Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Uniós források – Fejlesztési irányok (A gyermekvédelmi területek várható fejlesztései európai uniós forrásokból) Csizmár Gábor Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Advertisements

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. ÚJSZÁSZ VÁROS ÖNKORMÁNYZAT „21. századi módszerek.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
Solymosy József Bonifácz Egészségfejlesztési Osztályvezető NEFI Budapest, szeptember 29. Egészségfejlesztés az iskolai színtér vonatkozásában.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
{ Fokról fokra a cél felé NYITÓRENDEZVÉNY Azonosító szám: TÁMOP B Fokról fokra a cél felé NYITÓRENDEZVÉNY Azonosító szám: TÁMOP B
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
A szakiskolák aktuális problémái
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Mayer József Budapest február 27.
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Hogyan lett Szentgotthárd energiaváros?
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
ESETTANULMÁNY Készítette: Fenyvesi Petra
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Szervezetfejlesztés II. előadás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Európai Uniós ismeretek
Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola
Innovációs képesség és jólét összefüggései
A REFORMPEDAGÓGIAI ÉS ALTERNATÍV ISKOLÁKBAN
Sajátos nevelési igényű tanulók a kompetenciamérésben
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Bemutatkozik az iskolapszichológus
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Szervezet-fejlesztés
Felnőttképzés a közművelődésben
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Az iskolai szervezet és fejlesztése
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Lorem ipsum.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A 21. SZÁZADI TANÁR – TRENDEK, ELVÁRÁSOK, DILEMMÁK
Az egyén társadalmi integrációja
A kohéziós politika jövője
Iskolai szociális segítő
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
Előadás másolata:

Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer

Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális nevelés és szocializáció tere Társadalmi mobilitás csatornája Kérdés: az iskola a társadalmi egyenlőtlenség újratermelődésének vagy kiegyenlítésének eszköze.

Iskola funkciói – társadalmi elvárások A válaszok nem kerülhetik meg: az iskola világát és az iskolát használók világát mik jellemzik, mindez mennyiben képes összhangban lenni az egyes diákok vagy hasonló élethelyzetű diákcsoportok iskolai sikere érdekében. a kultúra értelmezését, illetve szerepét az iskola és a tanuló viszonyában.

A kultúra megközelítései A kultúra fogalma Állandósult életmód, mely értékek, normák, nyelv, szokások, aspirációk, szankciók rendszerén alapul A kultúra megközelítései a társadalmi rétegződésben elfoglalt helyből adódó tőkefajták a többség és kisebbség együttélésére született bikulturális szocializáció

Bikulturális szocializáció CÉL: közös mező szélesítése – átjárhatóság biztosítása konfliktus-megelőzés és -kezelés a kommunikációs csatornák működtetésével Primer szocializációs tér TRANSZLÉTOR Szekunder szocializációs tér MEDIÁTOR

Együttélési stratégiák A társadalom különböző csoportjainak együttélése során különféle elvárások és stratégiák alakultak ki a többség és a kisebbség részéről. Ennek megfelelően a kisebbségi csoport asszimilációjáról: saját kultúra elvesztésével járó beolvadásáról, szegregációjáról: erőszakos elkülönítéséről, szeparációjáról: önkéntes elkülönüléséről, integrációjáról: a saját kultúra megtartási lehetősége mellett az együttélés megteremtéséről, inklúzióról: a sokszínűségre építő befogadó társadalmi környezetről beszélhetünk.

Az inkluzív iskola kialakítása A napi pedagógiai gyakorlat alapvető megváltozását sürgető tényezők Európai Unió oktatáspolitikai irányelvében megjelenő prioritások a kompetenciafejlesztés hangsúlyozása, az esélyegyenlőség biztosítása, az élethosszig tanulás általánossá válása. Mindezt megerősítik a PISA jelentés hazánkra vonatkozó megállapításai tanulóink teljesítménye is elmarad más országok diákjainak teljesítményétől, a magyarországi – különböző társadalmi helyzetű - diákok közötti teljesítménykülönbség is rendkívül nagy.

Minőségi oktatási környezet hatékonyság méltányosságeredményesség

Inklúzió és iskolai esélyek esélyegyenlőség (egyenlő hozzáférést eredményező oktatásszervezési módot jelent) egyenlő esélyek (a különbségek kompenzációját eredményező befogadó rendszeren keresztül valósul meg)

Inklúzió szemlélete a tanulók egyéni különbségeit (akár társadalmi, akár kulturális, akár biológiai) komplexitásában tekintve, maximálisan figyelembe véve, azokból kiindulva, azokra építve alakít ki befogadó környezetet. A befogadó környezet egyben azt jelenti, hogy a nevelési térben résztvevő valamennyi személy (tanárok, diákok, szülők) a kölcsönös együttműködés szellemében megismerik, értékként fogadják el és építenek az egyéni különbségekre. Mindez biztosítja a gyermeki jogok elvéből kiindulva a minőségi oktatási környezet létrehozását, ahol a hatékonyság, eredményesség és méltányosság hármas egysége megvalósulhat.

Inklúzió gyakorlata Kompetencia alapú fejlesztés Individuális fejlesztés Módszertani megújulás Pedagógus szerepének megváltozása