Az északi irányok értelmezése Mágneses elhajlás (vagy deklináció): 1° 25’ Meridián- (vagy vetületi) konvergencia: 3° 07’ Jelölni kell az értékeket A térképi kilométer- hálózat sem esik egybe a földrajzi koordinátahálózattal
H = vízszintes térerősség Z = függőleges térerősség F = teljes térerősségvektor D = deklináció (mágneses elhajlás) I = inklináció
Deklináció, 1940 (iránytű?)
Deklináció, 2005 (iránytű?)
Deklináció, 2010 (iránytű?)
Koordináta-rendszerek Földrajzi: φ szélesség, λ hosszúság Geodéziai: Φ szélesség, Λ hosszúság Csillagászati (magasság, azimut, deklináció, rektaszcenzió) x, y − Y, X Csillagászati azimut: D-től Ny-ra mérik Geodéziai azimut: É-tól K-re mérik
Fokhálózat, koordináták a gömbön
Geodéziai és földrajzi koordináták
Csillagászati koordináták Horizontális (azimutális) Ekvatoriális (egyenlítői) Ekliptikai
Horizontális (azimutális)
Ekvatoriális (egyenlítői)
Helymeghatározás Földrajzi szélesség (φ): helyettesítő felület adott pontjában emelt normálisának [merőlegesnek] a forgástengelyre emelt merőleges síkkal bezárt szöge (–90°-tól +90°-ig) Földrajzi hosszúság (λ): egy ponton átmenő délkör síkjának a kiválasztott kezdő délkör síkjával bezár szöge (0°-tól +180°-ig és –180°-ig) –Harrison-féle kronométer (1730)
Néhány kezdőmeridián Ródosz Ptolemaiosz (II. sz.): Insulae Fortunatae (Szerencsés-szigetek) = Kanári-szigetek Párizs („Ferrótól 20 fokkal keletre”) Térképezési kezdőmeridiánok –Brüsszel –Várhegy, Gellért-hegy Greenwich (1884), GMT (1840) –Franciák: az Azori-szigeteket akarták
Ferro (El Hierro) Kanári-szigetek (Szerencsés-szigetek): Ferro (1634−1884) Nyugatabbra van, mint gondolták (17°40’ helyett 18°10’ Greenwichtől) Fiktív délkör, a valóságban nem is érinti a szigetet 1930-as évekig feltüntették
Ferro (Kanári-szigetek)
Orto- dróma Loxo- dróma Azimut
New York és London távolsága
New York−Hongkong loxodróma
New York−Hongkong ortodróma
Ortodróma és loxodróma New York és Hongkong közötti távolság Loxodrómán (állandó azimuttal K-re tartva) – km –Repülési idő 21 óra Ortodróma (főkörön ÉÉK-nek) – km –Repülési idő 15 óra Menetidő-különbség: 6 óra