1 II. Országos Iskolarendőr Konferencia Budapest, 2015. november 06. Veres Gábor Balesetvizsgáló Közlekedésbiztonsági Szervezet Hajózási főosztály EMBER.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
Advertisements

Vízi-közlekedési balesetek sajátosságai
A túlélés alapelvei.
A Balatoni Viharjelzés
KBSz Szakmai Napok Siófok, 2006 okt. 24. Sárközi Szilárd megb. met. szakértő A HAZAI HAJÓZÁST VESZÉLYEZTETŐ IDŐJÁRÁSI JELENSÉGEK az ún. légkörzési félévben.
Előzmények  Tervezés  Szakemberek alkalmazása (testnevelő tanár, edző, rekreációs szakember, OKJ-s végzettségű segítő..stb)  Hivatalos meghirdetés.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Sárközi Szilárd
Az áruházak üzemeltetőinek tűzvédelmi feladatai
Munkavédelmi világnap-2014.április 28.
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság
Jolle - uszonyos, kabin nélküli sportvitorlás
 H ol?  Kiemelt kockázatú objektumokban.  Milyen eszközökkel?  Speciális felderítő eszközök használatával.  Levélvizsgáló berendezés  Röntgensugaras.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
Miért fogyasztunk alkoholt?
Állam munkavédelmi feladatai
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Rendészeti feladatok a kerékpárosok közlekedésbiztonsága érdekében
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
CSÓNAKBORULÁS - FULLADÁS TISZAFÜREDEN április 25.
Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányság
EPILEPSZIÁS BETEG VÍZBEFULLADÁSA A TISZÁN június 03. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Martfű, október 27. Kiss László balesetvizsgáló.
Vízi közlekedési balesetek sajátosságai a Szegedi Őrs működési területén.
A BALATONI HAJÓZÁS BIZTONSÁGI KÉRDÉSEI
A Dél-alföldi Regionális Igazgatóság illetékességi területén
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, április 13. Barnácz István balesetvizsgáló A Túristvándi malomöbölben történt csónakborulás szakmai vizsgálata.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A 7/2006. GKM RENDELET TERVEZETT MÓDOSÍTÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, november 24. dr. Gincsai János főosztályvezető.
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
MIHÁLY PÉTER Nemzeti Közlekedési Hatóság
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY JÚLIUS 13-TÓL HATÁLYBA LÉPETT MÓDOSÍTÁSA.
HŐTERJEDÉS.
Viharkárokra történő felkészülés, reagálás Vas megyében. Köszöntöm az előadás résztvevőit ! Horváth Tibor pv.alez.
Diákok Közösségi Szolgálata Az Országos Polgárőr Szövetség Programja Fogadó szervezet: ZALA MEGYEI POLGÁRŐR SZÖVETSÉG ÉS TAGEGYESÜLETEI Megyei koordinátor:
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
Munkahelyi egészség és biztonság
Munkahelyi egészség és biztonság
„Közös ügyünk a biztonságos vasúti átjáró” Konferencia Bükfürdő, június KTE Vas Megyei Területi és Soproni Városi Szervezet KTE Közlekedésbiztonsági.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Óberling József r. ezredes
Villamos Baleset és Mentés!!!
Forrás: X. Konszenzus füzet Fontos  a megelőzés  a hatékony prevenció érdekében szükséges az összehangolt együttműködés az országos és helyi.
gyermek- és ifjúságvédelmi koordinátor
MUNKAVÉDELEM Fogalmi rendszer.
„Erős pillérek – Javuló közlekedésbiztonság” Budapest, október 20. Horváth Zsolt Csaba elnök Az NKH szerepe a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramban.
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
Önálló és rendőrrel közös polgárőri tevékenység és ehhez kapcsolódó rendőri karjelzések ismertetése +
A közlekedésbiztonság évtizede A közlekedési balesetekből származó tragédiák 50%-a megelőzhető lenne, ha legalább a következő 5 szabályt betartanánk.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
SIKLÓERNYŐS BALESET PILIS, január 04.
2009 Tudatos vezető - Közlekedésbiztonság Pausz Ferenc GRSP Magyarország Szemben az árral? Budapest, március 19.
1 A VITORLÁZÓ PILÓTÁK KOLLEKTÍV HIBAFELDOLGOZÁSÁNAK POZITÍV REPÜLÉSBIZTONSÁGI HATÁSAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest / dr. Nacsa Zsuzsanna.
Veszélyes áruk vízi szállítása
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
EMBER A VÍZBEN! A vízbe esés esetei - okok és következmények
A beszállással járó munkák biztonságtechnikai követelményei
Viharjelzés hazánk tavain Biztonságban tavainkon.
MARCALI KvK. Marcalim HTP Mezőgazdasági termények betakarítási munkáinak tűzvédelme és erdőtüzek megelőzése 2016.
Budapest, március 24. A húsvéti ünnepi időszak rendőri feladatai Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály.
KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZET Hajózási Főosztály
KBSZ ÚJ BEJELENTŐ FELÜLETÉNEK BEMUTATÁSA
ÜDVÖZLÜNK A VÁLLALKOZÓI FÓRUMON!
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
Egészség és sport.
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
XI. Országos Vízirendészeti Rendőr Járőrverseny
Esély a szülőknek, lehetőség
Közlekedési ismeretek
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

1 II. Országos Iskolarendőr Konferencia Budapest, november 06. Veres Gábor Balesetvizsgáló Közlekedésbiztonsági Szervezet Hajózási főosztály EMBER A VÍZBEN ! – GYERMEK A VÍZBEN! A vízbe esés okai és következményei

2 A Közlekedésbiztonsági Szervezet KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZET (KBSZ) évi CLXXXIV. törvény a légi-, a vasúti és a víziközlekedési balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról

3 A Közlekedésbiztonsági Szervezet A KBSZ vizsgálatának NEM célja: a vétkesség vagy a felelősség megállapítása Célja:  okok, körülmények feltárása  hasonló esetek megelőzése érdekében szakmai intézkedések javaslata

4 A Közlekedésbiztonsági Szervezet Együttműködés a Rendőrséggel

5 Bevezető A VÍZEK VESZÉLYEI Miért fontos ez a téma az iskolában ?

6 Bevezető Magyarország területének 4% -a, ~ 3700 négyzetkilométer vízfelület

7 Bevezető Az 5-24 éves fiatalok körében a vízbe fulladás az egyik leggyakoribb halálok !

8 A GYERMEK ÉS A VÍZ KAPCSOLATA

9 A gyerekek és a víz

10 A gyerekek és a víz ÉLETVESZÉLY !

11 A gyerekek és a víz

12 Kockázatok - veszélyek KOCKÁZATI TÉNYEZŐK VIZEK VESZÉLYEI vizek természetes tulajdonságai „mesterséges” veszélyek időjárás „Gyermeki” tényezők

13 Vizek veszélyei VIZEK VESZÉLYEI FOLYÓK  Sodrás  Keresztáramlatok, örvények  Nagygéphajók: hullámzás, szívóhatás  Vízhőmérséklet  Hirtelen mélyülő meder  Víz alatti akadályok

14 Vizek veszélyei VIZEK VESZÉLYEI TAVAK  Hullámzás  Erős szél  Nagy parttávolság  Hőmérsékleti rétegződés BÁNYATAVAK  Hirtelen mélyülő meder  Víz alatti akadályok  Fokozott hőmérsékleti rétegződés

15 Vizek veszélyei VIZEK VESZÉLYEI KISEBB CSATORNÁK, HOLTÁGAK  Mély iszapréteg  Sűrű vízi növényzet  Meredek, csúszós partfal

16 Mesterséges veszélyek FORGALOM

17 Mesterséges veszélyek MUNKATERÜLETEK

18 Mesterséges veszélyek MŰTÁRGYAK

19 Mesterséges veszélyek ÜZEMI TERÜLETEK

20 Az időjárás veszélyei IDŐJÁRÁS  Vihar  Köd  Sötétedés

21 Emberi tényezők „GYERMEKI” TÉNYEZŐK  Kockázatok felmérése, megítélése  Kisebb veszélyérzet – nagyobb kockázatvállalás  Versengés  „Falka” hatás  Vészhelyzeti reakciók  Nem eltervezett, ötletszerű cselekmények  Felelősség nem tudatosul Felnőtt-gyerek kapcsolat

22 Tapasztalataink A vízbe esés jellemző esetei Sport- és kedvtelési célú víziközlekedés: -Horgászat / különösen: éjszakai horgászat -Sporteszköz használata -Szabadidős tevékenység során -Víziközlekedés nyilvántartásba vételre nem kötelezett, képesítés nélkül vezethető csónakkal GYEREKEK : -Nyaralás során -Vízitúra -Kölcsönzött eszközök használata -Játék a vízparton

23 Tapasztalataink A vízbe esés jellemző okai: -ALKOHOL -Figyelmetlenség -Fegyelmezetlen magatartás a vízen → GYEREK -Szabályok ismeretének hiánya → GYEREK -Szabályok betartásának hiánya → FELNŐTT ! -Vezetési hiba (ütközés, felakadás, borulás) -Jármű alkalmatlansága → kölcsönzött eszközök -Műszaki hiba -Időjárási hatások -Vízterület ismeretének hiánya

24 Tapasztalataink Vízbe eséses balesetek kimenetelét befolyásoló körülmények: AZ ÚSZNI TUDÁS FONTOS… DE SOK ESETBEN KEVÉS A TÚLÉLÉSHEZ

25 Tapasztalataink Vízbe eséses balesetek kimenetelét befolyásoló körülmények: -MENTŐMELLÉNY -VÍZHŐFOK -ALKOHOLOS BEFOLYÁSOLTSÁG -Egészségügyi állapot: betegség, sérülés, erőnlét, tudatállapot -Észlelés / riasztás időpontja -Mentés gyorsasága, szakszerűsége -Vízterület tulajdonságai: áramlatok, műtárgyak, vízmélység -Időjárási körülmények -Látási viszonyok: éjszaka, köd

26 Túlélés hideg vízben TÚLÉLÉS HIDEG VÍZBEN A 15ºC alatti hőmérsékletű víz minősül hideg víznek. A vízbe kerülve az egyik legnagyobb veszély a kihűlés !

27 Túlélés hideg vízben A víz hőmérséklete Vízben a test kihűlése 25x gyorsabb, mint ugyanazon a hőmérsékleten, szárazföldön ! A lehűlés 30-50%-kal fokozottabbá válik, ha a személy a vízben mozogni, vagy úszni próbál ! Normál ruházatban 10 °C vízhőfok alatt annyi percünk van a kihűlés kezdetéig, ahány fokos a víz.

28 Túlélés hideg vízben Várható túlélési idő VízhőfokÁjulásHalál 25 °C12 h18 h 20 °C7 h12 h 15 °C4 h6-8 h 11°C1 h1-2 h 1 °C0,25 h h

29 Túlélés hideg vízben A ruházat A várható túlélési idő 7 °C -os vízben a ruházat függvényében: Könnyű öltözékben perc Rétegesen, melegen öltözve perc Vízhatlan ruhában óra

30 Túlélés hideg vízben Életkor Gyerekek: - Magas testfelület/testtömeg index. - A gyermekek hőháztartása még fejletlenebb és labilisabb, ezért 3-5 x kevésbé teherbíró mint a felnőtteké ! + Erőteljesebb „búvárreflex”

31 Túlélés hideg vízben Lelki és fizikai állapot  PÁNIK  ALKOHOL ! Környezeti hatások  Hullámzás  Vízpermet  Szél hűtőhatása: 20 °C –os levegő, 40 km/h szélsebesség → -3 °C szélcsendben 5 °C –os levegő, 40 km/h szélsebesség → -37 °C szélcsendben

32 Jégen tartózkodás Veszélyek jégen BIZTONSÁGOS A TERÜLET ???

33 Jégen tartózkodás Veszélyek jégen

34 Jégen tartózkodás SODRÁS

35 Jégen tartózkodás VÍZSZINT VÁLTOZÁSA

36 Jégen tartózkodás FELÜLETI NYOMÁS 40 kg-os gyerek cipőben Két 40 kg-os gyerek szánkón 40 kg-os gyerek korcsolyával 0,16 kg/cm²0,25 kg/cm²5 kg/cm²

37 Jégen tartózkodás Gépjárművel a jégen 1982-ben…

38 Jégen tartózkodás …és 2012-ben

39 Jégen tartózkodás KIHŰLÉS JEGES VÍZBEN Kihűlés kezdete perc Eszméletvesztés percen belül Halál……….. 15 perctől

40 Jégen tartózkodás A SEGÍTSÉG NEM ÉRKEZHET ELÉG GYORSAN…

41 Jégen tartózkodás ÚJRAÉLESZTÉS „BÚVÁRREFLEX” + JEGES VÍZ GYEREKEKNÉL: 1 ÓRÁN BELÜL MÉG JÓK AZ ESÉLYEK !

42 MEGELŐZÉS

43 Megelőzés 57/2011. (XI. 22.) NFM rendelet a víziközlekedés rendjéről 1. melléklet az 57/2011. (XI. 22.) NFM rendelethez HAJÓZÁSI SZABÁLYZAT (HSZ)  Víziközlekedés szabályai  Hajózási jelzések  Mentőmellény viselése  Vízijármű vezetője  Vízitúra szervezése  Csónakok kötelező felszerelése

44 Megelőzés A MENTŐMELLÉNY Kötelező  mentőmellény – a csónakban tartózkodó 16. életévüket be nem töltött személyek és úszni nem tudó felnőttek együttes számának megfelelően, de legalább 1 db  csónakban tartózkodó úszni nem tudó, valamint 14 évnél fiatalabb személy, továbbá vízi sporteszközön közlekedő minden személy köteles mentőmellényt viselni Ajánlott Minden esetben

45 Megelőzés A MEGFELELŐ MENTŐMELLÉNY

46 Megelőzés FÜRDŐESZKÖZÖK

47 Megelőzés MENTŐESZKÖZ  Előírás szerinti felhajtóerő  Élénk, feltűnő szín  Fényvisszaverő  Gallér  Ágyék pánt  CE minősítés  Hatósági engedélyszám

48 Megelőzés FONTOS A MEGFELELŐ MÉRET !  felhajtóerő  kicsúszás  úszáshelyzet

49 Megelőzés A mentőmellény használatának gyakorlása "Minden gyermek tanuljon meg úszni„ program ?

50 Megelőzés VIHARJELZÉS Jelzőrendszer üzemben: ápr.1. – okt.31.

51 Megelőzés VIHARJELZÉS Jelzőrendszer üzemben: ápr.1. – okt.31. Elsőfokú viharjelzés van érvényben, ha a viharjelző berendezés percenként 45-öt villan. Másodfokú viharjelzés esetén a viharjelző lámpák percenként 90-szer villannak fel.

52 Megelőzés VIHARJELZÉS Mire figyelmeztet ? Fürdés; úszás; fürdőeszköz, vízi sporteszköz, csónak használata  Viharjelzés nélkül is csak a parttól számított legfeljebb 1500 m széles vízterületen !  I. fokú viharjelzésnél: csak a parttól számított 500 m távolságon belül !  II. fokú viharjelzésnél: TILOS !

53 Megelőzés - Viharjelző rendszerek

54 Megelőzés - Radar

55 Megelőzés FÜRDÉS CSAK KIJELÖLT HELYEN !

56 Megelőzés ISMERETLEN HELYEN NE UGORJ ! ELLENŐRIZD A FELTÉTELEKET!

57 Megelőzés 1. LEGFONTOSABB SZABÁLY: SOHA NE MENJEN EGYEDÜL ! 2. Vízen, jégen éjszaka ne tartózkodjon! 3. Mindig tudjon róla valaki:  Hová megy  Kivel megy  Mikor / meddig KOMMUNIKÁCIÓ !

58 Megelőzés VÍZI KÖZLEKEDÉSRE ALKALMATLAN, FÜRDŐ ESZKÖZÖK  Vízibicikli  Felfújható csónak  Gumimatrac Gumimatrac, strandlabda, frizbi … Ft ÉLET ≠ Ft HA ELSODRÓDIK, NE ÚSSZON UTÁNA! MAJD VESZ MÁSIKAT !

59 Megelőzés JÉGEN TARTÓZKODÁS  Csak kijelölt helyen  Felületi nyomás  Kötél  Szánkó, hosszabb faág  Pokróc / izolációs fólia  Váltó ruha  Fokozott táplálék bevitel – szőlőcukor  Réteges öltözködés

60 HA MÁR BAJ VAN…

61 Ha már baj van… MARADJ EGYÜTT !

62 Ha már baj van… NE MOZOGJ FÖLÖSLEGESEN ! VÉDD MAGAD A KIHŰLÉS ELLEN !

63 Ha már baj van… SEGÍTSÉG NYÚJTÁS / SEGÉLYKÉRÉS  Elsődleges szempont: A SAJÁT testi épség !  Azonnali segítség a helyszínen: vízimentők, vízirendészet, polgárőr, horgász, gátőr, hajósok…  Azonnali értesítés ! → 112 ? 105 ? 104 ? 107 ?… Szülő, ismerős / végső esetben: CELLAINFO  Helyszín meghatározása – Nem könnyű feladat ! Telefon → GPS koordináták → Nyomkövető alkalmazások Helyszín megjelölése

64 Ha már baj van… Helyszín ???

65 Záró gondolatok

66 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Veres Gábor Balesetvizsgáló