A BŰNÖZÉS TÁRSADALMI OKAI. A mikrokörnyezeti hatások csoportja A családi viszonyok: A fiatalkorú elkövetők többsége nagycsaládból származik, és.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A jelzőrendszer működésének tapasztalatai
Advertisements

Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Szakmai Tanácskozás Miskolc
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
1 A gyermek- és ifjúságvédelmi intézményrendszer helye és szerepe a fővárosi oktatás rendszerében Fővárosi Pedagógiai Napok Modellváltás a fővárosi intézményrendszerben.
Az iskolai szociálismunka
Gyermekvédelem a védőnői munkában
GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
Gyermekvédelmi alapellátás
Ifjúságvédelem és szabadidő - szervezés pedagógiai vonatkozásai
Gyermekvédelmi rendszer jogi háttere
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
Törvényi változások a gyermekvédelemben (T/9318)
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Sose rázd a kisbabádat Dr. Kovács Zsuzsanna április 30.
A gyermekvédelem fogalma
Tanévkezdő értekezlet
Mészáros Attila Menedék Migránsokat Segítő Egyesület
A gyermekvédelmi ellátórendszer szerepe a bűnmegelőzésben
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
Peremen billegő fiatalok
CSALÁDSEGÍTŐ INTÉZET MÓDSZERTANI GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT EGER
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A pártfogó felügyelő szerepe és feladata a jelzőrendszerben Budapest, március 28.
A mai magyar gyermekvédelmi rendszer
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A GYERMEKVÉDELMI FELELŐSÖK KAPCSOLATRENDSZERE, A JELZŐRENDDSZERI TAGOKKAL VALÓ KAPCSOLATFELVÉTEL, KAPCSOLATTARTÁS, ESETELEMZÉSEK.
Workshop A gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének
Dr. Kovács Zsuzsanna, Dr. Scheiber Dóra, Toma Andrea
MindenGyerek Budapest
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Bűnmegelőzés az iskolákban
gyermek- és ifjúságvédelmi koordinátor
A HOZZÁTARTOZÓK KÖZÖTTI ERŐSZAK MEGELŐZÉSÉVEL ÉS MEGSZŰNTETÉSÉVEL KAPCSOLATOS EGYÜTTMŰKÖDÉSRŐL Horváthné Kecskés Diána intézményvezető VMJV Családsegítő.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
II. Kerületi Védőnői Szolgálat gyermekvédelmi tevékenysége
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Hogyan segíthet a rendszer?
Speciális gyermekvédelem
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Speciális gyermekvédelem
Szociális háló Készült a suliNova Kht. megbízásából.
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
A 18 éves korra emelt tankötelezettséggel kapcsolatos pedagógusi tapasztalatok Istenes Mónika Budapest január 27.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.
1 Gyermekvédelmi képzések a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Készítette: dr. Retkes Zita.  Jogviszonyok a családban  Az állam szerepe és feladata  Ombudsmani tevékenység a családot érintően  Civil jogvédelem.
Zánka A 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet 9.§ (5) alapján: Az éves szakmai tanácskozást minden év február 28-áig kell megszervezni, és arra.
1 A gyermekvédelmi törvény és megvalósításának tárcastratégiája Gyermekjóléti Szolgálatok I. Országos Konferenciája szeptember 13.
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
Az egészségügyi szolgáltatók szerepe a gyermekvédelmi jelzőrendszerben
Anyák Háza ORSZÁGOS PROGRAM
A gyermekjóléti szolgáltatás és a Szécsényi Gyerekesély Program kapcsolata Varsány községben Nagyné Mákos Izolda Családgondozó, Varsány.
A helyettes szülői ellátás működése
Az egészségügyi szolgáltatók szerepe a gyermekvédelmi jelzőrendszerben
Intézményi kötelezettségek a gyermek- és ifjúságvédelem területén
Horváth Cz. János Személyes adatok kezelése az intézményben
ÉVES GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A BŰNÖZÉS TÁRSADALMI OKAI

A mikrokörnyezeti hatások csoportja A családi viszonyok: A fiatalkorú elkövetők többsége nagycsaládból származik, és A legkevesebb az elkövető a kétgyermekes családokban

A szülők vonatkozásában A gyerekek bűnözési hajlama Az elkövetők családfenntartói, alkoholizálása, büntetett előélete Az anyák iskolai végzettsége

A családok típusának vonatkozásában Kiegyensúlyozott, konfliktusos, látszólag rendezett, csonka És akinek nincs családja? A lakásviszonyok vonatkozásában? Meghatározó a komfortfokozat?

Az iskola: Tanárok túlterheltsége Az alkalmazott oktatási, nevelési módszerek avultsága A fiatalkorú elkövetők tanulmányi eredménye, iskolakerülése, szakköri és sporttevékenysége Legalább fél évet nem járt iskolába Magántanulói státusz és a jelenlegi iskolába járás kapcsolata

A foglalkozás és a munkaviszony: Az iskolába nem járó elkövetők többsége próbált munkát keresni Képzettségük miatt általában rossz társaságban csak fizikai munkát kaptak Az elkövetők célja a környezetnek való megfelelés és önmaguk elfogadtatása volt, többségük alkoholfogyasztóvá és/ vagy munkakerülővé vált.

A társas baráti kapcsolatok: Szerepe a sok szabadidő miatt jelentős Az elkövetők többsége valamely deviáns társaság tagja volt Ebben jelentős a szülők szerepe, hiszen többségük nem törődött gyermeke baráti körével (érzelmi, erkölcsi elhanyagolás)

A demográfiai tényezők hatása: Növekszik a lány elkövetők aránya Az elkövetés aránya nagyobb városokban a legnagyobb A gyermekkorú elkövetők nemek szerinti megoszlása (2002)

A fiatalkorú bűnelkövetők családi környezete Fiatalkorú bűnelkövetők száma% % % % % Fiatalkorú bűnelkövető összesen Ebből Apa és anya neveli , , , , ,82 Elvált szülő neveli , , , , ,37 Özvegy szülő neveli 8746,797736,707036,347616,547156,12 Életközösségben élő szülő neveli 2972,312472,142292,072161,862061,76 Nevelőszülő, illetve nagyszülő neveli 3993,104063,523763,394503,874083,49 Testvér vagy más rokon neveli 1931,501321,141431,291651,421341,15 Nevelőotthonban, intézetben él , , , , ,29

A makrokörnyezeti hatások csoportja A társadalmi dimenziók: –A fiatalkori elkövetők döntő többsége hátrányos helyzetű –A családok hátrányos helyzetbe kerülésének több oka lehet

Az intézményrendszer vonatkozásában: Jelentős az iskolarendszer ellentmondásainak szerepe Az állami gondozás negatív hatása És a sportkörök, szakkörök, közösségi szervezetek stb. kis száma

A szociálpolitika dimenziója vonatkozásában: A társadalom kulturális és értékrendszer teremtő A társadalomban a felnőttek feladata a helyes normák és értékek kialakítása.

Média Beosztja idejüket Meghatározza a diákok életmódját Meghatározza a beszédkultúrát, kommunikációs kultúrát Kapcsolati mintákat ad Meghatározza az értékrendet Meghatározza a gondolkodásmódot

A problémás család ismérvei (Rutter, 1975.)  Érzelmi kötelékek hiánya.  Zavarok a család biztonságos érzelmi bázisként való működésében.  Szülői modellek hiánya, vagy súlyos torzulása.  Feszültségek leküzdésének, kezelésének zavarai.  A szülők közötti interakció hiánya, vagy torzulása.  Hiányos vagy eltorzult kommunikációs háló a családon belül.  Nevelési eljárások hiánya vagy éppen túlzott alkalmazása.

Gyermekvédelmi jelzőrendszer -Védőnő -Háziorvos -Családsegítő Központ -Nevelési Tanácsadó -Rendőrség -Társadalmi szervezetek, egyház, alapítványok

A gyermekvédelem rendszer működtetése állami és önkormányzati feladat egészségügyi szolgáltatást nyújtók személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatók közoktatási intézmények, nevelési tanácsadó rendőrség, ügyészség, bíróság menekülteket befogadó állomás, a menekültek átmeneti szállása, társadalmi szervezetek, egyházak, alapítványok gyermekjogi képviselő január 1-jétől: Pártfogói felügyelői szolgálat, áldozatsegítő szolgálat, javítóintézet

Gyermekvédelmi gondoskodás ( hatósági intézkedések ) Védelembe vétel Ideiglenes hatályú elhelyezés Családba fogadás Átmeneti nevelésbe vétel Tartós nevelésbe vétel Utógondozás Utógondozói ellátás

Egészségügyi szolgáltatók Védőnő Háziorvos, gyermekorvos Közoktatási intézmény orvosa

Rendőrség, bíróság, ügyészség A gyermek mint áldozat A gyermek mint elkövető Prevenciós munka – a bűnmegelőzési feladatrendszer

Közoktatási intézmények Nevelési tanácsadó nevelési, pszichológiai tanácsadás viselkedészavarokkal, beilleszkedési zavarokkal, tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek problémáinak feltárása

Gyermek- és ifjúságvédelmi felelős FELADATAI: Tájékoztat, hol, mikor fordulhatnak hozzá Közzéteszi jól látható helyen intézmények címét, telefonszámát (nevelési tanácsadó, drogambulancia, lelki segélyszolgálat és gyermekjóléti szolgálat) CSALÁDLÁTOGATÁSOK; felzárkóztatás biztosítása; segít azoknak a családoknak, ahol anyagi okok vagy veszekedések miatt diszharmonikussá vált életvitelük (életvezetési tanácsok) rendszeres óralátogatások; gyermekbántalmazás vélelme vagy egyéb pedagógiai eszközökkel meg nem szüntethető veszélyeztető tényező megléte esetén az intézmény vezetője értesíti a Gyermekjóléti Szolgálatot;

A Gyermekjóléti Szolgálat felkérésére részt vesz az esetmegbeszéléseken; a gyermekvédelmi támogatások szükségességét jelzi; egészségnevelési, drog- és bűnmegelőzési program kidolgozásának segítése, végrehajtásának figyelemmel kísérése; a veszélyeztetett és hátrányos helyzetű gyermekek felmérése az osztályfőnökök közreműködésével; Az iskola nevelési programjában a kábítószer-ellenes program kidolgozása Segítség az étkeztetés igénybevételéhez, egészségügyi ellátás megszerzéséhez

Gyermekvédelem a közoktatási intézményekben A pedagógiai program része Félállású gyermek- és ifjúságvédelmi felelős alkalmazása???: ki legyen ő? A pedagógusok gyermekvédelmi kultúrája Dilemmák: –Felvállaljam? –Kihez forduljak? –Mi történik, ha nem tudom megoldani a problémát?

Titoktartási kötelezettség? „A pedagógus, illetve a nevelő és oktató munkát segítő alkalmazott az óvoda vezetője, az iskola, kollégium igazgatója (vezetője) útján - a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény 17. §-ára is tekintettel - köteles az illetékes gyermekjóléti szolgálatot haladéktalanul értesíteni, ha megítélése szerint a gyermek, a kiskorú tanuló - más vagy saját magatartása miatt - súlyos veszélyhelyzetbe kerülhet vagy került. Ebben a helyzetben az adattovábbításhoz az érintett, illetve az adattal kapcsolatosan egyébként rendelkezésre jogosult beleegyezése nem szükséges.” (Közoktatási törvény, 2. számú melléklet)

Lehetőségek Kooperáció a gyermekvédelmi jelzőrendszerrel, civil szervezetekkel stb. Gyermekvédelmi stratégia kidolgozása: ki miért felelős, rögzíteni pontosan a feladatokat és felelősöket. Esetmegbeszélések: kivel, hogyan, miért, mikor?

Összefoglalás

Köszönöm a figyelmet! Dr. Bacsa-Bán Anetta