A VÁROSRÉGIÓ DEFINIÁLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Horváth Sarolta Noémi Ph.D. hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

A Baranya Paktum a gazdaság fejlesztéséért Március 24. Dr. Tótsimon Péter.
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
A magyar vállalkozások versenyképessége Pongorné dr. Csákvári Marianna helyettes államtitkár Budapest, november 30.
Szegi község turizmusfejlesztése Kérdőív a fejlesztés koncepciójának összeállításához értékelés.
Uniós források – Fejlesztési irányok (A gyermekvédelmi területek várható fejlesztései európai uniós forrásokból) Csizmár Gábor Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Pécs Megyei Jogú Város Ifjúságpolitikai Koncepciója és Cselekvési Terve „Csellengő fiatalok” - Az ifjúságpolitika komplexitása – 2007.március
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
„Az esély kis körei” Helyi esélyegyenlőségi programok Magyarországon Záró konferencia Budapest, december 8. ÁROP Esélyegyenlőség-elvű.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
Nagy Ferenc Vállalkozási tanácsadó november 30.
1 „Varratmentes Európa” program célja és tartalma Rajnai Gábor Miniszterelnöki Hivatala Stratégiai és Fejlesztéspolitikai Osztály Kárpát-medence Kincsei.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
Mitől társadalmi egy innováció és egy start-up és miért fontos ez az ELTE-n? Tausz Katalin SIMpLe projekt - témavezető Innovációs Nap május 11.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
Gate to Europe Zárókonferencia Dr. Tráserné Oláh Zsuzsanna CSMKIK titkár november 27. Szabadka.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
„Mocsolád-Civilház” NKFT megalakulás I.Alsómocsolád méretéből (346 fő) és zsákjellegéből adódó intézményi és egyéb háttér hiányosságainak kiküszöbölése:
Az EGT és Norvég Alapok ( ) eddigi eredményei
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Csongrád Megyei Önkormányzat Gyarmati Zoltán
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
„Társadalmi Innovációk generálása Borsod-Abaúj-Zemplén megyében”
Intézményfejlesztés a román-magyar határmentén
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyarország: logisztikai központ
A Dél-Alföldi régió innovációs képessége
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Egészségügyi közbeszerzések
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
Innovációs képesség és jólét összefüggései
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
„Út a munkához” program
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Szervezet-fejlesztés
Felnőttképzés a közművelődésben
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Európai Építésügyi Technológiai Platform és nemzeti platformjai 2007
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
Településföldrajz II. A városok fejlődése.
Köszöntjük kedves vendégeinket!
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Baranya Megyei Önkormányzat
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Előadás másolata:

A VÁROSRÉGIÓ DEFINIÁLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Horváth Sarolta Noémi Ph.D. hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési Intézet Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Győr, október 15.

Az előadás vázlata Fogalmi megközelítések Városrégiók területi lehatárolása Verseny vagy együttműködés? Városok növekedésének tényezői Együttműködési elvek és formák Következtetések

Fogalmi megközelítések Kettős feladat: –funkcionális városi területen belüli belső konfliktusok megoldása –a bővebb városi terület gazdasági együttműködési lehetőségeinek kiaknázása (kollektív cselekvés)

Városrégiók területi lehatárolása NUTS I-V. szintek Városrégiók szempontjából általában NUTS IV-V. Európa fővárosai a környezetükkel együtt NUTS I-III. (kivéve Berlin, Bécs, Prága) Nincs egyértelmű elkülönülés az EU-ban (pl. Madrid, Pozsony)

Verseny vagy együttműködés? Városverseny – betelepülő cégek odavonzása, koncentrálódás, csomópontok Adottságok – pénzügyi kedvezmények nyújtása Helyi előnyöket kihasználó vállalati és intézményi csoportosulások (klaszterek) Szuburbanizáció gazdasági és társadalmi problémáinak feltárása, kezelése (hálózatépítés)

A városi növekedés szintjei 1.Területileg növekvő urbanizált tér: vonzáskörzetek, bővülő városrégiók, városhálózatok 2. Minőségi fejlődés: partneri együttműködés, multiplikátor hatás Cél a dinamikus, de fenntartható növekedés Növekedési potenciálok felmérése, érdekek egyeztetése, stratégiai tervezés

A sikeres városrégió feltételei és hatásai Feltételek –Közösségi és gazdasági hálózatok erősödése –Belső kohézió megteremtése –Koordinált együttműködés Hatások –Munkahelyek teremtése –Javuló életkörülmények –Prosperáló gazdaság

A városi versenyképesség piramisa (Parkinson et al 2006 nyomán saját szerkesztés)

Az együttműködés alapelvei Szemléletváltás Egyenrangú párbeszéd, partneri kapcsolat Alulról szerveződés (képességek, erőforrások, célok) Nyitottság

Lehetséges partnerek Városi önkormányzatok Kistérségi társulások Civil szervezetek KKV-k, nagyvállalatok Gazdasági szervezetek Regionális szervezetek Országos szervezetek Fejlesztéspolitikai partnerek Területfejlesztési partnerek

Agglomerációs térségek együttműködése I. Tematikus együttműködési szervezetek –közlekedési szövetségek –egészségügyi ellátási körzetek –Igények változása szerinti rugalmasság –Nincsenek merev földrajzi határok

Pénzügyi mechanizmusok kiegyenlítése –Támogatások és adóalap megosztása –Lakosság és vállalkozások mozgásának függetlenítése az ösztönzőktől –A közös pénzügyi optimum sértheti egyes önkormányzatok érdekeit (innováció is elmaradhat) Agglomerációs térségek együttműködése II.

Állandósítható funkcionális körzetek –Egyes ellátási körzetek metszete, átfedése –Önálló közigazgatási rendszerrel ellátható –Többfunkciós tervezés lehetősége –Méretgazdaságosság figyelembevétele Agglomerációs térségek együttműködése III.

Települési önkormányzatok összevonása –Radikális megoldás –Montreál, Hollandia példája –Települési szint önállósága csorbul –Városrégiós önkormányzat átveszi a helyi szolgáltatások működtetését Agglomerációs térségek együttműködése IV.

Következtetések Városrégiók meghatározására és lehatárolására nincs egységes séma Települések közötti verseny és együttműködés összhangja szükséges Hálózatok, klaszterek, adminisztratív meghatározássikerességi tényezők definiálása Specifikus együttműködési forma kiválasztása

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! A kutatás a TÁMOP 4.2.1/B-09/KONV „Kutatóegyetemi Kiválósági Központ létrehozása a Szegedi Tudományegyetemen” című projekt „Információs Társadalom” alprogram, „Társadalomtudományi K+F kompetenciák fejlesztése” program keretében valósult meg.