KISTELEPÜLÉSEK ÉS KISISKOLÁK – TÁRSULÁSOK 2. szekció Jankó Krisztina Ph.D jelölt Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Budapest, 2009. november 30.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Gondolatok Sárospatak iskolavárosi helyzetéről Sárospatak, okt. 20.
Fehér Miklós Dombóvár, május 12.
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
VII. Nevelésügyi Kongresszus 7. Szekció
Sellyei kistérség közoktatási helyzetkép
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
Térszervezés a közoktatásban a statisztikai adatok tükrében A hazai helyzet reform előtt és után Gyimesi Péter MTA KRTK RKI Dunántúli Tudományos Intézet.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Feladat- és felelősség- megosztás a közoktatás-irányítási rendszerben Palotás Zoltán Budapest, augusztus 26.
Az új finanszírozási rendszer hatása az intézményfinanszírozásra Drahos Péter – Balogh Miklós.
A Berettyóújfalui Kistérség bemutatása
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
MTA Regionális Kutatások Központja Az iskolaügy és az aprófalvak Váradi Monika Mária Aprófalvak lépéskényszerben Budapest február 26. Térségfejlesztési.
Az esélyteremtés lehetőségei a kistelepülési iskolákban
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Az iparpolitika fejlődési pályái a volt szocialista országokban Lux Gábor PhD hallgató PTE KTK Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola.
Eszköztelenül? Területfejlesztés új helyzetben Szaló Péter.
Az országos mérések megújult rendszere
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Nemzetközi ökoiskolai helyzetkép Varga Attila
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Iskola és közösség Iskola és közösség I: Iskola és település (oktatásökológiai megközelítés) Iskola és közösség II: Az iskola funkciói (funkcionalista.
Munkaerő- piaci helyzetet gátló tényezők kezelése.
KISISKOLÁK 2008 Az esélyteremtés lehetőségei a kistelepülési iskolákban Környei László ügyvezető.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
„Út a munkához” program tapasztalatai
Az államháztartás.
A közigazgatás személyi állománya
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
Fejlesztési szempontból kedvezményezett települések 1985 után
dr.Vécsei Pál Migrációs folyamatok alakulása 1949 és 2009 között
Magyarország regionális politikájának története
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Munkaerő- piaci helyzetet gátló tényezők kezelése
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
Országos kompetenciamérés 6. évfolyam (2017)
Előadás másolata:

KISTELEPÜLÉSEK ÉS KISISKOLÁK – TÁRSULÁSOK 2. szekció Jankó Krisztina Ph.D jelölt Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Budapest, november 30.

2 FOGALMI DEFINÍCIÓ 1.) Kistelepülés: (1000 fő alatti községeket értünk alatta)  kedvezőtlen helyzet: - demográfiai összetétel - szociális, foglalkoztatási jellemző 2.) Kisiskola: - az egyiskolás falvak évfolyamonként egy osztállyal, illetve az nyolc évfolyamnál kevesebbel működő iskolái - viszonylag alacsony tanulólétszám (osztatlan tanulócsoportok) - iskolának helyt adó település méreteiből (falusias kistelepülés) adódott 3.) Társulás: - kistérségben működő önkormányzatok alakíthatják ki - a térségi ellátást igénylő hatásköröket biztosítják (többcélúság, területfejlesztés)

A falusi iskolák tényleges és becsült kiadása összesen (milliárd Ft)

A falusi kisiskolák bezárásával elérhető megtakarítások becsült felső határa, %

VÉLEMÉNYEK… Kisiskolák előnye: társadalompolitikai szempontból: - népességmegtartó erő - közösségi szerepvállalás Kisiskolák hátránya: - hatékonysági - minőségi - eredményességi problémák - gyengébb iskolai eredmény (tanulók szociális összetétele)  Viták: - finanszírozási terhek - nevelő-oktató munka minősége - tanulói teljesítmények

ISKOLARENDSZEREK NEMZETKÖZI MEGÍTÉLÉSE 1.) Európai országokban: igen eltérő képet mutat - kisiskolák között eltérőek a tanítás osztottságára való törekvések, más a létszámhatár - radikálisan csökken a kisiskolák száma - több települést ellátó iskola van Németországban, Angliában, Franciaországban - lassú átalakulási folyamat a településhálózat miatt: Hollandia, Finnország, Görögország - iskolák megszüntetése, állami beavatkozás szerepe – minimális tanulólétszám meghatározása – Hollandia 50 fő, Franciaország 30 fő - kisiskolák – költséges fenntartás, finanszírozási probléma 2.) Következtetés: minden országnak magának kell eldöntenie, hogy milyen nagyságú és felépítésű iskolát támogat a lakosság igényei, a minőségi oktatás és költségtakarékos gazdálkodás figyelembevételével

ISKOLAKÖRZETESÍTÉS I. 1.) Körzetesítés: - Magyarországon az évi 15. sz. törvényrendelet és a Közoktatásügyi Minisztérium /1951. KM. sz. rendelete alapján indult meg - több kisiskola körzetet alkotott, a felső tagozatos tanulók szaktárgyak szerinti oktatásban részesültek - iskolahálózat-fejlesztési politika, cél: az iskolahálózat racionális szerkezetének a megteremtése es önkormányzati törvény – iskola alapítása, fenntartása az önkormányzatok kezébe került

ISKOLAKÖRZETESÍTÉS II. 2.) Új „körzetesítési politika”: - kisiskolák körzetesítése napjainkban - többcélú kistérségi társulások létrehozása - kis létszámú iskolák megszüntetése, tagintézménnyé válása, nagyobb létszámú központi iskolák létrejötte - aprófalvas térségekben kialakuló konfliktusokkal terhelt folyamatok 3.) Új iskolaszerkezet kialakításának akadálya: - elaprózott iskolarendszer - pedagógiai innováció, minőségi oktatás nincs biztosítva

ISKOLAKÖRZETESÍTÉS III. 4.) „Lopakodó újrakörzetesítés”: - hátrányos helyzetű térségek és csoportok, elsősorban a romák erősödő iskolai, társadalmi és térbeli szegregációja (Ladányi-Szelényi) 5.) Iskolák bezárása-közös intézményfenntartás: - aprófalvak, kistelepülések funkcióvesztése - gyermeklétszám csökkenése 6.) Intézményrendszer: évi költségvetési törvény, a közoktatási törvény 2006-os és 2007-es módosítása felgyorsította a szerkezetátalakítás folyamatát (20—30%-os forráskivonás, 15 fős létszám limit) - nincs látványos fejlődés a közoktatás hatékonyságában - szignifikáns különbségek mutatkoznak az egyes térségekben - veszély – megalapozatlan integráció

„KÖVETKEZTETÉSEK…” a közeljövőben felgyorsul a közoktatás területi szerkezetének átalakulása, amely további koncentrációt, tagiskolák megjelenését eredményezheti kedvezőtlen intézményhálózati adottságok növekvő és új típusú hátrányokhoz vezethetnek, melyeket az eltérő iskolai eredmények is tükröznek a közoktatás-politika területi változásai a gazdaságilag elmaradott, rurális társadalmi térségekben a fejlesztések visszafogása, valamint az intézmények körzetesítése miatt az egyenlőtlen fejlettségű intézményhálózat konzerválódásához vezethet a kisiskolák bezárásával az iskola nélkül maradt településeken lényegesen romlanak a tanulás és iskoláztatás feltételei, a körzeti iskolák fejlesztése lelassulhat

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!