MHT XXVII. Országos Vándorgyűlés Az Árvízkockázat Irányelv és Víz Keretirányelv összefüggései Futaki Károly T & F Kft 2009. július 1 - 3. Baja.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÁNTSZ PEST MEGYEI INTÉZETE KÖZEGÉSZSÉGÜGYI OSZTÁLY
Advertisements

Az ökológiai állapotértékeléshez szükséges monitoring rendszer felülvizsgálata - Komárom-Esztergom megye - Vásárhelyiné Tóth Ildikó Nemzeti Környezetügyi.
Szélsőséges területi vízkészlet-kockázatok hatékony, fenntartható kezelési alternatívái közép- és hosszútávra Fonyó György.
A környezetszennyezés forrásai
A Duna-Tisza közi hátság vízgazdálkodás-fejlesztése a fenntartható vízügyi politika alapelvei szerint Dr. Madarassy László c. docens BME Vízépítési és.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Társadalom bevonás a vízgyűjtő- gazdálkodási tervezésbe Ereifej Laurice és Vári Anna Öko Zrt. vezette konzorcium VKI fórumok, április ÖKO.
ORSZÁGOS VÍZGAZDÁLKODÁSI TANÁCS 3. ülése
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
A területi vízgazdálkodási tervek készítéséhez (vizeink minősítése érdekében) végzett laboratóriumi mérésekből levonható következtetések Krímer Tibor.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
1872 : 1. nemzeti park megalakítása Yellowstone
TELEPÜLÉSI KÖRNYEZETVÉDELMI
Hidrológiai monitoringrendszerek
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
A környezetvédelem története és alapfogalmai
Természeti erőforrások védelme
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Regionális fejlesztés és Víz Keretirányelv Az EK-nak a 70-es évek közepétől születtek vízvédelmi jogszabályai, de a vizek állapota nem javult a várt mértékben,
Felszín alatti vizek minősítése
Felszín alatti vizek védelme
Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek védelme A HASZNOSÍTÁS ALAPELVEI A HASZNOSÍTÁS ALAPELVEI Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek.
TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁS ÉS VÍZMINŐSÉGVÉDELEM (BMEEOVK AKM2)
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Miskolc, március 20. Az Európai Unió Víz Keretirányelvének végrehajtását szolgáló KEOP A sz. Vízgyűjtő- gazdálkodási tervezési projekt bemutatása.
A vízgyűjtő-gazdálkodási tervezés, Balaton részvízgyűjtő A vízgyűjtő-gazdálkodási tervezésről általában dr. Tombácz Endre ÖKO ZRt.
A hágai ítélet végrehajtásával kapcsolatos tárgyalások jelenlegi helyzete Dr. Kovács György, CSc, főtanácsadó, a Bős-Nagymarosi Tárcaközi Bizottság titkára.
Érd, június 7. Tájékoztató az EUSDR előrehaladásáról (A vizek minőségének javítása és fenntartása) Dr. Perger László.
KISVÍZFOLYÁSOK ÖKOLÓGIAI MEDERRENDEZÉSE
Ember és környezetének viszonya
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A víz hiánya és többlete, mint potenciális veszélyforrás Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia
Nemzetközi folyamatok a globális vízgazdálkodás terén Baranyai Gábor Igazságügyi Minisztérium.
A fenntarthatóság szempontrendszere és a jövő iskolája Varga Attila, Országos Neveléstudományi Konferencia Budapest,2011. november 3.
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Társadalom bevonás stratégia és módszertan Ereifej Laurice vizes élőhelyek programvezető Siófok, november for a living planet© ÖKO ZRt. vezette.
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
TÁMOP /1-2F Környezetvédelmi gyakorlatok 11. évfolyam Környezeti hatástanulmány készítése egy gyakorlati példán keresztül Fürchtné Mayer.
„VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI.
MONITORING FELADATOK A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM KONZULTÁCIÓS KÉRDÉSEK.
VíZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI ÉS ÁRVÍZKOCKÁZAT-KEZELÉSI TERVEK összehangolása ORSZÁGOS FÓRUM A VGT2 és AZ ÁKKT1 ÖSSZEHANGOLÁSA Simonffy Zoltán.
A VÍZGYŰJTŐ–GAZDÁLKODÁSI ÉS AZ ÁRVÍZI KOCKÁZAT KEZELÉSI TERVEK ÖSSZEHANGOLÁSA ORSZÁGOS FÓRUM KONZULTÁCIÓS KÉRDÉSEK.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATÁNAK ELŐZMÉNYEI A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SZAKMAI FÓRUM A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV.
JELENTŐS VÍZGAZDÁLKODÁSI PROBLÉMÁK ÉS SZEREPÜK A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SORÁN A módszertan és a feltárt jelentős vízgazdálkodási problémák.
A TISZA-TÓ VÍZGAZDÁLKODÁSÁNAK JELENE ÉS JÖVŐJE SPECIÁLIS TERÜLETI FÓRUM A TISZA-TÓ KÉMIAI VÍZMINŐSÉGE.
A VKI SZERINTI MENTESSÉGEK ALKALMAZÁSA A VKI 4
A VGT végrehajtása – A felszín alatti vizekkel kapcsolatos lehetséges intézkedések.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS ENERGIAIPART ÉRINTŐ EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS SZAKMAI FÓRUM VÍZERŐMŰVEK HATÁSA A VIZEK ÁLLAPOTÁRA,
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA SZAKMAI FÓRUM KEHOP VÍZGAZDÁLKODÁSI PROJEKTJEINEK ÉS A VGT2 VÉGREHAJTÁSÁNAK ÖSSZEHANGOLÁSA.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM A KOMMUNÁLIS SZENNYVÍZTISZTÍTÁS.
A VGT MEZŐGAZDASÁGGAL, ERDÉSZETTEL, HALGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI - VIZEK MENNYISÉG VÉDELME, VÍZHASZNOSÍTÁS, BELVÍZGAZDÁLKODÁS” ORSZÁGOS SZAKMAI.
A TISZA RÉSZVÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SZAKMAI FÓRUM A VGT INTEGRÁCIÓS SZEREPÉNEK ÉRVÉNYESÍTÉSE ÁRVÍZVÉDELMI ÉS BELVÍZ-GAZDÁLKODÁSI.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ÉSZAK-DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG MŰKÖDÉSI TERÜLETÉN TERÜLETI FÓRUM VÍZTESTEKRE VONATKOZÓ INTÉZKEDÉSEK.
Simonffy Zoltán* - Rákosi Judit*: Vízgazdálkodási célok és a vízgyűjtő-gazdálkodási terv.
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója Dr. Gayer József GWP Magyarország „Dr. Szalai György kerekasztal beszélgetés” - Új utak a hazai aszálykezelés.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA szakmai FÓRUM
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
A RÁBA-HANSÁG Fórum (Győr,
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

MHT XXVII. Országos Vándorgyűlés Az Árvízkockázat Irányelv és Víz Keretirányelv összefüggései Futaki Károly T & F Kft július Baja

2 Áttekintés Víz Keretirányelv  A kidolgozás fontosabb lépései  A VKI alapelvei és célja  Vízgyűjtő-Gazdálkodási Tervek  Az új közösségi vízpolitika hatása a hazai gyakorlatra Árvízkockázat Irányelv Az ÁKI és VKI közötti kapcsolat  A kidolgozás fontosabb lépései  Az ÁKI alapelvei és célja  Kapcsolat a VKI-val  Az árvízkockázat-kezelési tervezési célok  A tervezés területi egységei  A kockázatkezelési intézkedések  A kockázatkezelési tervezést támogató informatika  Összefüggés a speciális tervtípusokkal  A VKI-val konform intézkedések

3 Víz Keretirányelv A kidolgozás lépései  1988: felmerül az ökológiai minőséget lefedő közösségi joganyag szükségessége  1991: felszín alatti vizek hosszú távú minőségi és mennyiségi leromlásának elkerülését célzó cselekvési program szükségessége  1992 – 1995: felszín alatti vizekkel kapcsolatos cselekvési program iránti igény  1995: a vizes élőhelyek ésszerű használata és megőrzése, a vízkészletek védelmében játszott fontos szerepének elismerése  „Az Európai Unió környezetének helyzete 1995-ben” (EEA jelentés)  1996: az Európai Közösség vízpolitikai alapelveinek elfogadása  1996: javaslat a felszín alatti vizekkel kapcsolatos cselekvési programra és az édesvizek monitoringjára  október 23: javaslat integrált közösségi vízpolitika kialakítására  október 23: EP és ET elfogadja és december 23-án életbe lép a Víz Keretirányelv  2001: Közös Megvalósítási Stratégia (CIS)

4 Víz Keretirányelv Alapelvek  Vízgyűjtőn alapuló innovatív szemléletmód  A közgazdasági szemléletmód bevezetése  A nyilvánosság bevonása a tervezési folyamatba  A vízgazdálkodás további integrálása a közösségi politika egyéb területeibe  Környezetpolitikai alapelvek: – a környezet minőségének megőrzése, védelme és javítása – az emberi egészség védelme – a természeti erőforrások körültekintő és ésszerű hasznosítása – regionális vagy világméretű problémák megoldásának ösztönzése nemzetközi szinten  Ez a politika az alábbi három elven alapul: – elővigyázatosság és megelőzés – a környezeti károk elsődlegesen a forrásuknál történő elhárítása, valamint – a „szennyező fizet” elve.

5 Víz Keretirányelv Fenntarthatóság  Brundtland-jelentés szerint: „kielégíti a jelen igényeit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját igényeiket”  A fejlődés egymással összefüggő és egymást erősítő pillérei: – gazdasági fejlődés – társadalmi fejlődés – környezetvédelem  FLOODsite projekt: „olyan fejlődés, amely kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő nemzedékek esélyét arra, hogy ők is kielégíthessék szükségle- teiket” A megújuló erőforrások fogyasztása A környezet helyzeteFenntarthatóság több, mint amit a természet képes újratermelni a környezet pusztulnem fenntartható a természet újratermeló kapa- citásával azonos mértékű környezeti egyensúly fenntartható, nem változó állapot a környezet megújulfenntartható fejlődés kevesebb, mint amit a természet képes újratermelni

6 Víz Keretirányelv Gazdasági és társadalmi szempontok  Szubszidiaritás elve: „a döntéseket a lehető legközelebb kell meghozni azokhoz a helyekhez, ahol a vízre hatást gyakorolnak, vagy azt használják”  Műszaki-ökológiai és gazdasági szempontok összekapcsolása  Erős hangsúly a társadalom bevonásán a tervezési folyamatba  Jogi keretek legyenek – átláthatóak – hatékonyak – összehangoltak  A VKI ilyen keretet hoz létre, továbbá – koordinálja – integrálja – hosszú távon továbbfejleszti a víz védelmének és fenntartható használatának általános elveit és intézményi kereteit

7 Víz Keretirányelv Célok és közös elvek  a vizek védelmének javítása (minőségi, mennyiségi)  a fenntartható vízhasználat előmozdítása  határvizi problémák megoldásának támogatása  a vízi és az azoktól függő ökoszisztémák és vizes élőhelyek védelme, a további romlás megakadályozása  a vizek hasznosíthatóságának megőrzése és fejlesztése  a vízi környezet fokozott védelme – az elsőbbségi anyagok bevezetésének csökkentésével – a kiemelten veszélyes anyagok kibocsájtásának megszüntetésével  a felszín alatti vizek szennyezésének fokozatos csökkentése  az árvizek és aszályok hatásainak mérséklése  a vízszolgáltatások költségmegtérülési elve, beleértve – a vízi környezetben előidézett károkkal vagy – kedvezőtlen hatásokkal összefügő környezetvédelmi és készletgazdálkodási költségeket („szennyező fizet”)

8 Víz Keretirányelv Vízgyűjtő-Gazdálkodási Tervek  A VGT tartalma (221/2004. Korm. rend. 2. sz. melléklete) – vízgyűjtők jellemzői – környezeti célkitűzések – tevékenységek, beavatkozások amelyek hatással lehetnek a vizek ▫ mennyiségi ▫ minőségi és ▫ ökológiai állapotára – a hatások elemzése – a jó állapot elérését célzó intézkedések, intézkedési programok – monitoring programok (az állapot jellemzésére) – vízszennyező anyagok kibocsájtásának csökkentése, ill. megelőzése, ami ▫ kibocsájtási határértékeken (szennyvízbevezetés) ▫ elérhető legjobb technikán és ▫ lehetséges legjobb környezeti gyakorlaton (nem pontszerű) alapuló intézkedéseket jelent – védett területek, védőövezetek, védőterületek kijelölése és nyilvántartása – a víz használatával összefüggő gazdasági elemzések (vízszolgáltatások: költség-visszatérülés elve)

9 Víz Keretirányelv VGT – Környezeti célkitűzések  A környezeti célkitűzések: „adott víztest adott időpontig elérni kívánt állapota” annak biztosítására, hogy: – elérhető legyen a felszíni és felszín alatti vizek jó állapota – a vizek állapotának romlása megelőzhető legyen  A felszíni víztest mesterségessé vagy erősen mődosítottá nyilvánítható, ha – a hidrológiai vagy hidromorfológiai jellemzők megváltoztatása jelentősen hátrányos hatású ▫ a tágabb környezetre ▫ a hajózásra, ideértve a kikötőket és üdülőhelyeket is ▫ a víz tározását igénylő tevékenységekre (ivóvízellátás, energiatermelés, öntözés) ▫ folyószabályozásra, árvízvédelemre, területi vízrendezésre – a megváltoztatott jellemzők által szolgált hasznos célkitűzések ▫ műszaki szempontból megvalósíthatatlan ▫ az aránytalanul magas költségek miatt nem érhetők el olyan ésszerű módon, ami a környezeti célkitűzések szempontjából jelentős mértékben jobb megoldás lenne

10 Víz Keretirányelv  Kevésbé szigorú környezeti célkitűzések megengedettek (megfelelő indokok alapján), ha – az emberi tevékenység vagy – a szélsőséges viszonyok (rendkívüli árvíz, aszály) oyan mértékben hatnak a vízre, hogy – a jó állapot elérése lehetetlen vagy – aránytalanul magas költségekkel járna de ilyenkor is minden gyakorlati lépést meg kell tenni a vizek további állapotromlásának megelőzésére  További romlás megelőzése, vagy a jó állapot elérése alól felmentés adható, ha – előre nem látható vagy kivételes körülmények miatt lép fel (árvizek, aszályok) vagy olyan ▫ a felszíni víztest fizikai jellemzőinek megváltozása, ill. ▫ a felszín alatti vízszint módosulásának a következménye, amelyet magasabb rendű közérdek indokol. VGT – Környezeti célkitűzések

11 Víz Keretirányelv  A VGT tartalmazza azokat a feladatokat és intézkedéseket és határidőket, amelyek: – a vizek állapota romlásának megelőzését vagy megakadályozását szolgálják – felszíni víz: jó ökológiai és kémiai állapot elérését, ill. fenntartásának biztosítását szolgálják – erősen módosított vagy mesterséges víztest: jó ökológiai potenciál elérését, ill. a fenntartásának biztosítását szolgálják – a vizekre, vízi környezetre kiemelten veszélyes anyagok által okozott szennyezéssel kapcsolatos intézkedések – felszín alatti vizek: jó mennyiségi és kémiai állapot elérését, ill. a fenntartásának biztosítását szolgálják, valamint amelyek megakadályozzák/korlátozzák a felszín alatti vizek állapotának romlását – az emberi tevékenységgel kapcsolatos szennyezőanyagok kibocsájtásának megszüntetését, valamint a szennyezéssel járó folyamat visszafordításához szükséges, igazgatási és egyéb intézkedéseket  Alapintézkedések  Kiegészítő intézkedések  Nemzetközi együttműködés a vízgyűjtőkerület egészén (a nem tagállamokkal is)  A nyilvánosság részvétele a vízgyűjtő-gazdálkodási tervezési folyamatban VGT – Intézkedési programok

12 Víz Keretirányelv  Integrált vízgazdálkodás – korábbi mennyiségi szemlélet => kombinált mennyiségi-minőségi megközelítés – a VKI megjelenése mind az európai, mind a magyar gyakorlatban alapvető váltást eredményezett: a fenntarthatóság már nem csak elvi jellegű, de a tervezési gyakorlat részévé vált  Ökológiai szemléletű megközelítést követel – a VGT eddigi tapasztalata szerint ez olyan újdonság, ami nem volt egyszerű lépés a hazai szakemberek számára  Költség-hatékony intézkedések: – az adott környezeti célok elérése érdekében a leggazdaságosabb megoldások kiválasztása – a jó állapottal ellentétes megoldások csak akkor jöhetnek szóba, ha ▫ a jó állapot betartásának költsége aránytalanul magas vagy ▫ komoly társadalmi ellenállásba ütközik  Társadalmi részvétel a VKI-nál már követelményként jelenik meg – a társadalmi részvétel kereteit előbb meg kellett határozni – majd azokat a gyakorlatban alkalmazni Hatása a hazai vízgazdálkodási gyakorlatra

13 Árvízkockázat Irányelv A kidolgozás lépései  2004: közösségi szintű összehangolt és koordinált cselekvés szükségessége (árvizek)  2005: az Árvízkockázat Irányelv tervezete (kidolgozás munkabizottságokban)  2006: az Európai Bizottság a tervezetet elfogadta és jóváhagyásra az Európa Tanácsnak, ill. az Európa Parlamentnek beterjesztette  Az EP több hangsúlyt helyezett: – fenntarthatóságra – nem-szerkezeti módszerekre – környezetvédelemre (szerkezeti módszerek) – gazdasági hatásvizsgálatokra (költség-visszatérülés elve)  2007: az EP és ET október 23-án elfogadva, november 6-án közzététel, november 26-án életbe lépett az ÁKI TémaET szándékEP szándék Előzetes árvízkocká- zati becslés Egyszerűbb, későbbre Részletesebb, korábbra Klímaváltozás figyelembe vétele Kevesebb vizsgálódás Több hangsúly az alkalmazásra Kapcsolat a VKI-valGyengébbErősebb Térképezési követelmények EgyszerűbbRészletesebb

14 Alapelvek és célok  Keretet ad az árvízkockázatok értékelésére és kezelésére azért, hogy csökkentjenek az árvizekkel kapcsolatos következmények: – az emberi egészségre – a környezetre – a kultúrális örökségre és – a gazdasági tevékenységekre vonatkozóan  A VKI ugyan előírja a vízgyűjtőkerületekre VGT készítését a jó ökológiai és kémiai állapot elérése érdekében, ami hozzájárul az árvizek hatásainak enyhítéséhez, de – az árvízkockázatok csökkentése nem tartozik a feladatok közé – nem veszi figyelembe az árvízkockázatoknak az éghajlatváltozás eredményeként bekövetkező jövőbeli változását sem  Az ÁKI-t a VKI-val összehangolt módon kell megvalósítani, ami szerint az – árvízkockázat-kezelési tervek és vízgyűjtő-gazdálkodási tervek készítését, továbbbá a – társadalmi részvételt össze kell hangolni Árvízkockázat Irányelv

15 Kapcsolat a VKI-val  Az igazgatási intézkedések és adminisztratív egységek célszerűen legyenek azonosak – az ÁKI-t szintén vízgyűjtőkerületre kell végrehajtani – a VKI számára kijelölt Hatáskörrel Rendelkező Hatóságok legyenek felelősek az ÁKI-val kapcsolatos feladatok végrehajtásáért is  A két irányelv alapelvei azonosak – környezeti alapelvek – fenntarthatóság – gazdasági szempontok és – társadalmi részvétel  A két irányelv végrehajtási ciklusait és a jelentési rendszereik menetrendjét össze kell hangolni (VKI 5. cikk (2) pont és ÁKI 9. cikk)  A VKI keretében kidolgozott és bevezetett társadalmi részvételt és a már működő tájékoztatási rendszereket célszerű használni az ÁKI kidolgozása során az – Előzetes Árvízkockázati Értékelés, – Árvízveszély- és Árvízkockázati térképek, – Árvízkockázat-kezelési Tervek közzétételére Árvízkockázat Irányelv

16  A különböző típusú áradások – folyami árvízek – heves árhullámok – városi árvizek – belvizek a különböző országokban és régiókban különbözőek lehetnek Ezért az árvízkockázat-kezelési célkitűzéseket – nemzeti szinte kell meghatározni és – helyi, ill. regionális körülményekre kell alapozni  Az ÁKI 7. cikkének (2) pontja szerint árvízkockázat-kezelési célokat kell megállapítani az árvizek káros következményeinek csökkentése érdekében: – az árvizek káros következményeinek (emberi egészség, környezet, kultúrális örökség, gazdasági tevékenység) csökkentésére, valamint – nem-szerkezeti kezdeményezésekre és – az árvíz valószínűségének csökkentésére Árvízkockázat Irányelv Árvízkockázat-kezelési tervezési célok

17  A területi tervezés szintjén eltérőek lesznek a VGT tervezési alegységeitől (méret miatt) Erre a Metodikai projekt Kockázati alprojektje keretén belül készül javaslat  A tervezés regionális szintjén a VGT-nél bevezetett területi egységek használhatók: – Duna közvetlen rész-vízgyűjtő – Tisza rész-vízgyűjtő – Dráva rész-vízgyűjtő – Balaton rész-vízgyűjtő  Országos szint Árvízkockázat Irányelv A tervezés területi egységei

18  Az ÁKI 7. cikkének (3) pontja szerinti a célokat az árvízkockázat-kezelési intézkedésekkel érjük el. Ezek tartalmaznak az ÁKI mellékletének A. pontja szerint: – az első Kockázat-Kezelési Terv alkotóelemeit: ▫ összefoglaló térkép (vízgyűjtő kerületre vagy igazgatási egységre) az Előzetes Árvízkockázati Értékelés következtetésevel ▫ a már létező Árvízveszély és Árvízkockázati Térképek és az ezek alpján levonható következtetések ▫ árvízkockázati célkitűzések ▫ árvízkockázat-kezelő intézkedések összefoglalása és rangsorolása, beleértve: - a Környezeti Beruházások Hatásvizsgálata - a SEVESO irányelv és - a VKI szerint hozott, árvizekkel kapcsolatos intézkedéseket ▫ a költség-haszon elemzések módszertani leírását – a terv végrehajtásának leírását ▫ a rangsorolásnak és az előrehaladás figyelemmel kisérésének módja ▫ a megtett, nyilvános tájékoztatási és konzultációs intézkedések összefoglalása ▫ a Hatáskörrel Rendelkező hatóságok  Intézkedési adatlapok a VKI-nál bevezetetthez hasonlóan – általános rész – részletes információk Árvízkockázat Irányelv Árvízkockázat-kezelési intézkedések

19  A „VKI végrehajtásának elősegítése” c. projekt keretén belül elkészült egy intézkedési Döntéstámogató Rendszer (IDTR) – Excel-alapú önálló (stand-alone) rendszer – csökkenti az intézkedések tervezésének újszerűségéből és a szakmai tapasztalatok hiányából adódó nehézségeket – az alsóbb szinten tervezett intézkedések könnyebben harmonizálhatók és integrálhatók egy nagyobb tervezési egység intézkedési programjába – a lehetséges intézkedésekkel kapcsolatos döntések átláthatók és könnyen adminisztrálhatók – változatok kidolgozása és összehasonlítása egyszerűbb – országosan egységes listák és összehasonlító táblázatok készíthetők  A jelenleg használt IDTR korlátai, a fejlesztés lehetséges iránya – országos, egységes központi adatbázisra támaszkodó rendszer – integrált, hálózati alapú rendszer Árvízkockázat Irányelv A tervezést támogató informatikai szolgáltatás

20  „A kockázatkezelési tervezés metodikájának kidolgozása a magyar vízkár-elhárítási gyakorlatban elfogadott és alkalmazott alábbi speciális tervtípusok esetére” – Védelmi nyilvántartási tervek ▫ árvédelmi fővédvonalakra ▫ belvíz öblözetekre – Ártéri öblözetek lokalizációs tervei – Területi vízminőségi kárelhárítási tervek – Nagyvízi mederkezelési tervek – Árvízvédelmi fővédvonal fejlesztési tervek – Árvízcsúcs csökkentő tározók üzemelési rendjének terve  Feladat a tervek digitális nyilvántartásának előkészítése – a tervcsomagok tartalmi felépítése – a kapcsolódó dokumentukok tartalmi és formai követelményei – a tervcsomagokhoz kapcsolódó informatikai szolgáltatások műszaki specifikálása ▫ célok és bemenő adatok ▫ eredmények adatai és megjelenítés, valamint a szüséges feldolgozási algoritmusok Árvízkockázat Irányelv Összefüggés a speciális tervtípusokkal

21  Az adatok egy részét összegyűjtötték, ellenőrizték és használják a VGT készítése során  Ezek a VGT AGIR-ban, ill. a MÁFI MS-SQL adatbázisban találhatók – Alaptérképek ▫ Közigazgatás ▫ Domborzat ▫ Földhasználat ▫ Agrotopo ▫ Földtan – Nem közvetlenül a víztestekhez kapcsolódó információk ▫ Védett területek - Védett természeti területek - Nitrát-érzékeny területek - Tápanyag-érzékeny területek - Fürdővizek - Ivóvízbázisok védőterületei ▫ Felszín alóli vízkivételek ▫ Szennyezőforrások, víztestekhez nem csatolt hidromorfológiai információk - Hidromorfológiát érintő emberi beavatkozások - Szennyezőforrások Árvízkockázat Irányelv Összefüggés a speciális tervtípusokkal

22 – Nem közvetlenül a víztestekhez kapcsolódó információk (folytatás) ▫ Monitoring hálózatok - Felszíni vízek – biológia - Felszíni vizek – kémia - Felszín alatti vizek mennyiségi - Felszín alatti vizek kémiai ▫ Meteorológia - Csapadék - Léghőmérséklet - Potenciális párolgás ▫ Felszíni vizekkel kapcsolatos kiegészítő adatok – Lefolyástérképek ▫ Felszín alatti vizekkel kapcsolatos kiegészítő adatok – Talajvíz térképek ▫ Távlati becsült vízigények (2015) – Víztestek és vízgyűjtők alaptérképei ▫ Vízfolyások, tervezési egységek ▫ Felszíni víz szegmensek és víztestek ▫ Felszín alatti víztestek Árvízkockázat Irányelv Összefüggés a speciális tervtípusokkal

23 – Víztestekhez közvetlenül csatolt információk ▫ Felszíni víztestek fiziko-kémiai minősítéséhez kapcsolódó adatok ▫ Felszíni víztestek hidromorfológiai minősítéséhez kapcsolódó adatok ▫ Felszíni víztestek biológiai minősítéséhez kapcsolódó adatok ▫ Felszíni víztestek ökológiai minősítéséhez kapcsolódó adatok ▫ Felszíalatti víztestek kémiai minősítéséhez kapcsolódó adatok ▫ Felszín alatti víztestek mennyiségi állapotának értékeléséhez kapcsolódó adatok ▫ Felszín alatti víztestek kémiai állapotának értékeléséhez kapcsolódó adatok Árvízkockázat Irányelv Összefüggés a speciális tervtípusokkal

24  A vízgyűjtő-gazdálkodási tervezés menete – A víztestek monitoringja – A víztestek állapotértékelése – Gazdasági háttér-elemzések – Az intézkedések programjának kidolgozása  A környezeti célkitűzésekkel összhangban kell megtervezni az árvízkockázati célkitűzéseket  Az intézkedések tervezése – VKI: állaporértékelés és a problémák feltárása => ÁKI: árvízveszély és árvízkockázati térképek – az okok megszüntetésére vagy enyhítésére potenciálisan alkalmas intézkedések kiválogatása – a tervezés koncepciójának megalkotása (nagyvonalú terv), amely tartalmazza: ▫ a felmerült problémák megoldására alkalmas intézkedési csomagokat ▫ az intézkedési csomagokat alkotó intézkedési elemekat ▫ annak meghatározását, hogy melyik intézkedési elem melyik víztestre hat ▫ milyen esetekben van szükség részletes tervezésre és milyen változatokat kell kidolgozni Árvízkockázat Irányelv VKI-val konform intézkedések

25  Az intézkedések tervezése (folytatás) – részletes tervezés ▫ az intézkedési elemek tervezése - rész-intézkedésekre épülő módon - már kidolgozott intézkedési elem jellemzőinek a víztestekre történő meghatározásával, ill. becslésével ▫ a nagyvonalú tervben meghatározott intézkedési csomagok összeállítása – a kidolgozott változatok társadalmi egyeztetése – a társadalmi egyeztetés után a nagyvonalú terv, ill. részletes terv véglegesítése – a célkitűzések véglegesítése  Szemléletformálás – nem csak védekezni kell, hanem a védekezésre vonatkozó igényt kell csökkenteni ▫ természetes elöntésekre kell törekedni ▫ földhasználat váltásával is lehet csökkenteni a kockázatot, ill. dombvidéken a lefolyást ▫ árterek helyreállítása (ez is területhasználat változás) és záportározók létesítése – lefolyásszabályozás, vízvisszatartás a vízgyűjtőn – Teret a folyóknak (töltés-áthelyezés, hullámtér-rendezés, árapasztó-kialakítás, ártér-reaktiválás) – Költség-haszon elemzés és/vagy többszempontú súlyozott hatásvizsgálat (multi-criteria analysis) Árvízkockázat Irányelv VKI-val konform intézkedések

26 K & V