Eger, mint turisztikai termék Pók Tamás. Bevezetés A bor kultúrtermék, egyre inkább jelen van a hétköznapjainkban, de egyben meg is édesíti az ünnepnapokat.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Kóstoljon bele” a Vidék Ízébe!
Advertisements

Magyar Fesztiválszövetség közgyűlése Százhalombatta, november 25. Dr. Faragó Hilda.
Turisztikai szuksegletek
Szakpolitikai reflexiók a turizmusfejlesztés területi kohéziós szempontú értékeléséhez április 25. Dr. Nemes Andrea főosztályvezető NGM Turisztikai.
Összefogáson alapuló hagyományőrzés a Móri kistérségben
Egymásra utalva – A szőlő-, bortermelés és az idegenforgalom közös fejlesztésének aktuális lehetőségei Borászati Konferencia Monor október 4. Pannon.
Készítette:Fekete Ágnes
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
A szabadidő fogalma.
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
II. A turizmus rendszere
Lakner Zoltán.
HELYI ÉRTÉKET! A Vidékfejlesztési Terv Intézkedéseinek bemutatása.
A turizmus rendszer környezete
Vargáné Gálicz Ivett PhD hallgató Szent István Egyetem
A piac Szakiskola.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
DÉL-MÁTRA Helyi Közösség Stratégiai Vázlat Debrei Attila.
Ajkai Kistérség turisztikai helyzete
TDM Szakmai Nap november 21.
Negyedik előadás Március 11
A vállalkozások környezete
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Dr. Szilágyi János Ede ME-ÁJK december 2.
Dr. Mikulás Ildikó november 3. A borpiaci helyzet és a borpiaci rendtartás várható reformja.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
„TI SZERETTEK ITT KINN, S MI OTT BENN…”. GYIMES FEJLŐDÉSÉNEK KÉRDÉSE A FOLKLÓRTURIZMUS TÜKRÉBEN. EGY TÖBBSZÖRÖSEN ELLENTMONDÁSOKKAL TERHELT KISTÉRSÉG PROBLÉMÁINAK.
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
A marketing piac tartalma
A turizmus alapfogalmai
Városi turizmus. Város A turista szemében a város szabadidős termék, amelyet arra használ fel, hogy élményei, tapasztalatai bővüljenek. Így - marketingszempontú.
Szatmár-Szatmár Szilvaút
Önkormányzatok turisztikai feladatai
E ZER P INCE S ZŐLÉSZETI ÉS B ORÁSZATI T ANÖSVÉNY E ZER P INCE S ZŐLÉSZETI ÉS B ORÁSZATI T ANÖSVÉNY Előadó: Kaltenecker Andrea okleveles tájépítészmérnök.
Minőségbiztosítás a falusi turizmusban
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
A fenntartható minőségi turizmus, mint a Centurio program egyik kulcsterülete Hargita megyében Centurio Disszeminációs Szeminárium Szolnok, szeptember.
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
A kulturális turizmus trendjei és a
Idegenforgalom Láss világot….. Turizmus A turizmus fogalmán egyrészt az ember állandó életvitelén és munkarendjén (lakásán és munkahelyén) kívüli valamennyi.
Falusi és agroturizmus jelene – jövője
Vonzástényezők vizsgálata két fürdőváros példáján
Villány, május 7. Mester Zoltán
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
TURIZMUS, KIÁLLÍTÁSOK Egyházi könyvtárak a 21. század elején EKE konferencia Budapest, OSZK március 25.
A turizmus és a nemzetközi konferenciák alakulása között SZEKUNDER KUTATÁS DÁNIELNÉ GARAI ÁGNES LEV69128.
Vendéglátás formái.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
A Falusi és agroturizmus multiplikátor szerepe a vidékfejlesztésben Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár Szatmárnémeti szeptember
A Tourism4C project bemutatása Nagy András Ügyvezető igazgató ZMVA Kick-off találkozó Zalaegerszeg, május
„INNOVATÍV TECHNOLÓGIÁK MEGHONOSÍTÁSA A HAGYOMÁNYŐRZÉS ÉS A HOZZÁ KAPCSOLÓDÓ KÉPZÉS ÉS KUTATÁS TERÉN” TÁMOP A Zempléni Múzeum konzorciumi.
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
„Szezon előtt” – Turisztikai programok, fejlesztések összehangolása Információs Technológiák a Turizmusban Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HKIK.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
MAGYAR-ROMÁN EGYÜTTMŰKÖDÉSI LEHETŐSÉGEK A FALUSI TURIZMUSBAN Prof.Dr. Hanusz Árpád egyetemi tanár
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Közösségszervezés BA.
A turisztikai termék Dr. Gonda Tibor 2017.
Gerje-Körút „A közös program”
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
A piac és a piacgazdaság
A GAZDÁLKODÁS Készíítette: Czeglédi László. A GAZDÁLKODÁS KÖRNYEZETE Fogalma: céltudatos tevékenység, melynek keretében a rendelkezésre álló erőforrásokat.
Domjánné Dr. Nyizsalovszki Rita
Előadás másolata:

Eger, mint turisztikai termék Pók Tamás

Bevezetés A bor kultúrtermék, egyre inkább jelen van a hétköznapjainkban, de egyben meg is édesíti az ünnepnapokat. Ismerni a borokat és ragaszkodni ahhoz, hogy minőségi borokat igyunk ma már nem sznobizmus, hanem alapvető igénnyé vált. Kulturáltan bort fogyasztani nem jelenti azt, hogy alkoholistává válik valaki. Boros rendezvényre, fesztiválra j árni egyre népszerűbb (családi) időtöltés lett. Ma már az általános borkultúra emelkedéséhez illik tisztában lenni a szőlőtermesztés és borkészítés módszereivel, illetve a borkóstolás szabályaival, szakszavaival.

A szőlő: kerti szőlő (Vitis vinifera L.) Szinte valamennyi kultúrában a legősibb kultúrnövény egyike, élet- és haláljelkép. Termesztett térségekben (ez akár a Mediterránemutól az indiai Kasmírig is terjedhetett), szent és isteni növénynek, tulajdonképpen az élet fájának titulálták. Néhány példa ezek közül: a sumer írás az „élet” szót szőlőlevél alakú jellel ábrázolja, míg zsidó hagyományok szerint a paradicsomi fa szőlőtőke volt, ugyanakkor a Biblia szerint a szőlő első ültetője Noé volt. Bor: Gyümölcsléből erjesztett alkoholos ital, amely a szőlő mustjából erjesztett bor (kivéve, ha más gyümölcsről beszélünk, pl alma, meggy, datolyabor, stb.) A szőlőhöz hasonlóan kultikus jelentőségű, a bor a termékenység ősi mitológiai szimbóluma, valamint az emberi vérrel azonosított mitológiai jel.

Kultúra: Nehezen megfogalmazható fogalom, számtalan értelmezése létezik. Egyik megfogalmazás szerint kultúra mindaz, amit az ember a természethez hozzátett, másik szerint a kultúra az idő folyamán egymásra rakodó események, szokások, írott és íratlan törvények sokasága és rendszere. ( Mosoni, 1999) A szőlőhöz és borhoz a kultúrában, a mindennapi életben számtalan ünnep, hagyomány kapcsolódik. A népi életben, kulturális hagyományokban a szőlőhöz védőszentek kapcsolódtak, azok ünnepe általában egybeesett a szőlő fejlődés egy-egy kritikus időszakával (pl. tavaszi fagyok, júniusi esőzések, stb.). A szentek kiválasztása és ünnepe tudatos volt, feladatuk a nehéz időszak átvészelésének segítése volt.

A borkultúra részterületei - a szőlő és a bor eredete, termelésének történelmi fejlődése - a bor termelési kultúrája (termőhely, fajta, technológia) - a bor kereskedelmi kultúrája - a bor fogyasztási kultúrája - a bor és a vallások - bor az emberi kapcsolatokban - bor a művészetekben

A perzsa legenda szerint Jamshid király valamiért száműzte egyik hárem hölgyét, mire az kétségbeesésében öngyilkosságot tervelt ki. A király éléskamrájába menvén rátalált egy „méreg” jelzésű edényre, melyben romlott szőlőtermés fogyaszthatatlan maradványai voltak. Miután megitta a kierjedt levet (ma már tudjuk, hogy bort), lelke emelkedett állapotba került. Beszámolt erről a királynak, aki beleszeretett az új italba, és nemcsak visszafogadta őt a háremébe, hanem kimondta, hogy Persepolis minden szőlőterméséből bort kell készíteni.

A szőlő és a bor termelés főbb elemei

Fogalma: a bor kereskedelmi kultúráját tekinthetjük azon szokások összességének, amelyek a bort a termelőtől a fogyasztóig különböző módon eljuttatja, természetesen a fogyasztót leginkább kiszolgálva. Arra szolgál, hogy az emberek, jelen esetben a borfogyasztó (bármely csoportba is tartozik), alapvető borbeszerzési szükségleteit kielégítse. A vevők elégedettségének elérése érdekében!

TERMELŐ NAGYKERESKEDŐKISKERESKEDŐ FOGYASZTÓ A KERESKEDELEM FOLYAMATA

Bor fogyasztás

A bor a vallásokban

Noé szőlőskertjében és ébredése a mámorból A kánai menyegző Lót és lányai Sodoma égésekor

Bor a művészetekben

A turizmus fogalma : Természetes személyek állandó lakó- és munkahelyen kívüli minden szabad helyváltoztatása, amelynek célja nem letelepedés vagy munkavállalás, valamint az azokból eredő szükségletek kielégítésére létrehozott szolgáltatások. A turizmus általános jellemzői szabad helyváltoztatás: saját elhatározásból történik az állandó életvitelen és munkarenden kívüli tevékenység: célja nem letelepedés vagy munkavállalás szolgáltatások összessége: a helyváltoztatáshoz közvetlenül és közvetetten kapcsolódó szolgáltatások a turizmusban résztvevő fogyasztóként is megjelenik: utazás előtti fogyasztás: útikönyv, kempingcikk utazás közbeni fogyasztás utazás utáni fogyasztás: fényképek előhívása

A turisztikai termék A turisztikai termék az ember termelőtevékenységének, az újratermelési folyamatnak az eredménye. A termék előállítása során felhasználják az összes gazdasági ágazat munkáját, hiszen az ember helyváltoztatási és létezési feltételeinek biztosítása kiegészülhet kulturális és szórakoztató tevékenységgel, a szabadidő eltöltésének sokféle formájával. komplex turisztikai kínálat azoknak a szolgáltatásoknak az összességét tartalmazza, amelyeket a turisták igénybe vesznek. A turisztikai termék elsősorban az alapfeltételeken (a közlekedés, elszállásolás, étkezés,) kívüli szolgáltatásokat öleli fel, amelyek  a turisztikai vonzerőt fokozzák,  a fogadóképességet bővítik és  költésre serkentenek. Vagyis azok a kínálati elemek tartoznak, amelyek a kínálat egyediségét hordozzák. A turisztikai termék lehet:  egyetlen, vagy néhány szolgáltatás,  vagy lehet az otthonától távol lévő turista igényeinek összességét kielégítő szolgáltatáshalmaz.

A turisztikai termék főbb alkotói  a vonzerő vagy attrakció  a megközelítési lehetőség vagy közlekedés  a szállás  az étkezés  a szórakozás és egyéb szolgáltatások  a biztonság  a fogadóterület lakosságának vendégszeretete  a turizmus szervezetei  a szolgáltatások árai

A borturizmus

 az agroturizmus egyik speciális megoldása - helyi termékek bemutatásának - és eladásának módszere  a turisztikai kínálat az adott termelőnél vagy termelő üzemnél történő: - borbemutatást, kóstolást - vendéglátást jelent - kedvező esetben boreladást is jelent  településeket és térségeket összekötő, helyi termékeken alapuló tematikus út  a szőlő és borkultúra, mint a tájegységi program váza jelenik meg: - hozzá színes és sokrétű program csomagot kínál - a program kitekint a körzet (borvidék) természeti értékeire, műemlékeire, települési tradícióira és a helyi kultúrára

Közösségi (település, borvidék)  Borfesztiválok (Ünnep, Szalon, Etyeki Piknik, stb.)  Borutak (Egri Borút Egyesület)  Egyéb attrakciók (TDM, Klaszter)  Kulturális  Gasztronómia  Hagyományőrző  Sport  Gyógyászat  Wellness  Konferencia  Borrendek Egyéni  Helyben, a borásznál  a pincében  saját vendéglátással  szállással  szép környezet és programmal:  Borkóstolás, pincelátogatás  Borvacsora  Borházasítás (bikavér)  Szőlőtúra  Szüret, szőlőtaposás  Pihenés, kikapcsolódás

Az Egri Borút Egyesület Bormúzeum

Borral, borkultúrával és borturizmussal kapcsolatos tevékenységek az Egri Eszterházy Károly Főiskolán

Szak megnevezéseKépzés idejeTantárgyak Kémia Bsc Boranalitikus szakirány 6 félév borászati analitika borászati technológia szőlőtermesztés és fajtaismeret borkultúra, borminősítés, borgasztronómia Turizmus vendéglátás BA Borturizmus szakirány 6 félév borászati technológia eredetvédelem borkultúra alapjai Borgasztronómia bormarketing borturizmus – tematikus utak

Szak megnevezéseKépzés idejeTantárgyak Kulturális örökség tanulmányok MA Borkultúra szakirány 4 félév szőlő-és bortermelés / borkereskedés / borfogyasztás kultúrája a bor kedvező élettani hatásai bor a művészetekben a bortermelés eredete és története a szőlőfajták eredete bor- és gasztroturizmus Magyarország és a világ híres borvidékei Szakirányú továbbképzések diplomásoknak 2 félév bormarketing borgasztronómiai szakember bor- és gasztroturizmus menedzser képzés

 Szaktanácsadás, boranalitikai laboratórium  Egyéb tevékenységek -Főiskola Bora kiválasztás és népszerűsítése - Ismeretterjesztő filmek készítése (Legenda, Gál Tibor borász emléke) - az Egri Borászati Klaszter gesztorsága

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Pók Tamás

A borturizmus értelmezése:  A bor, annak kultúrája és termőhelye egyaránt turisztikai attrakció.  Az agro turizmus egyik válfaja, amennyiben a bor megismertetésével, eladást segítő kóstoltatásával foglalkozik,  Ám, ha a bort és termelését egy tájegység, egy borvidék településeit, termelőit összegyűjtő, egyakaratú közösségé formáló turisztikai terméknek tekintjük, amely a települések és közösségek tradícióira, kulturális attrakcióira is kitekint, mindezeket területi szinten is integrálni képes, akkor már térségi tematikus út alapjaként fogható fel.