A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben” c. konferencia Új kormányzás, új területi dimenziók szekció Milyen műszaki-gazdasági szolgáltatásokat igényelnek a vállalkozások az egyetemektől? Egy felmérés tapasztalatai Dr. Dőry Tibor – Tilinger Attila Győr, június 15.
Az előadás felépítése 1.Az egyetemek és a vállalkozások kapcsolatának relevanciája, az interakciók típusai 2.A felmérés célja, a vizsgálat témakörei 3.A felmérés módszertana 4.Igények és javaslatok megfogalmazása
Az egyetemek és a vállalkozások kapcsolatának relevanciája Egyetemek szerepe a tudásalapú gazdaságban Az egyetemek-vállalatok közötti kapcsolatok kialakulását befolyásoló tényezők – egyetemen folytatott kutatások színvonala – a vállalatoknál alkalmazott technológiai szint – reakció idő, rugalmasság – elszámolási rend, fegyelem, határidő betartása, stb. Az együttműködésből származó legfontosabb előnyök – új megoldások, innovációk – ismeretek bővülése
Az interakciók típusai Forrás: Inzelt 2004, 874
A felmérés célja A felmérés alapvető célja empirikus eszközökkel végzett piaci szolgáltatási igényfelmérés a Széchenyi István Egyetem jelenlegi és lehetséges jövőbeni vállalati együttműködő partnerei és ügyfelei körében. A vizsgálat alapkérdései: – Milyen egyetemi szolgáltatások lettek eddig is sikeresen értékesítve a piacon? – Mi a véleményük az ügyfeleknek azokról az egyetemi szolgáltatásokról, amelyeket igénybe vettek? – Mely tényezők a dominánsak a döntéshozatalban, a szolgáltatás kiválasztásában? – Milyen szolgáltatások iránt figyelhető meg egyáltalán piaci kereslet már jelenleg is, és melyek iránt várható a közeljövőben? – Ezek közül melyek azok, amelyek ma még hiányoznak a szolgáltatási portfólióból? – Mennyire fedi le a térség vállalatainak igényeit a jelenlegi kínálat, hol vannak a fehér foltok?
A vizsgálat fő témakörei
A vizsgált szolgáltatások
A kutatás során kialakított szolgáltatás csoportok anyagtudományhoz, gépészethez, járműiparhoz kapcsolódó szolgáltatások közlekedéshez, logisztikához kapcsolódó szolgáltatások építéshez kapcsolódó szolgáltatások informatikához, távközléshez szolgáltatások környezeti, környezetvédelmi szolgáltatások egyéb műszaki jellegű szolgáltatások innovációs és K+F szolgáltatás infobróker szolgáltatások (csak a jövőre vonatkozóan) üzleti szolgáltatás jogi szolgáltatás gazdasági elemzési egészségügyi szolgáltatás nyelvi szolgáltatás
Módszertan Az igényfelmérés két fő módszertani megoldásra épült: 1.Mélyinterjú a stratégiailag fontos egyetemi partnerekkel (10 interjú) 2.Online önkitöltős kérdőíves felmérés (103 kitöltött kérdőív) A felmérés időszaka: augusztus-október
A vállalatok által igényelt szolgáltatások főbb típusai
Igények Információ biztosítása: nem tudják, hogy az egyetem milyen igényeket tudna kielégíteni, hogy milyen kompetenciái vannak Láthatóvá és érthetővé kell tenni, hogy milyen vállalati, szervezeti problémákra, kihívásokra tudna megoldást nyújtani az egyetem Információbróker szolgáltatások (pl. témafigyelés, piackutatás) Speciális, naprakész, gyakorlati ismereteket nyújtó rövidebb képzések Közös problémamegoldás A szolgáltatási funkciók körülhatárolása: Kit kell keresni? Ki tud segíteni?
Fontosabb javaslatok Tevékenységek, szakterületek jobb bemutatása (pl. rendezvények, konferenciák, workshopok) Vállalati szakemberek meghívása kurzusokra Tanszékek, kutatócsoportok bemutatkozó napja Egységes kapcsolattartó adatbázis összeállítása (aktualizálás, folyamatos karbantartás) Egyetem honlapján legyen több információ a szolgáltatásokról, K+F+I együttműködési lehetőségekről
Köszönjük a figyelmet! Elérhetőségünk: és