – értékelés 2006/2007 Gál Ferenc augusztus 31.
Regionális konferencia
Önfejlesztés és horizontális tanulás
Szakiskolai Fejlesztési Program I
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Az önfejlesztő terület bemutatása
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Minőségfejlesztési komponens 2005
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
A szakképesítés megszerzésének lehetősége
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
KÖZÖS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (CQAF)  Szakképzési Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) 1.
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Szakiskolai fejlesztési program
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM Nagy László főigazgató

Szakképzési innovációk Magyarországon  Szakiskolai Fejlesztési Program.  Kompetencia-alapú moduláris szakképzési szerkezet.  Térségi Integrált Szakképző Központok.  Europass rendszer.  Országos elektronikus vizsganyilvántartás.

Szakiskolai Fejlesztési Program 1. Mérföldkövek:  2003-ban elindult az SZFP 90 szakiskolával.  2006-ban lezárult az SZFP első fázisa.  2005 májusában megjelent a 1057-es Korm. h.  2005 szeptemberében megjelent a Szakiskolai Fejlesztési Program II. pályázat.  2006-ban elindult a 2011-ig tartó második fázis 70 iskolával (új szerkezet!).

Szakiskolai Fejlesztési Program 2. Célok:  További szakképzést előkészítő évfolyamok indítása.  A tankötelezettség teljesítésének érvényre jutása.  A pályakezdő szakmunkások felkészültségének, munkaerő-piaci értékének növelése.  A gazdaság versenyképességének növelése.  Az egyén boldogulásának elősegítése.

Szakiskolai Fejlesztési Program 3. A program néhány jellemzője:  Kiadványok (könyv, CD, DVD, videó)53 db  Fejlesztett képzések26 db  Szakmai, módszertani képzések5259 fő  Külföldi tanulmányutak1001 fő  Tempus külföldi gyakorlat348 fő  Nyelvi képzés nyelvterületen522 fő  Eszközfejlesztés, könyvtárfejlesztés3631 mFt  Új szakiskolai kerettanterv kialakítása.  Kerettantervhez kapcsolódó feladatbankok kialakítása.

SZFP – TISZK

A Program struktúrája 9. évfolyam HÁTRÁNYOS HELYZETŰEK REINTEGRÁCIÓJA évfolyam KÖZISMERETI OKTATÁS ÉS SZAKMAI ALAPOZÁS MEGÚJÍTÁSA (13.) évfolyam A SZAKKÉPZÉSI ÉVFOLYAMOKON MÓDSZERTANI FEJLESZTÉS Valamennyi évfolyam SZAKISKOLAI MÉRÉS-ÉRTÉKELÉS SZAKISKOLAI ÖNFEJLESZTÉS SZAKISKOLAI MINŐSÉGFEJLESZTÉS Támogató sáv PályázatokKonferenciák Monitoring és kapcsolódó kutatások, feladatok PR tevékenység Szervezési, lebonyolítási feladatok Eszköz- fejlesztéssel összefüggő feladatok

A fejlesztés eddigi eredményeinek hatása az SZFP II.-ben résztvevő intézményekre  Kerettantervek adaptációja.  Projektmódszer elterjesztése.  Feladat- és projektbank létrehozása és tovább- fejlesztése.  A jó gyakorlatok átvétele.  Szakértői pályázatok.

2006. év forrásfelhasználása  Hátrányos helyzetűek reintegrációja70 mFt  Közismereti oktatás és szakmai alapozás 375 mFt  Szakiskolai mérés-értékelés25 mFt  Szakiskolai önfejlesztés75 mFt  Szakiskolai minőségfejlesztés75 mFt  PR tevékenység25 mFt  Monitoring25 mFt

A évben megvalósítandó feladatok  Tanári és tanulói mobilitási programok.  Mentorcég-hálózat kialakítása.  Tananyagegységek kialakítása:  érettségire felkészítés,  mesterképzés,  felzárkóztatás,  egyéni motivációs programok.  Hozzáadott érték mérése.  CQAF.  Eszközfejlesztés.

Köszönöm a figyelmet! Nagy László  : 

Közismereti oktatás és szakmai alapozás megújítása Gál Ferenc fejlesztésiterület-vezető

Mit tettünk eddig?  Tantorony 1. program –Az első 40 projektszekrény/doboz az iskolákban.  Kerettantervi fejlesztések –Pedagógus felkészítés. –Mentorok iskolai támogató tevékenysége. –Kerettantervi feladat és projektbank.

Mit tervezünk ebben a tanévben? 1.  2. tantorony program –40 újabb projekt-doboz – heti 1-1 projekt. –Tantestületi továbbképzések (3 alk./iskola).  Helyszíni szakértői támogatás –10 alkalom/iskola. –Mentorálás, tanácsadás.  Pedagógus-továbbképzések –Projekt módszer. –Bemutató-órák (5-7 régió, 3-5 tantárgyból).

Mit tervezünk ebben a tanévben? 2.  SNI tanulóknak nyílt munkaerő-piaci igényeknek megfelelő kompetencia-alapú tananyagok, eszközök fejlesztése.  Tankönyv-használat elemzés.  Eszközfejlesztés –OMAI közreműködésével, közbeszerzéssel.

Köszönöm a figyelmet! Gál Ferenc  :   :

Közismereti oktatás és szakmai alapozás megújítása Salakta Tünde vezető szakértő

A „Közismereti oktatás és szakmai alapozás megújítása” fejlesztési terület általános céljai  a osztályos tanulók alapkészségeinek fejlesztése, felzárkóztatása és a szakképzés megkezdéséhez szükséges bemeneti kompeten- ciáik megalapozása;  a bukások, osztályismétlések és lemorzsolódá- sok számának csökkentése;  a szakiskolák évfolyamán folyó közisme- reti és szakmai alapozó oktatás színvonalának emelése;  a tanulóközpontú, tevékenység- és élményalapú oktatás széles körű elterjesztése.

A fejlesztési terület konkrét céljai  szakiskolai közismereti oktatás és szakmai alapozás céljainak és tartalmainak megújítása;  a évfolyam oktatásában alkalmazott módszerek korsze- rűsítése;  az oktatáshoz szükséges eszkö- zök fejlesztése, bővítése;  különös tekintettel az informa- tikai, idegen nyelvi és pálya- orientációs fejlesztésekre.

Mi történt 2006-ban?  akkreditált kerettantervek adaptálására történő felkészítés (intézményi/ tantestü- leti és regionális szinten);  akkreditált módszertani továbbképzések;  hazai és külföldi nyelvtanfolyamok;  informatikai továbbképzések;  pályaorientációs szakmaismertető filmek.

Mi történik 2006-ban?  Intézményi támogatás a projektek sikeres kivitelezéséhez és az aktív tanuláshoz szükséges eszközök beszerzésére.  MódSzerTár - módszertani ötletgyűjtemény a kooperatív tanulás megvalósításához.  Idegen nyelvi feladat- és projektbank fejleszté- se, bővítése.  Pályaorientációs szakmaismertető filmek bőví- tése.

„Drei Dinge braucht der Mensch zum Leben: die Stärke, das hinzunehmen, was nicht geändert werden kann, den Mut, das zu ändern, was geändert werden kann, und die Weisheit, beides voneinander zu trennen.”

Kérdések? Ötletek!

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! További jó munkát kívánok! Salakta Tünde  :   :

Hátrányos helyzetűek reintegrációja Nagy Zoltán fejlesztésiterület-vezető

A szakképzést előkészítő évfolyam célja  A felzárkóztatás, s ezen belül a tanulókban a társadalmilag hasz- nos magatartásformák kialakítása.  A tanuláshoz szükséges motiváció megteremtése.  A munkavégzésre való szocializá- lás.  A pályaválasztási döntés megala- pozása.

A szakképzést előkészítő évfolyam célja  A szakmai vizsgára történő felkészülés előkészítése a szakmatanuláshoz szükséges bemeneti kompetenciák elsajátítása által.  A tanulók élettervezésének elősegítése.  Sikerélményhez juttatás a tanulásban és a munkában.

A előkészítő évfolyam feladatai  Szocializáció.  Alapkészségek fejlesztése (kulcskompetenciák).  Pályaorientáció.  Szakmai alapozás, felkészítés a szakmák tanulására.

Alapelvek  moduláris felépítés,  heterogén csoportok,  egyéni haladás,  kompetencia-alapú tananyag,  személyközpontú pedagógia,  projektmódszer alapú megközelítés,  legalább 3 szakmacsoport megismerése,  rugalmas programszerkezet.

Bizonyítvány  A felzárkóztató oktatás szakképzést előkészítő évfolyamának befejezéséről kiállított iskolai bizonyítvány a szakiskola első szakképzési évfolyamába lépésre jogosít.

Rendelkezésre álló dokumentumok  1057/2005. Kormányhatározat: modularizált szakképzési rendszer, projektoktatás…  Pedagógiai rendszer/kerettanterv.  Modultérképek.  Kompetencia táblák.  Moduláris, projektalapú tanulási útmutatók szakmacsoportonként.

2007 várható feladatai  Projektbank fejlesztés.  Bemeneti kompetenciák felülvizsgálata kiterjesztése.  Felkészítés, továbbképzés.  Műhelymunkák közösen.  Szakértői segítség.  Horizontális tanulás.  Nyelvtanárok képzése.  Beiskolázás támogatása.  Eszközfejlesztés.

Köszönöm a figyelmet! Nagy Zoltán  :   :

Az ÖNFEJLESZTŐ fejlesztési terület szerepe a program egészében Száva Eszter fejlesztésiterület-vezető

A tartós eredményesség feltételei  fogadókészség,  vezetői felkészültség,  technikák és eszközök,  tanulószervezetként való működés,  helyi szükségletekhez igazodó nevelési-képzési rendszer,  a mindenkori munkaerő-piaci igények figyelem- bevétele.

Mindehhez milyen támogatást nyújt az Önfejlesztő program? I.Intézményvezetők, intézményi projektveze- tők és a fenntartói képviselet szakmai talál- kozója Balatonvilágos  a fejlesztésiterület-vezetők tájékoztatója,  szerepek, elvárások, lehetőségek megismeré- se,  szerződés értelmezés,  kapcsolatépítés, a hálózattá válás elindulása.

Mindehhez milyen támogatást nyújt az Önfejlesztő program? II órás akkreditált képzés-sorozat  vitaindító előadások,  állandó kiscsoportok: 3-4 intézmény képvise- lőivel,  együttműködésen és a közös alkotáson alapuló munka,  homogén csoportok eszmecseréje,  workshopok,  szabadidős tevékenységek.

Mindehhez milyen támogatást nyújt az Önfejlesztő program? III.Regionális konferenciák  workshopok, tudáscsere,  találkozás, kapcsolatépítés,  a hálózattá válás elősegítése. IV.Könyvtárfejlesztés támogatása V.Tájékoztató kiadványok

Mindehhez milyen támogatást nyújt az Önfejlesztő program? VI.Nyomonkövetés, pályakövetés rendszeré- nek kialakítása VII.Tanulás-szervezés támogatása intézmé- nyi szinten VIII.Pályázatkészítés segítése

Köszönöm a figyelmet! Száva Eszter  :   :

Minőségfejlesztési terület 2006 A Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer bevezetésének terve Menner Ákos fejlesztésiterület-vezető

Fejlesztési terület szintű hosszú távú célok I.  Az intézményekben a folyamatos fejlődés garanciáinak megteremtése.  Az intézményi mérés-értékelés területének kiterjesztése.  A SZMBK modell adaptációja  intézményi szinten,  fenntartói szinten, régió,  ágazat irányítás szintjén.

Fejlesztési terület szintű hosszú távú célok II.  A minőségértékelés és minőségfejlesztés tanúsítási rendszerének kialakítása.  A SZMBK felhasználása a minőségrendszerek integrációjára (rend teremtés).  1057/2005. sz. Kormányhatározat követelmé- nyeinek teljesítése.  A hazai minőségfejlesztési tevékenységek elismertetése nemzetközi téren.  A minőségértékelés és minőségfejlesztés NFT II-ben való támogatási rendszerének kialakítása.

Magyar Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer EURÓPAI SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER ISKOLARENDSZERŰ SZAKKÉPZÉSRE ADAPTÁLT SZMBK FELNŐTTKÉPZÉSRE ADAPTÁLT SZMBK FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSRE ADAPTÁLT SZMBK

Az SZMBK modell, mint integráló eszköz ISO 9001:2000 szabvány Comenius 2000 I. és II. Intézményi Modell Szakiskolai Önértékelési Modell KMD Önértékelési Modell Felnőttképzési Akkreditációs Rendszer Jogszabályi követelmények SZMBK Modell

Szakképzési önértékelési modell

A Szakképzési önértékelési modell bevezetési szintjei 3. KIVÁLÓSÁG SZINT 2. FEJLESZTÉSI SZINT 1. HELYZET- FELMÉRŐ SZINT  A modell alapja mindhárom szinten azonos.  A három fázis egy- ben három kiterjedt- ségi fokot is jelent: szintenként külön ön- értékelési eszköz.

Jogszabályi háttér  Közoktatási Törvény [40. § (10) és (11)]  3/2002 OM rendelet [4.§ (1)]  1057/2005 Kormányhatározat (V.31.) Kt. IMIP módosítása:  a teljes körű intézményi önértékelés periódusát, módszereit és a fenntartói minőségirányítási rendszerrel való kapcsolatát,  a pedagógus-munkakörben foglalkoztatottak telje- sítményértékelésének szempontjait és az értékelés rendjét március 31-ig.

A minőségfejlesztés tevékenységei  SZMBK modell megismertetése.  Intézményi SZMBK bevezetés és önértékelés támogatása:  Intézményi felelősök felkészítése – augusztus, szeptember.  Útmutatók, módszertani kiadványok biztosítása.  Szakértői támogatás biztosítása – november 15-ig.  Intézmény hálózat kialakításának támogatása – horizontális tanulás.  SZÖM I. bevezetése.  Intézkedési tervek készítése és megvalósítása.  Mérés-értékeléssel együttműködés:  Indikátorok – mérési rendszer – intézményi és fenntartói összhang.  Benchmarking – 140 indikátorból álló adatbázis.

A minőségfejlesztés várt eredményei  A Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer sze- rinti fejlesztés.  A programban résztvevő intézményekben a fenntart- ható fejlődés garanciái kialakulnak.  A SZÖM I. önértékelés megvalósítása, fejlesztési tervek elkészítése.  A fejlesztések megvalósításához módszertani útmuta- tók.  Az egymástól tanulás rendszerének kialakulása, humánerőforrás megteremtése.  SZFP I. és II. intézmények együttműködnek – tapasz- talatok beépülnek, intézményi tapasztalatcserék.  Működő benchmarking hálózat, feltöltött adatbázis.

Az SZFP II. várt hosszútávú intézményi eredményei  Az intézményekben a folyamatos fejlődés garanciáinak megléte:  innovációs képesség,  indikátorrendszer,  kiterjedt mérési, értékelési rendszer,  működő minőségfejlesztési rendszer,  szabályozottság.  Minőségfejlesztési képzettség.  Intézmény fejlesztési koncepció.  Kulcsindikátorok rendszeres mérése.  Benchmarking – egymástól tanulás.

Köszönöm a figyelmet! Menner Ákos  :   :

MÉRÉS – ÉRTÉKELÉS fejlesztési terület Gál Ferenc fejlesztésiterület-vezető

„A mérleg azt is méri, aki mér, híven mutatja hitele mit ér!” H.K.L.

Mit tettünk eddig?  Tavaszi felmérés –„A mérés-értékelés helyzete az SZFP 2-ben résztvevő szakiskolákban” KONFERENCIA október 4., Budapest  Iskolai MÉCS-ek megalakulása  Kompetencia mérés szeptember –Mérőeszközök (komm,szabálykövetés,problémamegoldás,szociális komp.). –Helyszíni értékelés. –Fejlesztési program lehetősége EGYÉNI/OSZTÁLY. –Hozzáadott-érték mérés 1. fordulója.

Mi fog következni? 1.  Továbbképzések –Iskolánként fő. –Akkreditált tanfolyamok (mérés, portfolió módszer, érzelmi-intelligencia).  Iskolai eszközfejlesztés –Gépek, eszközök.  Helyszíni szakértői támogatás  SNI tanulók értékeléséhez speciális eszközök  Feladatlap készítő pályázat

Mi fog következni? 2.  Regionális találkozók –Két helyszínen (Dunántúl, Alföld).  Tanulmányutak –Írország, Hollandia szakiskoláinak mérési, értékelési tevékenysége.  Konferenciák –A kompetencia-mérés tapasztalatai. –A pedagógiai tevékenység mérésének, értékelésének lehetőségei.

Mit teszünk? „Mérünk és értékelünk”

Köszönöm a figyelmet! Gál Ferenc  :   :