Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer
Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális nevelés és szocializáció tere Társadalmi mobilitás csatornája Kérdés: az iskola a társadalmi egyenlőtlenség újratermelődésének vagy kiegyenlítésének eszköze.
Iskola funkciói – társadalmi elvárások A válaszok nem kerülhetik meg: az iskola világát és az iskolát használók világát mik jellemzik, mindez mennyiben képes összhangban lenni az egyes diákok vagy hasonló élethelyzetű diákcsoportok iskolai sikere érdekében. a kultúra értelmezését, illetve szerepét az iskola és a tanuló viszonyában.
A kultúra megközelítései A kultúra fogalma Állandósult életmód, mely értékek, normák, nyelv, szokások, aspirációk, szankciók rendszerén alapul A kultúra megközelítései a társadalmi rétegződésben elfoglalt helyből adódó tőkefajták a többség és kisebbség együttélésére született bikulturális szocializáció
Bikulturális szocializáció CÉL: közös mező szélesítése – átjárhatóság biztosítása konfliktus-megelőzés és -kezelés a kommunikációs csatornák működtetésével Primer szocializációs tér TRANSZLÉTOR Szekunder szocializációs tér MEDIÁTOR
Együttélési stratégiák A társadalom különböző csoportjainak együttélése során különféle elvárások és stratégiák alakultak ki a többség és a kisebbség részéről. Ennek megfelelően a kisebbségi csoport asszimilációjáról: saját kultúra elvesztésével járó beolvadásáról, szegregációjáról: erőszakos elkülönítéséről, szeparációjáról: önkéntes elkülönüléséről, integrációjáról: a saját kultúra megtartási lehetősége mellett az együttélés megteremtéséről, inklúzióról: a sokszínűségre építő befogadó társadalmi környezetről beszélhetünk.
Az inkluzív iskola kialakítása A napi pedagógiai gyakorlat alapvető megváltozását sürgető tényezők Európai Unió oktatáspolitikai irányelvében megjelenő prioritások a kompetenciafejlesztés hangsúlyozása, az esélyegyenlőség biztosítása, az élethosszig tanulás általánossá válása. Mindezt megerősítik a PISA jelentés hazánkra vonatkozó megállapításai tanulóink teljesítménye is elmarad más országok diákjainak teljesítményétől, a magyarországi – különböző társadalmi helyzetű - diákok közötti teljesítménykülönbség is rendkívül nagy.
Minőségi oktatási környezet hatékonyság méltányosságeredményesség
Inklúzió és iskolai esélyek esélyegyenlőség (egyenlő hozzáférést eredményező oktatásszervezési módot jelent) egyenlő esélyek (a különbségek kompenzációját eredményező befogadó rendszeren keresztül valósul meg)
Inklúzió szemlélete a tanulók egyéni különbségeit (akár társadalmi, akár kulturális, akár biológiai) komplexitásában tekintve, maximálisan figyelembe véve, azokból kiindulva, azokra építve alakít ki befogadó környezetet. A befogadó környezet egyben azt jelenti, hogy a nevelési térben résztvevő valamennyi személy (tanárok, diákok, szülők) a kölcsönös együttműködés szellemében megismerik, értékként fogadják el és építenek az egyéni különbségekre. Mindez biztosítja a gyermeki jogok elvéből kiindulva a minőségi oktatási környezet létrehozását, ahol a hatékonyság, eredményesség és méltányosság hármas egysége megvalósulhat.
Inklúzió gyakorlata Kompetencia alapú fejlesztés Individuális fejlesztés Módszertani megújulás Pedagógus szerepének megváltozása