A gazdaságpolitika nagy elosztórendszereinek működése Szingapúrban Nyugdíjrendszer, egészségügy, oktatás György László.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

A munkahelyi egészségfejlesztés lehetőségei, nemzetközi tapasztalatok
A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
1 VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban Bokros Lajos közgazdaságtan és közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai Egyetem Budapest.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A gazdasági fejlettség mutatói
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Makroökonómia Feladatmegoldás.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Egészségpolitika.
Kamarai prioritások Foglalkoztatottság növelés Képzési szükséglet meghatározása Szakképzés nemcsak oktatáspolitikai kérdés, hanem foglalkozáspolitikai,
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Helyzetértékelés és kérdésfelvetések dr. Oszkó Péter november 14.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot érintő vállalati önszabályozás perspektívái Verseny és Szabályozás MTA KRTK Közgazdaság-tudományi.
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
Összehasonlító gazdaságtan
Összehasonlító gazdaságtan
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Nyugdíjkérdések közgazdász szemmel
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Az egykulcsos adó bevezetésének várható hatásai
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
KARBON ALAPOK, BEFEKTETÉSI RENDSZEREK Dr. Fogarassy Csaba SZEI Egyetemi Klímatanács Főtitkára.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
Államtalanítás vagy álomtalanítás Az állam szerepének és az adórendszer újragondolása Magyarországon Jaksity György.
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
2010 : KIHÍVÁSOK ÉVE A PÉNZÜGYI SZEKTORBAN Kisbenedek Péter, MABISZ október 5.
Európa sereghajtói között Magyarországon 2007 óta 0,5%-kal csökkent a GDP-hez viszonyított díjbevétel Az európai átlag harmada, Hollandia és Nagy-Britannia.
A felsőoktatási intézmények gazdálkodásának szabályozása az új felsőoktatási törvényben Prof. Dr. Katona Tamás.
Reform vagy megszorítás?. Hozzáférés Minőség Hatékonyság.
Államháztartási alapismeretek
Közigazgatási technológia E-kormányzat. E-kormányzat jelentősége Kormányzási reform Közigazgatási modernizáció Közszféra fejlődése.
JÓLÉT ÉS IDEOLÓGIÁK: FEJLETTSÉG ÉS BÉREK
Szövetkezetekről. Miről lesz szó? Definíció Fejlődés, szerepük, csoportosítás Elvek.
A magyar mezőgazdaság szerkezete
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
Lantos Csaba. Egészségügyi kiadások a GDP százalékában között OECD átlag Egészségügyi kiadások a GDP százalékában 2012-ben Forrás: OECD Health.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi fejlesztési lehetőségek Gál Ilona közgazdasági szakállamtitkár Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
A szakképzési hozzájárulás hatékony felhasználása Cséfalvay Ágnes.
Budapest Premium Medical Port Klaszter
TOP vas megyei aktualitásai
Európai pénzügyi intézményrendszer
K&H a családi vállalatok bankja
Az államháztartás.
22. Magyar gazdaságpolitika
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
BESZÁMOLÓ A BTK Kari Tanácsának részére
Megszületett a megoldás
Közgazdaságtan II Mit akarunk leírni (kapitalizmust), hogyan (tudományosan). Amit tanultunk (egyensúlyelmélet) erre nem alkalmas (nem decentralizált, nincs.
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Közgazdaságtan II ppt előadás száma (hét)
Nyugdíjreformok Magyarországon: kihívások és válaszok
= CI P= CI+C+I S I Társadalom egésze Teljes kibocsátás (termelés)
A magyar gazdaság versenyképessége:
Előadás másolata:

A gazdaságpolitika nagy elosztórendszereinek működése Szingapúrban Nyugdíjrendszer, egészségügy, oktatás György László

Szingapúr Ilyen volt, ilyen lett. Szingapúr az 1950-es években Szingapúr napjainkban

Szingapúr 3 miniszterelnök ( ) Lee Kuan Yew Goh Chok Tong Lee Hsien Loong

Szingapúr Amint azt tudjuk…

 Parlamentáris demokrácia ahol mindig a PAP nyer  A miniszterelnök éves jövedelme: $ 1,1millió  4. legkevésbé korrupt ország (TPI, 2006) $ 427 $ GDP/fő Szingapúr

Gazdaságpolitikai stratégia Pragmatizmus Multinacionális vállalatok bevonzása az alábbi peremfeltételekkel 1. A szingapúri kormányzat a stratégiai fontosságú szektorokat megtartotta magának, így a fejlődés hasznából az energiaszektoron, a közlekedésen stb. keresztül maga is részesedett. (TEMASEK HOLDINGS) 2. Sikeresen fejlesztette munkaerejét annak érdekében, hogy a multinacionális vállalatok ellátási láncának minél több hozzáadott értéket termelő tevékenységében vegyen részt. 3. A kormányzat által fontosnak tartott ágazatokat ún. clusterekbe (fürtökbe) szervezte és ösztönözte a szingapúri vállalkozások hozzákapcsolódását a nemzetközi vállalatok értékláncához. +1. A szingapúri állam a munkavállalók társadalombiztosítási befizetéseit (kezdetben) államkötvényekbe fektette és ebből finanszírozta az infrastrukturális beruházásokat

CPF Central Provident Fund = Központi Előtakarékossági Alap Minden munkavállalóra kötelező érvényű Államilag menedzselt Hozzájárulással meghatározott, tőkefedezeti társadalombiztosítási rendszer (járadékkal, DC, Defined contribution) A befizetéseket egyéni számlákon tartják nyilván De… az összegek a családtagok kiadásainak finanszírozására átcsoportosíthatók

A CPF befizetések alakulása Szingapúr gazdasági teljesítményének függvényében Munkáltató % ,5 Munkavállaló % Összesen % ,5 A százalékos értékek a bruttó bér arányában értendők.

A szingapúri társadalombiztosítás forrásai és felhasználásuk MunkavállalóMunkáltatóÁllampolgár Central Provident Fund (CPF) Adók Special Account MedisaveMediShieldMedifund Az egészségügy költségvetése a társfinanszírozás és a magánbiztosításokból történő hozzájárulás nélkül A bruttó bér 20%-a A bruttó bér 14,5%-a 14-24% 19-30% SG$100 mill. SG$ Csing Csuan Csüng Ordinary Fund Vikas Kumar 55-67% MSA - Medical Saving Accounts rendszer

A CPF felhasználási területei: A társadalombiztosítás és a fejlesztéspolitika forrása 2001-ig az alapban felhalmozott 92 milliárd SGD-ből 89 milliárdot államkötvényekbe fektettek (Megtísztították a folyókat, utakat építettek, közművesítettek, felépítették a világ legmodernebb repülőterét (Changi), légitársaságot hoztak létre, egyetemeket és kórházakat építettek, ipari parkokat létesítettek és üvegszáloptikás telekommunikációs hálózatot építettek ki) Lakásfinanszírozás Korlátozott kockázatú beruházások NyugdíjEÜFelsőoktatás Állami beruházások forrása

A CPF megtérülési mutatói A CPF finanszírozási döntéseiről a GSIC dönt, amelynek működése nincs alárendelve a törvényhozásnak és a nyilvánosság kontrolljának (!) De… minimális hozamgaranciát vállal a befizetések értékállóságának biztosítására. (2,5% ill. 4%) (Implicit adó a 90-es években kb. 1,5%)

A szingapúri egészségügyi rendszer nemzetközi összehasonlításban  WHO rangsor: 6., TEH/GDP = 3,7% (2006) 16%14%12%10%8%6%4%2%0% forrás: WHO, 2002; CIA World Fact Book, e $ 30e $ 15e $ Átlagos várható élettartam (év) Egészségügyi kiadások (%GDP) GDP/fő

A szingapúri egészségügyi rendszer sajátos vonásai 1. Az egészségmegőrzés és az egészséges életmód népszerűsítése. (Kampányok, iskolai programok stb.) 2. Az állami biztosító csak rendkívüli eseteket finanszíroz. 3. A kormányzatnak joga van meghatározni a kórházi ágyak számát és típusonkénti megoszlását, továbbá ellenőrzése alatt tartja az új technológiák és eljárások bevezetését. (Költséges terápiák visszaszorítása és drága eszközök beszerzésének kontrollja.) 4. Magasabb arányú állami hozzájárulás jár a kevésbé komfortos kórházi ellátáshoz. 5. A kormányzat köteles felkarolni az egészségügyi ellátás megfizetésére képtelen állampolgárokat. (Medifund) 6. Állami tulajdonú kórházak autonóm menedzsmenttel. (Autonómia a bérgazdálkodás és az emberi erőforrás-gazdálkodás területén) 7. Egyéni felelősségvállalás, amelyet elsősorban a finanszírozáson keresztül érvényesítenek. (Egészségcentrikus életmódra és tudatos terápiaválasztásra ösztönöz.)

A szingapúri egészségügyi rendszer szerkezete Államilag menedzselt - kvázi magánfinanszírozott Finanszírozás Szolgáltatók az alapellátásban Szolgáltatók a kórházi ellátásban Magán Állami Magán Állami Állami Magán MagánÁllami

A szingapúri egészségügyi rendszer finanszírozása MunkavállalóMunkáltatóÁllampolgár Central Provident Fund (CPF) Adók A bruttó bér 20%-a A bruttó bér 14,5%-a 8-10%24%66-68% Időbeli kockázat- megosztás Horizontális kockázat- megosztás Társadalmi szolidaritás Horizontális kockázatmegosztás, Túlfogyasztás mérséklése 19-30%19-30% SG$ SG$ 100 mill 0,9% GDP MedisaveMedisaveMediShieldMediShieldMedifundMedifund Szolgál- tatók Magán- finanszírozás

Oktatáspolitika 1. Meritokrácia 2. A tehetségek kiválasztása és felkészítése már óvodás kortól 3. Kétnyelvű képzés (két cél: társadalmi kohézió + munkaerőpiac) + második idegennyelv (ingyenes) 4. Tananyag: könnyen számonkérhető és ellenőrizhető (Hátrány: magolás, előny: verseny, kiválasztás) 5. Az oktatáspolitikai stratégia követi a gazdaságpolitikai stratégiát (innovation-driven economy): hangsúly a hasznosítható és szabadalmaztatható innovációkon 6. Finanszírozás: növekvő részarány; a GDP 3,6%-áról 4,5%-ára növelik a kiadásokat 7. No child left behind, de van tandíj!! 13 SGD/hónap SGD alatt az Oktatási Minisztérium fizeti (45 ezer Ft/fő...)

Oktatáspolitika 1. NUS: Enterpreneurial University: spin-off, start-up támogatása %-os részarány 3. Hallgatói hozzájárulás a tandíjhoz: kb. 25% 4. A tandíj (hallgatói hozzájárulás) a CPF-ből finanszírozható 5. A NUS a Time top 200- as listáján a 19. (Time, 2006) (ELTE, BME????)

Oktatáspolitika Eredmények, értékelés Kritika: túlságosan specializált, merev és elitista. kevés hangsúly a kreatív gondolkodáson Előny: kimagasló eredmények nemzetközi összehasonlításban TIMSS: 2003-ban az első öt helyen: Szin, Tajvan, DK, HK, Japán!!! A szelekció és a folyamatos verseny jelentős lelki és pszichikai terheket ró a fiatalokra, de a képesség szerinti szelekció 70-es évekbeli bevezetése óta jelentősen csökkent a bukások és a kiszóródás aránya és javult a jobb képességű tanulók lehetősége képességeik kibontakoztatására

Következtetések 1. A konfuciánus alapértékek nem állnak távol a protestáns etika által közvetített értékektől, amelyeknek Schumpeter kitüntetett jelentőséget tulajdonított a kapitalizmus kialakulásában. 2. A megtakarítások nagy arányának szükséges feltétele a megtakarítási hajlandóság megléte, de a megtakarítás ösztönzésében az intézményrendszer kényszerítő ereje éppolyan fontos. 3. Az autoriter társadalomszerkezet nagyobb mozgásteret és gyorsabb reagálási képességet biztosít a gazdaságpolitika döntéshozói számára, de Morálisan intakt politikai elit és világosan megfogalmazott értékrend nélkül nincs sikeres gazdaságpolitika. 5. A társadalombiztosítási rendszer átláthatóságának és elszámoltathatóságának egyik fontos feltétele, hogy mindenkinek egyéni számlán tatják nyilván a befizetéseit. 6. Az egészségügy hatékonysága nem a magánbiztosítók jelenlétének, hanem elsősorban a szigorú állami szabályozásnak és másodsorban a fogyasztók anyagi érintettségének köszönhető. 7. Elitista, versengő oktatáspolitika, méltányossági elemekkel.